Ściągi, filozofia. semestr III ESTETYKA.docx

(24 KB) Pobierz

 

 

1   POSTMODERNIZM : współczesny nurt twórca Lyotard

1) zanegowanie uniwersalności rozumu – nie dotrzemy rozumem do żadnej prawdy bo każdy na swój sposób poznaje prawdę wiec jest tyle prawd ile ludzi , mamy własne drogi do poznania prawdy ale nigdy do niej nie dotrzemy

2)  nie istnieje  przekaz prawd o głębokim sensie, każda mowa jest tylko emisja, sformułowaniem językowym, dialog to gra językowa

3)  zanegowanie dotarcia do prawdy droga rozumowa , możemy poznać kawałek prawdy ale nie cala

4) odrzucenie obiektywności prawdy

5) nie ma interpretacji obiektywnej odnoszonej do prawdy

6)  każda interpretacja jest interpretacja subiektywna – każdego z nas

7) nie ma wspólnej prawdy, interpretacji, wspólnej drogi do prawdy

8)  odrzucenie idei jedności – nie ma wspolnych prawd , wspólnych przepisów, reguł moralnych, wspólnych interpretacji, wspólność = jedność

9) odrzuca idee ładu i porządku
10) wielość interpretacji powoduje chaos

11) głosi tolerancje  - pluralizm – wielość , mnogość poglądów

 

2   WIELKA TEORIA GRECKA  PIEKNA :

KALOS- piękno

- Sztuka to rzemiosło

- bardziej ceni poezje niż sztuki piękne

- sztuka jest naśladownictwem natury  ale to natura jest piękna

WIELKA TEORIA GRECKA OPIERA SIE NA CHARMONI

Pojęcia określające piękno: to wdzięk, harmonia ładu, symetria, współmierność, właściwa miara, eurytmia = właściwa proporcja i rytm

 

3.ESTETYKA PITAGOREJCZYKOW

- ważna jest harmonia oparta na liczbie (odnoszona do kosmosu)

- harmonia to ład, dobra proporcja, symetria

- harmonia jest cenna, piękna  i pożyteczna

- o harmonii stanowi prawidłowość, regularność i ład rzeczy

- harmonia jest prawidłowym układem wielu rzeczy, jak tez wielu części tych rzeczy

- harmonia zależy od liczby, miary i proporcji 

 

4. ESTETYKA SOKRATESA

- mimetyzm- sztuka jest  po to aby idealizować przyrodę bo czasem jest brzydka

- idealizacja sztuki, przyrody

- piękno duchowe jest ważniejsze od zmysłowego i polega na wyrazie duszy

- stosowność = eurytmia

- aptum= decorum – rzecz piękna ze wzgl. na celowość  decorum = stosowność

 

5. Piękno WG. PLATONA

- piękno dot. wyglądu, sztuki, charakteru

- prawda, dobro i piękno łączy na równi te wartości transcedentalne (triada 3 jedności)

- piękno to: stosowność, przydatność i użyteczność (do realizacji dobra )

- jest to przyjemność dla oczu i uszu

- każdy z nas ma wrodzony zmysł piękna

- ponad wszystkimi pięknymi rzeczami stoi idea piękna, która sie w rzeczach pięknych                

   wyraża

- ta idea to samo piękno, jest wieczna

- najdoskonalej ta idea wyraża sie w postepowniu moralnym

 

6 .PIEKNO WG . ARYSTOTELESA

pięknem jest to co samo przez sie jest cenne i zarazem dla nas przyjemne

-  piękno w związku z tym , ze to piękno cenione jest same przez sie cenione jest dla

    własnej wartości

-  nie jest cenione za korzyść , pożytek

-  piękno cieszy nas i budzi podziw i radość

-  piękno jest dobrem ale nie każde dobro to piękno

-  piękno to przyjemność ale nie każda przyjemność jest pięknem

-  piękno łączy sie z przyjemnością

-  ludzie dążą do piękna a niekiedy do pożytku , piękno zawsze dominuje nad pożytkiem

-  na piękno składa sie  lad, proporcja , wielkość

-  lad i proporcje utożsamiane sa z umiarem , to jest piekne co zachowuje umiar

-  odpowiedniość składa sie na piękność rzecz jest piękna jeśli służy celowi dla którego

    została stworzona

 

7.ESTETYKA EPIKUREJCZYKOW

- piękno materialne najważniejsze

- wartość piękna i sztuki zależy od dostarczanej przez nie przyjemności

- piękno utożsamiamy z przyjemnością, należy dbać o nie bo dostarcza

  przyjemności

- piękno i sztuka nie sa rzeczą konieczna

- nie toleruje muzyki, poezji nazywa je chaosem

 

8. ESTETYKA STOIKOW

- piękno moralne najważniejsze
- piękno cielesne stoi niżej

- piękno wewnętrzne = dobro

- dobro jest utożsamiane z realizacja cnot

- dobry oznacza piękny, np. mędrzec nawet brzydki jest piękny

- nie ma nic piękniejszego nad cnota

  PANKALIA:

- świat nie ma żadnego braku, jest doskonały w proporcjach i częściach , w przyrodzie

   widzi nie tylko mistrzynie sztuki, ale i artystkę

 

9. PIEKNO WG. CYCERONA

- materialne- zmysłowe

- moralne- duchowe

- piękno zmysłowe to ład i zgodność części, i to cieszy oczy to piękno , polega na

   pięknym widoku-  piękno wyglądu, estetyczne

- piękno duchowe jest wyższe, to piękno charakteru, obyczaju, czynów, to piękno

   moralno –estetyczne

- DECORUM  to stosowność części do całości

- PULCHRUM dekoracja, ozdoba.Wszystko, co dekoruje, odobność –typ piękna

- DIGNITAS oznacza dostojność , odnosi sie do piękna męskiego

- VENUSTAS  odnosi sie do urody, piękna kobiecego

   PODZIAL, PIEKNA WG. CYCERONA:

1.          przyrody i sztuki

2.          estetyczne i moralne

3.          pożytku i ozdoby

4.          Dostojność i uroda

Piękno jest samo przez sie cenne i nie jest zdeterminowane przez ład albo przez jakąś przyjemność .

 

10 ESTETYKA PLOTYNA

- pisze o pięknie ENNEADA

- piękne są rzeczy złożone i proste: proste – słońce, dźwięk, światło, barwa, złoto,

- pyta jak to jest że w rzeczach prostych nie ma symetrii (nie ma części w której byłaby 

     zgodność ) a sa piekne

- skoro tak jest to symetria nie wpływa na to, ze cos jest piękne 

-  jednia jest źródłem i celem piękna , piękno wyraża sie w duchu, duszy i materii , piekno

    wraca do jedni bo jednia jednoczy dobro i piekno 

  - z tej teorii korzysta Augustyn i mówi ze w kazdym bycie jest ślad Boży a tym śladem jest

     piękno , kazde stworzenie wraca do źródła czyli do Boga ( jednia = Boga)

  - PRZEZ WIDZIALNE DO NIEWIDZIALNEGO

  - piękno jest postrzegane jako jakosc a nie jako stosunek części, czyli symetria (samo 

    przez sie )

  - mówi o pierwiastku zmysłowym zawartym w pięknie zmysłowym (zmysł estetyczny)

  - piękno jest zadaniem sztuki

  - piękno działa na człowieka

      PLOTYN  uznaje blask jako kategorie piękna, przez niewidzialne  docieramy do jedni czyli     niewidzialnego, ta sama droga dotyczy światła

 

11    PIĘKNO WG. AUGUSTYA

- Pojęcie piękna – wywodzi swoją myśl od greckiej teorii piękna. Jest obiektywne, jest

     również obiektywną własnością rzeczy. Ta rzecz podoba się ponieważ jest piękna.

- Ta rzecz nie byłaby piękna gdyby nie matematyka.

- Harmonia jest podstawą tego matematycznego piękna rzeczy.

- Jest właściwym stosunkiem części ale również linii, barw, dźwięków np. tęcza jest harmonią, pięknem.

- Piękno postrzegamy wzrokiem ale także słuchem

- Oryginalną kategorią piękna jest rytm,  rytm jest źródłem wszelkiego piękna.

- Piękno powstaje z kontrastów (z przeciwieństw).

- Piękno zależy od barwy i zależy od światła. Takie piękno może być przyjemne.

- Mówił o pięknie świata, które jest rzeczywistością.

- Piękno świata opiera się: na mierze; proporcji i rytmie.

- Źródłem piękna świata jest Bóg.

- Zajmuje się również brzydotą. Brzydota jest konieczna dla lepszego dostrzeżenia    

  piękna .Brzydota jest brakiem piękna – podobnie jak zło jest brakiem dobra.

- Mimo, że docenia  piękno materialne to najwyżej na piedestale jest piękno duchowe.           

- Sam Bóg jest pięknem duchowym dlatego jest nad pięknem materialnym. Postrzega

  piękno materialne, że może być złe jeżeli przesłania piękno wieczne

        Relacja sztuka a piękno:

   - Sztuka oparta jest na wiedzy, jest przywilejem człowieka, jest także umiejętnością

        rzemieślniczą.

   - Zadaniem sztuki nie jest naśladowanie czegoś ani wytwarzanie iluzji ale jej zadaniem          

         jest nadanie kształtom piękna opartego na  mierze i harmonii.

 

12 ESTETYKA  PSEUDO DIONIZY AREOPAGITA

- źródłem piękna jest Bóg

- to piękno utożsamia z dobrem

- rzeczy piękne i dobre pochodzą od Boga , Bóg jest pięknem i dobrem

- wszystko jest jego pochodzenia

- Bóg podtrzymuje w świecie to dobro i piękno

- piękno emanuje z Boga i zakorzenia sie w każdym  bycie ze względu na to nic  nie jest brzydkie

- każdy byt stworzony prowadzi do Boga czyli przez widzialne do niewidzialnego 

Jak dotrzeć do piękna:

-doświadczenie- przypisuje ruch cykliczny

- rozumowanie – odp.ruch prosty

- kontemplacje – ruch spiralny

Dążenie do piękna odp. także dążeniu do dobra i prawdy .

- piękno to jasność , światło, blask , harmonia powiązana z blaskiem

 

13  ESTETYKA KAROLIŃSKA

  -  w estetyce karolińskiej  jest mowa o funkcji sztuki ,sztuka ma ilustrować, upiększać, pouczać. Są one przyczyną rozłamu sztuki wschodu a sztuki zachodu. Sztuka musi być wykonana kunsztownie.

  -  piękno opiera się na świetle, proporcji a przede wszystkim wynika z  kunsztu artysty.

   - piękne jest to dzieło, które posiada wysoki poziom artystyczny.

   - piękniejsze od wszystkich rzeczy materialnych jest piękno duchowe, wieczyste.

   - u podstaw kunsztu artysty  stoi talent, nauka i doświadczenie.

ERIUGENA

   - piękno przyrody.

   - Piękno to harmonia,  ta harmonia  nazywana jest symfonią rzeczy i kształtów zespolonych w jedno.

   - Piękno polega na jedności.

   - Powstaje z czynn. materialnych i duchowych. Każdy szczegół przyrody przyczynia się do piękna.

   - Piękno świata jest wyrazem i objawieniem piękna bożego.

   - Piękno to jest wyrazem rozumu, ładu, mądrości, prawdy, wieczności, wielkości, miłości, pokoju czyli tego co według niego jest doskonałe i boskie

 

14 ESTETYKA CYSTERSÓW

- BERNARD z Clairvaux

piękno duchowe, wynika z proporcji, symetrii w architekturze.

- piękno zewnętrzne zachwyca ale jawi się jako niższe w stosunku do piękna duchowego.

- piękno zewnętrzne jest niższego gatunku, jest kruche, ono zniknie, nie jest wieczne.

- konflikt jaki się pojawia między pięknem zewnętrznym a wewnętrznym należy rozstrzygać na rzecz piękna duchowego.

- piękno duchowe nie koniecznie musi być połączone z ciałem,  może istnieć „samo przez się”.

- piętnuje rzeczy materialne (piękno sztuki) ale nie piętnuje piękna muzyki.     --- Końcowa myślenie – piękno materialnie nie ma znaczenia, tylko uznają piękno duchowe (przejście do spirytualizmu.)

Typologia piękna wg. Bernarda z Clairvaux:

1.          rzeczy są piękne w porównaniu z innymi rzeczami;

2.          rzeczy są piękne pod pewnym względem;

3.          rzeczy są piękne częściowo.

SUGER – za bogactwem a  bogactwo świadczy o wielkości Boga, wynikać miało z lasku drogich kamieni.

Typologia piękna wg. Tomasza Cystersa:

I Podział:

1.          piękno to pokora i niewinność (rozumie je jako ozdoba duszy);

2.          piękno to jasność i miłość ( jako piękno duszy).

II Podział:

1.          piękno pochodzące z cenności surowca (kosztowność materiału);

2.          piękno pochodzące z kunsztowności natury (piękno przyrody);

3.          piękno pochodzące ze świetności kolorów.

III Podział:

1.          piękno rzeczy bez skazy;

2.          piękno rzeczy eleganckiej ( w jej smaku i ozdobie);

3.          piękno w postaci wdzięku ( ściąga uczucia patrzących).

 

Przedstawiciele myśli Cysterskiej:

Baldwin z Cauterbury – piękno wywodzi się z równości, miary, wzajemnego dostosowania części;

Gilbert Foliot – piękno to właściwe połączenie części

 

ESTETYKA WIKTORIANOW (nazwa od klasztoru św. Wiktora w Paryżu)

Hugon o pięknie:

- ceni piękno niewidzialne bardziej od widzialnego

- piękno widzialne jest podobne  do niewidzialnego

- piękno zmysłowe (widzialne ) ujmują zmysły, piękno niewidzialne ujmuje umysł intuicyjny czyli inteligencja,

- piękno niewidzialne jest proste  a widzialne złożone,

- piękno rzeczy niewidzialnych leży w samej ich istocie ,

- piękno rzeczy widzialnych w formie ,piękno widzialne ma charakter symbolu bo wyraża to co niewidzialne,

Źródła piękna materialnego:

1)         położenie ( porządek lub układ rzeczy)\

2)         ruch( najpiękniej poruszają się ludzie i zwierzęta , jest ruch lokalny, naturalny, zwierzęcy i umysłowy)\

3)         wygląd rzeczy ( to wszystko co postrzegamy zmysłami ,które rzeczy składają się na ich wygląd)

4)         jakość

Panestetyzm –wszystko może być piękne ,świat może być piękny

 

Ryszard ( od św .Wiktora)

Piękne rzeczy są ( gdy chodzi o ich materię np. złoto,brąz)

-piękne są działania człowieka i przyrody

-piękne są obyczaje

 

Teoria przeżyć estetycznych – przeżycie to kontemplacja :

Wyróżnia 6 rodzajów kontemplacji :

1 grupa: - wyobraźni i przez wyobraźnię , - wyobraźni przez rozum

2 grupa:- w rozumie przez wyobraźnię , - w rozumie przez rozum

3 grupa:- ponad rozumem ale nie wbrew niemu ,- ponad rozumem i wbrew rozumowi

 

15 .ŚWIATLO JAKO KATEGORIA ESTETYCZNA

1)         do estetyki chrześcijańskiej wchodzi pojęcie światła (piękno to jasność ,światło ,blask)

2)         piękno to harmonia powiązana z blaskiem do estetyki chrześcijańskiej wchodzi pojęcie piękna absolutnego

3)         do estetyki chrześcijańskiej wchodzi koncepcja emanacji piękna zmysłowego z piękna absolutnego wskutek tego piękno zmysłowe  nabiera charakteru symbolicznego ,piękno zmysłowe więc to symbol piękna niewidzialnego

4)         -kategorią piękna jest blask ( Claritas) piękno staje się kategorią metafizyczną

5)         piękno częściowo wchodzi w sferę tajemnicy

6)         zaczęto uważać ,że obraz święty zawiera postać wyobrażalną (przez widzialne do niewidzialnego)

 

16.ESTETYKA BONAWENTURY

Metafizyczne tezy estetyki:

1)         teza optymizmu estetycznego (świat jest piękny)

2)         teza integralizmu ( świat jest piękny jako całość, nie dla szczegółów ale dla powszechnego ładu jaki w nim panuje)

3)         teza transcendentyzmu  estetycznego( piękno prawdziwe to Bóg , jeśli świat jest piękny to jako jego twór  i jego odblask)

4)         teza ascetyzmu estetycznego( w świecie piękno dusz jest wyższe od piękna ciał)

 

Pojęcie piękna Bonawentury :

- najpiękniejsze jest światło ,ale piękna  jest też forma (proporcja) ,a proporcja ma zgodnośc, a zgodność ma równości .Równość można mierzyć,

Piękno jako zgodność :

- zgodność p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin