Scenariusz "Światowy bal przebierańców"
Cel główny:czerpanie radości z tańca, zabaw tanecznych
Cele operacyjne:· Dziecko doznaje radości z wcielenia się w role różnych postaci· Dziecko potrafi oddać ruchem, gestem i mimiką twarzy charakter muzyki, jej dynamikę, rytm, tempo· Dziecko integruje się z innymi poprzez zabawy i tańce integracyjne· Dziecko kojarzy niektóre kraje z charakterystyczną muzyką, tańcami
Pomoce:· „Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka” – L. Bzowska, R. Kownacka, M. Lorek, Sowińska. Kraków 2004· Wydawnictwa i nagrania KLANZY· Płyta CD Pakuła, Dzień dobry· Płyta CD Tańce integracyjne· Płyty CD z muzyką rozrywkową· Przebrania dla dzieci· Dekoracja sali· Poczęstunek· Balony
I część balu1. Powitanie przez prowadzącego:Prosimy, aby wszyscy, którzy poczują się powitani podnieśli rękę i zawołali: hej! Witamy wszystkich, a szczególnie –- wszystkie dziewczynki - - hej!- wszystkich chłopców - - hej!- wszystkich zgromadzonych na tej sali - - hej!- wszystkich, którzy lubią się wspólnie bawić - hej!- wszystkich, którzy lubią muzykę - - hej!
II część balu2. Inauguracja zabawy przez prowadzącego:Jest karnawał. W karnawale wszyscy urządzają bale.To tradycja bardzo stara – strojów pięknych co niemiara!Niech się bawią duzi, malizgromadzeni na tej sali.(zaproszenie gości do kręgu na środku sali)
Taniec integracyjny „Czy chudzi czy grubi”Ref.: Czy chudzi czy grubi,Czy mali czy duzi,wszyscy lubią bawić się, się, się,więc kto jest tu razem z naminiech dobierze się paramii niechaj weseli się.1. Nosek do noska x2 mrugają oczka raz, dwa, trzy.2. A teraz buźka x2 słuchają uszka raz, dwa, trzy3. Ręka do ręki x2 i ukłon piękny raz, dwa, trzy.4. Noga do nogi x2 wystają rogi raz, dwa, trzy.
Dzieci treść piosenki naśladują ruchem: refren stojąc w kole, a zwrotki stojąc w parze.
Zabawy integracyjne3. „Rozruszanka” – sprawdźmy, czy wszyscy zabrali ze sobą na bal:- ręce? (machamy)- nogi? (tupiemy)- głowy? (potrząsamy)- bioderka? (kręcimy)
4. „Ja cię pocałuje”Dzieci w parach naśladują treść piosenki:Ref.: Ja cię pocałuje, Ty pocałuj mnieJa się pięknie kłaniam, Ty się ukłoń teżJa ci podam rękę, Ty mi rękę dajRazem ze mną w łapki, ze mną w łapki graj.Ja cię bardzo kocham, czy Ty kochasz mnieJa cię bardzo lubię czy Ty lubisz mnieJa ci podam rękę, Ty mi rękę dajRazem ze mną w łapki, ze mną w łapki graj.
1. Tańczymy parami w kółeczku malutkimRośniemy jak balon, balon okrąglutki.Tańczymy parami w kółeczku malutkimStukają w podłogę nasze małe butki.Tańczymy parami, tańczysz Ty i jaKlaszczemy rękami raz i dwa i razKlaszczemy nad głową raz i dwa i trzyStajemy w kółeczku refren śpiewasz Ty.Tańczymy czwórkami w kółeczku malutkim...
5. „Kaczka”(zabawa do melodii „Le Basque” wg Batii Strauss) –A – ręka prawa „schodzi” po ręce lewej,– ręka lewa „schodzi” po ręce prawej (2* całość)
B – klaskanie w dłonie 4*– „zakręcenie” ręki prawej (od strony lewej do prawej),– „zakręcenie’ ręki lewej (od strony prawej do lewej)
(2* całość)
zabawę ożywia wierszyk: A – Idzie kaczka, pierwsza kaczka, idzie kaczka -plum (2*)Za nią idzie druga kaczka, druga kaczka – plum
B – rozmawiają kwa,kwa,kwa...– tańczą na wodzie (2* całość)
6. „Ludzie do ludzi”(mel. „Kolo von Srem”):Pary (jw.) tańczą zgodnie z poleceniami prowadzącego –– ręce do rąk,– policzek do policzka,– plecy do pleców,– kolano do kolana,– łokieć do łokcia,na hasło „ludzie do ludzi” – zmiana partnerów
Taneczna podróż7. Zapowiedź zabawy - Jest karnawał. W karnawale wszyscy urządzają bale,w każdym kraju, w całym świecietańczą starsi, młodsi, dzieci.Pojedziemy wszyscy zatempociągami na wyprawę,odwiedzimy różne krajezobaczymy różne bale.(ustawienie uczestników w 3-4 pociągi)
8. Zabawa ze śpiewem „Jedzie pociąg”(do piosenki Rynkowskiego) – na przerwę w muzyce prowadzący informuje, w jakim kraju jesteśmy i jaki taniec wykonamy, np.:· Austria – walc, np. „Walczyk meksykański”· Francja – „La Bastringlo” lub kankan· Włochy – „Makarena”· Grecja – „Zorba”· Hiszpania – „Asereje” Las Ketchup· Brazylia „Samba de Janeiro”· Rosja – Kazaczok
Wybór króla i królowej balu9. Dzieci tańczą w kręgu, prowadzący wywołuje do środka kolejne grupy dzieci celem prezentacji, np.:– wszystkie księżniczki i królewny– wszystkich dzielnych wojaków – rycerzy, supermanów, spidermanów, batmanów, Zorro,– postaci z bajek, zwierzątka, zabawki…
10. Los szczęścia ukryty w cukierku (np. rysunek korony)- zaproszenie na poczęstunek cukierkiem i soczkami.
11. Taniec pary królewskiej wewnątrz tańczącego koła.
III część balu
Konkursy
12. Taniec „w butach z gazety”– pary: dziecko-dorosły owijają stopy gazetami i tańczą przy muzyce o zmiennym tempie i rytmie,– wygrywa para, która „ocali” buty,
13. Taniec z krzesełkami– uczestnicy tańczą dokoła ustawionych w kręgu krzesełek (zmienne tempo i rytm), na przerwę w muzyce siadają na krzesełka (za każdym razem jedno zabieramy) – osoba bez krzesełka odpada z zabawy,– wygrywa ten, kto usiądzie na ostatnim krzesełku.
Nagrodami w konkursach mogą być baloniki.
14. Dowolne zabawy taneczne – pożegnanie uczestników balu.
Agnieszka KubiczeknauczycielkaMiejskiego Przedszkola nr 57,im. Krasnala Hałabały w Katowicach
atka79