notatki do koła z rekreacji.doc

(30 KB) Pobierz
Fitness (ang

Fitness (ang.sprawność fiz) to: 1.właściwości ludzkiego organizmu t.j: ogólna sprawność, wydolność, kondycja psychofiz, zdolność przystosowania się. 2. nazwy programów promocji sprawności i kondycji psychomotorycznych 3. nazwy ośrodków i placówek doskonalenia zdol. psychomot. 4.nazwy form i metod treningowych 5. fizjologiczny dobrostan sprzyjający zabezpieczeniu przed chorobą. Trening: różne formy powtarzania ćwiczeń w celach nabycia wprawy lub sprawności. Celem jest uzyskanie wysokiej sprawności. Trening zdrowotny(Heath related training): świadome kierowanie procesami polegającymi na celowym wykorzystaniu ściśle określ. ćwiczeń fiz dla podtrzymania lub poprawy wydolności. Rodzaje ćwiczeń: charakterze wytrzymałość, siłowym, gibkościowym i relaksacyjnym. Cele: 1. kreacja zdrowia poprzez stabilizację masy ciała, dobrego poziomu wydolności. 2.zapobieganie powstawaniu lub rozwojowi chorób cywilizac, w tym niedokrwiennej serca i metabolicznych. 3. rehabilitacja i leczenie chorób. Wydolność prozdrowotna: stan, który charakter. Się zdolnością do wykonywania codziennych czynności z wigorem i oznakami, które towarzyszą małemu ryzyku przedwczesnemu pojawieniu się chorób zw z hipokinezją i niską kondycją. Profil wydolności test:*2 km chód/12 min bieg wg Coopera *skok w dal z miejsca *siady z leżenia *w siadzie skok dosiężny w przód *określenie wskaźnika masy ciała BMI *ocena tolerancji wysiłkowej po odbyciu treningu.  Rekreacja: *zespół działań i zachowań podejmowanych w czasie wolnym dla przyjemności lub pożytku własnego *wypoczynek po pracy, usuwanie zmęczenia, regeneracja sił życiowych *zjawisko społ-kultur o zasięgu światowym, zw z dynamicznym rozwijaniem się cywilizacji, wzrostem czasu wolnego.  Czas wolny: (recreo – ożywianie, pokrzepianie, wzmocnienie) cały czas poza pracą, czas bez obowiązków, przeznaczony na zajęcia dowolne. Wartość zachowań rekrea: *kulturowy(powszechnie ceniony i pożądany, wspólny element dla systemu symbolicznego społ) *społeczny (zinstytucjonalizowane przez określ grupy społ) * jednostkowo – psych (zinternalizowane przez jednostkę lub stanowiące przedmiot jej orientacji). Cechy rekrea: aktywność, dobrowolność, odmienność, bezinteresowność, zabawa i rozrywka. Podział: czynna i bierna lub : ruchowa, twórcza, kulturalno – rozrywkowa i poprzez działalność społ. Kultura fiz: względnie zintegrowany i utrwalony system zachowań w dziedzinie dbałości o rozwój fiz, sprawność ruchową, urodę i ekspresję cielesną. Bariery: pośredni zasięg: poznawcza, kulturowa, ideologiczna. bezpośredni: psychologiczne, pozaindywidualne, kulturowe. Bariery obiektywne: finansowe, zdrowotne, brak dostępności, pogoda, sezonowość Psychologiczne: lenistwo, brak akceptacji samego siebie, lęki, fobie, kontuzje, traumy, strach przed nowością.

Wskazania do pracy z osobami: ze schorzeniami ukł. krążenia: wykorzystanie ruchu do łagodzenia skutków bezczynności po przebytym zawale lub operacji. Zagrożenia: wysiłki statyczne, zmiany pogodowe, wpływ środow. wodnego. Kontrola lekarska. Z nadwagą: skutki cywilizacja. Odżywianie MŻ, odpowiednie formy np. pływanie. W starszym wieku: wydłużanie się średniej życia poprzez aktywność ruchową i służbę zdrowia. Zmniejsza się sprawnośc ruchowa, wydolność, szybkość, czas reakcji na bodźce, ruchomość w stawach. Rośnie rola wypoczynku w rekreacji. Z dysfunkcjami ruchu: konieczna współpraca instruktora z lekarzem. Przełamywanie barier psych. Uświadomienie możliwości. Wyrabianie sprawności ogólnej i specjalnej (przeszkody, komunikacja miejska, sprzęt domowy). Z głuchymi: problem z sygnalizacją dźwiękową. Znaczenie integracji. Łagodzenie zaburzeń równowagi. Sygnalizacja linkowa w turystyce  Z niewidomymi: przełamywanie barier psych i społ. Różne formy rekrea ze wzgl na stopień natężenia wady. Z upośledzonymi umysłowo: najliczniejsza grupa, stponie upośledzenia o lżejszym, umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledz. Zaburzenia w rozwoju fiz, odpowiednie formy: zooterapia, hipoterapia, dogoterapia, felinoterapia.

Animacja: intencjonalne kierowanie ludźmi w ich czasie wolnym przez włączanie ich bezpośrednio do określonej aktywności. Cele: wzbogacenie czasu wolnego wartościami, które dają szanse autentycznego zaspokajania potrzeb człowieka, ich rozwijania i kształtowania.  Zawiera: inicjowanie, zachęcanie, pobudzanie, ożywianie, doradzanie, promowanie, instruowanie, nauczanie, organizowanie. Metody: 1. pozytywnej argumentacji zdrowotnej 2. argument hedonistycznej 3. przeżycia współczującego 4. naśladownictwa. Metody wychowawcze: wpływ osobisty, społeczny, sytuacyjny, kierowanie samowychowaniem. Zasady wychowania do rekre: motywacji (budowanie chęci do działania) aktywności (zaangażowanie własne jednostki) praktyczności (samodzielne dochodzenie jednostki przez praktyczne działania) trwałości (włączanie czynności by zostały zapamiętane) indywidualizacji (dostosowanie działań do określonej osoby) receptywności (przyswajanie wiedy i działania poprzez najprostsze czynności)Zdrowie: pełnia fiz psych i społ dobrostanu, a nie tylko brak chorób czy kalectwa. Promocja zdrowia: umożliwianie jednostkom i społeczeństwu kontroli nad czynnikami determinującymi zdrowie.

 

 

 

Rok temu było: skutki hipokinezji, etapy treningu zdrowotnego i fitness

Zgłoś jeśli naruszono regulamin