PROMOCJA POLSKI PRZEZ KULTURĘ.PDF

(1945 KB) Pobierz
promocja.kult_raport_w.pelna
Raport został opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego jako jeden z Raportów o Stanie Kultury , podsumowujących zmiany,
jakie dokonały się w sektorze kultury w Polsce w ciągu ostatnich dwudziestu lat.
Treści zawarte w Raportach o Stanie Kultury odzwierciedlają wyłącznie poglądy ich
autorów.
Raporty o Stanie Kultury obejmują następujące obszary tematyczne:
Û Raport o stanie i zróŜnicowaniach kultury miejskiej;
Û Raport o finansowaniu i zarządzaniu instytucjami kultury;
Û Raport o systemie ochrony dziedzictwa kulturowego;
Û Raport o muzeach;
Û Raport o wzornictwie;
Û Raport o rynku dzieł sztuki;
Û Raport o ksiąŜce;
Û Raport o teatrze;
Û Raport o tańcu współczesnym;
Û Raport o kinematografii;
Û Raport o szkolnictwie artystycznym;
Û Raport o edukacji kulturalnej;
Û Raport o digitalizacji dóbr kultury;
Û Raport o mediach audiowizualnych;
Û Raport o promocji kultury polskiej za granicą.
157080578.002.png
R A P O R T
OD WYMIANY KULTURALNEJ DO NOWEJ INTELIGENTNEJ SIŁY
PROMOCJA POLSKI PRZEZ KULTURĘ
Redakcja
Paweł Potoroczyn
Współpraca:
Olga Wysocka
Aleksander Laskowski
Natalia DubliŃska
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
157080578.003.png
SPIS TREŚCI
WSTĘP .................................................................................................................................................................. 2
I. KTO POTRZEBUJE DYPLOMACJI KULTURALNEJ?........................................................................ 4
II. TRANSFORMACJA A PROMOCJA POLSKI PRZEZ KULTURĘ..................................................... 10
III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA A PROMOCJA POLSKI PRZEZ KULTURĘ........................... 17
IV. GEOPOLITYKA ......................................................................................................................................... 58
V. WYBRANE NARZĘDZIA PROMOCJI .................................................................................................. 61
VI. PROMOCJA KULTURY POLSKIEJ ZA GRANICĄ - DIAGNOZA .................................................. 63
VII. REKOMENDACJE .................................................................................................................................... 66
ANEKSY .............................................................................................................................................................. 72
ŹRÓDŁA ............................................................................................................................................................. 80
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
1
157080578.004.png
Panuje powszechna zgoda, Ŝe wiek XXI będzie wiekiem kultury
(Kapuściński 2000)
Wstęp
W niniejszym raporcie przedstawiono promocję kultury polskiej za granicą w latach 1989-
2008 i podjęto próbę znalezienia odpowiedzi na następujące pytania: jeśli promocja
kulturalna - to w jakim kształcie, przez kogo realizowana, jakimi metodami realizowana,
gdzie realizowana i w jaki sposób finansowana? Raport prezentuje perspektywę ogólnopolską
i uwzględnia szczególnie zadania Państwa. Kataloguje organy Rządu i podległe im instytucje
wykonawcze, jak równieŜ wybrane podmioty promocji. Raport nie obejmuje działań
instytucji samorządowych i niezaleŜnych organizacji pozarządowych.
Zagraniczna promocja kulturalna Polski oznacza nie tylko promocję za granicą, ale równieŜ
ofertę kulturalną przygotowaną dla zagranicznych gości w kraju. Temu drugiemu aspektowi
promocji w niniejszym raporcie poświęcono stosunkowo mniej miejsca, ze względu
na szczególne zainteresowania promocją kultury za granicą sensu stricte oraz ze względu
na ograniczoną objętość raportu.
Raport powstał w oparciu o materiały źródłowe udostępnione przez: Departament Dyplomacji
Publicznej i Kulturalnej (DDPiK) Ministerstwa Spraw Zagranicznych (1997-2008),
Departament Współpracy z Zagranicą (DWZ) Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego (2000-2007), dokumenty Unii Europejskiej, materiały Instytutu Adama
Mickiewicza (2000-2008), jak równieŜ inne opracowania i analizy. Wiele informacji
uzyskano podczas wywiadów przeprowadzonych z osobami zajmującymi się promocją
kultury polskiej na świecie od strony praktycznej, jak równieŜ w oparciu o wyniki sondaŜu
przeprowadzonego w 15 narodowych instytucjach kultury oraz fokus przeprowadzony
w Instytucie Adama Mickiewicza we wrześniu 2008 roku pod kierunkiem prof. Jana
Stanisława Wojciechowskiego.
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
2
157080578.005.png
Podczas pracy nad raportem okazało się, Ŝe dostęp do materiałów jest utrudniony,
a pozyskanie danych często niemoŜliwe. Dokumenty o niskiej wadze państwowej
są w resortach zwykle przechowywane przez 5 lat. Nie ma odpowiednich informacji
do przeprowadzenia poprawnego badania ilościowego. Pozyskane dane dotyczą okresu po
2000 roku, jako przedmiot analizy porównawczej bywają niekompatybilne, przez co nie mogą
stanowić właściwego materiału porównawczego. Trudno bowiem porównywać projekty
promocyjne przeprowadzone przez wybrane instytucje na podstawie ich ilości, gdyŜ te nie
odzwierciedlają wymiernego efektu promocyjnego. W takiej sytuacji autorzy raportu
zdecydowali się zastosować metodę opisową.
Raport składa się z trzech części podzielonych na siedem sekcji. W pierwszej części (I) na
podstawie dostępnych badań krajowych i europejskich autorzy raportu starają się wykazać,
dlaczego dzisiaj międzynarodowa wymiana kulturalna i dyplomacja kulturalna nabierają
szczególnego znaczenia. W drugiej (II-V) opisana jest historia wysiłków promocyjnych
Państwa, struktura organizacyjna, geopolityka wymiany kulturalnej, a takŜe wskazane
są wypracowane dobre praktyki promocji zagranicznej Polski przez kulturę. Ostatnia część
(VI-VII) jest diagnozą stanu promocji i przedstawia rekomendacje.
Autorzy składają podziękowania dyrekcji i pracownikom DDiPK Ministerstwa Spraw
Zagranicznych, DWZ i Wydziałowi Prezydialnemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego za pomoc w zdobyciu materiałów. Prof. Wojciechowskiemu za umoŜliwienie
wykorzystania badań na temat promocji kultury polskiej za granicą oraz wszystkim, którzy
zajmują się międzynarodową wymianą kulturalną i znaleźli czas, aby podzielić się swoimi
refleksjami.
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
3
157080578.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin