system RP 2.doc

(118 KB) Pobierz
SYSTEM RP

SYSTEM RP

 

Konstytucja 3 V 1791- tzw. Ustawa zasadnicza:

·         Podział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.

·         Ograniczono role króla do przewodnictwa w Senacie i Straży Praw.

·         Dwuizbowy parlament. Miał podejmować uchwały większością głosów (zniesienie liberum veto)

·         Szereg uprawnień dla mieszczaństwa, ale szlachta i tak nadal uprzywilejowana.

 

II RP 1918- 1939- 45

 

Dekret o najwyższej władzy reprezentującą Republikę Polską 23.11.1918

·         Regulowała wybrane kwestie ustrojowe (Republika)

·         Na czele stanął J. Piłsudski (pełnia władzy do czasu wyłonienia Sejmu Ustawodawczego), powołuje on rząd z premierem (odpowiedzialny przed Piłsudskim), zatwierdza akty prawne.

 

Ordynacja wyborcza 28.11.1918

·         5- przymiotnikowe prawo wyborcze

·         na czele rządu staje I. Daszyński (krótko, po nim Moraczewski)

 

Mała Konstytucja 20.02.1919

·         akt o charakterze wycinkowym i tymczasowym

·         podejmowała się przede wszystkim uregulowania kwestii związanych ze struktura aparatu władzy państwowej

·         koncentrowała się na organizacji władzy wykonawczej i ustawodawczej

·         wolą ustrojodawcy było pozbawienie Piłsudskiego najwyższej władzy reprezentacyjnej Polski, zamiast tego dominacja parlamentu:

-        ograniczenie kompetencji Piłsudskiego do spraw wojskowych

-        odpowiedzialny przed parlamentem (Sejmem)

-        powoływał rząd, ale za zgoda Sejmu

·         rząd podwójnie odpowiedzialny przed parlamentem (1. akceptacja większości Sejmu w czasie tworzenia rządu, 2. potem działalność rządu odpowiedzialna przed Sejmem)

·         cel Małej Konstytucji: przygotowanie i przyjęcie pełnej Konstytucji.

 

Konstytucja Marcowa 17.03.1921

·         modelem dla niej był model francuski III Republiki Francuskiej (model skrajnego parlamentaryzmu)

·         zasada trójpodziału władzy: ustawodawcza (dwuizbowy parlament), wykonawcza (dualizm: prezydent i rada Ministrów) i sądownicza (niezawisłe sądy)

·         5- przymiotnikowe wybory

·         Rada Ministrów powoływana przez prezydenta, ale za zgodą Sejmu

·         Rząd ponosi odpowiedzialność przed Sejmem

·         System parlamentarno- gabinetowy:

-        Prezydent wybierany na drodze pośredniej przez Zgromadzenie Narodowe

-        Prezydent nie ponosi odpowiedzialności politycznej przed parlamentem

-        Zneutralizowanie znaczenia prezydenta (kontrasygnata- wzięcie odpowiedzialności politycznej na rząd czyli podwójne związanie rządu z parlamentem)

-        Zasada podziału władzy, ale z prymatem parlamentu (Sejmu)

 

Nowela sierpniowa 2.08.1926

·         Nowelizacja Konstytucji Marcowej

·         Ograniczenie roli ustrojowej Sejmu

·         Rozszerzenie kompetencji egzekutywy

·         Prezydent zyskał prawo do wydawania rozporządzenia z mocą ustawy i rozwiązywania parlamentu (Sejm utracił prawo do przedterminowego samorozwiązania się, przekazano te kompetencje prezydentowi)

Konstytucja Kwietniowa 23.04.1935

·         Proces tworzenia doktryny sanacji

·         Wzmocnienie pozycji władzy wykonawczej, osłabienie władzy Sejmu poprzez wzmocnienie Senatu

·         Zniesiono immunitet parlamentarny

·         Zerwanie z zasadą podziału władzy

·         Organem zwierzchnim był prezydent, koncentrował najwyższą władzę, za swoje działanie nie ponosił odpowiedzialności

·         Koncentrował uprawnienia kreowania urzędów w państwie, uprawnienia osobiste, nie wymagały zgody aktów urzędowych, miał prawo wskazania kandydata na prezydenta, w czasie wojny- wyznaczał swojego następcę, zachował prawo powołania premiera, 1/3 senatorów, prezesa NIK i SN. Dysponował prawem rozwiązania parlamentu, wcześniejszego rozwiązania Sejmu i Senatu. Zgromadzenie Senatorów- osoby mianowane przez prezydenta, elektorzy wybrani przez parlament.

·         Uprawnienia Sejmu ograniczone- senat wzmocniony, szereg dodatkowych uprawnień, udzielanie wotum nieufności, zaufania, funkcje kontrolne, realizacja ścieżki legislacyjnej

·         rząd odpowiadał przed prezydentem, premier i ministrowie mogli być odwołani przez prezydenta.

·         Prymat państwa nad społeczeństwem

·         Prezydencko- parlamentarny system rządów, dominująca rola prezydenta

·         Koncepcja silnej władzy centralnej

·         Konstytucja tworzona pod osobowość, autorytet J.Piłsudskiego, marszałek zmarł i nie objął władzy

 

Konstytucja 1997

·         Rozdział 1, zasady ustrojowe:

-          system władzy w państwie

-          suweren władzy

-          formy wykonywania władzy- zasada przedstawicielstwa, pluralizm polit, suwerennośc narodu

-          pakiet aksjologiczny- wartości, cele

·         demokracja bezpośrednia- referenda, inicjatywa ludowa

·         art.25, mechanizm zmiany konstytucji- sztywna konstytucja, trudna do wprowadzenia zmian

·         art.1, zasada republikańskiej formy rządów, wykluczanie władzy dziedzicznej

·         art.2, zasada demokratycznego państwa prawa urzeczywistniająca zasadę sprawiedliwości społecznej

- nowela grudniowa 1989 wprowadzała zasady demokratycznego państwa prawa, wyznaczanie kierunków zmian, prawo stoi ponad państwem

·         art.7, władze obowiązują na podstawie i w granicach prawa

-          idea legalizmu- kompetencje oparte na prawie, na podstawie prawa

-          to, co nie jest im dozwolone jest im zakazane

-          to, co nie jest nam zakazane, jest nam dozwolone z punktu widzenia obywatela

-          ustawy jako podstawa normy prawnej

·         art.8, reguła hierarchiczności- Konstytucja jest najwyższą moc prawną, wszelkie normy prawa stanowiącego musza pozostać zgodne z Konstytucją

·         uporządkowany system prawny- akty niższego rzędu muszą być zgodne z aktami wyższego rzędu

·         prymat ustawy- forma prawna pochodząca od parlamentu, stanowiona w restrykcyjnej procedurze

·         Art. 34 Obowiązuje prawo krwi (tylko!)

·         Art.4 Władza zwierzchnia należy do narodu, suwerenność narodu

·         Podstawowa funkcja suwerena to funkcja wyborcza (naród sprawuje władzę pośrednio), wskazanie źródła i legitymacji władzy

·         Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli- ale jako forma uzupełniająca

 

Mandat:

·         Pełnomocnictwo udzielone w akcie wyborczym przez wyborców do podejmowania działań w imieniu wyborców, ze skutkami dla nich płynącymi

·         Mandat wolny (przedstawicielski)

è    generalny- przedstawiciel narodu, interes ogólnonarodowy (a nie tylko własnych wyborców)

è    niezależny- nie wiązar ich instrukcje wyborcze

è    nieodwołalny- nie ma możliwości proceduralnej odebranie mandatu przed upływem kadencji

·         mandat imperatywny- przedstawiciel swoich wyborców ( w Polsce nie istnieje!), wiążą go instrukcje wyborcze, jest odwołalny

 

Sprawowanie władzy bezpośrednio przez naród:

        1. referendum (głosowanie ludowe)- dotyczy spraw całego państwa lub tylko wybranej jego części
        2. inicjatywa ludowa- uprawnienie określonej grupy obywateli do wniesienia projektu ustawy do parlamentu
        3. veto ludowe- uprawnienie określonej grupy obywateli do zanegowania ustawy przyjętej przez parlament

 

Referendum.

·         Kryterium zasięgu terytorialnego- ogólnokrajowe i lokalne

·         Obowiązku jego przeprowadzenia- obligatoryjne czyli narzucone litera prawa, np. konstytucyjne w 1997r., fakultatywne czyli podmioty same decydują czy są one potrzebne

·         Skutki prawne- zatwierdzające/ wiążące (nabierają bezwzględnej skuteczności prawnej, frekwencja powyżej 30%) lub opiniodawcze/ konsultacyjne (poniżej 30%)

·         Momentu przeprowadzenia- uprzednie (wynik jest przesłanką) lub następcze (zatwierdza akt, np. konstytucja 1997r.)

·         Materii poddawanej pod osąd referendalny- konstytucyjne i ustawodawcze

 

Art. 125, ustawa z 2003r. referendum ogólnokrajowe

-     fakultatywne (może zostać rozpisane, ale nie musi).

-          Przedmiotem referendum mogą być sprawy o szczególnym znaczeniu dla państwa (nie dopuszcza się uchwalenia ustaw, dymisji rządu, wotum nieufności, zniesienia głowy państwa).

-          W przypadku wprowadzenia stanu wojennego i 90 dni po jego zakończeniu nie mogą być przeprowadzone żadne głosowania referendalne

-          Przedmiotem referendum może być kilka kwestii, nawet ze sobą nie powiązanych, można przeprowadzać w tym samym czasie co wybory.

-          Referendum zarządza w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa: 1. Sejm, 2. prezydent (działa za zgodą Senatu)- nie ma przeszkód ku temu, by zarządzali referendum wspólnie.

-          Obywatele nie mają referendalnej inicjatywy ustawodawczej

-          Wniosek o zarządzenie referendum do Sejmu składa: 1. 50 tysięcy wyborców (bez: finanse, obronność państwa, amnestia), 2. Senat, 3. Rada Ministrów

-          Prezydent wszystko ustala, a Senat tylko wyraża zgodę na przeprowadzenie referendum

-          Powszechne, równe, tajne, bezpośrednie, od 18 lat, poprzedzone kampanią

-          Jednodniowe lub dwudniowe (po pierwszym dniu głosowania dopuszcza się udzielanie informacji o frekwencji)

-          Będzie wiążące, gdy udział wzięło więcej niż połowa uprawnionych do głosowania

-          Ważność głosowania stwierdza Sąd Najwyższy (Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych)

-          Rozstrzygniecie referendalne musi być zrealizowane

-          Organy władzy państwowej zobowiązane są do podjęcia niezwłocznych działań w ciągu 60dni.

-          Brak sankcji prawnych!

 

Art. 235, ustęp 6- referendum o zmianie Konstytucji

-          Fakultatywne

-          Ogólnokrajowe!

-          Dotyczy przepisów z rozdziału I, II i XII

-          wystąpienie z wnioskiem- zarządzanie referendum przez prezydenta, Senat lub 1/5 (52 posłów) parlamentu do Marszałka Sejmu

-          referendum konstytucyjne zarządza Marszałek Sejmu!

-          charakter wiążący

-          jedyne głosowanie, gdy nie obowiązują wymóg frekwencji

 

art. 90, ustęp 3

-          wyrażanie zgody na ratyfikację szczególnej umowy międzynarodowej, której treścią jest członkostwo dotyczące utraty części suwerenności na rzecz organu lub organizacji międzynarodowej

-          decyduje o tym Sejm lub prezydent za zgoda Senatu (wszystko jak w art. 125)

 

art. 170 referendum o zasięgu lokalnym 

-          przedmiotem mogą być sprawy dotyczące kompetencji organizacji samorządowej

-          dopuszczenie przeprowadzenia referendum dotyczącego odwołania organu samorządu terytorialnego wybranego droga wyborów bezpośrednich

-          prawo udziału mają także osoby zamieszkujące dany teren, mające czynne prawo wyborcze do organu stanowiącego tej jednostki

-          walor wiążący referendum lokalne: 1. jeżeli weźmie w nim udział co najmniej 30% mieszkańców, 2. samo opodatkowanie się- 2/3 głosów wszystkich mieszkańców

-          uzyskany wynik wiążący jest bodźcem do realizacji przez organy postanowienia, w przypadku odwołania organów stanowiących następuje rozwiązanie zarządu lub rady i powołuje się zarząd komisaryczny do czasu powołania nowych władz.

 

Niepodległość i suwerenność państwa.

 

Art.5 – ochrona niepodległości jako priorytetowe zadanie RP

Art. 26- siły zbrojne chronią niepodległość państwa, bezpieczeństwa

Art. 126- pozycja ustrojowa prezydenta: stanie na straży niepodzielności, nienaruszalności granic państwa i suwerenności państwa.

 

Suwerenność państwa- zdolność państwa do samodzielnego podejmowania decyzji.

 

Zasada pluralizmu politycznego-  (znalazła się dopiero w noweli grudniowej) swoboda tworzenia partii politycznych, w państwie demokratycznym zawsze zawsze panuje pluralizm polityczny.

PRL- system licencjonowania partii politycznych, nie było swobody tworzenia partii.

 

Zasada społeczeństwa obywatelskiego- (w Polsce upowszechniło się za czasów pierwszej solidarności 1980/81) Uznano, że jest to przeciwstawienie się zastanemu stanu rzeczy, społeczeństwo obywatelskie jako postulat zmian, aby obywatel stał się podmiotem procesu zmian. Dosłownie nie znajdziemy dziam w Konstytucji, SA to jedynie odwołania do zachowania narodu, możliwości jakie mogą zostać wykorzystane przez naród. Możliwość zrzeszenia w partie polityczne, idea samorządu terytorialnego (mamy swobodę zrzeszania się, tworzenia struktur lokalnych). Społeczeństwo pluralistyczne- obywatel ma dwie możliwości działania.

 

Partie polityczne 

Struktury, które jednoczą obywateli w celu wyrażenia i zrealizowania celi politycznych, a przede wszystkim zdobycia i utrzymania władzy. Prawo zgłaszania kandydatów mają obywatele.

Art.11 gwarantuje swobodę zrzeszania się obywateli, członkami partii mogą być tylko obywatele państwa, zrzeszają się na zasadzie dobrowolności i równości. Celem jest wpływanie demokratycznymi metodami na kształtowanie polityki państwa.

 

Ustawa o partiach politycznych 1997r.- organem rejestracyjnym jest Sąd Okręgowy w Warszawie. Bada czy zostały spełnione wymogi formalne, a potem wpisuję partię do ewidencji partii politycznych.

 

Art.13 swoboda tworzenia partii politycznych jest ograniczona. Zakaz działania partii:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin