O'Connor J., John Seymour _ NLP Szkolenie menederów i trenerów.pdf

(3640 KB) Pobierz
O'Connor J., John Seymour-NLP-Szkolenie menedĹĽerĂłw i trenerĂłw
Joseph 0'Connor John Seymour
NLP
Szkolenie menedżerów i trenerów metodą
programowaania neurolingwistycznego
Zmiany zachodzące w dziedzinie technologii oraz rozwój rozmaitych organizacji i instytucji sprawiają,
że wkrótce, jak się przewiduje, 75 procent osób pracujących zawodowo będzie potrzebowało treningu.
Trening może się stać jednym z najbardziej efektywnych sposobów uczenia się nowych umiejętności
oraz przyswajania niezbędnej wiedzy.
Naucz się korzystać z pomocy trenerów. Komunikuj się jednocześnie na różnych poziomach
psychologicznych.
Doskonal umiejętności właściwego zaprezentowania się. Umacniaj swoją pewność siebie. Czerp
korzyści nawet z najbardziej trudnych sytuacji. Zwiększaj efektywność treningu. Bierz udział w
tworzeniu strategii szkolenia.
„Milowy krok... ujęcie podstaw treningu w praktycznym aspekcie. Cenne źródło wiedzy dla wszystkich,
którzy chcą wiedzieć więcej o efektywnych metodach prowadzenia szkolenia".
Christian Hall
ZYSK I S-KA
WYDAWNICTWO
ISBN 83-7150-423-3 Cena 29 zł 50 gr
Przekład Danuta Pyrdoł, Maria Wróbel
Zysk i S-ka Wydawnictwo Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Tytuł oryginału Training with NLP. Skills for Managera Trainers and Communicators
Copyright © 1994 by Joseph 0'Connor and John Seymour
The authors assert the moral right to be identified as the authors of this work
Originally published in English by Thorsons, a Division of HarperCollinsPublishers Ltd
All rights reserved Copyright © 1998 for the Polish translation by Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c, Poznań
Redakcja merytoryczna dr Krystyna Adamska
Redakcja Ewa Penksyk
Korekta Zespół
Odpowiedzialność za tłumaczenie, opracowanie merytoryczne oraz redakcję wydawniczą ponosi Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Wydanie I ISBN 83-7150-423-3
Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.
ul. Wielka 10, 61-774 Poznań
fax 852 63 26, Dział handlowy tel./fax 853 27 51, Redakcja tel. 853 27 67
1
200837642.003.png 200837642.004.png
Spis treści
2
200837642.005.png
WSTĘP
Naturalny wybór
W ciągu ostatnich lat opublikowano wiele książek na temat Programowania Neurolingistycznego. Niektóre z nich
omawiają nowe metody i wzorce komunikowania się. Inne są jedynie odmiennym ujęciem tego samego materiału.
Co pewien czas pojawia się książka, która przedstawia wykorzystanie NLP na kilku płaszczyznach. Szkolenie
metodą NLP (training with NLP) autorstwa 0'Connor i Seymour wykorzystuje zręcznie techniki modelowania,
aby omówić proces treningu. Odniosłam wrażenie, że książka ta jest bardzo bliska metodom i płaszczyznom
wzajemnego oddziaływania, które sama stosuję. Być może jeszcze większą jej zaletą jest to, że napisana jest
przystępnym językiem i uniknęła żargonu NLP. Dzięki temu więcej osób będzie miało dostęp do zbioru wzorów
zwanych NLP bez konieczności uczenia się jego języka. Zwolennicy NLP, którzy dostrzegają konieczność
widzenia świata na wielu płaszczyznach, muszą uzanć celowość zbliżenia się do osób zarządzających biznesem i
edukacją.
Wierzę, że po tę książkę sięgnie chętnie każda osoba zajmująca się treningiem lub nauczaniem. Josephie 0'Connor
i Johnie Seymour, dziękujemy Warn za Wasze modelowanie i jasną prezentację.
Judith Delozier Współtwórca NLP
PODZIĘKOWANIE
Chcielibyśmy podziękować wielu naszym przyjaciołom i nauczycielom, którzy pomagali nam i inspirowali nas,
umożliwiając powstanie tej książki. Tonyemu Coughlanowi za Jego pracę na temat dostępu ogólnego i trenerom z
John Seymour Associates, Michaelowi Neillowi i Peterowi McNabowi.
Dziękujemy Raviemu Landerowi i Neilowi McKee za Mapy Umysłu.
Szczególne podziękowania należą Annie Dalton. Wyrażamy także wdzięczność Lizie Puttick i Elizabeth
Hutchins, naszym wydawcom z Thorsons.
Wiele podziękowań kierujemy do Boba Janesa, Briana Van der Horsta i Steveęa Andreasa za przeczytanie
rękopisu i pomocne sugestie. Wdzięczni jesteśmy również wszystkim naszym pierwszym trenerom, szczególnie
Johnowi Grinderowi i Robertowi Diltsowi.
Wdzięczni jesteśmy wielu tysiącom studentów, uczestnikom kursów, które prowadziliśmy w czasie wielu
różnorodnych seminariów: na temat zdrowia, edukacji, biznesu i sesji NLP dotyczących spraw ogólnych.
Joseph O'Connor i John Seymour wrzesień 1993
PRZEDMOWA
Jeżeli człowiek jest najpierw pewny, to kończy wątpliwościami, ale jeśli na początku się nimi zadowoli, to kończy
na pewności.
Francis Bacon, 1605
Książka ta omawia wyzwanie, wobec którego stają trenerzy; i uczy, jak mu sprostać. Wielu trenerów przerażają
zmiany w organizacji biznesu i postęp technologiczny. W miarę upływu czasu będą następowały coraz szybciej.
Okazuje się, że szczególnie uczenie się wspomagane komputerowo, w wielu sytuacjach bardziej się opłaca.
Trening wypchnięty ze swej wygodnej niszy musi znaleźć swoje miejsce w tym nowym porządku.
Aby sprostać temu wyzwaniu, trenerzy muszą osiągnąć dużą skuteczność. Będą im w większym stopniu
3
200837642.006.png
potrzebne umiejętności, których tradycyjnie wymagano od konsultantów do spraw organizacji, by trening był
bardziej skuteczny także na poziomie organizacyjnym. Będą im również potrzebne jak najlepsze umiejętności
oddziaływania na poziomie indywidulanym.
Część pierwsza daje szeroki przegląd treningu i następujących w nim obecnie zmian ewolucyjnych:
Dlaczego trening się zmienia - zmiany organizacyjne i systematyczne uczenie się, które umożliwiają rozwój
pracowników.
Co się zmienia - nasze rozumienie norm opartych na kompetencji i metody uczenia się, które są ich podstawą.
Jak poprawić skuteczność treningu - częściowo odpowiada za to modelowanie strategii umiejętności uczenia
się i komunikowania oraz praktyczne środki rozwoju najskuteczniejszych metod treningu. Programowanie
Neurolingwistyczne umożliwia modelowanie kompleksowych umiejętności. Sama kompetencja już nie
wystarczy.
W części drugiej przyglądamy się umiejętnościom przygotowania treningu i prezentacji, przekonaniom trenerów,
wartościom i tożsamoś-
ci, tematom zaniedbanym w większości książek poświęconym treningom.
Część trzecia bada umiejętności oddziaływania żywego przekazu. Najlepszy trening dostarcza jednostce sześciu
zalet optymalnego doświadczenia. Zapewnia ono osiąganie umiejętności, osiąganie konkretnych celów,
sprzężenie zwrotne, daje jednostce poczucie kontroli, ułatwia koncentrację i zaangażowanie się i jest odmienne od
życia codziennego. Część ta bazuje na trzech ważnych umiejętnościach trenerskich:
• Dbałości o własny stan emocjonalny. Im lepiej czujesz się pod względem emocjonalnym, tym skuteczniej
prowadzisz trening.
• Uzyskaniu pierwszorzędnych wyników w celu utrzymania osób trenowanych w gotowości do nauki. Jest to
bardziej istotne niż wiedza, którą im przekazujesz.
• Nauczania świadomych i nieświadomych warstw umysłów osób trenowanych. Innymi słowy, zmuś je, aby
opuszczały salę treningową, wiedząc więcej i mając większe umiejętności niż są tego świadome.
Część czwarta uzupełnia cykl treningowy poprzez skupienie się na ocenie i rozwoju treningu.
Każda część tej pracy stanowi niezależną całość, tak więc możesz studiować dowolny fragment, który wzbudza
Twoje zainteresowanie, albo poszczególne części w wybranej kolejności. Możesz przewertować książkę, a
następnie wrócić do interesujących Cię rozdziałów. Jednocześnie książka ta jest zwarta logicznie, a tematy
przeplatają się w sposób, w jaki utwór muzyczny korzysta z tego samego materiału tematycznego, nawet jeżeli
jest podzielony na kilka części.
Styl czterech głównych części jest różny. To celowy zabieg. Próbowaliśmy dostosować styl do dziedziny, którą
badamy.
Tym z Was, którzy lubią zauważać różnice, wyjaśniamy, czym ta książka NIE jest. Nie jest ani traktatem
akademickim, chociaż opiera się w dużym stopniu na aktualnych badaniach, ani nie preferuje jednej definicji
treningu, z wyjątkiem tego, że jego motorem są potrzeby osób, z którymi pracujesz. Nie reprezentuje ona
spojrzenia eksperta od zmian organizacyjnych i postępu, ale punkt widzenia trenera. Nie dotyczy
10
głównie umiejętności prezentowania, mimo że przedstawia wiele bardzo użytecznych metod.
W celu uniknięcia uprzedzeń związanych z płcią i zachowania prostego stylu używaliśmy w książce zaimków
„on" lub „ona" równomiernie i przypadkowo w celu odzwierciedlenia faktu, że trenerzy i osoby trenowane mogą
4
200837642.001.png
być płci męskiej lub żeńskiej.
W odróżnieniu od treningu książka ta zawiera tylko słowa. Dziękujemy, że wykorzystacie Waszą wyobraźnię, aby
ożywić nasz język.
Mapy umysłu
Oto pierwsza z sześciu Map Umysłu, które znajdziecie w tej książce. Podsumowuje ona całą pracę. Następna
dotyczy rozdziału pierwszego, a pozostałe mapy czterech głównych części książki. Zachęcamy Was do zrobienia
po przeczytaniu książki własnej mapki, co pomoże Warn usystematyzować i zapamiętać materiał.
Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o zobrazowaniu umysłu w formie map, przeczytajcie The Mind Map Book-
Radiant Thinking Tonyego Buzana (szczegóły w Bibligrafii)
5
200837642.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin