FINANSOWANIE I ZARZĄDZANIE KULTURĄ.PDF

(943 KB) Pobierz
finansowanie_w.pelna
Raport został opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego jako jeden z Raportów o Stanie Kultury , podsumowuj ą cych zmiany,
jakie dokonały si ę w sektorze kultury w Polsce w ci ą gu ostatnich dwudziestu lat.
Tre ś ci zawarte w Raportach o Stanie Kultury odzwierciedlaj ą wył ą cznie pogl ą dy ich
autorów.
Raporty o Stanie Kultury obejmuj ą nast ę puj ą ce obszary tematyczne:
Û Raport o stanie i zró Ŝ nicowaniach kultury miejskiej;
Û Raport o finansowaniu i zarz ą dzaniu instytucjami kultury;
Û Raport o systemie ochrony dziedzictwa kulturowego;
Û Raport o muzeach;
Û Raport o wzornictwie;
Û Raport o rynku dzieł sztuki;
Û Raport o ksi ąŜ ce;
Û Raport o teatrze;
Û Raport o ta ń cu współczesnym;
Û Raport o kinematografii;
Û Raport o szkolnictwie artystycznym;
Û Raport o edukacji kulturalnej;
Û Raport o digitalizacji dóbr kultury;
Û Raport o mediach audiowizualnych;
Û Raport o promocji Polski przez kultur ę .
157077594.002.png
Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury
Autorzy:
Jakub Głowacki
Jerzy Hausner
Krzysztof Jakóbik
Krzysztof Markiel
AmbroŜy Mituś
Michał śabiński
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Małopolska Szkoła Administracji Publicznej
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
2
z Raportów o Stanie Kultury.
157077594.003.png
Spis tre ś ci
1. Cel opracowania i wst ę pne ustalenia definicyjne
2. Wnioski i rekomendacje
3. Zasady zarz ą dzania instytucjami kultury i finansowania działalno ś ci
kulturalnej
3.1. Kierunek i konsekwencje zmian systemowych
3.2. Relacje między administracją rządową i samorządową
3.3. Prowadzenie działalności w sferze kultur
3.4. Zarządzanie instytucjami kultury
4. Ź ródła finansowania kultury
4.1. Wydatki budŜetu państwa
4.2. Wydatki jednostek samorządu terytorialnego
4.2.1. Wydatki gmin
4.2.2. Wydatki miast wojewódzkich
4.2.3. Wydatki powiatów
4.2.4. Wydatki województw
4.3. Zagraniczne środki publiczne
4.4. Wydatki gospodarstw domowych
Aneks
1. Instytucje kultury
2. Szkolnictwo artystyczne
3. Wydawnictwa i czytelnictwo
4. Niektóre wskaźniki uczestnictwa w kulturze
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
3
z Raportów o Stanie Kultury.
157077594.004.png
1. Cel opracowania i wst ę pne ustalenia definicyjne
Celem opracowania jest zebranie i uporządkowanie informacji dotyczących instytucji
kultury w Polsce w latach 1995-2007 – zwłaszcza zarządzania nimi i ich finansowania – oraz
sformułowanie rekomendacji dla polityki w tej sferze aktywności społeczno-gospodarczej.
RozwaŜania rozpoczyna część poświęcona zagadnieniom prawnym funkcjonowania sektora
kultury oraz zarządzania instytucjami kultury, tu teŜ znajdują się rekomendacje. Druga część
jest analizą głównych źródeł finansowania kultury w Polsce. Obejmuje ona w szczególności
wydatki z budŜetu państwa, nakłady jednostek samorządu terytorialnego, środki z funduszy
strukturalnych UE oraz wydatki budŜetów gospodarstw domowych. Na koniec załączono
aneks zawierające dane liczbowe opisujące sieć instytucji kultury w Polsce oraz uczestnictwo
w kulturze.
Powszechnie pod pojęciem „kultura” rozumie się „całokształt materialnego i
duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów,
przekazywany z pokolenia na pokolenie”1. W swoim socjologicznym wymiarze kultura nie
zna granic – otacza człowieka w kaŜdym aspekcie jego Ŝycia. Zaliczenie czegoś do kultury
jest równoznaczne z przyjęciem, Ŝe podlega to naszemu sterowaniu. Rozwój kultury i sztuki
wymaga nieskrępowanej działalności o charakterze artystycznym. MoŜe wówczas zaistnieć
proces twórczy, który jest formą interpretacji świata.
W aspekcie organizacji i finansowania kultury słowo „kultura” najczęściej
utoŜsamiane jest z subsydiowanymi ze środków publicznych „branŜami” kultury, takimi jak
teatr, opera, filharmonia itp. Takie rozumienie kultury nie obejmuje tzw. dochodowych branŜ
kultury, do których moŜna zaliczyć między innymi media, kinematografię, fonografię, a
zwłaszcza wytwory nowych technologii. Choć oba sektory (subsydiowany i dochodowy)
wzajemnie się uzupełniają i wspólnie kształtują Ŝycie kulturalne, to wydaje się, Ŝe z czasem
coraz większą rolę będzie odgrywał sektor dochodowy, a tym samym będzie rosło znaczenie
podmiotów prywatnych. Choć nie moŜna nie zauwaŜać, Ŝe subsydiowane obszary kultury
takŜe się rozwijają i ewoluują. W Polsce moŜna było obserwować te procesy – skądinąd
1 Słownik j ę zyka polskiego , Biblioteka Multimedialna PWN, Warszawa 2002.
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
4
z Raportów o Stanie Kultury.
157077594.005.png
bliskie tendencjom zachodzącym w polityce kulturalnej wielu państw europejskich – przez
ostatnie dwadzieścia lat: postępował i nadal dokonuje się proces modyfikacji struktury
organizacyjnej instytucji kultury (ich kompetencji i zakresu działalności), a co za tym idzie –
zasad finansowania kultury jako całego sektora.
Sfera kultury wyodrębniona tu i opisana obejmuje branŜowo zorganizowany sektor o
charakterze instytucjonalnym i pozainstytucjonalnym, który umoŜliwia uprawianie twórczości
artystycznej (np. malarstwo), aktywność w obszarze sztuk wykonawczych (np. muzyka,
opera, przedstawienia sceniczne), a takŜe ochronę i udostępnianie obiektów materialnego i
duchowego dziedzictwa (m.in. biblioteki, muzea, archiwa, ośrodki dokumentacji).
Jednocześnie do sfery tej naleŜy edukacja artystyczna – jako narzędzie oraz miejsce
budowania kompetencji do twórczej i ciągłej edukacji, pogłębiania wiedzy o znaczeniu
kultury i zdobywania kompetencji do pomnaŜania wszelkich form aktywności twórczej.
WaŜnym zagadnieniem są takŜe alokacje finansowe będące efektem korzystania z
róŜnorodnych wytworów i produktów przemysłów kultury. Wytwory te stanowią nośniki
warstwy znaczeniowej, symbolicznej i chociaŜ najczęściej ani nie są obiektami tworzonymi
osobiście przez artystów, ani nie są produkowane jednostkowo, z reguły uznajemy je za
kopiowalne (replikowalne) dzieła sztuki. Są zatem dobrami kultury w pełnym znaczeniu.
Przemysły kultury, do których zalicza się przemysł filmowy, wydawniczy, nagraniowy, radio,
telewizję itd., są miejscem kreowania powaŜnych wydatków o charakterze konsumpcyjnym
ściśle powiązanych z potrzebą korzystania z wytworów kultury, czyli z kompetencjami
kulturalnymi społeczeństwa, które aktywnie uczestniczy w kulturze (bądź jako twórca, bądź
jako konsument).
2. Wnioski i rekomendacje
Liczba instytucji kultury i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w obszarze
kultury systematycznie i szybko rośnie, szczególnie w ostatnich latach (2004-2007). Rośnie
równocześnie liczba osób w nich zatrudnionych. JednakŜe stanowi ona tylko ułamkową część
ogólnego zatrudnienia (około 0,7%).
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
5
z Raportów o Stanie Kultury.
157077594.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin