Marvin Harris -Krowy świnie wojny i czarownice.pdf

(4709 KB) Pobierz
247156149 UNPDF
ij
» Ksiqznica«
kieszonkowa
Marvin Harris
SWINIE. WOJNY
I CZAROWNICE
Przeloiyla z angielskiego
Krystyna Szerer
• www.NajlepszyPrezent.PL
TWOJA KSI~GARNIA INTERNETOWA
Zapoznajsi~ z nasz~ofert~ w Interneeie i zarnow, tak jak [ubisz:
_ +4861 6529260
_ +4861 6529200
~. Publieat SA, ul. Chlebowa 24, 61-003 Poznan
ksiqiki szybko i przez calq dob~ .• latwa obsluga .• pelna oferta .• promocje
, KROWY.
247156149.002.png
Tytul oryginalu
Cows, Pigs, Wars and Witches. The Riddles of ClIltllre
Konsultacja w zakresie socjologii i antropologii kultury
Jacek Kurczewski
Konsultacja hebraistyczna i biblistyczna
Witold Tyloch
Koncepcja graficzna serii, logotyp serii
i projekt okladki
Marillsz Banachowicz
I1ustracja pa okladce
© BridgemaniiNDIGO
Copyright © 1974 by Marvin Harris
Wszelkie prawa zastrzezone. Bez uprzedniej pisemnej
zgody wydawcy zaden fragment niniejszego utworu nie moze bye
reprodukowany ani przesylany za posrednictwem urzqdzen
mechanicznych bqdi elektronicznych. Niniejsze zastrzezenie
obejmuje r6wniez fotokopiowanie oraz przechowywanie
w systemach gromadzenia i odtwarzania informacji ..
For the Polish edition
Copyright © by Wydawnictwo "Ksiq:i:nica", Katowice 2007
Wlasnie skonczylem przekonywae grupy student6w
o tym, ze istnieje racjonalne wytlumaczenie hinduskie-
go zakazu uboju kr6w. Bylem pewny, ze przewidzialem
wszelkie mozliwe obiekcje. Promieniejl}c ufnoscil} za-
pytalem, czy sl} jakies pytania. Zdenerwowany mlody
czlowiek podni6s1 ryky i spytal:
- A co z zakazem spoZywania wieprzowiny u Zy-
d6w?
Kilka miesiycy p6zniej rozpoczl}lem badania zmie-
rzajl}ce do wyjasnienia, dlaczego zar6wno Zydzi, jak
muzulmanie czujl} odrazy do wieprzowiny. Uplynl}l
prawie rok, zanim bylem got6w do zapoznania kole-
g6w z moimi pogll}dami. Ledwie przestalem m6wie,
jeden z moich przyjaci61, specjalista od Indian polu-
dniowoamerykanskich, zapytal:
- A co z dziczyznl}, kt6ra stanowi tabu dla Indian
z plemienia Tapirape?
I tak bylo z kazdl} z zagadek, dla kt6rych pr6bowa-
lem znaleze realne wytlumaczenie. Ledwo konczylem
wyjasniac jakis tajemniczy zwyczaj lub styl Zycia, jU2:
ktos zaskakiwal mnie nastypnym.
Wydawnictwo "Ksiqznica" sp. z 0.0.
AI. W. Korfantego 51/8
40-160 Katowice
tel. (032) 203-99-05, 254-44-19
faks (032) 203-99-06
Sklep internetowy:
http://www.ksiaznica.com.pl
Wydanie 2 uzupelilione
Katowice 2007
Sklad i lamanie:
z.u. "Studio P" Katowice
247156149.003.png
Nowej Gwinei 0 odrazy do swin wsrod iydow, lub eks-
perta od judaizrnu 0 mesjaszow w Nowej Gwinei? (Taki
osobnik z natury swej laknie tylko jednej frytki na cale
Zycie.)
To, ze zaryzykowalem wydrowk y poprzez dyscypli-
ny, kontynenty i wieki, tlumaczy tym, iZ swiat rozciqga
siy w poprzek dyscyplin, kontynentow i wiekow. W przy-
rodzie nie ma rzeczy tak wyodrybnionych jak dwa kop-
ce wiedzy specjalistycznej.
Szanujy pracy pojedynczych uczonych, ktorzy cierp-
liwie poszerzajq i doskonalq sWifwiedzy 0 jednym stu-
leciu, plemieniu czy osobistosci, ale uWaZam, iz powin-
ni bye bardziej wyczuleni na sprawy 0 zasiygu ogolnym
i porownawczym. Zdradzana przez nasz zbyt wyspecja-
lizowany swiat nauki widoczna niezdolnose powiedze-
nia czegos spojnego 0 przyczynach stylow Zycia nie ply-
nie bynajmniej z nieregulamosci wiasciwej przejawom
stylow iycia. Sqdzy, ze jest to raczej rezultat tego, iZ
premiuje siy specjalistow, ktorzy nigdy nie konfrontujq
faktow z teoriq. Wprost proporcjonalna zaleznose, ist-
niejqca od pewnego czasu miydzy rozmiarami badan
spolecznych a stopniem zamieszania panujifcego w tych
sprawach, moze oznaczae tylko jedno: sumarycznq
funkcjq spolecznq wszystkich tych badan naukowych
jest uniemozliwienie ludziom zrozumienia przyczyn
iycia spolecznego.
Mydrcy z naukowego establishmentu podkreslajq,
ze ow stan zamieszania wynika z braku badan. Wkrotce
bydziemy mieli seminarium w niebiosach, oparte na
dziesiyciu tysiqcach nowych wypraw w teren. Ale jesli
uda siy tym naukowcom postawie na swoim, to wie-
dziee bydziemy mniej, nie wiycej. Bez strategii zmie-
rzajqcej do budowania mostow nad przepasciq miydzy
- No dobrze, moze to i prawda, jesli chodzi 0 po-
tlacz u Kwakiutlow, ale jak wytlumaczye wojny miydzy
Janomamami?
- Mozliwe, ze chodzi 0 brak protein ...
- A co z kultem "cargo" na Nowych Hebrydach?
Z wyjasnieniem stylow iycia jest jak z frytkami. Je
siy te frytki i je, dopoki torebka nie bydzie pusta.
To wlasnie jedna z przyczyn, dla ktorych w ksiqzce
tej przeskakujemy z jednego tematu na drugi. Z Indii
nad Amazonky i od Jezusa do Carlos a Castanedy.
W porownaniu z przeciytnq torebkq frytek Sq tu jednak
pewne roznice. Przede wszystkim nie radzy brae pierw-
szego kqska, ktory zwrocil na siebie uwagy. Przedsta-
wione przeze mnie wyjasnienia w kwestii czarownic
wiqzq siy z wyjasnieniami w kwestii mesjaszow, a wyja-
snienia w kwestii mesjaszow z wyjasnieniami w kwestii
"wielkich ludzi", hore z kolei wiqiq siy z wyjasnieniami
w kwestii seksu, wiqzqcymi siy z wyjasnieniami w kwe-
stii milosci do swin, wiqiqcymi siy z wyjasnieniem nie-
nawisci do swin, ktore wiqie siy z wyjasnieniem milosci
do krowy. Nie zeby swiat zaczql si y od milosci do kro-
wy, ale tu wlasnie biorq poczqtek moje proby zrozumie-
nia przyczyn rozmaitych stylow iycia. Proszy wiyc, nie
lapcie pierwszego lepszego kawalka.
Trzeba zrozumiee, ze rozdzialy tej ksiqiki wyrastajq
jeden z drugiego i ze wnioski siy kumulujq. Inaczej nie
byd y mogl siy bronie przed ciygami, ktore mi z pewno-
sciq zechcq sprawie specjalisci z kilkunastu dziedzin
i dyscyplin. Szanujy specjalistow i chcy siy od nich uczye.
Mogq jednak okazae siy tylez przeszkodq co korzysciq
w przypadku, gdy trzeba polegae na kilku z nich jedno-
czesnie. Probowaliscie. kiedy pytae specjalisty od hin-
duizmu 0 milose do swin na Nowej Gwinei lub znawcy
247156149.004.png
poszczeg6lnymi dyscyplinami oraz do usystematyzowa-
nia istniejqcej wiedzy zgodnie z teoretycznie sp6jnymi
przeslankami, dodatkowe badania nie doprowadzq do
lepszego zrozumienia przyczyn roinych stylow iycia.
Jesli rzeczywiscie chcemy szukac przyczynowych wyjas-
nien, to musimy miec podstawowe chocby pojycie
o tym, gdzie wsr6d potencjalnie niewyczerpanych fak-
tow z dziedziny przyrody i kultury ich szukac. Mam
nadziejy, ii przyszlosc okaie, ie moje badania przyczy-
nily siy do rozwiniycia takiej strategii - do wskazania
miejsc, w ktorych naleiy szukac.
Niniejsza ksiqika zajmuje siy przyczynami pozornie
nieracjonalnych i niewytiumaczalnych styl6w iycia. Nie-
ktore z tych zagadkowych obyczajow istniejq wsrod lu-
d6w na etapie przedpismiennym, czyli "prymitywnych",
na przyklad cheipliwi wodzowie indiaiiscy palq sw6j
dobytek, aby pokazac, jak Sq bogaci. lnne dotyczq
spoleczenstw rozwijajqcych siy - tutaj najbardziej po-
dobajq mi siy hindusi, kt6rzy odmawiajq jedzenia wolo-
winy, pomimo ii glodujq. Jeszcze inne wiqiq siy z me-
sjaszami i czarownicami, naleiqcymi do g16wnego nurtu
naszej cywilizacji. Dla uwypuklenia mojej tezy rozmysl-
nie wybralem przypadki dziwaczne i kontrowersyjne,
ktore wydajq siy zagadkami niemoiliwymi do rozwiqza-
ma.
Twierdzi siy, ie nasze czasy cierpiq na przesyt inte-
lektualny. Opanowani duchem zemsty naukowcy za-
brali siy do udowodnienia, ie nauka i rozum nie potra-
fiq wytlurnaczyc roinic w stylach iycia. Modne jest wiyc
podkreslanie faktu, ie zagadek prezentowanych w na-
stypnych rozdzialach nie moina rozwiqzac. Grunt pod
znacznq cZysc takichobiegowych poglqdow na tajemni-
ce stylow iycia przygotowala Ruth Benedict w swej ksiqi-
247156149.005.png
ce Wzory kultury. By wyjasnic uderzajqce roznice rnit(-
dzy kulturq. Kwakiutlow, plernion Dobu i Zuni, powo-
lala sit( na rnit, ktory przypisala Indianom Kopaczorn.
Wedlug tego rnitu: "Na poczq.tku Bog dal kazdemu lu-
dowi poglinianym kubku, aby pit z niego wod~ iycia ...
Wszyscy zanurzali kubki w wodzie, ale kubki byly roz-
ne."* Dla wielu osob oznaczalo to odtqd, iz tylko Bog
wie, dlaczego Kwakiutlowie palq. swoje dorny. To sarno
dotyczy hindusow i powstrzyrnywania sit( przez nich od
jedzenia wolowiny czy odrazy iydow i rnuzulrnanow do
wieprzowiny, czy tez przyczyn, dla ktorych jedni wierzq
w rnesjaszow, inni zas w czarownice. Praktycznym dlu-
goterrninowyrn skutkiern takiej sugestii bylo zniecht(ce-
nie do poszukiwania innych wyjasnien. Jedno bowiern
jest jasne: jesli nie wierzy sit( w istnienie odpowiedzi na
jakqs zagadkt(, to nigdy sit( jej nie znajdzie.
Aby wytlurnaczyc rozne wzory kultury, rnusiniy za-
czq.c od zalozenia, ze iyciern czlowieka nie rzqdzi wy-
lq.cznie przypadek czy tez kaprys. Bez tego zalozenia
pokusa zrezygnowania z dociekan wobec pojawienia
sit( jakiegos uparcie tajernniczego zwyczaju czy instytu-
cji okazuje sit( wkrotce nieodparta. Po wielu latach
odkrylern, ze style iycia, uwazane przez innych za abso-
lutnie zagadkowe, rnialy w istocie okreslone i latwo
zrozurniale przyczyny. Glowny powod, dla ktorego tak
dlugo nie zauwaZano tych przyczyn, tkwit w powszech-
nyrn przekonaniu, ze "tylko Bog zna odpowiedz".
Innym powodern, dla ktorego wiele obyczajow i in-
stytucji wydaje sit( tak tajernnicze, jest to, iZ nauczono
nas cehic skornplikowane, "uduchowione" wyjasnienia
zjawisk kulturowych bardziej niz prozaiczne, rnaterial-
ne. Twierdzl(, ze rozwiqzanie kazdej z zagadek analizo-
wanych w niniejszej ksiq.zce lezy w lepszym zrozurnie-
niu realnych warunkow. WykaZl(, iZ nawet najbardziej
dziwaczne z pozoru wierzenia i praktyki okazujq sit(
przy blizszyrn zbadaniu efektern calkiern zwyczajnych,
banalnych, rnozna by nawet rzec "wulgarnych" warun-
kow, potrzeb i dzialan. Mowil( 0 banalnym czy wulgar-
nym rozwiq.zaniu dlatego, ze opiera sit( ono na twardym
gruncie i sklada sil( z takich czynnikow, jak bebechy,
seks, energia, wiatr, deszcz i inne namacalne zwykle
zjawiska.
Nieznaczy to, ze oferowane rozwiq.zania Sqw jakirn-
kolwiek sensie proste czy oczywiste. Bynajmniej. Za-
wsze zidentyfikowanie czynnikow rnaterialnych w dzia-
laniach ludzkich jest zadaniern trudnyrn. W praktyce
iycie jawi sit( w roznych przebraniach. Kazdy styl iycia
spowijajq. rnity i legendy, ktore kierujq. uwagl( na jakies
niernaterialne lub nadprzyrodzone warunki. Te otoczki
dajq. ludziorn tozsamosc spolecznq oraz poczucie celu
spolecznego, lecz oslaniajq. nagie prawdy iycia spolecz-
nego. Nasze falszywe wyobrazenia na ternat roli rnate-
rialnych zjawisk kulturowych ciqzq na swiadornosci
zwyklego czlowieka jak warstwy olowiu. Nigdy nie jest
latwo obejsc, przeniknq.c lub uniesc to przygniatajq.ce
brzernit(.
W epoce, w ktorej ludzie pragnq. doznawac odrnien-
nych, nadzwyczajnych stanow, sklonni jestesrny nie za-
uwazac zakresu, w jakirn nasz zwykty stan urnyslu juz
stal sil( swiadornosciqglt(boko zrnistyfikowanq - swia-
dornosciq zdurniewajq.co oderwanq od rzeczywistosci.
Dlaczego tak jest?
Przede wszystkirn rnarny do czynienia z niewiedzq..
Wil(kszosc ludzi osiqga swiadornosc rnalego tylko wy-
247156149.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin