RAPORT O STANIE RP.pdf

(539 KB) Pobierz
02_srodek_RAPORT_IZA.indd
RAPORT
O STANIE
RZECZYPOSPOLITEJ
517307864.023.png 517307864.024.png 517307864.025.png 517307864.026.png 517307864.001.png 517307864.002.png 517307864.003.png 517307864.004.png 517307864.005.png 517307864.006.png 517307864.007.png 517307864.008.png 517307864.009.png 517307864.010.png 517307864.011.png 517307864.012.png 517307864.013.png 517307864.014.png 517307864.015.png 517307864.016.png 517307864.017.png 517307864.018.png
Niniejszy dokument został przyjęty uchwałą
Rady Politycznej Prawa i Sprawiedliwości w styczniu 2011
Projekt okładki: Robert P. Stachowicz
Przygotowanie do druku: Izabela A. Surga
Copyright by Prawo i Sprawiedliwość, 2011
Wydawca:
Biuro Prawa i Sprawiedliwości
ul. Nowogrodzka 84/86
02-018 Warszawa
www.pis.org.pl
2
517307864.019.png
Spis treści
System Tuska. Dlaczego III Rzeczpospolita wymaga wielkiej naprawy . . . . . . . . 5
Koncepcja PiS: suwerenny Naród, bezpieczna rodzina
i cywilizacyjne minimum dla jednostki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Deprowincjonalizacja Polski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Moralna szara strefa III Rzeczypospolitej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Patologia państwowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Polityka transakcyjna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Centralny ośrodek dyspozycji politycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
IV Rzeczpospolita, czyli wielka naprawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Społeczno-narodowa gospodarka rynkowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Program powszechnego bogacenia się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Silna Polska w silnej Europie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Polska w jądrze Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Restauracja pod patronatem Platformy Obywatelskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
W sieci tajnych służb i wielkiego biznesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Komu służą rządy PO?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Wstydliwy Naród Polski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Polak skorygowany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Jest dobrze, bo dobrze jest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Zdradzony projekt IV RP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Deklaracja niesuwerenności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Segregacja edukacyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Uniwersytet z ograniczoną odpowiedzialnością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Kłopotliwy Instytut Pamięci Narodowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Ubezwłasnowolnione media publiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Filozofia nienawistnej miłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Cool kontra obciach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Depisyzacja polityki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Realna konstytucja III RP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Demontaż CBA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
3
517307864.020.png
Agencja (nie)Bezpieczeństwa Wewnętrznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Urząd ds. Propagandy „Antykorupcyjnej” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Złamana zasada kohabitacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Antyprezydenckie bezprawie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Obniżone standardy, nieprzygotowana wizyta, tchórzliwa reakcja . . . . . . . . . 67
Rządowa zasada nieodpowiedzialności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Deprywacja potrzeb praworządności i sprawiedliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Zasada permanentnego kłamstwa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Odwrócenie porządku prawnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Strefa chroniona i zasada nieusuwalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Aferzyści z ograniczoną odpowiedzialnością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Odstraszanie od walki z przestępczością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Rządowa polityka zaniechań i zaniedbań. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Drogie tanie państwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Negatywny program rządzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Ministerstwo arogancji finansowej Jacka Rostowskiego . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Polityka ukrywania deficytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Strategia nadciągającej katastrofy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Dobroczyńcy z Platformy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Chaos komunikacyjny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Gospodarka, czyli strategia likwidacji i upartyjnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Rabunkowa polityka społeczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Zaorywanie wsi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Bezrozumna polityka zagraniczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Klientyzm i samodegradacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Pogoń za stanowiskami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Polityka antyzasad i antywartości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
4
517307864.021.png
System Tuska.
Dlaczego III Rzeczpospolita wymaga
wielkiej naprawy
Jak pracuje rząd Donalda Tuska? Jaki ma plan rządzenia i czy
jakikolwiek? Jaka koncepcja kryje się za praktyką rządzenia koali-
cji PO-PSL? Można i trzeba postawić te pytania, bo rząd sprawu-
je władzę już ponad trzy lata, czyli niemal 80 proc. czteroletniej
kadencji. I sprawuje tę władzę niepodzielnie, bowiem od ponad
dziewięciu miesięcy polityk PO, najpierw tymczasowo, a następ-
nie trwale, zajmuje urząd prezydenta RP. Ponadto obecny premier
mógł co najmniej współdecydować o obsadzie prezesury NBP oraz
funkcji rzecznika praw obywatelskich. Zatem podstawowe insty-
tucje szeroko rozumianej władzy, w tym samorządy wojewódzkie
(jedyny, w którym rządziła opozycja, czyli podkarpacki, został po
wyborach 2010 r. przejęty przez PO) są w zasięgu oddziaływania
jednego centrum dyspozycyjnego. Wiele wskazuje na to, że decy-
dującą rolę nadal odgrywa w nim Donald Tusk.
Obecną koncepcję rządzenia oraz sposób postrzegania i rozwiązy-
wania polskich spraw trzeba odnieść do lozo i sprawowania władzy
przez poprzedni gabinet, bowiem z deklaracji premiera Donalda Tu-
ska, wystąpień jego ministrów oraz praktyki sprawowana władzy przez
PO nie wyłania się żaden spójny obraz. Niejasność co do deklaracji
programowych o pozytywnym charakterze jest, choć w bardzo specy-
czny sposób, nadrabiana ob tością deklaracji i działań negatywnych,
skierowanych przeciwko koncepcji i praktyce rządzenia poprzednie-
go gabinetu (Jarosława Kaczyńskiego). Dlatego metoda porównawcza
ułatwi wyjaśnienie, o co chodzi ludziom rządzącym dziś Polską. Jak
można opisać ich koncepcję oraz jej społeczną i narodową funkcję?
Podstawą analizy i oceny nie może być expose premiera, bo mia-
ło ono charakter czysto propagandowy. Co nie oznacza, że nie było
5
517307864.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin