Raj odzyskany Williama Blake'a.pdf
(
59 KB
)
Pobierz
Raj odzyskany Williama Blake'a
Raj odzyskany Williama Blake'a
Raj odzyskany Williama Blake'a
Samotny geniusz, William Blake (1757-1827), był nie tylko poet
, malarzem i rytownikiem, ale i
wizjonerem, chrze
cija
skim prorokiem, mistykiem. Zapoznany za
ycia, zapomniany po
mierci
prze
ywa swój renesans, który trwa nieprzerwanie od przeszło pół wieku.
Czesław Miłosz nie ukrywa swojej fascynacji Williamem Blake'm, któremu
po
wi
ca całe stronice "Ziemi Ulro". Ba, nawet sam tytuł został zapo
yczony do Blake'a!. Któ
bowiem
zamieszkuje ow
Ziemi
? Nie tylko my, pospolici zjadacze chleba, ale i uczeni, my
liciele, arty
ci, wynalazcy,
słowem wielcy tego
wiata. I by
mo
e tylko nielicznym wybra
com udaje si
cho
na chwilk
wyzwoli
z p
t
"ziemsko
ci".
Blake, Swedenborg i inni s
przewodnikami pisarza po
wiatach ducha, po nieistniej
cych
wiatach wyobra
e
.
Motywem, przewijaj
cym si
na kartach, bodaj
e najwi
kszego dzieła Miłosza, jest nieuchwytna t
sknota, któr
oddaje po mistrzowsku, nast
puj
cy cytat "Có
bowiem maj
pocz
ludzie, dla których niebo i ziemia jest za
mało i nie mog
y
, je
li nie oczekuj
innego nieba i innej ziemi? Dla których ich własne
ycie, takie jakie jest,
pozostaje snem, zasłon
, ciemnym lustrem i nie mog
si
pogodzi
z tym, i
nigdy nie pojm
czym było
naprawd
". To wła
nie Blake poszukuje innego nieba i innej ziemi. Niebo zapewne odnalazł. Czy
nie jest ni
"pozaziemska ojczyzna w Królestwie
wiatła", według poetyckiego okre
lenia Miłosza. Co do ziemi, pozostawiam
wyrok innym.
William Blake wzbudza coraz wi
ksze zainteresowanie i to nie tylko u intelektualistów. Nic dziwnego, i
wystawa,
na której prezentowane s
175 prace, zorganizowana przez Metropolitan Museum, cieszy si
tak ogromnym
powodzeniem. Trwa
ona b
dzie do 24 czerwca wł
cznie.
Ogl
danie dzieł Blake, stanie si
jednak zaledwie naskórkow
przyjemno
ci
, je
li nie znajdziemy klucza do
samego artysty. Hermetyczna twórczo
wymyka si
jakimkolwiek kategoriom i definicjom i jest niepodobna do
adnej innej. Sny-jawy, sny-wizje zdaj
si
tu wypływa
z samego jestestwa. Co wi
cej,
wiaty stworzone przez
Blake'a, stanowi
ilustracje do jego poezji lub traktatów proz
, a słowo i obraz osi
ga tu nierozerwaln
jedno
.
Cho
William Blake jest uwa
any za pierwszego romantyka, to nawet w tym przypadku mamy do czynienia z
myl
c
etykietk
. Nie da si
bowiem zaklasyfikowa
go jako prekursora tego wielkiego nurtu w literaturze,
muzyce czy malarstwie. Romantycy, "okuci w powiciu" i ulatuj
cy pó
niej "ponad poziomy" jak Adam Mickiewicz,
ukochali lud i naród, a tak
e czerpali
ywotne soki z folkloru i natury. Zwrócony przeciwko tyranom bunt, miał
http://www.kurierplus.com/issues/2001/k353/kp353-03.htm[2011-02-04 23:59:34]
Raj odzyskany Williama Blake'a
ziemski charakter i ziemskie cele. Blake reprezentował romantyzm ducha, w jego ostatecznym kształcie. To duch
wyzwolony ze wszelkich ziemskich wi
zów, a wi
c rz
dów rozumu, roszcze
monarchii i prymatu materializmu,
ludzkich praw i zasad, społecznych sktruktur, religii zorganizowanej w ko
cioły, czy w systemy wiary.
Rzeczywisto
w jego uj
ciu, to wcale nie
wiat realny, do
wiadczany pi
cioma zmysłami, czy daj
cy si
pozna
,
przy pomocy rozumu, to sfera wyobra
ni, sfera ducha. Tak jak nikt przedtem, ani potem, William Blake si
ga tam,
gdzie zaiste wzrok nie si
ga.
Konsekwentny w swoim buncie przeciwko ziemsko
ci, odmalowuje słowem i obrazem dzieje duszy po upadku,
duszy szukaj
cej dobra, Boga,
wiatło
ci. Tak wi
c romantyzm Blake'a przeistacza si
w obrazach w symbolizm
najczystszej próby. Miał racj
Czesław Miłosz, nazywaj
c go heretyckim chrze
cijaninem. Jako mistyczny
wizjoner, Blake obcował i rozmawiał z biblijnymi prorokami, interpretuj
c i poszukuj
c Boga na własny sposób.
Stworzył nawet mityczn
kosmogoni
, gdzie Ziemia Ulro była pod władaniem siły zwanej Urizon (rozum).
Zmaganie si
dobra i zła, sił niebieskich i piekielnych zast
pów było w jego oczach nieustannym zderzaniem si
przeciwie
stw. Jedno wyja
niało, uzupełniało, a zarazem zwalczało drugie. Ciemno
zaprzeczała
wiatło
ci,
wiat istniej
cy tu i teraz, czyli ziemsko
, zaprzeczał duchowo
ci, tak samo jak rozum stał w opozycji do
wyobra
ni. Jego kosmogonia zawierała wewn
trzne p
kni
cie, symboliczn
dwoisto
bieli i czerni. Jest to jedna
z mo
liwych interpretacji jego malarskich wizji, a trzeba sobie zdawa
spraw
, i
tłumaczy
Blake'a, to nic innego
jak bł
dzi
.
Sprzeczno
ci ujawniaj
si
równie
w technice malarskiej. Obrazy Blake'a maj
format ilustracji, do mniejszej lub
wi
kszej ksi
gi, a czasem do opasłego i wielgachnego tomu, który mógłby si
z powodzeniem znale
w
redniowiecznym klasztorze. Uzupełnia je niekiedy tekst. Je
li wierzy
samemu arty
cie, czerpał on natchnienie z
Biblii, a szczególnie ze Starego Testamentu, i wzorował na gotyku, pot
piaj
c werbalnie sztuk
renesansu, a
tak
e greckie i rzymskie wzorce. Po
wi
cił nawet poemat Johnowi Miltonowi, w którym "oczyszcza" ulubionego
poet
, z tych poga
skich naleciało
ci. Tylko Blake mógł pisa
o Miltonie nawróconym.
Z ducha gotyku s
jego ryciny, które s
jego wynalazkiem. W druku, przypominały iluminowany manuskrypt.
Gotyk przejawia si
równie
w niezwykle czystym rysunku, gdzie wida
ka
d
lini
. Mo
e tylko kolorystyka jest
bardziej roz
wietlona. Paleta zdumiewa bogactwem u
ytych technik.
A jednak porównanie z gotykiem jest tylko cz
ciowo trafne.
redniowieczne obrazy s
czytelne dla ka
dego,
kto został wychowany w kulturze chrze
cija
skiej. Stanowi
artystyczny kanon, za którym kryje si
zrozumiałe
dla nas wyznanie wiary. Ich symbolika jasno przekłada si
na obraz, niezale
nie od tego, czy znajdujemy
upodobanie w tej sztuce, czy te
nie. W przypadku Blake'a, styl nawi
zuj
cy do gotyku kryje zupełnie inne tre
ci,
dopasowane do wizji z pozaziemskiego
wiata. Mo
e st
d bierze si
wra
enie obco
ci. Nagie postacie, nie maj
tutaj nic wspólnego z kultem ciała wła
ciwemu odrodzeniu. Umi
nione sylwetki, pi
kne niekiedy twarze
wyobra
aj
inn
duchow
rzeczywisto
.
Jego malarstwo nie jest trudne w odbiorze, pod warunkiem,
e
zaakceptujemy odmienno
Blake'a. Wystarczy chwila skupienia, aby wej
w
wiat jego wyora
ni, tym bardziej,
i
ka
da ilustracja-obraz jest opatrzona długim opisem. Kolejnym czynnikiem ułatwiaj
cym jest podział wystawy
na ró
ne cykle. Przykładowo, w
ród 11. obrazów, po
wi
conych "Boskiej Komedii", przyci
ga oko "Droga do
czy
ca", "Spotkanie z Beatrycze", czy "Dante i Wergiliusz przed bramami piekła". Niezwykle bogaty jest cykl
biblijny, a szczególnie sceny z raju. Doskonałym przykładem nawi
zania do gotyku s
strzeliste anioły strzeg
ce
http://www.kurierplus.com/issues/2001/k353/kp353-03.htm[2011-02-04 23:59:34]
Raj odzyskany Williama Blake'a
grobu Jezusa. Z kolei ksi
gi proroctw, dotycz
ce Europy i Ameryki, na
laduj
iluminowane manuskrypty. W
przeciwie
stwie do statycznych obrazów
redniowiecza, płynno
konturów, nadaje niektórym ilustracjom, ruch
i energi
. Wida
to w eterycznych sylwetkach, ze "Snu nocy letniej", czy te
w "Lito
ci". Tak krytykowane przez
Blake'a "m
drca szkiełko i oko ukazuj
dwa obrazy: "Newton" i "Nabuchodonozor". Temu pierwszemu formuła
przesłania
wiat. Tego drugiego nawiedzaj
upiory rozumu.
Zdumiewa "Noc Hekate", gdzie zarówno rzymska bogini ksi
yca, jak i ksi
ga praw, oddzielaj
kochanków, a
Blake zdaje si
propagowa
woln
miło
. Jak kiedy
powiedział: "Brak umiaru w młodo
ci jest istotnym
pierwiastkiem
ycia. Sam był wierny ukochanej Catherine, któr
po
lubie nauczył czyta
, pisa
i malowa
.
Słu
yła mu za modelk
i pilnego słuchacza. O ich 45 letnim po
yciu Catherine powiedziała po
mierci m
a: "Nie
mogłam si
zbytnio nacieszy
jego towarzystwem. William najcz
ciej przebywał w raju. Wida
niełatwo
zwykłemu
miertelnikowi wznosi
si
na niebotyczne wy
yny. Najwa
niejsz
racj
istnienia Blake'a wydawał si
by
dialog toczony z Bogiem. Jedyn
sensown
postaw
wobec wielkiego wizjonera, stanowi podziw z dystansu.
Bro
Bo
e, na
ladowa
! Nie da si
bowiem przerobi
ludzi w anioły.
Halina Jensen
http://www.kurierplus.com/issues/2001/k353/kp353-03.htm[2011-02-04 23:59:34]
Plik z chomika:
sempiszon
Inne pliki z tego folderu:
Raj odzyskany Williama Blake'a.pdf
(59 KB)
Analiza obrazu Williama Blake Stworzenie swiata.txt
(2 KB)
Blake, William - obrazy życiorys dzieła.pdf
(174 KB)
William Blake - Wikipedia.pdf
(1058 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin