Metody Naukowe.pdf
(
1678 KB
)
Pobierz
aaa
3. Metoda Naukowa, Metodologia
Cała tajemnica, to metoda!
NN
Tak więc już wiemy co to są i jakie są badania naukowe, czas zatem bliżej przyjrzeć
się metodzie naukowej, zwłaszcza w odniesieniu do nauk eksperymentalno teoretycznych
uprawianych z zasady na Politechnikach. Tutaj nasza oglna definicja nauki podana w
rozdziale pierwszym musi być uszczegłowiona, dla dobra samej nauki, a zwłaszcza jej
zastosowań. Z definicji
metoda naukowa
jest procesem w ktrym naukowcy zmierzają
ciągle (w czasie) do skonstruowania prawidłowej (tj. niezawodnej, spjnej i nie arbitralnej)
reprezentacji świata. Dlatego też metoda naukowa zasadza się tutaj na czterech ważnych
krokach [Rochester 99].
1. Obserwacja i opis zjawiska lub grupy zjawisk.
2. Sformułowanie
hipotezy
1
wyjaśniającej obserwacje. W naukach fizycznych taka
hipoteza przyjmuje często postać mechanizmu przyczynowo skutkowego, lub
relacji matematycznej, ktrą można uznać za
model
2
.
3. Użycie zaproponowanego modelu do przewidzenia podobnego zjawiska, innej
obserwacji lub stanu.
4. Przeprowadzenie niezależnych eksperymentw dla weryfikacji i
walidacji
3
hipotezy i modelu.
Jeśli nasz potwierdzony model dotyczy szerszej grupy zjawisk, bądź obiektw, to możemy go
uoglnić i nadać mu status
prawa
4
nauki, prawa przyrody, np. prawo powszechnego ciążenia.
A gdy kilka podobnych praw dotyczy tych samych zjawisk, bądź obiektw to można ima
nadać wyższy status
teorii naukowej
5
, np. teoria grawitacji, względności, itp.
3.1 Źrdła błędw i pułapki w nauce
To co powiedzieliśmy do tej pory wygląda obiektywnie i godne zaufania, jest jednak kilka
istotnych źrdeł błędw i pomyłek, ktre dały o sobie znać na przestrzeni rozwoju rżnych
dziedzin nauki. Po pierwsze naukę uprawiają i tworzą ludzie, ktrzy mają swoje
preferencje
do takiego lub innego stanu rzeczy. Odbija się to na interpretacji wynikw badań, czasami
nawet prowadzi do zaniedbań wymienionej wyżej procedury naukowej w punktach 1 Î 4.
Innym istotnym źrdłem błędw jest
ignorowanie wynikw
badań (obserwacji), ktre nie są
zgodne z testowana hipotezą. Prowadzi to czasami do tego iż uznajemy za dobrą i
sprawdzoną, fałszywą hipotezę. Z drugiej strony obserwacje niezgodne, nie zawsze musza
zaprzeczać naszą hipotezę, a ich staranne rozważenie z uwzględnieniem warunkw i
okoliczności często prowadzi do wartościowych konstatacji, a nawet odkryć naukowych.
Kolejne źrdło błędw w badaniach i weryfikacji hipotez wynika z
zaniedbań ilościowej
oceny
błędw obserwacji, zwłaszcza błędw systematycznych. Jest to czasami źrdłem
pozornych nowych odkryć, ktre poddane weryfikacji w innych warunkach nie wytrzymują
prby ich walidacji. Jak wiadomo mamy dwa rodzaje błędw obserwacji; przypadkowe,
ktrych efekt łatwo ocenić stosując odpowiednie zabiegi statystyczne, skąd wynika przedział
1
Hipoteza = tymczasowe stwierdzenie powiazania przyczynowo skutkowego wymagające potwierdzenia
eksperymentem.
2
Model = uproszczone, problemowo zorientowane, odwzorowanie fragmentu rzeczywistości w zamiarze
lepszego jego poznania.
3
Walidacja = testowanie homomorfizmu modelu i obiektu.
4
Prawo = stała relacja miedzy zdarzeniami (obserwacjami) bądź cechami obiektw, [Krajewski 98,s12]
5
Teoria naukowa = grupa hipotez tycząca szerszej dziedziny potwierdzona eksperymentalnie.
ufności wyniku na zadanym poziomie istotności
6
. Bardziej groźny jest błąd systematyczny,
będący efektem nieuwzględnionych czynnikw i zjawisk, np. temperatury, wiatru, pola
magnetycznego, itp. Ten rodzaj błędw nie zawsze da się wykluczyć, lecz zdając sobie z nich
sprawę można je minimalizować.
Na zakończenie o źrdłach pomyłek i błędw trzeba sobie zdać sprawę że stare prawa
czasami okazują się błędne w świetle nowych obserwacji. Jak to wspaniale wyjaśnia noblista
Feynman [Feynman 99s27], prawa są bowiem uoglnieniami obserwacji, do tego są prawami
zgadywanymi, ekstrapolacjami. Są one tym co udało się odgadnąć i co przeszło, jak na razie
przez sito. A pźniej okazuje się że nowsze sito ma drobniejsze oczka i tym razem stare
prawo nie przechodzi. Podaje On tu przykład wirującego żyroskopu, ktrego masa zwiększa
się nieznacznie, podobnie jak przy zbliżaniu się do prędkości światła każdej masy. A
przecież stare prawo mwiło iż ruch nie wpływa na wielkość masy ! Zatem wg Feynmana
bezpieczniej byłoby sformułować prawo Ñmasa nie zmienia się znacząco, jeśli prędkość nie
jest za dużaÑ. Stąd też w innym miejscu konkluduje on;
to, co dziś nazywamy
wiedzą naukową
, stanowi zbir stwierdzeń o rżnym stopniu
pewności.
Niektre z nich są niepewne, inne niemal pewne, ale nie ma stwierdzeń naukowych
absolutnie pewnych.
Wyliczenie pułapek i źrdeł błędw byłoby niepełne, jeśli nie wspomnieć
efektu
skali
, te same zjawiska przebiegają rżnie, albo wcale nie zachodzą, jeśli zmienimy skalę
zjawiska, np. z laboratorium chemicznego (prbwka) przejdziemy do skali linii
technologicznej fabryki, dalej małe i duże kostki gumy odkształcają się rżnie, itp..
Efekt skali dotyczy nie tylko tych zjawisk, ale także fundamentalnych wielkości fizycznych,
takich jak np. energia i czas. Kwestię dwu nieporwnywalnych poziomw energii doskonale
ujmuje inny noblista R. Penrose, [Penrose 96,s335]. ÒWspłczesna teoria fizyczna jest trochę
dziwna, ponieważ obejmuje ona dwa poziomy zjawisk naturalnych. Pierwszy to
poziom
kwantowy
, na ktrym mamy do czynienia ze zjawiskami o małej skali, tu najważniejsze są
nieznaczne rżnice energii. Drugi to
poziom klasyczny
, na ktrym istnieją obiekty
wielkoskalowe, i do ktrej stosują się zasady fizyki klasycznej; Newtona, Maxwella czy
Einsteina. A ponieważ fizyka kwantowa jest nowsza od klasycznej, zapewne precyzyjniejsza,
to często uważa się że powinna objaśnić fizykę klasyczna. Nie wydaje się żeby rzeczywiście
tak było. Istnieją po prostu dwie skale zjawisk (energii) i nie da się na poziomie kwantowym
powiedzieć czegokolwiek o prawach fizyki klasycznej i odwrotnieÓ.
Interpretacja czasu jako fundamentalnej wielkości fizycznej jest jeszcze bardziej ÒdziwnaÓ, lub
lepiej złożona. Na poziomie kwantowym nie mwi się wprost o czasie, czego najlepszym
przykładem jest twierdzenie BellÓa o
kwantowej nielokalności
7
, [New Scientist 98], ktre
sankcjonuje nieskończoną prędkość (nielokalność) rozchodzenia się oddziaływań
kwantowych, a więc można powiedzieć brak czasu jako takiego. Z kolei na poziomie fizyki
klasycznej i prędkości porwnywalnych z prędkością światła istnieje zjawisko kontrakcji
czasu (skrcenie) Lorentza, [Jaworski 71s621]. W samej zaś mechanice coraz częściej
przyjmuje się w rozważaniach istnienie dwu czasw; czas krtki zjawisk mechanicznych
takich jak drgania i fale akustyczne, oraz czas długi zwany czasem życia obiektu, w ktrym
zachodzą drgania i zmiany własności i parametrw obiektu. Doskonały przykładem jest
zjawisko zmęczenia na skutek drgań, co w czasie długim daje zmianę sztywności i tłumienia
w obiekcie, podobnie korozja i inne zjawiska zużyciowe w dynamicznym polu zjawiskowym
pracującego obiektu.
6
Wynik obserwacji bez oceny błędu nie stanowi istotnej wartości naukowej, ani technicznej.
7
John Bell (1964) Twierdzenie o kwantowej nielokalności = Òświat jest nielokalny na poziomie indywidualnych
zjawiskÓ, [New Scientist 98], ostatnio mwi się rwnież o makro nielokalności, np. przy oddziaływaniach
torsyjnych.
3.2 Metoda, metodologia
O metodzie jako takiej mwiliśmy już wyżej, a na naszym szczeblu oglności
warsztatowej warto zdefiniować co najmniej dwie używane w naukach empirycznych,
[Leszek97]. Pierwsza z nich to
indukcja
polegająca na formułowaniu twierdzeń (np. praw
naukowych) na podstawie poszczeglnych przesłanek z jednostkowych powtarzalnych
obserwacji. Stanowi ona podstawę badań empirycznych i o niej wyrażał się Feynman mwiac
o ekstrapolacji i odgadywaniu praw w fizyce.
Dedukcja
nie jest tak brzemienna w skutki jak
indukcja, bo polega na Òwyprowadzaniu logicznych konsekwencji z uznanych zdań i prawÓ,
[EPWN98].
Inni autorzy obok indukcji i dedukcji wyrżniają jeszcze metodę wnioskowania
statystycznego
[Hajduk01], jako istotną w naukach eksperymentalnych dotyczących
populacji
obiektw i zjawisk.
Metodologia zaś jest jednym z najczęściej używanych pojęć w nauce i pewnie dlatego istnieje
wiele jego definicji. Jedną z najkrtszych i lakonicznych definicji podaje Francois w swej
Encyklopedii Teorii Systemw i Cybernetyki, [Francois 97], pisząc; ÒMetodologia to
dowolny zbir zasad, procedur, praktyk i technik na potrzeby danej dziedziny Ò. A więc
wiemy już że metodologie są dyscyplinowo zorientowane i dobra metodologia jednej
dyscypliny nauki może wymagać zmian dla potrzeb drugiej dyscypliny. Podobne określenie
podaje Bazewicz, [Bazewicz 95s23], Òmetodologia jest to zespł lub spjna całość metod i
technik (instrumentw) w określonej dziedzinie wiedzy i badańÓ. A winnym miejscu,
Òmetodologia jest więc syntezą metod i dlatego może być nazwana
metametodą
Ó. Warto
przestudiować to dzieło, gdyż jest to interdyscyplinarny przegląd metodologii stosowany w
badaniach systemw ludzkiej aktywności. Na użytek czytelnikw skryptu przytoczę tu dwa
reprezentacyjne rysunki ilustrujące i poszerzające doskonale prezentowane tu podejście do
metod i metodologii. Pierwszy rysunek 3.1 prezentuje łańcuch czynności do wykonania
typowy dla większości dziedzin, zarwno humanistycznych jak i fizykotechnicznych, i jest
czytelny bez specjalnego omwienia.
Rys. 3.1 Uoglniony łańcuch czynności w badaniach systemw rzeczywistych,
[Bazewicz95,r2.32]
Drugi rysunek jest już dyscyplinowo zorientowany na badania eksperymentalne w naukach
przyrodniczych i rwnież fizyko technicznych, i specyfikuje bardzo wyraźnie zarwno tok
rozumowania jak i postępowania w badaniach. Zatem te nie wymaga specjalnych wyjaśnień.
Rys. 3.2 Łańcuch czynności w projektowaniu i wykonywaniu badań eksperymentalnych,
[Bazewicz95,r2.33].
Z tego punktu widzenia warto rwnież zajrzeć do sieciowej Encyklopedii Podstaw
Cybernetyki, [Krippendorff 87], ktra prbuje określić właściwą
strukturę metodologii
proponując następujące kroki do rozważenia;
a) cel danej dyscypliny, b) sposb w ktry się ona rozwinęła, c) stwierdzenia i uoglnienia
ktre włącza, d) filozoficzne podstawy lub założenia, e) związek z innymi dyscyplinami i
zastosowania. Samym zaś
celem metodologii
jest; Òopis i analiza nie obiektu
czy produktu, ale samego procesu badania naukowego (inquiry), by zbadać możliwości i
ograniczenia poszczeglnych technik, dla wyjawienia ukrytych założeń i ich konsekwencji
epistemologicznych
8
, sugerować wytłumaczenie sukcesw lub porażek, rozwinąć i testować
uoglnienia naukowych procedurÓ.
8
Epistemologia = teoria poznania naukowego, ma ścisły związek z metodologią nauk.
Plik z chomika:
markovcd
Inne pliki z tego folderu:
Social Engineering The Art of Human Hacking.pdf
(10771 KB)
Casio fx-991ES Instrukcja obslugi.pdf
(16452 KB)
Feynman, Richard - Pan raczy żartować, panie Feynman!_N.pdf
(1828 KB)
Metody Naukowe.pdf
(1678 KB)
Inne foldery tego chomika:
Chemia
Chemia fizyczna
Fizyka
Inżynieria Chemiczna
Matematyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin