4-kanalowy wzmacniacz samochodowy TDA7384.pdf

(119 KB) Pobierz
Czterokanałowy wzmacniacz samochodowy - AVT-1200
M I N I P R O J E K T Y
Wspólną cechą układów opisywanych w dziale "Miniprojekty" jest łatwość ich praktycznej
realizacji. Na zmontowanie i uruchomienie układu wystarcza zwykle kwadrans. Mogą to być
układy stosunkowo skomplikowane funkcjonalnie, niemniej proste w montażu i uruchamianiu,
gdyż ich złożoność i inteligencja jest zawarta w układach scalonych. Wszystkie projekty
opisywane w tej rubryce są wykonywane i badane w laboratorium AVT. Większość z nich
wchodzi do oferty kitów AVT jako wyodrębniona seria “Miniprojekty” o numeracji zaczynającej
się od 1000.
Czterokanałowy wzmacniacz samochodowy
Ogromnym
powodzeniem wúrÛd
naszych CzytelnikÛw
ciesz¹ siÍ konstrukcje
audiofilskie, opracowane
z†myúl¹ o†stosowaniu
w†samochodach.
Wychodz¹c
naprzeciw tym
oczekiwaniom (bardzo
licznie sygnalizowanym
w†ankietach)
prezentujemy opis
konstrukcji 4-
kana³owego
wzmacniacza
samochodowego o†mocy
wyjúciowej 21W
w†kaødym kanale.
Prezentowany w†artykule
wzmacniacz zawdziÍcza dos-
kona³e parametry i†duø¹ moc
wyjúciow¹ nowoczesnemu
uk³adowi scalonemu firmy
SGS-Thomson, ktÛry nosi
oznaczenie TDA7384. Integ-
ruje on w†swojej strukturze
czterokana³ow¹ koÒcÛwkÍ
mocy, niezwykle skuteczny
bezpiecznik termiczny, za-
bezpieczenie przeciwzwar-
ciowe oraz diody zabezpie-
czaj¹ce stopnie wyjúciowe
przed uszkodzeniem wywo-
³anym przepiÍciami induko-
wanymi w†g³oúnikach.
Schemat elektryczny
wzmacniacza przedstawiono
na rys. 1 . Duø¹ moc wyjúcio-
w¹ moøna uzyskaÊ w†nim
dziÍki zastosowaniu most-
kowych stopni mocy (ang.
B ridge T ied L oad),
w†ktÛrych g³oúniki s¹ do³¹-
czone bezpoúrednio do
wyjúÊ poszczegÛlnych
wzmacniaczy kana³owych.
Aby unikn¹Ê wzajemnego
wp³ywu stopni wyjúcio-
wych na siebie, kaødy
z†nich ma niezaleøne wypro-
wadzenie masy. Ma to tym
wiÍksze znaczenie, øe przy
niskim napiÍciu zasilania
(w†instalacji samochodowej
maks. 14,4V), aby dostarczyÊ
odpowiednio duø¹ moc do
obci¹øenia, niezbÍdne s¹
duøe pr¹dy. Kondensatory
C9..11 blokuj¹ liniÍ zasila-
j¹c¹ dla sygna³Ûw zmien-
nych, zapewniaj¹c jedno-
czeúnie bufor pr¹dowy dla
sygna³Ûw wyjúciowych
o†duøej amplitudzie. Stop-
nie koÒcowe pracuj¹ w†kla-
sie AB. DziÍki zastosowaniu
komplementarnych tranzys-
torÛw na wyjúciu, amplitu-
da napiÍcia wyjúciowego
jest bardzo duøa, bliska na-
piÍciu zasilania.
Sygna³ dostarczany na kaø-
de z†czterech wejúÊ wzmacnia-
cza (IN_A..D) jest podawany
przez kondensatory C1..4. Za-
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
R1: 47k
R2: 10k
Kondensatory
C1, C2, C3, C4: 100nF
C5: 470nF
C6: 1
F/25V
C7: 4,7
F/25V
F/25V
C9, C10, C11: 1000
F/25V
Rys. 1.
Półprzewodniki
US1: TDA7384
D1: LED
Różne
Radiator KS143.1−50E (lub
100E) − ELFA (opcja,
dostępny na zamówienie)
Zl1, Zl2: podwójne złącza
Cinch
wycięty i powiercony laminat
na boki i przód obudowy
Kompletny uk³ad i p³ytki druko -
wane s¹ dostÍpne w†AVT pod
oznaczeniem AVT-1200.
34
Elektronika Praktyczna 8/98
R3: 1k
C8: 47
8347945.017.png 8347945.018.png 8347945.019.png 8347945.020.png 8347945.001.png 8347945.002.png 8347945.003.png 8347945.004.png 8347945.005.png 8347945.006.png
M I N I P R O J E K T Y
pobiega to
przedostawa-
niu siÍ na wej-
úcie sk³adowej
sta³ej, ktÛra
mog³aby
spowodowaÊ
zniszczenie
g³oúnikÛw.
Kondensator
C8 filtruje we-
wnÍtrzne na-
piÍcie odnie-
sienia.
Wzmac-
niacz wyposaøono w†wejúcie
oznaczone MUTE , ktÛre
umoøliwia zdalne sterowa-
nie w³¹czaniem i†wy³¹cza-
niem wzmacniacza. DziÍki
temu wejúciu moøliwe jest
wykorzystanie prezentowa-
nego wzmacniacza jako do-
datkowego ìdopalaczaî do
sprzÍtu zainstalowanego
w†samochodzie. Wzmacniacz
jest w³¹czany przez do³¹cze-
nie wyprowadzenia MUTE
do plusa napiÍcia zasilaj¹ce-
go. Od³¹czenie napiÍcia za-
silaj¹cego od wejúcia MUTE
spowoduje nie tylko wyci-
szenie sygna³u wyjúciowego,
lecz takøe prze³¹czenie
wzmacniacza w†tryb
oszczÍdzania energii.
Na rys. 2 zosta³ przed-
stawiony wykres prezentu-
j¹cy zaleønoúÊ pomiÍdzy
wartoúci¹ napiÍcia zasilaj¹-
cego uk³ad TDA7384, a†mo-
c¹ wyjúciow¹. Szarym
kolorem zaznaczono typowy
obszar napiÍÊ zasilaj¹cych
dostÍpnych w†samochodzie.
Jak widaÊ, zaleønoúÊ pomiÍ-
dzy wartoúci¹ napiÍcia zasi-
laj¹cego i†maksymaln¹ moc¹
wyjúciow¹ jest bardzo silna.
Podczas instalowania
wzmacniacza w†samocho-
dzie naleøy zwrÛciÊ szcze-
gÛln¹ uwagÍ na to, aby re-
zystancja kabli zasilaj¹cych
by³a ma³a.
Rozmieszczenie elemen-
tÛw na p³ytce wzmacniacza
przedstawiono na rys. 3 .
P³ytka zosta³a zaprojektowa-
na w†wersji dwustronnej
z†metalizacj¹ otworÛw. Wi-
dok mozaiki úcieøek przed-
stawiono na wk³adce we-
wn¹trz numeru. Nietypowy
kszta³t p³ytki drukowanej
wynika z†faktu, øe jej montaø
przewidziano w†specjalnej
kszta³tce radiatorowej, ktÛra
doskonale spe³nia rolÍ obu-
dowy i†jednoczeúnie elemen-
tu odprowadzaj¹cego ciep³o.
WyciÍte i†nawiercone
kawa³ki laminatu tworz¹ce
przÛd oraz gÛrn¹ i doln¹
czÍúÊ obudowy (elementy te
wchodz¹ w sk³ad kitu) moø-
na pokryÊ czarnym lakierem
w†sprayu, dziÍki czemu ma-
³ym nak³adem si³ i†úrodkÛw
uzyskujemy efektown¹ obu-
dowÍ. Naleøy pamiÍtaÊ
o†przykrÍceniu uk³adu US1
do powierzchni radiatora
i†uprzednim posmarowaniu
powierzchni styku past¹ si-
likonow¹.
PZ
Elektronika Praktyczna 8/98
35
Rys. 2.
Rys. 3.
8347945.007.png 8347945.008.png 8347945.009.png 8347945.010.png 8347945.011.png 8347945.012.png 8347945.013.png 8347945.014.png 8347945.015.png 8347945.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin