PLAN PRACY WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNEJ DLA DZIECI 5 - LETNICH NA MIESIĄC CZERWIEC
TEMATY:
1.
2.
3.
Opracowała:
ABC... Program wychowania przedszkolnego XXI wieku Nr DKW-4013-l/00
WITAJ LATO
0t,
Hasła programowe
Str. 64
III 5
III 2
Str. 91 IV 9
Str. 77 III 7
Str. 64 IV!
Str 90
m 2
j
Str. 64 m 4
Str. 136
IV 4
113
Sposób realizacji
1. Wycieczka do parku, na łąkę - zapoznanie dzieci z kwiatami polnymi (maki, chabry),zrywanie kwiatów polnych i układanie bukietów. Umieszczenie bukietów w kącikuprzyrody, obserwowanie owadów, słuchanie śpiewu ptaków.
2. Rozmowa na temat ilustracji „Lato"
- wskazywanie charakterystycznych cech lata (ciepło, słonecznie, burze, deszcz, tęcza,zieleń, kwiaty, pąki na drzewach, młode zwierzęta, owady).
3. Nauka wiersza P. Lasowskiego pt. „Na skraju lasu"
- ukazanie dzieciom skutków zaproszenia ognia w lesie (las szybko się pali, ale wolnorośnie).
4. Swobodna rozmowa z dziećmi nt. „wakacyjne wycieczki do lasu"
- oglądanie ilustracji; wypowiedzi dzieci nt. ilustracji - uczulenie dzieci na niezaśmiecanie lasu.
5. Słuchanie wiersza pt. „Ile głosów w lesie" W. Bodalskiej
- ukazanie piękna przyrody leśnej w porze letniej
6. Ćwiczenia artykulacyjne w formie zabawy ruchowej „Głosy lasu" (stuk - puk, plusk,puch - puch, kić - kić)
7. Oglądanie „Atlasu owadów"
- zapoznanie dzieci z wyglądem i sposobem życia owadów występujących na łące i wlesie
- zwracanie uwagi na nie zabijanie owadów z powodu ich pożyteczności w środowiskuprzyrodniczym (mrówki, pszczoły, muchy, motyle, żaby, ślimaki)
8. Las - kompozycja plastyczna
9. Słuchanie opowiadania pt, „W pasiece" J. Woźniaka
- zapoznanie dzieci ze sposobem życia pszczół, powitawtnlim młodu
- przezwyciężenie leku pritd
Literatura i pomoce
- plansze obrazujące lato
- wiersz P.
Lasowskiego pt. „Na skraju lasu"
- ilustracje
- wiersz pt. „Ile głosów w lesie" W. Bodalskiej
- „Atlas owadów"
- gazety, papier kolorowy, farby
* opowi*4łnił pt, „W
Uwagi
Str. 90 III 2
Str. 76
mu
Str. 90 III 9
Str. 137 IV 11
Str. 130
mi
10. Malowanie farbami nt. „Pszczółka Maja"
- odzwierciedlenie wyglądu pszczoły i jej ważnych elementów (skrzydła, kolor)
- dbanie o estetykę pracy
11. Zabawa ortofoniczna nt „Złośliwa mucha"
- ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: bzz, bzu, sio, asio
12. Zagadki: „Mieszkańcy łąki"
- rozpoznawanie owadów, zwierząt po opisie
- kształtowanie spostrzegawczości i szybkiej reakcji podczas rozwiązywania zagadek
13. Ćwiczenia oddechowe nt. „Letni wiatr"
- rozwijanie pojemności płuc poprzez dmuchanie na papierowe pszczoły": silnie,umiarkowanie, delikatnie
14. Rysowanie patykiem muzyki w oparciu o utwór Vivaldiego „Lato"
15. Słuchanie wiersza D. Gellner pt. „Motyle znad łąki"
- uwrażliwienie na piękno otaczającej nas przyrody
- kartki, farby
- zagadki
- papierowe pszczoły
- utwór Vivaldiego„Lato"
- wiersz D. Gellner pt.„Motyle znad łąki"
o y.
Oh-
G3.Q6.c7r
NADCHODZĄ WAKACJE
Str. 77 III 8
Str. 151 IH 2
Str. 40 IV 3
Str. 84
m 9
Str. 27
ni 6
ni 4
Str. 90
m 10
1.Rozmowa z dziećmi nt. „Gdzie i z kim spędzisz wakacje"?
- odwołanie się do przeżyć dzieci z minionych wakacji
- kształtowanie wyobraźni, myślenia poprzez planowanie letniego wypoczynku
- wdrażanie do dłuższych prawidłowych wypowiedzi na określony temat
2. Czym możemy podróżować?
- zapoznanie dzieci z różnymi środkami transportu (na lądzie, w powietrzu, w wodzie)
- wdrażanie do właściwego zachowania się w miejscach u użyteczności publicznej
- zwracanie uwagi na bezpieczeństwo w czasie podróży
3. Swobodna rozmowa z dziećmi nt. ochrony ciała w upalne dni
- zwracanie uwagi na okrycie głowy, stosowanie kremów chroniących skórę,przebywanie w zacienionych miejscach
4. Słuchanie wiersza W. Bodalskiej pt. „Letnie zadanie do wykonania"
- odwzorowanie treści wiersza za pomocą rysunku
5. Wakacje nad morzem - rozmowa z wykorzystaniem ilustracji
- zapoznanie dzieci z nadmorskimi miastami wypoczynkowymi w Polsce
- wskazywanie na mapie Polski regionu pomorskiego (pomocna część Polski)
- zwracanie uwagi na bezpieczny wypoczynek nad wodą (kąpiel wyłącznie w miejscachdo tego przeznaczonych, pod opieką dorosłych : rodziców, opiekunów, ratownika)
6. Praca plastyczna „Dno morza"
- rozwijanie wyobraźni plastycznej
7. Ćwiczenia oddechowe „Sztorm na morzu"
- rozwijanie pojemności płuc poprzez dmuchanie na powierzchnię napoju
- tablice graficzne -środki transportu
- wiersz W. Bodalskiejpt. „Letnie zadanie do
wykonania"
- mapa Polski
- kartki, kredki
- kubeczki z wodą
^ (ft
oć
Str. 26 III 6
Str.91 IV 9
Str. 73 III l
8. Wakacje w górach - rozmowa z wykorzystaniem ilustracji
- ...
msz22