WYKŁADY.doc

(69 KB) Pobierz
1

1

 

1.

 

Metodologia badań pedagogicznych jako nauka:

 

Metodologia badań pedagogicznych jest nauką o zasadach i sposobach postępowania badawczego zalecanych i stosowanych w pedagogice. Przez zasady, czyli reguły lub normy takiego postępowania, rozumie się pewne najogólniejsze dyrektywy (zalecenia), mające na celu ułatwienie w miarę skutecznego przeprowadzania badań. Natomiast sposobami postępowania badawczego nazywa się procedury (strategie) gromadzenia i opracowania interesujących badacza wyników (materiału badawczego). Sposoby te noszą zazwyczaj nazwę metod lub technik badawczych.

 

Klasyfikacja dyscyplin naukowych według STANISŁAWA KAMIŃSKIEGO:

 

                                               Nauki

 

teologia                                                                      nauki przyrodnicze

opiera się na                                                                       wszystko to co nie jest teologią

objawieniu, a tamte nie                                                                     

                                                        filozofia                                                                                              nauki szczegółowe

                                                                     

                                                                      nauki formalne                                                  nauki realne

(aprioryczne, dedukcyjne)               (aposterioryczne,

matematyka, logika               indukcyjne,

                                                                                                                                            empiryczne)

                                                                     

                            nauki przyrodnicze                                                                                                                         nauki społeczne

 

nauki fizykochemiczne                              nauki biologiczne  

 

psychologia,                            nauki                            językoznawstwo                            nauki                                            nauki

socjologia,                                  polityczne                                                                              ekonomiczn                              prawnicze   

nauki

pedagogiczne

 

aprioryczne i aposterioryczne – terminy z filozofii Kanta

aprioryczne – zależne od doświadczenia

aposterioryczne – niezależne od doświadczenia (poznawanie przy pomocy zmysłów, postrzeganie zmysłowe)

 

prawdziwość – zgodność wiedzy z rzeczywistością

 

nauki – ścisły rodzaj dociekania, nauki dają nam pewność

 

twierdzenia naukowe – nie koniecznie są prawdziwe

 

teorie naukowe – nie koniecznie opisują prawdziwy świat

 

uzasadnić twierdzenie w nauce – uzasadnić jego wartość, wiarygodność, że zasługuje na akceptację

 

 

 

2.

 

Typy wnioskowania (podział rozumowań):

1.    tradycyjnie:

-       dedukcyjne – od ogólnych przesłanek do szczegółowych wniosków

-       indukcyjne – od szczegółowych przesłanek do ogólnych wniosków

Dedukcja i indukcja – to wnioskowanie. Tworzymy nową wiedzę na podstawie istniejącej już wiedzy. Podział ten jest niedoskonały – nie uwzględnia niektórych rozumowań, wiec:

2.    obecnie:

-       dedukcyjne – za pomocą racji logicznej uzasadnia się następstwo logiczne (kierunek uzasadniania zgodny jest z kierunkiem wynikania logicznego – zdanie stanowiące rację logiczną jest już uznane za prawdziwe i na tej podstawie uzasadnia się następstwo

-       redukcyjne – za pomocą następstwa logicznego uzasadnia się częściowo rację logiczną kierunek uzasadniania jest przeciwny do kierunku wynikania, następstwo uznane jest za prawdziwe i na jego podstawie próbuje się uznać za prawdopodobną rację logiczną.

W obydwu przypadkach (redukcji i dedukcji) można rozumować progresywnie – wychodzić od racji logicznej i dobierać następstwo logiczne (np. wnioskowanie dedukcyjne – dedukcja progresywna, sprawdzanie – weryfikacja – redukcja progresywna), lub regresywnie – wychodzić od następstwa logicznego i dobierać dla niego rację logiczną (np. dowodzenie – dedukcja regresywna, wyjaśnianie – redukcja regresywna).

 

Dedukcja jest to rozumowanie, którego kierunek jest zgodny z kierunkiem rozumowania logicznego. Polega na tym że gdy dana jest racja jako zdanie uznane za prawdziwe, to na jej podstawie uznaje się następstwo.


Indukcja to uogólnienie wyników obserwacji, na podstawie faktów już wcześniej zaobserwowanych. Zasada ta pozwala na przejście od przypadków zaobserwowanych do twierdzeń ogólnych obejmujących także przypadki nie zaobserwowane. W wyniku indukcji powstaje hipoteza.

 

Redukcja polega na dobieraniu do zdania uznanego za prawdziwe (czyli do następstwa), takiego zdania (czyli do racji) z którego to pierwsze logicznie wynika. Odwrotnie niż w dedukcji najpierw jest zdanie prawdziwe

 

Dedukcja:

 

dedukcja – wnioskowanie, w którym z przesłanek wynika logicznie wniosek

dedukcja nie jest – gdy nie wynika logicznie wniosek

dedukcja – opiera się na logice

 

P1                            P1 – przesłanka              

P2                            W – wniosek

Pn                            → – implikacja  

W             

(P1 ^ P2 ^ ... ^  Pn) → W

 

jeżeli schemat ten okaże się prawdą logiczną to z przesłanej wynika wniosek

 

prawda logiczna – każde zdanie, którego szczegółowy schemat jest prawem logiki

                      p → q

będziesz się uczy → zdasz egzamin

   ~ p → ~ q

nie będziesz się uczyć → nie zdasz egzaminu

(p → q) → ( ~ p ~ q)                                                         – to nie jest prawo logiki

jestem → jestem               → nie jestem → nie jestem

kobietą     człowiekiem      kobietą                człowiekiem

 

logika formułuje prawa logiki, dedukcji

(p → q) → ( ~ q ~ p)                                                         – to jest prawo logiki

jestem → jestem               → nie jestem → nie jestem

kobietą     człowiekiem     człowiekiem                kobietą

 

każde               X jest Y

niektóre X są   Z

a)   niektóre Z są      Y

b)   niektóre Z nie są Y

 

XaY                                          XaY              1

XiZ                                          XiZ              1

a) ZiY                                          a) ZiY              0

b) ZaY

 

1 – prawda

0 – fałsz

 

każde dziecko jest człowiekiem

niektóre dziecko są małomówne

a) niektóre małomówne są człowiekiem

b) niektóre małomówne nie są człowiekiem

 

Indukcja:

 

indukcja – gdy z przesłanek nie wynika logiczny wniosek

indukcja – wnioskowanie redukcyjne – jest takim przypadkiem wnioskowania  nie dedukcyjnym, z którego wynikają logiczne przesłanki

 

P1                            W – P1              

W – P2

Pn                             W – Pn

W

 

Redukcja:

 

redukcja – nie z przesłanek wynika wniosek, tylko z wniosku wynikają przesłanki, szczególnym przypadkiem wnioskowania redukcyjnego jest wnioskowanie przez indukcję enumeracyjną

enumeracja – wyliczanie

wnioskowanie przez enumeracyjną – wnioskowanie od szczegółu do ogółu

 

W(a1)                            W – własność

W(a2)                            a1 – obiekt

                                – dla każdego x

W(an)

  W(x)

 

wnioskowanie przed indukcje – uogólnienie

indukcja – zawodny sposób rozumowania, jest to redukcja bo z ogółu wynikają szczegóły, a ze szczegółów nie wynika ogół

 

wnioskowanie

 

dedukcyjne                                                                      niededukcyjne

 

              redukcja                            nieredukcyjne

 

indukcja                                          wnioskowanie

enumeracyjna                            przez analogię

(przez podobieństwa)

 

wnioskowanie przez analogię

 

W(a1)                           

W(a2)                           

                               

W(an)

W(an + 1)

 

inna postać

 

A(a), B(a), C(a), D(a), E(a), F(a)                                          A, B, C, D – nazwy własności

A(b), B(b), C(b), D(b), E(b)                                                        a, b, c, d – dane osoby

                         F(b)

 

czyli przypisywanie cechy bo jeśli miała takie same cechy to cechę F (np. wiek) też będzie miała taką samą

 

Kanony indukcji eliminacyjnej według JOHNA STUARDA:

 

Wnioskowanie przez eliminacje

 

1.    kanon jednej zgodności:

 

A, B, C, D, E, F              Z

A, B, C, D, E                            Z

A, B, C, D,     F              Z

A,     C, D, E, F              Z

A jest przyczyną Z

 

eliminowała osoby, a osoby A zawsze była, więc to ona przyczyniła się do tego rozumowania

zawodna metoda rozumowania

 

W, S, P, K, B, V, T              Z

      S, P, K, B, V, T              Z

W,     P, K, B, V, T              Z

W, S, P, K, B,      T              Z

T jest przyczyną Z

2....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin