Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5), arkusz obserwacji.pdf

(165 KB) Pobierz
Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka
Adaptacja SGS. Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5)
Wersja eksperymentalna 8.10.2008
Elżbieta Koźniewska
Załącznik nr 2
Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5)
(Arkusz obserwacji)
Dane o dziecku:
Imię i nazwisko
Data urodzenia
Wiek
Obserwacja wstępna
Data rozpoczęcia
Data zakończenia
Miejsce obserwacji
L.p.
Czy dziecko przejawia poniższe zachowania
i umiejętności?
A. Pięciolatek poznaje środowisko i siebie, uczy
się rozumieć świat
tak raczej
tak
raczej
nie
nie
1
bada przedmioty, pyta o przyczyny obserwowanych
zjawisk, eksperymentuje
2
ma orientację w schemacie ciała
3
wymienia pory roku, związane z nimi zabawy dzieci
i zjawiska przyrody
4
zwraca uwagę na inne dzieci, przewiduje ich
zachowania
5
potrafi grupować przedmioty według różnych
kryteriów
6
potrafi umieścić nowy przedmiot w odpowiednie
miejsce w już ułożonym szeregu
7
używa ze zrozumieniem słów wykraczających poza
bezpośrednie doświadczenie
B. Pięciolatek bawi się i uczy w grupie
rówieśników, zdobywa doświadczenia społeczne
tak
raczej
tak
raczej
nie
nie
8
mówi w sposób zrozumiały dla innych, np. o swoich
potrzebach
9
zaprasza dzieci do zabaw i rozmów
10
sprawnie łapie i odrzuca piłkę
11
pomaga innym dzieciom spontanicznie lub na
prośbę kolegi
12
w zabawach i w czasie aktywności zadaniowej
reaguje gniewem, obraża się, odwraca, odchodzi
13 łatwo wybucha złością, płaczem, zachowuje się
impulsywnie w stopniu utrudniającym mu kontakty z
dziećmi
14
okazuje niepokój, lęk, wycofuje się
Wszelkie prawa zastrzeżone
CMPPP, Warszawa 2008
54891736.001.png 54891736.002.png
Adaptacja SGS. Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5)
Wersja eksperymentalna 8.10.2008
Elźbieta Koźniewska
C. Pięciolatek uczy się samodzielności w
nowych i trudnych sytuacjach
tak
raczej
tak
raczej
nie
nie
15
sam podejmuje próby poradzenia sobie z trudnością
16
wykazuje inicjatywę, wypróbowuje różne sposoby
działania
17
unika sytuacji i zadań, wymagających
samodzielności
18
stara się przebywać blisko nauczyciela lub innej
osoby dorosłej w stopniu utrudniającym zabawę i
naukę w grupie
D. Pięciolatek wykonuje zadania, pracuje pod
kierunkiem nauczyciela
tak
raczej
tak
raczej
nie
nie
19
jest zainteresowany osiągnięciem celu, stara się
dokończyć pracę
20
okazuje radość z osiągniętego wyniku
21
potrafi zapamiętać i wykonać polecenie
22
często zadaje pytania
E. Pięciolatek przygotowuje się do nauki
czytania, pisania, matematyki
tak
raczej
tak
raczej
nie
nie
23
potrafi opowiedzieć obrazkową historyjkę
24
dzieli zdanie na wyrazy
25
dzieli wyraz na sylaby i łączy sylaby w wyraz
26
interesuje się książkami dla dzieci, słucha, ogląda
27
rozumie sens umownych znaków
28
posługuje się prostymi narzędziami
29
buduje z drobnych klocków
30
lepi figurki z plasteliny
31
składa układanki typu puzzle
32
prawidłowo trzyma ołówek (chwyt, napięcie mięśni)
33
zna i stosuje liczebniki porządkowe
34
dodaje i odejmuje „konkretne” przedmioty, liczmany
35
chętnie rozwiązuje zagadki
2
Wszelkie prawa zastrzeżone
CMPPP, Warszawa 2008
54891736.003.png 54891736.004.png
Adaptacja SGS. Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5)
Wersja eksperymentalna 8.10.2008
Elźbieta Koźniewska
Istotne dane o stanie zdrowia dziecka
Inne obserwacje nauczyciela nie ujęte w arkuszu
- w tym obserwacje dotyczące wyboru lewej lub prawej ręki przy trzymaniu ołówka, kredki
ale także wyboru ręki w innych sytuacjach np. trzymania sztućców podczas posiłku
Obserwacje nauczyciela dotyczące zainteresowań i uzdolnień muzycznych, plastycznych,
technicznych i ruchowych dziecka
Frekwencja dziecka na zajęciach
Działania podjęte przez nauczyciela
3
Wszelkie prawa zastrzeżone
CMPPP, Warszawa 2008
Zgłoś jeśli naruszono regulamin