Projektuję różne wzory. Intuicje geometryczne.doc

(40 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Projektuję różne wzory

ZAGADNIENIE: Intuicje geometryczne

 

I ty musisz być” – zabawa integracyjna 

CEL:  wytworzenie atmosfery wspólnej zabawy

Śpiewamy piosenkę podczas której dzieci przedstawiają się, dzieci siedzą w kole na krzesełkach lub na dywanie, (piosenka  nr 13 cz. I „ W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy: Ja wśród innych”  oprac. Marta Bogdanowicz)

I Karol musi być              / wywołane dziecko wstaje i wita się w wymyślony przez siebie sposób np. macha ręką , kłania się

Bez niego nie można żyć

Więc zostań z nami

Nie bądź sam

Niech Karol żyje nam                             / wszystkie dzieci witają dziecko brawami

 

„Córka i zięć” – zabawa orientacyjno porządkowa

CEL: doskonalenie orientacji w przestrzeni- wskazywanie w prawą i w lewą stronę, w górę i w dół

Śpiewamy piosenkę na melodię gamy C dur wykonując odpowiednie gesty

Jeden, dwa, trzy, cztery i pięć              /przeliczamy palce prawej ręki

To jest córka                                                        / wskazujemy prawą ręką dziecko z prawej strony

A to jest zięć                                                        /wskazujemy lewą ręką dziecko z lewej strony

Jeden, dwa, trzy, cztery i pięć              / podnosimy się w górę

To jest córka ,a to jest zięć              / opadamy w dół

Przy następnej powtórce prosimy dzieci o inne pomysły – inne wierszyki

 

Dziewuszka” zabawa  ilustracyjno ruchowa

CEL: rozwijanie świadomości ciała, i otaczającej przestrzeni

Dzieci śpiewają piosenkę  i pokazują odpowiednie części ciała, (piosenka  nr 17 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz)

Tu paluszek, tu paluszek                            /dzieci pokazują palec wskazujący lewej i prawej ręki

Tu pośrodku jest mój brzuszek              /wskazuje brzuch

Tu jest rączka, tutaj druga                            /podnosi jedną a potem druga rękę

A tu oczko sobie mruga.                            /wskazuje oko

Tu jest buźka i ząbeczki                            /pokazuje usta i zęby

Tu wpadają cukiereczki                                 /wykonuje ruchy naśladujące wkładanie cukierków do   ust

Tu jest nóżka i tu nóżka                            /podnosi jedną, a potem drugą nogę

A tu cała jest dziewuszka                            / wykonuje pełny obrót, zakreślając wokół własnego

                                                           ciała okrąg, kłania się

 

Żywe figury” zabawa konstrukcyjno ruchowa

CEL: Konstruowanie  przy pomocy gumki (lub na geoplanie)

Dzielimy dzieci na 4 osobowe grupy, każda otrzymuje zestaw figur geometrycznych, dużą gumkę ( może być do gry )

1. prosimy dzieci by posegregowały i nazwały figury

2. z gumek (lub na geoplanie) tworzą różnej wielkości figury geometryczne  :koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt (mogą ułożyć inne wielokąty). Zwracamy uwagę na boki powstających figur

 

Projektujemy wzory” zabawa manipulacyjna

CEL: kształtowanie intuicji geometrycznych sytuacjach, gdy można figury dopasować, przesunąć obrócić

Wykorzystujemy figury z poprzedniej zabawy, każda grupa projektuje wzór materiału dla mamy  na dużej kartce papieru ( lub na dywanie z figur plastikowych)

 

„Ważny wyraz” zabawa słuchowo artykulacyjna

CEL: kształtowanie nawyku prawidłowej wymowy głosek m, b

Osoba prowadząca pokazuje dzieciom obrazki i zachęca je do tworzenia nowych słów poprzez zamianę pierwszej głoski m na b lub odwrotnie w nazwie prezentowanego obrazka np. mydłobydło, babka – mapka , mucha bucha, makbak, murekBurek, bąki – mąki

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: doskonalenie mięśni dłoni, rozwijanie koncentracji i uwagi,

każde dziecko otrzymuje kartę , uzupełnia rytm  z figur geometrycznych lub kartę nr II15 („Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz)

 

POMOCE:

·         piosenki

·         gumki lub goplany

·         figury geometryczne

·         ilustracje

·         karty pracy       

 

  

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin