Podstawy psychologii.doc

(24 KB) Pobierz
WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA I BANKOWOŚCI W POZNANIU

WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA I BANKOWOŚCI W POZNANIU

FILIA WE WROCŁAWIU

 

Kierunek: Administracja I stopnia (I rok / I semestr)

Tryb niestacjonarny

 

Przedmiot: Podstawy psychologii

 

 

1. Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi: brak

 

2. Liczba godzin: 18

 

3. Liczba punktów ECTS: 4

 

4. Założenia i cele przedmiotu:

              Przemiany społeczne, ekonomiczne, polityczne wymagają od kadry administracyjnej nie tylko wysokich kompetencji merytorycznych, ale także wiedzy psychologicznej. Wiedza z zakresu psychologii pozwala opisać, wyjaśnić i przewidywać zachowania ludzi, funkcjonowanie zespołów i grup ludzkich. Kadra administracyjna wyposażona w wiedzę z zakresu psychologii lepiej i efektywniej będzie sobie radzić w warunkach współczesnej gospodarki rynkowej. Znajomość praw rządzących zachowaniem ludzi i grup w różnorodnych sytuacjach, jak pokazują dane psychologiczne, jest jednym z istotnych warunków efektywności zarządzania i działań zawodowych.

              Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów administracji z podstawową wiedzą teoretyczną i empiryczną z zakresu podstawowych zagadnień psychologii, opanowanie i wykorzystanie aparatu pojęciowego psychologii do analizy zachowań, zapoznanie studentów z aktualną literaturą z psychologii, wykorzystanie wiedzy psychologicznej w rozwijaniu podstawowych umiejętności psychologicznych, związanych z efektywnym działaniem w różnych sytuacjach.

 

5. Metody dydaktyczne

    -    wykłady

-          samodzielne studia i analiza zalecanej literatury

-          konsultowanie zagadnień problemowych z wykładowcą

 

6. Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

    -    zaliczenie pisemne (forma testowa)

 

 

 

 

7. Treści programowe.

 

TEMAT 1: PRZEDMIOT PSYCHOLOGII. MIEJSCE PSYCHOLOGII WŚRÓD INNYCH DYSCYPLIN PSYCHOLOGICZNYCH (2 godziny)

1.     Definicja psychologii jako dyscypliny naukowej

2.     Funkcje psychologii: eksploracyjna, eksplanacyjna, prognostyczna

3.     Główne problemy psychologii

4.     Rola wiedzy z zakresu psychologii dla funkcjonowania współczesnego człowieka

 

TEMAT 2:  PSYCHOANALIZA I JEJ ROLA W ROZUMIENIU ZACHOWAŃ CZŁOWIEKA (1 godziny)

1.     Elementy  struktury psychicznej: id, ego i superego

2.     Mechanizmy obronne

3.     Neofreudowskie koncepcje: A. Adlera, K. Horney, E. Fromma, C.G. Junga

4.     Znaczenie psychoanalizy dla współczesnej psychologii

               

TEMAT 3: BEHAWIORYSTYCZNE ZASADY KSZTAŁTOWANIA ZACHOWAŃ CZŁOWIEKA (1 godziny)

1)     Podstawowe założenia behawioryzmu

2)     Zasada S-R (bodziec – reakcja)

3)     Rola wzmocnień pozytywnych i negatywnych w wyjaśnianiu zachowań ludzi

 

TEMAT 4. PSYCHOLOGIA POZNAWCZA: POZNAWCZE SCHEMATY RZECZYWISTOŚCI I ICH FUNKCJA REGULACYJNA (1 godzina)

1)     Struktury poznawcze (Ja, świat, relacje ja-świat) podstawą zachowań

2)     Przetwarzanie informacji przez człowieka (rola dysonansu poznawczego)

3)     Poznawcze scenariusze zachowań człowieka (pryncypializm/pragmatyzm)

 

TEMAT 5: PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA A ZACHOWANIA CZŁOWIEKA (1 godzina)

1) Podstawowe założenia  psychologii humanistycznej

2) Teoria potrzeb A. Maslowa  

3) Podejście C. Rogersa do problematyki zachowań człowieka

 

TEMAT 6: KOMUNIKOWANIE  INTERPERSONALNE  (1 godziny)

1)     Psychologiczne aspekty komunikacji interpersonalnej

2)     Zasady skutecznej komunikacji werbalnej, paralingwistycznej, niewerbalnej

3)     Czynniki zakłócające efektywną komunikację

 

TEMAT 7: ROBLEM MANIPULACJI (1 godziny)

1)     Pojęcie wpływu społecznego i manipulacji – ustalenia terminologiczne

2)     Strategie i techniki manipulacji

3)     Sześć reguł Cialdiniego

4)     Obrona przed manipulacją

 

TEMAT 8: WYBRANE PROBLEMY  WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA:  STRES (2 godziny)

1)     Stres problemem współczesnego człowieka

2)     Teoria stresu R. Lazarusa

3)     Przyczyny  i symptomy stresu: psychofizjologiczne, społeczne, emocjonalne

4)     Kompetencje antystresowe  i przeciwdziałanie stresowi

5)     Rola czynników osobowościowych i społecznych w przeciwdziałaniu stresowi

 

8. Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej

              Literatura podstawowa:

·         ARONSON E., Człowiek istota społeczna, Warszawa: PWN 2004

·         KOZIELECKI J., Koncepcje psychologiczne człowieka: Żak 2006

·         ZIMBARDO PH.,  Psychologia i życie, Warszawa, PWN: 2007

·         DOLIŃSKI D., STRELAU J., (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk, GWP 2008

Literatura uzupełniająca:

·         WOJCISZKE B., Człowiek wśród ludzi, Gdańsk, GWP, 2002

·         CIALDINI R., Wywieranie wpływu na ludzi,  Gdańsk, GWP: 2000

·         Czasopisma psychologiczne, głównie „Charaktery”

9. Osoba prowadząca: dr Bogna Bartosz

3

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin