klasy3.doc

(35 KB) Pobierz
GMINNY KONKURS ORTOGRAFICZNY

GMINNY KONKURS ORTOGRAFICZNY

KLAS TRZECICH

 

 

1.W miejsce kropek wpisz brakujące litery:

d- t              sło…ki,  zaga…ka, kró…ki,  gniaz…ko,             

w- f              ha…tować,  ołó…ki,  su…it,  sta…, 

b- p               skoru…ka,  grzy…, ry…ki,  słu… ,

ę- en              ksi…ga,  fragm...t, leg...da,  kol...da,

ą- on               kduktor, pton, wski, m…dry.       …(10p)

 

2.Uzupełnij luki wpisując „ó” lub „u”.

 

Nadszedł p…źny wiecz…r. Gwieździste niebo oświetla g…rską dolinę. Sylwetki szczyt…w g…rskich wyglądają jak …śpiony orszak dr…żyny kr…lewskiej. W pobliżu szemrze str…myk

i źr…dełko. Słychać ch..r żab, sp…źniony śpiew słowik…w, sz…m wodospadu. Wkr…tce zapan…je cisza.                             (16p)

 

3.Uzupełnij luki wpisując „rz” lub „ż”.

 

Nad mo…em spotkaliśmy …ołnie…y. Cię…kie baga…e …ucili

na piasek. …artując pobiegli odświe…yć się w wodzie, zmyć ku…

z twa…y. Później grali w piłkę no…ną. Tylko G…ego… siedział na b…egu smutny. Pat…tył na zachmu…one niebo i tęsknił

do …ony.

                                                                                                                                    (18p)

4.Uzupełnij luki wpisując „h” lub „ch”.

 

Niebo zakryły ciemne …mury. Drzewa …wiały się na wietrze. Było bardzo …łodno. …ania zawiązała …usteczkę i wyszła z domu. …ciała zobaczyć mecz …okejowy. Nagle zerwał się …uragan. Mecz się nie odbył . Wszyscy stracili …umor. S…ronili się u …enia. Mama

zrobiła …erbatę i poczęstowała …erbatnikami.                             ...(16 p)

                                                                                                                                                         

TEST                                                               ….……………..(60p)

PISANIE ZE SŁUCHU                                    …………………(10p)

RAZEM                                                           ………………… (70p)

                                         

KLASA III
 

Pisanie ze słuchu.


Tekst


Nareszcie przyszła kalendarzowa wiosna. Dni są coraz dłuższe. Słońce mocniej przygrzewa. Ludzie wychodzą

z domów w lżejszej odzieży. Rozpoczynają prace

w przydomowych ogródkach. Porządkują grządki, wyrównują dróżki, przy których posadzą krzewy róż i żółte tulipany. Posieją różne warzywa: buraczki, marchewkę, pietruszkę, groch. Na podwórkach zapanował hałas.

Chłopcy zorganizowali wyścigi na hulajnogach. Wiosenne słońce obudziło również zwierzęta. Żuraw uniósł dziób

do góry. Kolczasty jeż wybrał się na spacer. Jaskółka zaczęła lepić gniazdo pod dachem. Króliki czekają na świeżą trawkę. Wiewiórka w rudym futerku zajada ostatnie orzechy.

Łąki nad rzeką wyglądają jak puszyste, różnobarwne dywany. Skaczą po nich zielone żabki. W górze brzęczą pszczoły, trzmiele i duże bąki. Państwo Kowalscy kochają wiosnę.

Czy dzieci też ją lubią?

                                                                     

(10p)

 

 

 

 

 

 

 

 

KRYTERIA OCENIANIA

 

I. TEST – zasady punktacji:

Ø  1 pkt – za prawidłowe uzupełnienie luk w wyrazach

               z trudnościami ortograficznymi pierwszej kategorii;

Ø  0,5 pkt – za prawidłowe uzupełnienie luk w wyrazach

                   z trudnościami ortograficznymi drugiej kategorii.

 

II. TEKST – pisanie ze słuchu:

Ø  10 pkt – za bezbłędnie napisany tekst;

Ø  minus 1 pkt – za błąd pierwszej kategorii;

Ø  minus 0,5 pkt – za błąd drugiej kategorii;

Ø  minus 0,25 pkt – za błąd trzeciej kategorii.

 

 

BŁĘDY ORTOGRAFICZNE

 

·   Pierwszej kategorii:

  ó-u, ż-rz, h-ch,

   wielka - mała litera,

„nie” z różnymi częściami mowy.

 

·   Drugiej kategorii:

   zmiękczenia,

   pisownia ą, om, ę, en,

   głoski dźwięczne i bezdźwięczne,

   mała litera na początku zdania,

   pisownia liczebników,

   pisownia z łącznikiem i bez łącznika,

   pisownia zamiennie i – j – y,

   dzielenie wyrazów, 

   pisownia łączna lub rozdzielna połączeń wyrazowych 

   np.: przyimki, zaimki.

 

·   Trzeciej kategorii:

   przestawienie i opuszczenie liter,

brak lub nadmiar znaków interpunkcyjnych,

brak wyrazu.

                                                                                                                             

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin