DNP czerwiec 2012.pdf

(3811 KB) Pobierz
ISSN 2083-6805 nr 10/2012 CZERWIEC 2012
DORADCA NAUCZYCIELA
l
r
www.nauczycielprzedszkola.pl Cena 26,15 zł w tym VAT 5%
W YW IA D M IES CA
Rozm owa o wada ch wy mowy
z pro f. Tom aszem Woźn iakiem ,
przew odnic zącym Polsk iego
Towa rzystw a Log opedy czneg o
Prac ownia pedag ogiczn a
Heca na cz tery łapy, cz yli pies w prz edszkolu
TE M AT MIE SIĄ CA
S pac er i wyc iecz ka w edu kac ji pr zeds zko lnej
985751162.089.png 985751162.100.png 985751162.111.png 985751162.122.png 985751162.001.png 985751162.012.png 985751162.023.png 985751162.034.png 985751162.043.png 985751162.044.png 985751162.045.png 985751162.046.png 985751162.047.png 985751162.048.png 985751162.049.png 985751162.050.png 985751162.051.png 985751162.052.png 985751162.053.png 985751162.054.png 985751162.055.png 985751162.056.png 985751162.057.png 985751162.058.png 985751162.059.png
Od Redakcji
Drodzy Czytelnicy!
DORADCA NAUCZyCIELA
Niebawem upragniony koniec całorocznej
pracy. Ogrom zadań, jaki wypełniliście – dbając
o rozwój powierzonych Wam wychowanków,
o ich bezpieczny pobyt w przedszkolu – wy-
magał nie tylko dużych umiejętności pedago-
gicznych, ale i zaangażowania. Z dzieckiem nie
można pracować raz więcej, a raz mniej – z oczy-
wistych powodów. Dynamizm rozwoju Waszych
wychowanków wymaga, aby każdy z Was za nim
nadążał i nie powodował jakichkolwiek jego wy-
hamowań. Jeśli takie przeświadczenie towarzy-
szyło Wam przez cały ostatni rok, to tym bardziej
czas na zasłużony wypoczynek.
Zanim zamkniecie drzwi Waszych sal, pożegnacie swoich wychowanków
wyruszających na wakacje i podążycie z kartami urlopowymi w różne miej-
sca, jeszcze kilka ostatnich zadań pozostaje do zrealizowania: samoewaluacja
działalności pedagogicznej, podsumowania, sprawozdania, analizy i wnioski.
Zwłaszcza te ostatnie są niezwykle istotne, aby pomóc sobie i innym nauczy-
cielom jeszcze efektywniej zorganizować procesy: wychowawczy, dydaktyczny
i opiekuńczy w kolejnym roku szkolnym. Podobno „nigdy nie jest tak dobrze,
aby nie mogło być jeszcze lepiej”. Zmieniający się w dużym tempie świat i jego
oczekiwania w stosunku do naszej działalności sprawiają, że musimy jednak
o tym pamiętać. Wprowadzanie zmiany do naszego myślenia i działania, aby
zadowolić naszego klienta w osobach dziecka i jego rodzica, będzie niewątpliwie
skutkowało podwyższaniem jakości naszej pracy, a w konsekwencji – całokształ-
tu działalności naszej placówki.
Niedługo będziemy świętować naszą roczną współpracę z nauczycie-
lami wychowania przedszkolnego. Dziękujemy Wam serdecznie za wspólne
podążanie ku tworzeniu coraz lepszych warunków edukacji w przedszkolu.
Mamy nadzieję, że jest w tym także nasz udział. Staramy się, aby pismo do Was
adresowane było profesjonalne i wspierające Was w codziennym trudzie pracy
z małym dzieckiem i jego rodziną.
Odczucia sukcesów w podsumowaniu ostatniego roku pracy, udanego
wypoczynku i do zobaczenia w nowym roku szkolnym.
Wydawca & Redakcja:
Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.
ul. Polska 13
60-595 Poznań
www.nauczycielprzedszkola.pl
redakcja@nauczycielprzedszkola.pl
Prezes Zarządu
Anna Gadzińska-Buksa
Wiceprezesi Zarządu
Anna Morawska
Radosław Lewandowski
Redaktor prowadzący:
Elżbieta Korczewska
Redaktor naczelny:
Katarzyna Grunt-Segień
Sekretarz redakcji:
Marta Górcewicz
marta.gorcewicz@e-forum.com.pl
Koordynator projektu:
Anna Gruszczyńska-Radecka
anna.gruszczynska-radecka@e-forum.com.pl
Redaktor techniczny:
Kamila Subel
kamila.subel@e-forum.com.pl
Reklama:
Iza Łagódka
tel. (61) 66 55 779
iza.lagodka@e-forum.com.pl
Daria Graczyk
tel. (61) 66 55 778
daria.graczyk@e-forum.com.pl
Obsługa klienta i prenumerata:
Infolinia: 0 801 88 44 22
(61) 66 55 800
Korekta:
Aleksandra Wójtowicz
Projekt, ilustracje, DTP:
Bolddesign – Grajczak
Druk:
GRAPhUS PACh Sp. z o.o.
Nakład:
4800
Serwis zdjęciowy:
Dreamstime.com
Elżbieta Korczewska
Redaktor Prowadzący
1
www.nauczycielprzedszkola.pl
985751162.060.png 985751162.061.png 985751162.062.png 985751162.063.png 985751162.064.png 985751162.065.png 985751162.066.png 985751162.067.png 985751162.068.png 985751162.069.png 985751162.070.png 985751162.071.png 985751162.072.png 985751162.073.png 985751162.074.png 985751162.075.png 985751162.076.png 985751162.077.png 985751162.078.png 985751162.079.png 985751162.080.png 985751162.081.png 985751162.082.png 985751162.083.png 985751162.084.png 985751162.085.png 985751162.086.png 985751162.087.png
spis treści
aktualności
3 Aktualności
Ulgi komunikacyjne dla nauczycieli przedszkola
„Rzeczpospolita” informuje, że 70 tys. nauczycieli przedszkoli będzie miało zniżki na przejazdy
komunikacją publiczną.
Bogdan Borusewicz, marszałek Senatu, skierował do komisji senackich: ustawodawczej oraz budże-
tu i inansów publicznych projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów
środkami publicznego transportu zbiorowego. Zgodnie z nim nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach,
zarówno publicznych, jak i niepublicznych, zyskają prawo do 37 proc. ulgi na przejazdy pociągami i autobu-
sami. Obecnie z tego prawa korzystają pedagodzy zatrudnieni w szkołach podstawowych, gimnazjalnych
i ponadgimnazjalnych oraz nauczyciele akademiccy. Senacka inicjatywa ustawodawcza jest odpowiedzią
na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 16 listopada 2010 r. Sędziowie wskazali w nim, że jeżeli system
oświaty uznaje za nauczycieli również tych, którzy pracują w przedszkolach, to nie można różnicować ich
statusu w wypadku uprawnień do ulg w przejazdach. Włożyli oni bowiem taki sam wysiłek w zdobycie
zawodu. Senatorowie wskazali, że – aby zrealizować wyrok – mogli jeszcze ze względu na znaczące koszty
dla budżetu w ogóle zlikwidować ulgę lub przyznać ją w zmniejszonej wysokości.
TEMAT MIESIĄCA
4 Spacer i wycieczka w edukacji przedszkolnej
WYWIAD MIESIĄCA
10 Mów do dziecka tak, jak chcesz, aby ono mówiło do ciebie
PODSTAWA PROGRAMOWA
15 Wspomaganie rozwoju mowy dzieci 3.4.
POD CZUJNYM OKIEM SPECJALISTY
22 Co ma dwa razy więcej nóg niż stonoga? Zabawy rozwijające zdolności
matematyczne
NARZĘDZIOWNIA
25 Przykładowy plan wycieczek przedszkolnych
26 Zbiorcza deklaracja rodziców w sprawie uczestnictwa dziecka w wycieczce
26 Oświadczenie o ubezpieczeniu NNW
27 Arkusz obserwacji dziecka pod kątem zachowań ze spektrum autyzmu
29 Gra logiczna
31 Pomysły na zabawy rozwijające różne sfery funkcjonowania
poznawczego i intelektualnego dziecka
32 5 „dorosłych” spraw, o których rodzic powinien porozmawiać
z dzieckiem przed wycieczką
Źródło: „Rzeczpospolita”
Zajęcia pozalekcyjne – są pieniądze ze środków unijnych
Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest szczególnie istotny dla polskich samorządów, zwłaszcza
w obszarze działania IX obejmującym m.in. zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania
edukacji przedszkolnej, wyrównywanie szans edukacyjnych czy podnoszenie atrakcyjności i jakości
szkolnictwa zawodowego.
– Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 20 grudnia 2011 r. zatwierdziło znowelizowaną wersję Zakresu reali-
zacji projektów partnerskich określonego przez Instytucję Zarządzającą Programem Kapitał Ludzki. Obowiązuje
ona od 1 stycznia 2012 r. – pisze na łamach „Dziennika GP” Grzegorz Pietruczuk, radny Sejmiku Województwa
Mazowieckiego, zastępca burmistrza dzielnicy.
Ostatecznymi beneicjentami tych działań są dzieci i młodzież. Nie bez znaczenia jest również wpływ
realizowanych projektów na placówki oświatowe, które dzięki projektom mają szansę m.in. na doposażenie
oraz dodatkowe zatrudnienie dla nauczycieli. Oczywiście najważniejszą korzyścią jest nauka i podnoszenie
kompetencji przez dzieci i młodzież, które niejednokrotnie nie mają innej możliwości uczestnictwa w zajęciach
pozalekcyjnych. Nie bez znaczenia jest również zysk w skali środowisk lokalnych, które dzięki unijnym dotacjom
skuteczniej walczą z patologiami czy złą kondycją. Jedną z najważniejszych kwestii w tym zakresie jest to,
że dzieci i młodzież darzą zaufaniem własnych nauczycieli i mają przy nich poczucie bezpieczeństwa. Dzięki
temu realizacja projektów związanych z zajęciami pozalekcyjnymi jest sprawniejsza i nie nastręcza problemów
z zaufaniem w stosunku do prowadzących.
TWÓRCZE ZAJĘCIA
33 Wspólnie bawimy się i uczymy! Nauka języka angielskiego
34 Idziemy na pocztę. Scenariusz zajęć dla najstarszej grupy wiekowej
36 Dzień Ojca w przedszkolu. Propozycje zabaw integracyjnych
38 Liczymy
39 Stosunki ilościowe
40 Ptaki i gniazda
ZRÓB TO SAM
41 Autokar
NAUCZYCIEL W ZESPOLE
42 Wespół w zespół, czyli czas podsumowań pracy zespołowej nauczycieli
Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna” (dodatek: „Samorząd i Administracja”)
SYTUACJE KRYZYSOWE
44 Jak przygotować wycieczkę – względy programowe, organizacyjne
i formalne
Karta nauczyciela utrudnia zarządzanie kadrą w szkołach
Jak podaje „Rzeczpospolita”, eksperci i samorządowcy narzekają na ograniczone możliwości kontro-
lowania jakości nauczania, brak subwencji na edukację przedszkolną i sztywne zapisy Karty nauczyciela.
– Prowadzenie szkół to jedno z najważniejszych i najkosztowniejszych zadań samorządów, ale nie mają one wpły-
wu na jakość nauczania – powiedział Jan herczyński podczas zakończonej wczoraj konferencji „Samorządy a szkoły”.
Jej uczestnicy zwrócili uwagę, że raporty z ewaluacji szkół mające określić mocne i słabe strony danej
placówki nie ułatwiają prowadzenia polityki oświatowej.
Często zawierają informacje korzystne dla szkół podane przez nauczycieli i dyrekcję, bez obiektywnej ich
weryikacji, nie odnotowują natomiast osiągnięć uczniów na egzaminach zewnętrznych, rankingach, olimpia-
dach przedmiotowych.
– Ewaluatorzy, czyli pracownicy kuratoriów oświaty wizytujący szkoły, nie są przygotowani do swojej
pracy – mówił Jerzy Jasiński z Wydziału Oświaty w gdańskim Urzędzie Miasta
Elżbieta Walkowiak, wielkopolski kurator oświaty, podkreślała, że za wcześnie na tak radykalne opinie.
– Nowy system nadzoru placówek funkcjonuje dopiero trzy lata, ciągle jest wdrażany i doskonalony i warto
jeszcze poczekać z jego całościową oceną – tłumaczyła.
AWANS ZAWODOWY
47 Egzamin do zaliczenia
PRACOWNIA PEDAGOGICZNA
51 heca na cztery łapy, czyli pies w przedszkolu
PRACA Z DZIECKIEM ZE SPE
54 Jak rozpoznać zespół Aspergera?
MOJE PRZEDSZKOLE
60 Innowacje pedagogiczne pomostem w integracji
KALENDARIUM
63 Czerwiec, lipiec i sierpień 2012
Źródło: „Rzeczpospolita”
Fot. Dreamstime.com
2
3
DORADCA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA CZERWIEC 2012
www.nauczycielprzedszkola.pl
985751162.088.png 985751162.090.png 985751162.091.png 985751162.092.png 985751162.093.png 985751162.094.png 985751162.095.png 985751162.096.png 985751162.097.png 985751162.098.png 985751162.099.png 985751162.101.png 985751162.102.png 985751162.103.png 985751162.104.png 985751162.105.png 985751162.106.png 985751162.107.png 985751162.108.png 985751162.109.png 985751162.110.png 985751162.112.png 985751162.113.png 985751162.114.png 985751162.115.png 985751162.116.png 985751162.117.png 985751162.118.png 985751162.119.png 985751162.120.png 985751162.121.png 985751162.123.png 985751162.124.png 985751162.125.png 985751162.126.png 985751162.127.png 985751162.128.png 985751162.129.png 985751162.130.png 985751162.131.png 985751162.132.png 985751162.002.png 985751162.003.png 985751162.004.png 985751162.005.png 985751162.006.png 985751162.007.png 985751162.008.png 985751162.009.png 985751162.010.png 985751162.011.png
temat miesiąca
temat miesiąca
Spacer i wycieczka
w edukacji przedszkolnej
Fot. Dreamstime.com
Jednym z celów wychowania przedszkolnego jest budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym,
przyrodniczym i technicznym. Jest wiele sposobów, które temu sprzyjają. Bardzo dobrą okazją
do rozwijania i jednocześnie podtrzymywania naturalnej u dzieci ciekawości, potrzeby poznawania
i doświadczania otaczającej rzeczywistości, są spacery i wycieczki.
Bliższy i zarazem szerszy kontakt z własną miejscowością
umożliwia również poznawanie treści o charakterze patriotycz-
nym, postulowanych w podstawie programowej. Dzieci, poznając
swoją okolicę, jej charakterystyczne miejsca, historię, wiążą się
z nią. Zaczynają rozwijać w sobie świadomość pochodzenia z tego,
a nie innego miejsca, poczucie przynależności do niego.
Spacery i wycieczki umożliwiają także rozwijanie umiejęt-
ności społecznych. Uczestnicząc we wspólnych wyprawach,
przedszkolaki uczą się i utrwalają normy, wzorce zachowań, za-
sady zachowania się w miejscach publicznych (np. na ulicy, w in-
stytucjach kultury, środkach transportu, zakładach usługowych).
Tym samym przystosowują się do przyjętych norm współżycia
społecznego, kształtując swoją postawę prospołeczną.
Trudno nie wspomnieć o wprowadzaniu dzieci w świat
wartości estetycznych. Spacery i wycieczki pozwalają w bez-
pośredni sposób uwrażliwiać na piękno otaczającego świa-
ta, zmieniającego się w związku z uwarunkowaniami natury
i działalnością człowieka. Oglądanie wystaw plastycznych,
spektakli teatralnych, słuchanie koncertów muzyki to formy
uczestniczenia w odbiorze wartości estetycznych zwykle poza
przedszkolem właśnie dzięki organizowanym wycieczkom.
Emocje im towarzyszące wzbogacają świat doznań dziecięcych,
czynią je bardziej różnorodnymi.
Niezwykle istotny jest walor zdrowotny wycieczek i spacerów
powiązanych z realizacją podstawy programowej wychowania przed-
szkolnego. W trosce o między innymi prawidłowy rozwój psychoru-
chowy dzieci w wieku przedszkolnym zalecona została w podstawie
proporcja czasowa przebywania na świeżym powietrzu – w rozlicze-
niu tygodniowym. Spacerując czy uczestnicząc w wycieczce w plene-
rze, dzieci rozwijają sprawność izyczną, hartują organizm. W końcu
też spożytkowują nadmiar energii, której kumulacja nie sprzyja ani
zachowaniu zdrowia izycznego, ani psychicznego. Spacery i wy-
cieczki są zatem doskonałym sposobem promocji zdrowego stylu
życia, alternatywą dla preferowanego w wielu domach biernego
wypoczynku np. przed telewizorem czy komputerem.
W ycieczki stanowią jedną z ciekawszych form prowa-
niezwykłe walory poznawcze. Dzięki nim dzieci w bezpośredni
sposób poznają otaczający je świat przyrody: rośliny i zwierzęta
żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych oraz warunki,
jakie są potrzebne do ich rozwoju (przestrzeń życiowa, bez-
pieczeństwo, pokarm). Maluchy mogą również obserwować
zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach
roku, a także niektóre stany i zjawiska atmosferycz-
ne (np. szadź, szron, tęczę, stany marznięcia,
wilgotności, opady, itp.).
Poza światem przyrody przed-
szkolaki podczas wycieczek i spa-
cerów poznają miejsce swego za-
mieszkania, a w nim ważniejsze
instytucje, punkty usługowe i za-
bytki. Poznają też przedstawicieli
różnorodnych profesji wykony-
wanych w miejscu zamieszkania
i nabywają orientacji w kwestii
ról społecznych pełnionych przez
ważne osoby, np. policjanta, strażaka,
urzędników gminy.
dzenia zajęć wychowawczo-dydaktycznych w przed-
szkolu, pozwalają bowiem bezpośrednio obserwo-
wać rzeczy, zjawiska i sytuacje w „naturalnych warunkach”.
Okres wiosny i zbliżającego się lata, ze względu na różnorod-
ność zjawisk możliwych do obserwowania i sprzyjające wa-
runki atmosferyczne, powinien być czasem intensywnego
planowania i realizowania tych form pobytu dzieci
w przedszkolu z bardzo wielu powodów.
Spacer i wycieczka
Obie formy, zarówno spacer, jak i wycieczka, ujmowane są
w metodyce wychowania przedszkolnego najczęściej łącznie,
ponieważ trudno jest je deinitywnie zróżnicować. Analizując je
odrębnie, można wziąć pod uwagę kryterium czasu i odległości od
przedszkola. Wyjście z budynku przedszkola na krótki czas okre-
ślane jest zwykle jako spacer. Jeżeli miejsce, do którego udają się
dzieci, jest odległe i przebywają tam dłużej, to taka forma wyjścia
nazywana jest wycieczką.
Główne walory wycieczek
Realizacja różnych form wycie-
czek i spacerów, spełniających wymogi
podstawy programowej wychowania
przedszkolnego, nasuwa bardzo wiele
spostrzeżeń. Jak już wspomniano na wstę-
pie, sposobność bezpośredniego udziału
dzieci w obserwowaniu otoczenia sprawia,
że wycieczki i spacery mają przede wszystkim
Spacery przedszkolaków
Spacer to forma zajęć dzieci, której celem jest urozmaice-
nie przebywania na powietrzu i okazjonalne, ale zaplanowane
poszerzanie doświadczeń i spostrzeżeń w wyniku kontaktu
z otoczeniem odmiennym od przedszkolnego. Każdy spacer
powinien wnieść coś ciekawego, wzbogacającego wiedzę
4
5
DORADCA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA CZERWIEC 2012
www.nauczycielprzedszkola.pl
985751162.013.png 985751162.014.png 985751162.015.png 985751162.016.png 985751162.017.png 985751162.018.png 985751162.019.png 985751162.020.png 985751162.021.png 985751162.022.png 985751162.024.png
temat miesiąca
temat miesiąca
i doświadczenia dzieci. Spacer do parku jesienią pozwoli ma-
luchom na obserwację zjawiska opadania liści i rozpoznawa-
nie z jakich drzew pochodziły, na poznawanie i obserwację
zwierząt w naturalnym środowisku, np. wiewiórek czy ptaków.
Spacer może być okazją do obserwowania wegetacji roślin,
zachowań owadów wiosną, ptasich śladów na śniegu zimą. Ta
forma powinna być szeroko wykorzystywana podczas realizacji
np. treści związanych z poznawaniem zasad poruszania się
w ruchu drogowym.
Podczas spaceru nie może zabraknąć czasu na organizację
zabawy ruchowej. Bo chociaż istnieje konieczność przestrze-
gania dyscypliny podczas „spacerowania”, tzw. pilnowanie się,
podporządkowanie się poleceniom nauczyciela, co wynika
z potrzeby przestrzegania zasad bezpieczeństwa, to jednak
najważniejsze są przeżycia dzieci; to, czego doświadczyły i to,
co spostrzegły, stanowi źródło odczuwania przez nie zmęcze-
nia, dając jednocześnie upust nagromadzonemu nadmiarowi
energii. Ruch na powietrzu w dogodnym, oznaczonym przez
nauczyciela miejscu pozwala przywrócić do równowagi umysły
i ciała przedszkolaków. Trzeba o tym pamiętać. W przeciwnym
razie spacer nie zawsze będzie atrakcyjny, jeśli zostanie pozba-
wiony elementu ruchu, odreagowania. Musi on zatem spełniać
także funkcję aktywnego wypoczynku.
Przed pójściem na spacer nauczyciel powinien mieć pew-
ność, że zna teren albo dostatecznie go rozpoznał. Ważne, by
poza swą atrakcyjnością był on przede wszystkim bezpieczny.
i radości z osiągnięć. Wycieczka przyczynia się również do wy-
rabiania sprawności izycznej, wdrażania dzieci do dbałości
o własne zdrowie. Stosowanie podczas wycieczki odpowied-
nich form pracy wyzwala inicjatywę i samodzielność, skłania
do pokonywania trudności tudzież rozwijania współpracy.
• Funkcja motywacyjna wycieczki polega na pobudzaniu
aktywności poznawczej dziecka, wyzwalaniu i rozwijaniu jego
zainteresowania otaczającą rzeczywistością. Jest sposobnoś-
cią do skutecznej zachęty do rekreacji i sportu na powietrzu.
• Funkcja wychowawcza wycieczki niesie z sobą cały pakiet
wartości wychowawczych, takich jak rozwój aktywności,
chęć współdziałania w grupie, zaradność, uspołecznienie.
Wycieczka daje nauczycielowi możliwość pełniejszego po-
znania wychowanka, stwarza wyjątkowo korzystne warunki
dla zwrócenia uwagi na osobowość dziecka, na jego postawy,
poziom wiedzy i umiejętności, zainteresowania, które nie
ujawniły się w warunkach przedszkolnych. Z drugiej strony
wycieczka dostarcza dzieciom wzorów postępowania i kształ-
towania umiejętności zachowania się wobec swoich kolegów,
społeczeństwa, przyrody i wytworów pracy ludzkiej.
Wszystkie wymienione funkcje wycieczki są ze sobą inte-
gralnie powiązane. Oprócz krótszych wycieczek przedszkolnych
można organizować też całodzienne wyprawy o charakterze tu-
rystycznym, na które zabiera się posiłek. Takie wycieczki organi-
zuje się tylko raz lub kilka razy w roku ze względu na duże koszty
ich realizacji, bo zwykle wiążą się one z zamówieniem środka
transportu i są złożonym przedsięwzięciem organizacyjnym.
prawidłowe i cenne, bo poprawnie i wiarygodnie kształtuje
pojęcia i wyrabia właściwy stosunek do ludzi i przyrody. Poza
dostarczaniem różnorodnej, bogatej wiedzy, stwarzaniem wa-
runków rozwoju różnych umiejętności i sprawności, wycieczki
umożliwiają rozładowanie negatywnych emocji nagromadzo-
nych w niejednym dziecku, mogą wpływać też na poprawę
odporności zdrowotnej i kondycji izycznej. Stanowią ponadto
inspirację do dziecięcych zabaw, odtwarzania wrażeń w twór-
czości plastycznej, rozwijania ekspresji werbalnej, wiązania zdo-
bytych doświadczeń z odbiorem treści literackich. Są bazą, która
umożliwia nabywanie i wiązanie kolejnych treści poznawczych.
Każda zapowiedź wycieczki, zwłaszcza jeśli jest związana
z wyjazdem, wywołuje radość i szczególną ekscytację. Dzieci
cieszą się, że znajdą się na powietrzu, że zetkną się z czymś dotąd
nieznanym lub mało rozpoznanym, że coś nowego przeżyją.
Ładunek emocji towarzyszący przygotowaniom do wycieczki
jest czymś szczególnym, co wpływa na rozwój doznań i przeżyć
przedszkolaka. Chyba wszyscy pamiętamy z dzieciństwa te swoi-
ste wrażenia, jakie towarzyszyły myślom o wprowadzeniu zmiany
do codzienności w wyniku zapowiedzi atrakcyjnego wyjścia czy
wyjazdu. Prawie wszystkie dzieci takich informacji pragną i nie
posiadają się z radości w oczekiwaniu na ich realizację.
Wymienione przepisy określają m.in., że:
•sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek,
stopień rozwoju psychoizycznego, stan zdrowia i ewentualną
niepełnosprawność osób powierzonych opiece placówki, a także
specyikę samej wycieczki;
•liczba opiekunów, jaka musi
uczestniczyć w wyciecz-
kach, wynika z powyż-
szego zapisu;
• niedopuszczalne
jest realizowanie
wycieczek podczas
burzy, śnieżycy
i gołoledzi;
• dyrektor wyznacza
osobę do pełnienia
roli kierownika wy-
cieczki.
Zebranie przepisów
w formę regulaminu spacerów
i wycieczek lub ogólnych zasad ich or-
ganizacji, a także zapoznanie z nim pracowników przedszkola jest
obowiązkiem dyrektora. Obowiązkiem zaś pracowników, zwłasz-
cza nauczycieli, jest bezwzględne przestrzeganie postanowień
w tym zakresie. Zadaniem każdego nauczyciela uczestniczącego
w wycieczce przedszkolnej jest zapoznanie dzieci z ustaleniami
dotyczącymi organizacji wycieczek, szczególnie tych o charak-
terze wyjazdowym.
Obowiązki nauczycieli
Wycieczka, bez względu na to, czy jest organizowana w po-
bliżu przedszkola, czy będzie wiązała się z dłuższym wyjazdem
(kilkugodzinnym, całodniowym) wymaga niezwykłej staranności
ze strony nauczycieli i dyrektora w jej przygotowaniu. Do każdej
przygotowujemy się tak, aby przyniosła jak najwięcej zadowole-
nia przedszkolakom i spełniała wszystkie warunki bezpieczeń-
stwa. Ten obowiązek wynika nie tylko z poczucia odpowiedzial-
ności opiekunów za powierzone im przez rodziców dzieci, ale
także z obowiązującego prawa. Ochrona życia i zdrowia jest
podstawowym obowiązkiem przedszkola w zakresie dbałości
o bezpieczeństwo wychowanków.
Cechy wycieczki
Korzyści dla dzieci
Wycieczka przedszkolna ma zawsze wyraźny, z góry po-
stawiony cel. Związana jest z jakąś aktualną tematyką, a jej
organizacja w sposób planowy prowadzi do osiągnięcia za-
mierzonych, różnorodnych, zależnych od realizowanych treści
programowych celów. Teoretycy zagadnień pedagogiki przed-
szkolnej wyróżniają różnorodne funkcje wycieczki, warunkujące
osiąganie wytyczonych celów:
• Funkcja poznawcza polega na dostarczeniu dzieciom in-
formacji o świecie, a jej fundament i punkt wyjścia stanowi
wiedza o najbliższym otoczeniu. Wycieczka stwarza możli-
wości bezpośredniego zetknięcia się z okazami, zjawiskami
przyrodniczymi w warunkach naturalnych i w warunkach wy-
nikających z działalności ludzi. Stwarza okazję do poznawa-
nia w szerszym aspekcie elementów życia społecznego, pracy
człowieka na rzecz otoczenia i innych. Nauczyciel powinien być
świadomy, że ten sposób poznawania jest najbogatszym źród-
łem zdobywania wiedzy w najbardziej przystępny i skuteczny
sposób. To, co dziecko zobaczy, czego doświadczy, pozostanie
w jego strukturach poznawczych już na zawsze. Warto zatem
zadawać sobie trud, aby w miarę możliwości jak najczęściej
organizować tę formę pobytu dzieci w przedszkolu.
• Funkcja kształcąca polega na rozwijaniu różnorodnych
sprawności poznawczych, tj. spostrzegania, wyobrażania,
kształtowania pojęć, wzbogacania słownictwa. Wycieczka
daje możliwość wyrabiania orientacji w terenie, nabywania
określonych umiejętności społecznych, rozwijania poczucia
estetyki i wrażliwości na piękno. Daje możliwość rozwijania
zainteresowań wychowanków, pomysłowości, swobodnego
dzielenia się spostrzeżeniami, przeżyciami, wyrażania uczuć
Podsumowując i uogólniając, można stwierdzić, że wy-
cieczki zacieśniają więź dziecka z otoczeniem przyrodniczym
i społecznym. Bezpośrednie poznawanie świata jest najbardziej
W czasie pobytu w plenerze nie oddalają się od grupy
poza oznakowany teren. W miejscu zwiedzania poruszają się
w określonym przez nauczyciela szyku, nie odchodzą od gru-
py. Podczas posiłku wyrzucają opakowania, serwetki, resztki
jedzenia tylko w wyznaczone miejsce.
6
7
DORADCA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA CZERWIEC 2012
www.nauczycielprzedszkola.pl
985751162.025.png 985751162.026.png 985751162.027.png 985751162.028.png 985751162.029.png 985751162.030.png 985751162.031.png 985751162.032.png 985751162.033.png 985751162.035.png 985751162.036.png 985751162.037.png 985751162.038.png 985751162.039.png 985751162.040.png 985751162.041.png 985751162.042.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin