prawa dziecka scenariusz.pdf

(199 KB) Pobierz
Microsoft Word - WARSZTATY PRAWA _2_.doc
Scenariusz warsztatów dla dzieci.
Moje Prawa i Moje Obowiązki.
O Konwencji Praw Dziecka z Dziećmi
Warsztaty: 3x 45 min.
Grupy: ok 25 osób
Koordynatorzy projektu:
Anetta Gibała-Dayet - absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, pedagog.
Współpracuje z Łódzkim Uniwersytetem Mody. Lektorka języka angielskiego.
Współrealizator projektu „Frankofonia”, promującego kulturę francuską w Polsce.
Sekretarz polsko – francuskiej Fundacji Inicjatyw Kulturalnych”Brikabrak”
Karolina Marczak – socjolog, filolog języka angielskiego. Od 2003 roku lektorka języka
angielskiego dla dzieci. Prezes Stowarzyszenia na Rzecz Dzieci i Młodzieży „OKNA”.
Pomysłodawczyni i realizatorka projektów dla dzieci realizowanych w ramach
stowarzyszenia: „Kolorowe Lekcje”, „Wielokulturowość i tolerancja.”
CZĘŚĆ I
Zapoznanie się. Napisanie imion. Pogadanka z dziećmi na temat znajomości ich praw.
1. Przedstawienie dzieciom 8 praw i 8 odpowiadającym im obowiązków na
ilustracjach. Krótkie omówienie praw i obowiązków z dziećmi.(prawa są
nierozłączne z obowiązkami i td.)
Prawo do godności i szacunku -obowiązek szanowania siebie i
innych
Prawo do życia i rozwoju – obowiązek akceptowania tempa
rozwoju innych dzieci.
Prawo do ochrony przed dyskryminacją - obowiązek
akceptowania odmienności innych.
Prawo do wypowiedzi, wolności myśli, sumienia i wyznania
uznawanie prawa innych do posiadania odmiennego niż moje
zdania i swobodnego wyrażania go.
Prawo do ochrony przed agresją i zaniedbaniem – nie
stosowanie przemocy , agresji wobec innych.
Prawo do ochrony prywatności - obowiązek szanowania
prywatności innych
Prawo do nauki – obowiązek sumiennej nauki i rozwijania
swoich zdolności
Prawo dziecka niepełnosprawnego – obowiązek pełnej
akceptacji dzieci niepełnosprawnych.
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży OKNA
ul. Piotrkowska 79, Łódź 90-423, tel. /042/ 632 59 47, tel. kom. +48 509 746 785
NIP 7272611477, REGON 473217463, www.okienka.org >> info@okienka.org
 
CZESC II
Zabawy i ćwiczenia z kartami prezentującymi wszystkie prawa i obowiązki
Odnajdź parę
Dzielimy D. na dwie drużyny jedna dostaje ilustracje z prawami, druga z
obowiązkami. Zadaniem D. jest jak najszybciej odnaleźć swoją parę.
Zdobywcy praw i obowiązków
Dzielimy D ponownie na dwie grupy. Grupy siadają w znacznej odległości ,
twarzami do siebie, w linii ciągłej. Jedna drużyna jest drużyna „obowiązków”, druga
jest drużyną „praw”. D z kartami praw maja za zadanie zdobyć jak najwięcej
obowiązków. Zadaniem ich jest wypowiedzieć, po kolei na głos dany obowiązek
wtedy Dziecko z drużyny przeciwnej wstaje i przynosi je i wręcza osobie
wypowiadającej. Drużyna wygrywa gdy wszystkie „obowiązki” zostaną zdobyte
Następnie zmiana drużyn i kart.
Zabawa w chowanego
Ponownie dzielimy D na dwie drużyny. Typowa zabawa w chowanego jedna
drużyna chowa prawa i obowiązki, zadaniem drugiej jest je odnaleźć i nazwać i
połączyć w pary. Zmiana drużyn.
Wyścigi
Dwie drużyny. Organizujemy wyścigi. Dzieci ustawiają się w wzdłuż w dwóch
rzędach, równolegle do siebie. Naprzeciw każdej z drużyn stawiamy krzesła. Na
krzesłach kładziemy karty.
Prowadzący wydaje polecenie np.: Idź do kart radosny. Pierwsze osoby z drużyn
zaczynają wyścig. Zadaniem ich jest podejść do kart na krzesłach w radosny
sposób wziąć kartę z krzesła odczytać głośno, następnie położyć pod krzesło i
wrócić w podobny sposób. Taką rundę musi wykonać każdy z zawodników.
Wygrywa drużyna, która skończy jako pierwsza
Prowadzący zmienia polecenia co runda np.: Podejdź do kart z szacunkiem,
delikatnie, na paluszkach, śpiewając, tańcząc itd.
Zabawa w aktora
ilustracji jaka z kart wskaże prowadzący reszta klasy odgaduje jakie to jest prawo
czy obowiązek.
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży OKNA
ul. Piotrkowska 79, Łódź 90-423, tel. /042/ 632 59 47, tel. kom. +48 509 746 785
NIP 7272611477, REGON 473217463, www.okienka.org >> info@okienka.org
Dzielimy klasę na grupy dwuosobowe. Zadaniem każdej grupy będzie odegranie
 
CZESC III
Szczegółowe omówienie 2 wybranych praw i obowiazkow
Zabawy i ćwiczenia z 2 wybranymi prawami i obowiązkami
Po zakończeniu zabaw i ćwiczeń dzieci wykonują ilustrację do danych praw i obowiązków
1.PRAWO DO GODNOSCI I SZACUNKU – OBOWIAZEK SZANOWANIE SIEBIE I
INNYCH
- Prezentacja prawa
- Tekst
- Rozmowa ( na temat pojęć szacunek i godność (co oznaczają te pojęcia dla nich, co to
znaczy szanować siebie, czy szacunek jest ważny, dlaczego etc).
- Zabawy, ćwiczenia:
Nadanie godności
Dzieci upiększają, kolorują swoje imiona na wizytówkach. Wszystkie karteczki z imionami
kładziemy na stole w rzędzie. Kolejno podchodzą po 2 osoby, wyszukują wizytówkę
partnera i oficjalnie „nadają mu godność” przyczepiając wizytówkę, uroczyście i radośnie
odczytując jego imię, ściskając dłoń, poklepując po ramieniu. Dzieciom została nadana
godność przez inne dzieci. Teraz osoby, które przeszły „ chrzest” z szacunkiem do siebie i
nadanego im imienia np. przechodzą po bagnie, płyną, wychodzą z psem na spacer, jadą
na rowerze a pozostałe dzieci biją im brawo.
Pralka
Dzieci ustawiają się równolegle w dwóch prostych liniach, twarzami do siebie. W grupie
odnajdujemy kilka osób, które są faktycznie lub będą smutne. D w rzędzie odgrywają rolę
pralki do prania. D smutny wchodzi między dwa rzędy dzieci. Zadaniem „pralki” jest tak
wyprać smutasa – zrobić wszystko by ten po wypraniu(przejściu miedzy rezedami dzieci)
poczuł sie wyprany czyli szczęśliwy (dzieci w rzędzie mówią miłe rzeczy, rozśmieszają,
głaszczą, chwalą itd.)
Serduszko
Naklejamy dzieciom na plecy papier wycięty w formie serduszka. Zadaniem dzieci jest
podejście do dowolnego kolegi lub koleżanki i napisanie im czegoś miłego na serduszku.
2.PRAWO DO ŻYCIA I ROZWOJU - OBOWIAZEK SZANOWANIA TEMPA ROZWOJU
INNYCH DZIECI.
- Prezentacja prawa
- Tekst
- Rozmowa (co oznacza prawo do rozwoju?, dlaczego się różnimy, mamy różne tempo
dzialania, czy to dobrze czy nie?)
- Zabawa :
Pantomima - Kim chcę być w przyszłości? (Dzieci po kolei starają się pokazać kim
chciałyby zostać w przyszłości, a reszta odgaduje)
-Ćwiczenie (rysunek „Jak widzę siebie za 10 lat”)
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży OKNA
ul. Piotrkowska 79, Łódź 90-423, tel. /042/ 632 59 47, tel. kom. +48 509 746 785
NIP 7272611477, REGON 473217463, www.okienka.org >> info@okienka.org
 
3.PRAWO DO OCHRONY PRZED DYSKRYMINACJA - OBOWIAZEK
AKCEPTOWANIA ODMIENNOSCI INNYCH
-Prezentacja prawa
-Tekst
-Rozmowa (co to jest dyskryminacja?, dlaczego nie wolno nam dyskryminować innych?)
-Zabawa:
Ktokolwiek
Wywołanie dzieci do wspólnego uczestnictwa w ćwiczeniu w następujący sposób:
Ktokolwiek ma rodzinę w innym państwie niż Polska podchodzi i krzyczy: ”ja mam”
Ktokolwiek widział kiedyś osobę o innym kolorze skóry podchodzi i krzyczy: „ja
widziałem.”
Ktokolwiek ma ciemne włosy podchodzi i krzyczy: ”ja mam”
Ktokolwiek nosi okulary podchodzi i krzyczy: „ ja noszę” itd.
Ostatnie twierdzenie brzmi:
Ktokolwiek uczęszcza do szkoły nr...podchodzi i krzyczy "ja chodzę"
Świat na różowo
Prowadzący mówi dzieciom jak ważna rolę w świecie stanowi różnorodność i odmienność
Wspólnie z dziećmi budujemy historyjkę o „różowym świecie”
W różowym świecie, każdy był taki sam. Wszystko było różowe, był tam tylko jeden różowy
kolor. Był tylko jeden rodzaj jedzenia-różowe jedzenie, także wszyscy jedli w tym samym czasie
różową zupę, następnie różowe naleśniki z różowym nadzieniem i popijali różowym kompotem.
Nie było w różowym świecie dziewczynek ani chłopców tylko były różowe dzieci, które wszystkie
razem wyglądały tak samo. Wszyscy chodzili do takich samych różowych szkół w takie same
różowe dni wszyscy śpiewali różowe piosenki, uczyli się z różowych książek i grali w różowe
komputery….
Piłeczki
Prowadzący trzyma w reku nieprzezroczystą torebkę, w której znajdują sie dwie piłeczki
tego samego kształtu, jednak innego koloru- zielona i białą. D nie wiedza co jest w
torebce. Każdy z nich wkłada kolejno rękę do torebki dotyka piłeczek i nic nie mówi
kolegom. Gdy wszyscy dotknęli nauczyciel pyta co jest w środku worka i czy te dwa
przedmioty różnią sie od siebie. Następnie wyciąga piłeczki i pokazuje ze jednak coś je
różni, pomimo iż są takie same.
Stajemy w dużym kręgu. Prowadzący bierze zielona piłeczkę podaje w prawo i mówi: „
Różnie sie od ciebie bo.... „ Dzieci podają piłkę sobie z rąk do rąk i powtarzają. W lewa
stronę kręgu P. podaje biała piłeczkę i mówi:” Jestem do ciebie podobny bo...”
Ludziki
D lepią ludziki z plasteliny według własnego uznania. Na koniec pracy łączymy ludziki za
ręce w jeden wspólny krąg.
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży OKNA
ul. Piotrkowska 79, Łódź 90-423, tel. /042/ 632 59 47, tel. kom. +48 509 746 785
NIP 7272611477, REGON 473217463, www.okienka.org >> info@okienka.org
 
4.PRAWO DO SWOBODNEJ WYPOWIEDZI, WOLNOSCI MYSLI, SUMIENIA I
WYZNANIA -UZNAWANIE PRAWA INNYCH DO POSIADANIA ODMIENNEGO
ZDANIA I SWOBODNEGO WYRAŻANIA GO.
-Prezentacja prawa
-Tekst
-Rozmowa (czy wszyscy zawsze musimy się zgadzać?, czy znamy ludzi o innych
wyznaniach, jakich?)
-Zabawy i ćwiczenia
Obraz za oknem
Jeden Prowadzący wychodzi z połowa grupy z klasy. Pozostała grupa siada na dywanie i
obserwuje. Jedno dziecko kolejno jest wpuszczane do klasy ma za zadanie spojrzeć przez
okna i opisać co tam widzi. Tak kolejne dzieci za drzwi do końca. Prowadzący w klasie
zapisuje te komentarze. Odczytanie zapisanych wypowiedzi-jeden obraz-różne spojrzenia.
Zabawa lustrzana
Jeden z dzieciaczków staje naprzeciwko całej grupy i wykonuje różne gesty(co fajnego sie
wydarzyło, wyklaskuje rytm, tupta itd.) zadaniem całej grupy jest wykonać lustrzane
odbicia zachowań jakie widzą.
Kwiatek
Dzielimy dzieci na 4 grupy rysujemy duży kwiatek z płatkami i środkiem (płatków tyle ile
dzieci w grupie) w płatkach dzieci rysują coś charakterystycznego tylko dla nich (cos co
lubią ,mają lub nie mają tylko oni w tej grupie). Każde dziecko rysuje swoja rzecz w danym
płatku i podpisuje imieniem W środku znajdujemy wspólna rzecz dla całej grupy rysujemy
ja i podpisujemy imieniem każdego.
5. PRAWO DO OCHRONY PRZED WSZELKIMI FORMAMI PRZEMOCY,
ZANIEDBANIEM – NIE STOSOWANIE PRZEMOCY I AGRESJII WOBEC INNYCH ,
POKOJOWE ROZWĄZYWANIE KONFLIKTÓW.
- Prezentacja prawa
- Tekst pt. Kłótnia
- Rozmowa (dlaczego ludzie bywają agresywni, napastliwi i jak my możemy reagować na
agresje?, Jak zwykle wyrażam swoją złość?)
- Zabawa
Agresorki i Pozytywki
Dzieciaki siedzą w dwóch rzędach na przeciw siebie, w jednym rzędzie Pozytywki w
drugim Agresorki , które robią złe miny, są niezadowolone i złe. P mają za zadanie
„rozbroić ” A poprzez np. słowa: „widzę że jesteś zły, musiało cię coś bardzo
zdenerwować”, poprzez miny i gesty, etc. Grupa P staje się coraz liczniejsza i silniejsza w
przeciąganiu A na swoją stronę.
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży OKNA
ul. Piotrkowska 79, Łódź 90-423, tel. /042/ 632 59 47, tel. kom. +48 509 746 785
NIP 7272611477, REGON 473217463, www.okienka.org >> info@okienka.org
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin