Ustawa o pracownikach samorządowych(1).pdf

(160 KB) Pobierz
Microsoft Word - D19900124Lj.doc
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
Dz.U. 1990 Nr 21 poz. 124
USTAWA
z dnia 22 marca 1990 r.
o pracownikach samorządowych
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz.U. z
2001 r. Nr 142, poz.
1593, z 2002 r. Nr
113, poz. 984, Nr 214,
poz. 1806, z 2005 r.
Nr 10, poz. 71, Nr 23,
poz. 192, Nr 122, poz.
1020, z 2006 r. Nr 79,
poz. 549, Nr 169, poz.
1201, Nr 170, poz.
1218.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa status prawny pracowników zatrudnionych w:
1) urzędzie marszałkowskim, wojewódzkich samorządowych jednostkach or-
ganizacyjnych,
2) starostwie powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych,
3) urzędzie gminy, w jednostkach pomocniczych gminy oraz w gminnych jed-
nostkach i zakładach budżetowych,
4) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialne-
go oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,
5) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samo-
rządu terytorialnego
- zwanych dalej „pracownikami samorządowymi”, z zastrzeżeniem art. 1a.
Art. 1a.
Przepisów ustawy nie stosuje się do pracowników jednostek wymienionych w art. 1,
których status prawny określają odrębne przepisy.
Art. 2
Pracownicy samorządowi są zatrudniani:
1) na podstawie wyboru:
a) w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wiceprzewodni-
czący zarządu oraz pozostali członkowie zarządu województwa - jeżeli
statut województwa tak stanowi,
b) w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali człon-
kowie zarządu powiatu - jeżeli statut powiatu tak stanowi, z tym że z
członkami zarządu powiatu wybranymi spoza składu rady powiatu zaw-
sze nawiązuje się stosunek pracy,
c) w urzędzie gminy - wójt (burmistrz, prezydent miasta),
2008-01-29
©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
d) w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący za-
rządu związku i pozostali członkowie zarządu - jeżeli statut związku tak
stanowi,
2) na podstawie mianowania: pracownicy zatrudniani na stanowiskach pracy
określonych w statucie gminy bądź związku międzygminnego,
3) na podstawie powołania: zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
sekretarz gminy, sekretarz powiatu, skarbnik gminy (główny księgowy bu-
dżetu), skarbnik powiatu (główny księgowy budżetu powiatu), skarbnik wo-
jewództwa (główny księgowy budżetu województwa),
4) na podstawie umowy o pracę: pozostali pracownicy samorządowi.
Rozdział 2
Nawiązanie, zmiana i rozwiązanie stosunku pracy
Art. 3.
1. Pracownikiem samorządowym może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim,
2) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na okre-
ślonym stanowisku,
3) ukończyła 18 rok życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz ko-
rzysta z pełni praw publicznych,
4) posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowi-
sku.
2. Do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę
nie stosuje się wymogów określonych w ust. 1 pkt 1 i 3.
3. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na stanowisku urzędniczym może
być osoba zatrudniana na podstawie art. 2 pkt 2 i 4, która spełnia wymagania
określone w ust. 1 oraz dodatkowo:
1) posiada co najmniej wykształcenie średnie,
2) nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne,
3) cieszy się nieposzlakowaną opinią.
4. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na kierowniczym stanowisku
urzędniczym może być osoba zatrudniana na podstawie art. 2 pkt 2-4, która
spełnia wymagania określone w ust. 1 i ust. 3 pkt 2 i 3 oraz dodatkowo:
1) posiada łącznie co najmniej dwuletni staż pracy:
a) na stanowiskach urzędniczych w jednostkach, o których mowa w art. 1,
lub
b) w służbie cywilnej, lub
c) w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk obsługi, lub
d) w innych urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocni-
czych i obsługi, lub
e) na kierowniczych stanowiskach państwowych oraz
2) posiada wykształcenie wyższe.
2008-01-29
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
4a. Przepisu ust. 4 pkt 1 nie stosuje się do osób zatrudnionych na podstawie art. 2
pkt 3.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wykaz stanowisk pracowni-
czych, uwzględniając stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze stanowiska
urzędnicze, w jednostkach, o których mowa w art. 1, oraz biorąc pod uwagę ro-
dzaj zadań realizowanych przez poszczególne jednostki i charakter czynności
wykonywanych na poszczególnych stanowiskach pracy w tych jednostkach.
6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania
kwalifikacyjne pracowników samorządowych. Rada Ministrów, ustalając szcze-
gółowe wymagania kwalifikacyjne na określonych stanowiskach pracowni-
czych, uwzględnia w szczególności wymagania wynikające z ust. 1-4 oraz po-
trzebę posiadania przez pracownika samorządowego kierunkowego przygoto-
wania zawodowego, szczególnych doświadczeń lub umiejętności zawodowych,
a także szczególne wymagania w zakresie stażu pracy.
Art. 3a.
1. Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze sta-
nowiska urzędnicze, zatrudnianych na podstawie art. 2 pkt 2 i 4, zwane dalej
„stanowiskami urzędniczymi”, jest otwarty i konkurencyjny.
2. Nabór kandydatów na stanowiska urzędnicze w jednostkach, o których mowa w
art. 1, organizują kierownicy tych jednostek.
3. Nabór kandydatów na wolne stanowiska kierowników jednostek, o których mo-
wa w art. 1, z wyjątkiem urzędu marszałkowskiego, starostwa powiatowego,
urzędu gminy albo biura związku, organizują odpowiednio marszałek woje-
wództwa, starosta, wójt (burmistrz, prezydent miasta) albo przewodniczący za-
rządu związku.
4. Ogłoszenie o stanowisku urzędniczym oraz naborze kandydatów na to stanowi-
sko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w usta-
wie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr
112, poz. 1198, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z
2005 r. Nr 64, poz. 565), zwanym dalej „Biuletynem”, oraz na tablicy informa-
cyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór.
5. Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:
1) nazwę i adres jednostki,
2) określenie stanowiska urzędniczego,
3) określenie wymagań związanych ze stanowiskiem urzędniczym zgodnie z
opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne,
a które są dodatkowe,
4) wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku urzędniczym,
5) wskazanie wymaganych dokumentów,
6) określenie terminu i miejsca składania dokumentów.
6. Termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może
być krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie.
2008-01-29
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
Art. 3b.
1. Po upływie terminu do złożenia dokumentów, określonego w ogłoszeniu o na-
borze, upowszechnia się w Biuletynie listę kandydatów, którzy spełniają wyma-
gania formalne określone w ogłoszeniu o naborze.
2. Lista, o której mowa w ust. 1, zawiera imiona i nazwiska kandydatów oraz ich
miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
3. Informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację
publiczną w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze stanowiskiem
urzędniczym, określonymi w ogłoszeniu o naborze.
Art. 3c.
1. Sporządza się protokół przeprowadzonego naboru kandydatów na stanowisko
urzędnicze.
2. Protokół zawiera w szczególności:
1) określenie stanowiska urzędniczego, na które był prowadzony nabór, liczbę
kandydatów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 5 najlepszych
kandydatów uszeregowanych według spełniania przez nich poziomu wyma-
gań określonych w ogłoszeniu o naborze,
2) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru,
3) uzasadnienie dokonanego wyboru.
Art. 3d.
1. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w terminie 14 dni od dnia zatrud-
nienia wybranego kandydata albo zakończenia procedury naboru, w przypadku
gdy w jego wyniku nie doszło do zatrudnienia żadnego kandydata.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę i adres jednostki,
2) określenie stanowiska urzędniczego,
3) imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania w ro-
zumieniu przepisów Kodeksu cywilnego,
4) uzasadnienie dokonanego wyboru kandydata albo uzasadnienie niezatrud-
nienia żadnego kandydata na stanowisko urzędnicze.
3. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w Biuletynie i na tablicy infor-
macyjnej w jednostce, w której był prowadzony nabór, przez okres co najmniej
3 miesięcy.
Art. 3e.
Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustał w ciągu 3 miesięcy od
dnia nawiązania stosunku pracy, możliwe jest zatrudnienie na tym samym stanowi-
sku kolejnej osoby spośród najlepszych kandydatów wymienionych w protokole tego
naboru. Przepisy art. 3d stosuje się odpowiednio.
2008-01-29
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
Art. 3f.
Na stanowisko urzędnicze, w tym kierownicze stanowiska urzędnicze może zostać
przeniesiony członek korpusu służby cywilnej w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierp-
nia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 170, poz. 1218) w drodze porozumienia
pracodawców.
Art. 4.
Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za jednostki, o których mowa w art. 1,
zwane dalej „pracodawcami samorządowymi”, dokonują:
1) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego lub w zakresie ustalo-
nym przez ten organ w odrębnej uchwale jego przewodniczący - wobec
wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka województwa -
w formie uchwały, z zastrzeżeniem, że uchwała ta nie może obejmować
prawa do ustalania przez przewodniczącego organu stanowiącego ich wy-
nagrodzenia,
2) przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego wobec człon-
ków zarządu tej jednostki,
2a) wójt (burmistrz, prezydent miasta) - wobec zastępcy wójta (burmistrza, pre-
zydenta miasta), sekretarza gminy, skarbnika gminy oraz kierowników
gminnych jednostek organizacyjnych,
3) przewodniczący zgromadzenia związku jednostek samorządu terytorialnego
wobec członków zarządu tego związku,
4) w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego - wójt (burmistrz, prezydent
miasta), starosta, marszałek województwa wobec pozostałych pracowników
urzędu oraz wobec kierowników samorządowych jednostek organizacyj-
nych będących samodzielnymi pracodawcami samorządowymi innymi niż
wymienieni w pkt 1-3,
5) kierownik jednostki organizacyjnej - za innego niż wymieniony w pkt 1-4
pracodawcę samorządowego.
Art. 4a.
Akt mianowania pracownika samorządowego jest sporządzany w formie pisemnej i
zawiera co najmniej:
1) nazwę pracodawcy samorządowego,
2) imię i nazwisko pracownika samorządowego,
3) datę nawiązania stosunku pracy,
4) określenie stanowiska pracy,
5) określenie wysokości i składników wynagrodzenia za pracę,
6) datę obowiązku podjęcia czynności służbowych,
7) podpis osoby dokonującej mianowania.
Art. 5.
1. Przed podjęciem pracy pracownik zatrudniony na podstawie wyboru, mianowa-
nia lub powołania składa pisemne ślubowanie następującej treści:
2008-01-29
Zgłoś jeśli naruszono regulamin