Modul_3_Polwysep_Indochinski_i_Indonezja.pdf

(258 KB) Pobierz
wzor polit.indd
Półwysep Indochiński i Indonezja
1. Indonezja
1.1. Dylematy wyboru: modernizacja czy islamizacja?
1.2. Żywa tradycja — symbole i mity
1.3. Historia
1.4. Gospodarka
1.5. Ustrój polityczny
1.6. Kultura i sztuka
2. Birma
2.1. Usytuowanie geopolityczne
2.2. Walka o prawa człowieka w Birmie
2.3. Historia Birmy
2.4. Gospodarka Myanmaru
2.5. Kultura i sztuka Birmy
3. Tajlandia
3.1. Usytuowanie geopolityczne
3.2. Historia
3.3. Kultura i sztuka
3.4. Gospodarka i polityka
4. Kambodża
4.1. Usytuowanie geopolityczne
4.2. Historia
4.3. Gospodarka
4.4. Kultura
5. Laos
5.1. Usytuowanie geopolityczne
5.2. Gospodarka
5.3. Klimat i krajobraz
5.4. Krótki rys historyczny
5.5. Kultura, obyczaje, święta
6. Wietnam
6.1. Usytuowanie geopolityczne
6.2. Gospodarka
6.3. Historia
6.4. Kultura
Bibliografia
1. Indonezja
Dane podstawowe
Obszar : 1 900 000 kilometrów kwadratowych.
Ludność : 220 000 000.
Stolica : Dżakarta.
Granice : z Timorem Wschodnim — 223 kilometry, z Malezją — 1782, z Nową
Gwineą — 820.
Metropolie : Dżakarta, Bandung, Surabaja, Medan, Semarang, Padang.
Język : indonezyjski.
Ustrój : republika (od 1945 roku).
Waluta : rupia (IDR).
Specyfika : Indonezja jest archipelagiem kilkunastu tysięcy wysp, największe z nich
to Jawa, Sumatra, Bali, Borneo, Celebes; 6000 wysp to wyspy niewielkie, jeszcze
więcej to rejony bezludne.
Klimat : tropikalno-monsunowy; cały archipelag położony jest koło równika.
1.1. Dylematy wyboru: modernizacja czy islamizacja?
Pod koniec 2007 roku indonezyjski ambasador w Polsce wygłosił w Polskiej Aka-
demii Nauk wykład poświęcony gospodarce i ekspansji ekonomicznej Indonezji
w XXI wieku. Podkreślił znaczenie ogromnego bogactwa surowcowego tego kra-
ju, szczególnie złóż ropy i gazu, węgla kamiennego, miedzi, niklu, cyny, złota,
boksytu, które w latach 1942–1944 spowodowało inwazję i okupację japońską.
Szczęśliwym zrządzeniem losu zbiegło się to z kresem epoki holenderskich kolo-
nizatorów od ponad 100 lat obecnych na archipelagu. Japończycy łatwo pokonali
ich wojska.
Kres kolonializmu nie spowodował natychmiastowego kryzysu. Tropikalny kli-
mat sprzyjał plantacjom kauczukowca, kawy, trzciny cukrowej, tytoniu, ryżu.
Na wyspach nadal rozwijała się hodowla szacowana na początku XXI wieku na
12 000 000 sztuk bydła i trzody chlewnej (bawoły, świnie, kozy, owce). Poszuki-
wanym towarem stało się indonezyjskie drewno — zwłaszcza tekowe, salowe i ce-
drowe. Nadmierny wyrąb lasów (np. na Bali) doprowadził jednak do katastrof eko-
logicznych, plagą stały się smogi, huragany, powodzie. Nic więc dziwnego, że wła-
śnie na tej wyspie pod koniec 2000 roku zorganizowano światową konferencję po-
święconą globalnym zmianom klimatu (Indonezja zadeklarowała kontrolę rabun-
kowej gospodarki leśnej przyczyniającej się do katastrofy ekologicznej).
Wspaniała przyroda Indonezji przyciąga masę turystów — 6 000 000 w sezonie,
co przekłada się na dochód roczny w wysokości 7 000 000 USD.
2
431982275.001.png
Ambasador Indonezji zapowiedział, że kraj ten planuje wielką wymianę towaro-
wą z Europą Wschodnią. Na wystawie EXPO 2008 zamierza się wypromować po-
przez kampanię reklamową zakrojoną na szeroką skalę. Już obecnie udział w tar-
gach zgłosiło ponad 1000 wystawców indonezyjskich. Polska jest koordynatorem
na EXPO 2008, stoiska wykupią partnerzy z całego naszego regionu UE, a będzie
ich około 5000. Taki kierunek ekspansji nie jest dla Indonezji nowy. Tuż po wy-
zwoleniu zwróciła się ona z nadzieją ku krajom komunistycznym. Jacques Decor-
noy analizując politykę gospodarczą premiera Achmeda Sukarno, w latach 60. XX
wieku pisał o marksizmie w Indonezji (Decornoy, 1967: 83).
Zaprezentowanie Indonezji jako archipelagu wielkich nadziei podczas prelekcji
w PAN było formą promocji. Niewątpliwie rejon ten posiada duże zasoby siły ro-
boczej, ludność tego kraju liczy bowiem ponad 200 000 000. Ostatnie wydarzenia
nasuwają jednak refleksje sceptyczne. „Za symptomy gwałtownych zmian można
uznać trzy zjawiska. Pierwsze to szeroko nagłośniony na świecie atak terrorystycz-
ny na Bali i jego implikacje w polityce wewnętrznej. Drugi to mało znane poza
samą Indonezją plany zmian legislacyjnych dotyczące moralności (za pocałunek na
ulicy pięć lat więzienia). Trzeci to konsekwencja dwóch poprzednich — napięcie
ideologiczne między niewielkimi na razie grupami fundamentalistycznymi, postu-
lującymi wprowadzenie szari’atu oraz walkę ze Stanami Zjednoczonymi, a więk-
szością społeczeństwa wraz z rządzącym establishmentem, która deklaruje przy-
wiązanie do świeckich wartości. Coraz częstsze wezwania do większego szacun-
ku dla islamu oznaczają, że rośnie poziom akceptacji dla koncepcji ideologicznych
o charakterze fundamentalistycznym” (Kłodkowski, 2005: 249). Tę rosnącą ten-
dencję trafnie skomentował Olgierd Budrewicz: „Państwo fundamentalistyczne na
razie nie powstanie, ale islamizacja postępuje” (Budrewicz, 2001).
Ten sposób widzenia ma swe echa w debacie o procesach demokratyzacji w różnych
rejonach Azji Południowo-Wschodniej. „Czy demokracja zagości na stałe w Indo-
nezji?”, pyta Olle Tornquist, profesor politologii Uniwersytetu w Oslo. „Formal-
nie Indonezja jest trzecim co do liczby ludności państwem demokratycznym po In-
diach i USA. Upadek reżimu Suharto w 1998 roku stworzył szansę na prawdziwą
demokrację. Jeśli procesy demokratyzacji w Indonezji się rozwiną, będzie to ważne
nie tylko dla ubożejącej ludności tego kraju, ale i dla szeroko pojętej demokraty-
zacji. Bo przecież to nie Zachód i kolonialiści troszczyli się o demokrację i prawa
człowieka w Indonezji, ale front wyzwolenia, który tworzyli i komuniści, i partie
islamskie. Szybka modernizacja oswobodzonego kraju po kolejnych dekadach kry-
zysów i konfliktów, obecnych nawet po upadku rządów Suharto, stanowi dla de-
mokratyzacji pewną nadzieję. Czy jednak demokratyczny ruch partii o niewielkim
poparciu społecznym jest w stanie stworzyć szeroki, zrozumiały, wszechstronny
i akceptowalny program, który zyska poparcie w kolejnych wyborach? Nie będzie
to łatwe w kraju jeszcze niedawno nękanym korupcją, inflacją,kryzysamizaufania
i gospodarki, poddawanym infiltracji armii i islamu, ramię w ramię blokujących
klimat liberalizacji” (Tornquist, 2007: 27–32).
1.2. Żywa tradycja — symbole i mity
Godło Indonezji to złoty mityczny ptak Garuda. Złoto oznacza wielkość ludu In-
donezji, a czerń w herbie symbolizuje przyrodę. Skrzydła orła składają się z 17 piór,
ogon — z ośmiu, a szyja — z 45. Liczby te tworzą datę uzyskania niepodległości
przez Indonezję: 17 sierpnia 1945 roku. Orzeł dzierży szarfę z napisem Bhinneka
Tunggal Ika (Jedność w różnorodności). Jest to stare motto jawajskie. Pięć symboli
3
431982275.002.png
umieszczonych na tarczy odzwierciedla pięć zasad funkcjonowania państwa ( Pan-
casila ): złota gwiazda to wiara w Boga, łańcuch to sprawiedliwość, drzewo banian
to jedność Indonezji, głowa bawołu to demokracja, a gałązka bawełny to równość.
Czerwonobiała flaga liczy 800 lat, pochodzi z cesarstwa Madjapahit. Indonezyjski
hymn narodowy powstał w 1928 roku.
Indonezja jest krajem kilkunastu tysięcy wysp otoczonych wodami Oceanu Spokoj-
nego i Oceanu Indyjskiego. Archipelag ciągnie się ponad 5000 kilometrów wzdłuż
równika, tworząc pomost między Azją i Australią. Jego szerokość to 1700 kilome-
trów. Nazwa Indonezja pochodzi od dwóch greckich słów: indos ( indyjski ), nesos
( wyspa ). To największy kraj wyspiarski na świecie. Na wyspach znajdują się liczne
wulkany, a cały region często nawiedzają trzęsienia ziemi. Podwodne wstrząsy ro-
dzą gigantyczne tsunami dochodzące aż do Indii i Cejlonu.
Poza pięcioma wymienionymi wielkimi wyspami, mniejsze indonezyjskie teryto-
ria to Madura, Halmahera, Amboinia, Riau, Wyspy Sundajskie, Sumbawa, Sumba,
Surabaya, Flores, Lombok, Timor (część wschodnia stanowi niepodległe państwo
Timor Wschodni), Moluki, Ambon, Bacan, Buru, Saparua, Seram, Sula i słynny
wulkan Krakatau.
Największe rzeki Indonezji to: Kapuas, Barito, Mahakam, Hari, Kampar, Musi,
Solo, Mamberamo, Digul.
1.3. Historia
W 1891 roku Eugène Dubois odnalazł koło wioski Trinil na Jawie szczątki pitekan-
tropa sprzed 500 000 lat. Zaświadczone w odkryciach archeologów migracje na te-
ren archipelagu rozpoczęły się już w epoce kamiennej. Z Azji między 2500 i 1000
rokiem p.n.e. przybywały na wyspy duże grupy etniczne. W I wieku handlowali
tam kupcy indyjscy, uczyli medytacji hinduscy i buddyjscy kapłani, którzy pozo-
stawili po sobie ślady prastarej kultury. Islam rozpowszechnili w XIV wieku kupcy
muzułmańscy z indyjskiego Gudźaratu, zaszczepiając muzułmańskie wierzenia na
całym obszarze oprócz Bali, które pozostało ostoją hinduizmu.
W 1509 roku na wyspach archipelagu pojawili się pierwsi żeglarze z Europy. Han-
del korzeniami rozpoczęli Portugalczycy. Był to czas wojen o przyprawy, epoka ry-
walizacji między Hiszpanią, Holandią, Anglią i Portugalią. Region zdominowała
holenderska Kompania Wschodnioindyjska, która w 1619 roku zdobyła Batawię
(Dżakarta), budując tam europejską dzielnicę i potężną fortecę.
Podczas drugiej wojny światowej Indonezja znajdowała się pod okupacją Japończy-
ków, którzy bez trudu pozbyli się z archipelagu europejskich kolonizatorów. Jed-
nakże po kapitulacji Kraju Kwitnącej Wiśni w 1946 roku Holendrzy upomnieli się
o swą kolonię. W 1947 roku miała miejsce inwazja, ale partyzantka indonezyjska
doświadczona w antyjapońskim ruchu oporu po kilku latach wyparła z wysp siły
zbrojne Holendrów. Prezydentem został Ahmed Sukarno, lider na miarę swych cza-
sów, z wielkim wysiłkiem integrujący archipelag w jednolitych ramach administra-
cyjnych, politycznych i ideologicznych. Indonezja zawdzięcza Sukarno tożsamość
narodową — był on tym dla Indonezji, kim Nehru dla Indii.
Sukarno nie ukończył jednak dzieła zjednoczenia archipelagu w jednej formu-
le państwowej. Uwikłał Indonezję w długotrwałą wojnę z Holendrami, wysyłając
spadochroniarzy na Nową Gwineę. W końcu wyparł stamtąd kolonizatorów, two-
4
431982275.003.png
rząc na wyspie Irian Jaya (Irian Zachodni). Wdał się także w konfliktzbrojnyz Ma-
lezją, ale nie zapobiegł jej autonomizacji państwowej, która nastąpiła w roku 1963.
Współdziałając z komunistami, Sukarno uchronił kraj przed rewolucją socjalistycz-
ną. W 1965 roku armia rządowa stłumiła rewoltę. Podczas próby komunistycznego
zamachu stanu zginęło sześciu indonezyjskich generałów. Odpowiedź sił prorządo-
wych była bezwzględna. W ciągu trzech miesięcy dokonano masakry niemal pół
miliona komunistów oraz ich zwolenników. W czasie pacyfikacji równano z zie-
mią całe wioski. Był to koniec epoki inspiracji komunistycznych (wzorem z ZSRR
i ChRL) w procesach indonezyjskiej transformacji.
W nowych warunkach polityczno-ideologicznych wsławił się generał porucznik
Suharto, który w 1967 roku został prezydentem kraju. Kładąc kres konfrontacji
z Malezją, odnowił kontakty z Zachodem. Inwestycje i pożyczki przyniosły mu
uznanie, bo nastał czas gospodarczej stabilizacji. Suharto zahamował sześćsetpro-
centową inflację,obniżającjądopoziomuokoło5%.W cykluplanówpięcioletnich
ukierunkował rozwój kraju na zwiększenie produkcji żywności oraz zmniejszenie
bezrobocia. Zyskał też uznanie jako strateg wojskowy. W 1975 roku Suharto po-
większył obszar Indonezji, dokonując inwazji na ogarnięty wojną domową por-
tugalski Timor Wschodni. Uwikłał się tym samym w przewlekły konflikt. Ugru-
powania niepodległościowe Timoru Wschodniego rozpoczęły walkę partyzancką
ciągnącą się przez ćwierćwiecze. Oddziały Suharto tłumiły rozruchy w brutalny
sposób. Konflikt pochłonął wiele tysięcy ofiar. Gdy wśród tysięcy zabitych cywi-
lów znalazło się sześciu zagranicznych dziennikarzy, pogorszyły się stosunki z USA,
a w Białym Domu zablokowano zagraniczne pożyczki dla Indonezji. Pogorszyła się
wówczas sytuacja gospodarcza. Doszło do ulicznych demonstracji. Politykę Suhar-
to ostro skrytykowali związkowcy i muzułmańscy fundamentaliści. Suharto wy-
grał jednak wybory w maju 1997 roku. Ustąpił ze stanowiska rok później, po 30
latach rządów.
1.4. Gospodarka
Ludność Indonezji jest jej bogactwem. Kraj liczy ponad 200 000 000 mieszkań-
ców, do czego należy jeszcze dodać rzutką zagraniczną diasporę. Sześćdziesiąt
pięć procent społeczeństwa stanowią kobiety i mężczyźni pomiędzy 15. i 64. ro-
kiem życia.
Struktura etniczna Indonezji jest bardzo złożona — pod względem języka, rasy i re-
ligii. Ogółem obejmuje 300 grup etnicznych mówiących 250 odrębnymi językami
(liczba dialektów jest dwa razy większa). Najliczniejsze grupy etniczne to Jawaj-
czycy (46,4%), Sundajczycy (12,9%), Madurowie (5,6%), Malajowie, Minangka-
bau, Bugijczycy, Batakowie, Balijczycy, Aczinowie. Owo zróżnicowanie zaciera się
w perspektywie religijnej. W całym regionie przeważa islam. Muzułmanie stano-
wią 87%, protestanci 7%, katolicy 3%, hinduiści 2%, buddyści 1%.
Indonezja jest podzielona na 33 prowincje. Dżakarta i Jogyakarta to okręgi spe-
cjalne, które dzielą się z kolei na dystrykty. Ważniejsze prowincje to indonezyjska
część Nowej Gwinei, Irian Zachodni, Papua, Jawa (trzy prowincje), Banten, Dża-
karta, Jogyakarta, Kalimantan (trzy prowincje), Moluki, Bali, Wyspy Sundajskie,
Gorontalo, Celebes, Sumatra, Aceh, Bengkulu, Jambi, Lampung, Riau. Całość two-
rzy rozległy archipelag, na którym rozwija się rybołówstwo i żegluga wewnętrz-
na. W tropiku podrównikowym rosną wspaniałe lasy, które są karczowane na po-
trzeby rolnictwa. Praktyki te są jednak ograniczone względami ekologicznymi
5
431982275.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin