ESTRADA I STUDIO - 2008-06.pdf
(
22380 KB
)
Pobierz
untitled
2 PYTY GRATIS
CD+DVD
WIESAW WOSZCZYK – NASZ CZOWIEK W AES
|
IZOTOPE RX NAPRAWIA DWIK
IZOTOPE RX NAPRAWIA DWIK
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 6/2008 (141)
cena 14,70 z (w tym 0% VAT)
MATEUSZ
POSPIESZALSKI
MATEUSZ
POSPIESZALSKI
i pyta
i pyta
EMPE3
EMPE3
INTERFEJSY
AUDIO
Karta czy zewntrzne urzdzenie?
Co jest szybsze, a co wygodniejsze?
Co jest szybsze, a co wygodniejsze?
LEPSZY MIKS
– jak unikn niespodzianek przy masteringu
GORC
A NOWO
Roland Fantom G
Stacja robocza nowej generacji
Stacja robocza nowej generacji
WYW
IAD
ROBERT „LICA”
FRIEDRICH
TES
T Y
SSL Duende PCIe
|
Korg X50
Korg X50
Quadscratch 1.4
JZ Microphones Black Hole
MidiTech Audioface
|
Quadscratch 1.4
JZ Microphones Black Hole
|
ESI DuaFire
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
ESI DuaFire
Muse Research Receptor Komplete Pro-400
Muse Research Receptor Komplete Pro-400
Avant Avantone CR-14
|
APB-DynaSonics ProRack H1020
APB-DynaSonics ProRack H1020
Audient Centro Master Section
|
IK Multimedia SampleMoog
aan
Audient
IK Multimedia SampleMoog
Nakład 12.000 egz.
WIESAW WOSZCZYK – NASZ CZOWIEK W AES
Karta czy zewntrzne urzdzenie?
Karta czy zewntrzne urzdzenie?
Co jest szybsze, a co wygodniejsze?
Kompresja na sumie podczas zgrania
Kompresja na sumie podczas zgrania
– jak unikn niespodzianek przy masteringu
ROBERT „LICA”
FRIEDRICH
SSL Duende PCIe
MidiTech Audioface
Ava
WSTP
Madonna
na przesterze
łuchając najnowszej płyty artystki Madonny stwierdziłem, że problem ze współczesną muzyką typu
pop polega na tym, że praktycznie każdy dźwięk podlega obróbce. To przykre, ale obecnie utworów
już się nie nagrywa, tylko się je produkuje. Muzycy generują jakieś dźwięki, w ten czy inny sposób,
a następnie ktoś siada do komputera i obrabia te dźwięki tak, by coś z tego uzyskać.
Nie ulega wątpliwości, że przy płycie
Hard Candy
pracowały osoby, które wytyczają kierunek rozwo-
ju współczesnej muzyki popularnej. Słychać to w każdej nucie zawartej na tym krążku. Już wiemy, że
Madonna, Danja, Timbaland, The Neptunes i Timberlake wyprodukowali muzykę, w której zniekształ-
cenia nieliniowe dźwięku są czymś, co ma wzbogacić jej wyraz. W numerze
Voices
wszystko charczy do
tego stopnia, iż zaczynamy intensywnie używać zmysłu powonienia w celu sprawdzenia, czy aby nie
pali nam się wzmacniacz. Jeśli teraz tak ma być już zawsze, to po co przez tyle lat zawracano nam głowę
coraz wyższą rozdzielczością i częstotliwością próbkowania? Po co prześcigano się w dyna-
mice i odstępie od szumów? Taki podkład, jaki Madonna ma w
Voices
, można było zrobić
na kaseciaku Kasprzaka i amplimikserze Eltron w połowie lat osiemdziesiątych. Wróć!
Nie można było, bo nikt by nie zaakceptował takiego charkotu.
Czym brzydziej, tym ładniej. Brakło środków artystycznych uznawanych za standar-
dowe – takich jak rytm, harmonia, linia melodyczna? Trzeba było sięgnąć po inne.
Zniekształcenie na gitarze brzmi całkiem seksownie, ale zniekształcenie rzędu 25% na
całości podkładu muzycznego to już perwersja. Albo nowy trend w muzyce.
Nie mogę wykluczyć sytuacji, że czegoś tutaj nie rozumiem, że być może w tę stronę
zmierza współczesna muzyka. Przecież w latach pięćdziesiątych szczęśliwie minionego
dwudziestego wieku także oburzano się, że młodzieńcy profanowali szlachetny dźwięk
gitary, korzystając z diabelskich wynalazków, takich jak przystawka elektromagnetyczna
i zbyt głośno ustawiony wzmacniacz. Kultura didżejska też nie zawsze spotykała się ze
zrozumieniem miłośników czarnej płyty, dla których winylowy krążek był nietykalną
świętością. W końcu postęp polega na systematycznym łamaniu barier wykreowanych przez poprzednie
pokolenia. Zgadzam się z tym w całej rozciągłości, ale w dalszym ciągu nie wiem, dlaczego ktoś pojechał
po bandzie i demonstracyjnie przesterował całe nagranie!
No dobrze, dajmy już spokój Madonnie i jej kolegom. I tak w świat pójdzie ładnych parę milionów
sztuk tej płyty i drugie tyle dzwonków do komórek. Trasa koncertowa sprzeda się znakomicie, posypią
się nagrody, płyty roku i tym podobne. Bo nie da się ukryć, że jak już Madonna coś wykręci, to zrobi to
z klasą i bez szans na wtopę finansową. A przy okazji pokaże innym, jak należy nagrywać muzykę pop.
W końcu pracują dla niej najlepsi w tym biznesie, wiedząc doskonale o tym, że marka Madonna jest zde-
cydowanie mocniejsza i bardziej stabilna od kursu dolara.
Trochę się jednak boję, że przesterowany dźwięk stanie się takim kanonem jak słynny już wokal Cher
w Believe, że eksperyment muzyczny zostanie bezkrytycznie przyjęty jako nowy standard i każdy wyko-
nawca za punkt honoru będzie poczytywał sobie nagranie na płycie przynajmniej jednego numeru, który
zacharczy. Zresztą, co mi tam. Przecież w każdym odtwarzaczu jest przycisk pozwalający przeskoczyć do
następnego utworu.
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
A tak z zupełnie innej beczki... W tym numerze
EiS
znajdziecie ankietę, z pomocą której będziemy
mogli wspólnie wybrać produkty cieszące się największym powodzeniem wśród Czytelników wszystkich
trzech pism muzycznych wydawanych przez AVT Korporacja, czyli Estrady i Studia, Live Sound Polska
oraz Gitarzysta. W ankiecie zamieszczamy podzielone na kategorie produkty, które opisywaliśmy, testo-
waliśmy lub informowaliśmy o ich obecności na łamach wszystkich trzech magazynów. Wśród osób,
które wezmą udział w ankiecie, rozlosujemy nagrody, w tym lampowy interfejs ART Tube MP Project
Series i oprogramowanie muzyczne. Rozwiązanie plebiscytu Czytelników będzie miało miejsce pod-
czas 4. Targów Instrumentów, Sprzętu Muzycznego, Scenicznego i Oświetleniowego Music Media, które
odbędą się w dniach 25–27.09.2008 w Krakowie. Krakowskie targi patronują naszemu przedsięwzięciu.
Zapraszamy do wzięcia udziału w ankiecie. Wspólnie przekonajmy się, jakie produkty cieszą się Waszym
największym zainteresowaniem.
Estrada i Studio • czerwiec 2008
3
S
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
90
Warsztaty Pro Tools M-Powered
Kompresja równolega
Wiele wtyczek posiada moliwo okrelenia pro-
porcji pomidzy sygnaem kompresowanym i ró-
dowym (tzw. kompresja nowojorska). Funkcj t
mona uzyska take w mikserze Pro Tools
130
Dwie strony tamy
Czym wicej nagra dokonuje si na twardym
dysku komputera, tym wicej osób (nawet tych,
które nigdy widziay magnetofonu studyjnego)
twierdzi, e „nie ma to jak tama”. Jak jest w rze-
czywistoci?
98
Lepsze brzmienie miksu
czyli kompresja na sumie
Stosowanie kompresora na sumie podczas mikso-
wania materiau audio to temat, który budzi emocje
w rodowisku realizatorów i producentów, majc
zarówno zagorzaych zwolenników jak i przeciwników
ROZMOWY
92
WiesawWoszczyk
Wyjecha z Polski po studiach i znalaz swe miejsce
w Kanadzie, gdzie uczy i prowadzi prace badaw-
cze na Uniwersytecie McGill. „Po drodze” by pre-
zydentem AES, a obecnie zasiada we wadzach tej
wpywowej organizacji
106
Komputerowe interfejsy audio
Zanim zdecydujemy si na zakup konkretnego
interfejsu audio, warto zapozna si z funkcjami
oferowanymi przez tego typu urzdzenia i w tym
kontekcie okreli wasne potrzebny
122
iZotope RX
Nowe moliwoci naprawy dwiku
Pakiet iZotope RX wykorzystuje analiz spektraln
do usuwania przesterowa w nagraniach cyfro-
wych (clipping), usuwania klikni, trzasków,
szumów i przydwików
102
Robert „Lica” Friedrich
Czonek zespoów Acid Drinkers, Flapjack, Turbo,
Creation Of Death, Kazik Na ywo, 2Tm2,3, Arka
Noego. Kompozytor, producent, a od jakiego
czasu take realizator i waciciel studia nagra
TEMATY Z OKADKI:
Interfejsy audio .......................................... 106
Lepszy miks................................................. 98
Roland Fantom G ......................................... 34
Robert „Lica” Friedrich............................... 102
Mateusz Pospieszalski................................ 116
116
Mateusz Pospieszalski
Gra na saksofonach, fletach, klarnecie basowym,
instrumentach klawiszowych, instrumentach per-
kusyjnych, akordeonie, piewa, jest kompozy-
torem, aranerem i producentem muzycznym...
Najbardziej znany z pracy w zespole Voo Voo
128
Warsztaty Magix Samplitude
Sekcja wyjciowa (Master)
W tym odcinku naszego cyklu chcielibymy przed-
stawi kolejne moliwoci konfiguracji miksera oraz
funkcje jego gównej sekcji wyjciowej (Master)
9
92
106
130
116
4
Estrada i Studio • czerwiec 2008
3
34
TESTY
34
Roland Fantom G8
cyfrowa stacja robocza
44
Solid State Logic Duende PCIe
system DSP
48
Audient Centro Master Section
kontroler stereofonicznego odsuchu studyjnego
52
Avant Electronics Avantone CR-14
mikrofon wstgowy
56
Muse Research Receptor Komplete Pro-400
modu brzmieniowy
6
64
60
JZ Microphones Black Hole
mikrofon pojemnociowy
64
KorgX50
syntezator
68
APB-DynaSonics ProRack H1020
mikser analogowy
74
ESIDuaFire
interfejs audio FireWire
78
Quadscratch1.4
wirtualne studio dla dideja
STAE RUBRYKI
3
Wstp
Problem ze wspóczesn muzyk pop polega na tym, e praktycznie kady
dwik podlega obróbce. To przykre, ale obecnie utworów ju si nie nagrywa,
tylko si je produkuje
84
IK Multimedia SampleMoog
instrument wirtualny
88
MidiTechAudioface
interfejs audio USB
5
56
6
Spis CD i DVD
Spis zawartoci krka CD Audio oraz pyty DVD zawierajcej filmy, programy,
dokumentacj uzupeniajc itp.
10
Mieszanka
Najnowsze informacje ze wiata producentów i dystrybutorów sprztu i opro-
gramowania przeznaczonego na scen i do studia
26
Pytania, odpowiedzi, porady
Dzia, w którym znajdziecie odpowiedzi na pytania zadawane w listach do
redakcji oraz na naszym Forum www.eis.com.pl
132
Recenzje
W tym dziale opisujemy ciekawe wydawnictwa pytowe, jakie niedawno poka-
zay si na naszym rynku
6
68
EiS
Chcesz co kupi, sprzeda bd zamieni? A moe zaproponowa swoje
usugi lub da prac? To miejsce jest dla Ciebie!
EiS
Prenumerata
EiS
jest najtasz i najprostsz form zakupu naszego miesicz-
nika. Przy okazji mona te co wygra (patrz str. 8)
144
W nastpnym numerze
146
Felieton
EiS
Estrada i Studio • czerwiec 2008
5
134
Rynek
142
Zaprenumeruj
Plik z chomika:
SRV12
Inne pliki z tego folderu:
ESTRADA I STUDIO - 2008-10.pdf
(26515 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2008-09.pdf
(24592 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2008-08(1).pdf
(21185 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2008-08.pdf
(21185 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2008-07.pdf
(18791 KB)
Inne foldery tego chomika:
Gitarzysta
miks i mastering
nuty Jazz
Nuty różne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin