Efekty pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej –
wyniki badania umiejętności dzieci za rok szkolny 2006/2007
Badanie przeprowadzono w oparciu o obowiązujące w przedszkolu standardy w zakresie:
- uczenia się
- myślenia
- poszukiwania
- doskonalenia
- współpracy
- działania
Narzędzia zastosowane do badania:
- scenariusze
- karty pracy
STANDARDY WYMAGAŃ DLA DZIECI 5-LETNICH
I UCZENIE SIĘ
1. Dziecko jest aktywne poznawczo, chce się uczyć
- poprawnie wypowiada się pod względem fonetycznym i gramatycznym 48%
- potrafi dokonać syntezy wyrazów 92%
- potrafi dzielić proste wyrazy na sylaby 100%
- kojarzy napis z obrazkiem 40%
- potrafi odwzorować różne znaki graficzne 88%
- podejmuje próby wypowiadania się pełnymi zdaniami 52%
- umie określić stosunki przestrzenne 92%
- potrafi sklasyfikować przedmioty wg przeznaczenia, wielkości, kształtu
i koloru 100%
- sprawnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w
zakresie 1-6 92%
- zna swoje najbliższe środowisko społeczno – przyrodnicze, potrafi korzystać z wytworów techniki 100%
- komunikuje się z zastosowaniem niewerbalnych środków wyrazu 100%
- szanuje swoją i cudzą własność 100%
- akceptuje siebie i innych 100%
II MYŚLENIE
Dziecko potrafi:
- porównywać, klasyfikować, dostrzegać związki przyczynowo- skutkowe pomiędzy różnymi zdarzeniami 84%
- uzasadnić swoje zdanie 52%
- spostrzegać środowisko jako całość (ławeczki, alejki+ drzewa= park) 92%
- twórczo myśleć 92%
- poznaje i nazywa różne stany emocjonalne 100%
III POSZUKIWANIE
Dziecko :
- jest spontaniczne: otwarte na nowe pomysły 92%
- chętnie poznaje nowe i nieznane rzeczy 96%
- jest zainteresowane otoczeniem i czerpie przyjemność z obserwowania, eksperymentowania i odkrywania swoich możliwości 96%
- zna podstawowe środki informacji (gazeta, książka, komputer, telewizor) 100%
IV DOSKONALENIE
Dziecko:
- wie do kogo należy zwracać się o pomoc w trudnych sytuacjach 100%
- stara się właściwie postępować wobec kolegów i osób dorosłych 100%
- dąży do zaspokojenia swoich potrzeb 100%
- widzi różnicę między ludźmi 100%
- rozpoznaje i nazywa emocje wyrażone mimiką, gestem, słowem 100%
- dostosowuje swoje zachowanie do obowiązujących norm i zasad 100%
- próbuje wyjaśnić swój punkt widzenia 40%
- posiada umiejętności konieczne do funkcjonowania w codziennym życiu 100%
V WSPÓLPRACA
- zna zasady życia w rodzinie, uczestniczy w jej życiu 100%
- podejmuje i wykonuje proste prace domowe 100%
- zna reguły życia w grupie i stara się im podporządkować 100%
- nawiązuje kontakty 100%
- pełni powierzone role 100%
- jest życzliwe w stosunku do innych ludzi 96%
- stara się rozwiązywać problemy bez użycia przemocy 96%
VI DZIAŁANIE
- organizuje pracę i zabawę własną 100%
- zna swoje potrzeby i potrafi je wyrazić 100%
- posługuje się różnymi narzędziami 100%
- potrafi być twórcze 100%
WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY:
1. W celu rozwinięcia mowy czynnej i myślenia dzieci zorganizować „Mini teatr
żywego słowa”, by stworzyć okazję do podejmowania prób wyrażania
swoich emocji, przeżyć, myśli oraz zorganizować wyjazd do Teatru
Dzieci Zagłębia.
2. Kontynuować plebiscyt „Wzorowe Słoneczko” w celu zaktywizowania
i zmotywowania dzieci do doskonalenia umiejętności i zdobywania
nowych wiadomości.
epipodiusz