grupa A: (tyle, co pamiętam) 1.regulacja bezpośrednia w porównaniu do pośredniej jest bardziej skuteczna 2. NPV- zaktualizowane korzyści netto z przyszłości 3. w holandii chyba w 92roku większość opłat za OŚ szła do budżetu centralnego (czy jakoś tak) 4. w Polsce przed 98rokiem nie więcej niż 10% wydatków na OŚ pochodziła z zagranicy 5. NFOŚiGW dostaje 0% za wycinkę drzew i krzewów 6. długotrwałe stosowanie opłat za korzystanie środowiska obniża korzyści funkcji fiskalnej (coś w tym stylu) 7. EMAS dotyczy przedsiębiorstw prywatnych- chyba 8. depozyt nie ma zastosowania przy hałasie komunikacyjnym 9. neutralność ekologicznej reformy podatkowej mówi o tym, że reforma nie zwiększa podatków- chyba może jeszcze zaraz coś sobie przypomnę...
GRUPA A
1. Od 1992 roku w Holandii całe wpływy z podatków z użytkowania środowiska trafiają:
a. do budżetu
b. do centralnych funduszy ochrony środowiska
c. do regionalnych funduszy ochrony środowiska
d. do branżowych funduszy ochrony środowiska
1. EMAS został opracowany i przeznaczony dla:
a. instytucji naukowych i uniwersytetów
b. instytucji państwowych
c. przedsiębiorstw przemysłowych
d. wszystkich powyższych
2. NPV mówi o (nie do końca pamiętam treść odpowiedzi ale jakoś tak):
a. bieżących kosztach
b. wartości obecnych zaktualizowanych korzyści
c. korzyści otrzymanych w przeszłości
d. korzyści otrzymanych w przyszłości
3. Ekofundusz udziela:
a. dotacji
b. dotacji i kredytów preferencyjnych
c. kredytów preferencyjnych
d. czegoś tam
4. Wpływy z wycinki drzew i krzewów do NFOŚIGW wynoszą:
a. 50%
b. 10%
c. 0%
d. 0,5%
5. W 2001 nakłady inwestycyjne na ochronę środowiska wyniosły:
a. 0,3%
b. 0,8%
c. 1,6%
d. coś tam
6. Progresywny rozkład dochodów(?) jest:
a. najkorzystniejszy dla najbogatszych
b. najkorzystniejszy dla najbiedniejszych
7. W krajach wysokorozwiniętych głównym celem opłat środowiskowych jest:
a. kompensacja poszkodowanych
b. zmiana postępowania użytkowników środowiska
c. zgromadzenie środków finansowych
d. zakup urządzeń do kontroli i pomiarów
8. W USA najpopularniejsze są:
a. opłaty emisyjne
b. pozwolenia zbywalne
c. opłaty za zrzut ścieków
9. Model CGE przy ocenie polityki środowiskowej najefektywniejszy jest do określenia:
a. presji gospodarki na środowisku
b. zużycia zasobów nieodnawialnych
c. zużycia zasobów odnawialnych
10. Długotrwałe wysokie opłaty za korzystanie ze środowiska:
a. pozwolą zmniejszyć użycie metod regulacji bezpośrednich (chyba tak to było)
b. umożliwią zrealizowanie zasady zanieczyszczający płaci
c.
d.
robe18