WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC WRZESIEŃ W GRUPIE 4 LATKÓW
NA ROK SZKOLNY 2008/2009
Poziom II
WITAMY W PRZEDSZKOLU
I
Zadania i treści
Nawiązanie serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielką i nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb myśli i odczuć.
Wdrażanie do zgodnego współżycia i współdziałania w grupie.
Metody i formy organizacyjne
1.Osłuchanie i nauka wiersza I.Suchorzewskiej „ Dorotka”.
2. Rozmowa oparta na treści wiersza D. Gellnerowej „Nasza piłka”
2.W przedszkolu jest wesoło- osłuchanie i nauka piosenki „Skarby przedszkolaka”. Przypomnienie piosenki „Poznajmy się”
Zabawa rytmiczna- Róbcie to co ja- przedstawianie rytmu prostymi elementami ruchu- tupanie, klaskanie….
Zabawy muzyczne „Dzień dobry”, „Kłębek wełny”
4.Zabawy w ogrodzie przedszkolnym- poznawanie urządzeń i bezpiecznego sposobu korzystania z nich.
Projektowane formy aktywności
- Powitanie dzieci w przedszkolu-zapoznanie z kącikami zabaw, ich wyposażeniem, szatnią, łazienką.. Poznanie imion dzieci, zapoznanie z nauczycielkami.
-Rozmowy w małych zespołach podczas zabaw dowolnych- zapoznawanie dzieci z kącikami zabaw i zabawkami.
-Jesteśmy czyścioszkami- poznanie zasad bezpiecznego korzystania z łazienki-dozowniki na mydło, papier do rąk. Wdrażanie do informowanie nauczycielki o swoich potrzebach fizjologicznych.
-Zabawy kołowe ze śpiewem- „Balonik”,” „Stary niedźwiedź”,” Żabki”,” Maluszek- Paluszek”- przypomnienie z ubiegłego roku .
„Jestem – lubię mam” „Imię do imienia” poznawanie imion, zainteresowań, upodobań rówieśników.
Koralik- praca przestrzenna. Naklejanie z gotowych elementów.
Malowanie farbą plakatową na temat „Kolorowa piłka”.
-Zabawy integrujące grupę z wykorzystaniem chusty animacyjnej- „Poznajmy się”
„Powiedz moje imię”,
-Zabawa dydaktyczna „Do kogo toczysz piłkę”
Osiągnięcia dzieci:
Poznają:
-nauczycielki i kolegów z grupy(imiona, wygląd)
-salę, i łazienkę
-kąciki zabaw i zabawki
zasady bezpiecznego zachowania w sali i łazience
-Nazwę swojej grupy „Koraliki”(dzieci nowo-przybyłe)
Nauczą się:
-Maszerować w takt muzyki
-Bawić się wspólnie przy muzyce
-Śpiewać piosenkę „Skarby przedszkolaka”
-wiersza I.Suchorzewskiej
„ Dorotka”
Przeżyją:
-Spotkanie z nauczycielkami i kolegami w przedszkolu
-Pierwsze wspólne zabawy w sali i na placu zabaw
Ocena
BEZPIECZNIE I ZGODNE BAWIMY SIĘ W PRZEDSZKOLU
Zadania treści
Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola.
Bezpieczne korzystanie z zabawek i sprzętu w ogrodzie przedszkolnym
Nie oddalanie się z określonych pomieszczeń i miejsc zabaw.
Przestrzeganie reguł zabaw w sali.
1.Teatrzyk sylwet do utworu J.Kowalczyk „Zasady”.
2.Historyjka obrazkowa do utworu E. Ostrowskiej „Nocne kłopoty zabawek Doroty”
3.W przedszkolu wesoło- utrwalenie piosenki „Skarby przedszkolaka”
Jedziemy na wycieczkę- zabawa rytmiczna z wykorzystaniem piosenki „Pociąg krasnoludków”.
4.”Koraliki bawią się bezpiecznie w sali i na placu- ustalenie reguł bezpiecznych zabaw- kontrakt grupowy.
Zabawa czytelnicza „Moje imię” – poznanie i utrwalenie wyglądu graficznego swojego imienia przez dzieci (wg prop. I. Majchrzak.)
Spacer po osiedlu w pobliżu przedszkola – zaznajamianie dzieci z miejscem usytuowania budynku przedszkolnego w otoczeniu budynków mieszkalnych.
Moja ulubiona zabawka- Kolorowanie obrazka.
„Niespodzianka – ulepianka” – lepienie z masy solnej na dowolny temat.
Zabawa ortofoniczna „Robimy porządki”- ćwiczenia na zgłoskach szur, szu.
Zabawa naśladowcza „Czym poruszamy?”- nazywanie i pokazywanie poszczególnych części ciała.
„Miś” – składanie obrazka z 4 części.
Zabawa dydaktyczna „Zgubione zabawki” – utrwalenie nazw kącików, segregowanie zabawek do kącików.
Zabawy integracyjne „Król ciszy” .”Mam na imię”- wg. Klanzy.
-Zabawy paluszkowe „Rączki”,” Murzynek”, „Pokazywanka” Zabawy tradycyjne ze śpiewem „ Różyczka”, „Ulijanka”
Zabawa ruchowa „Rób to co ja”- wdrażanie do reagowania na sygnały umowne-stajemy prosto w rozsypce, w kole, w pociągu.
Zagadki słuchowe- rozpoznawanie dźwięków z kasety magnetofonowej.
Osiągnięcia dzieci
-Reguły bezpiecznych zabaw w sali i poza nią:
-Nie oddalanie się z sali
-Odkładanie zabawek na swoje miejsce
-zgodne zabawy z innymi dziećmi
- zasady korzystania ze sprzętu ogrodowego
Nauczą się
-Przestrzegać ustalonych umów grupowych
- składać obrazek z 4 cz.
Utrwalą:
-Imiona nauczycielek, kolegów i koleżanek z grupy
ZADANIA I TREŚCI
METODY I FORMY ORGANIZACYJNE
FORMY AKTYWNOŚCI DZIECI
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
DZIECI
OCENA REALIZACJI ZADAŃ
DARY JESIENI w PARKU I SADZIE
Obserwowanie przyrody w najbliższym otoczeniu przedszkola.
Poznawanie darów jesieni i charakterystycznych cech nowej pory roku.
1. Rozmowa oparta na treści wiersza T. Śliwiaka „Idzie jesień”.
2. Opowiadanie na podstawie utworu H. Ochockiej „ Elemelek w naszyjniku-trochę strachu, dużo krzyku”.
3.Teatrzyk z wykorzystaniem sylwet pt. „Idzie jesień z pełnym koszem” wg M. Terlikowskiej.
3.Już jesień- osłuchanie i nauka piosenki „Kasztanki” .Próby określania jej tempa. Zabawa inscenizowana do piosenki.
Zabawa rytmiczna „Zbieramy liście”.
Rozpoznawanie brzmienia instrumentów perkusyjnych: bębenek, trójkąt, tamburyn.
Muchomor- praca przestrzenna rolka po papierze , karton papier kolorowy.
Jesienne drzewo- wyklejanie różnorodnych materiału przyrodniczego, plasteliny, kulek bibuły.
Owoce- wydzieranie różnorodnych papieru kolorowego.
-Układanie różnorodnych kompozycji z materiału przyrodniczego –kasztany, listki, żołędzie.
-Ćwiczenia oddechowe „Listki”.
-„Opowiedz co dzieje się na obrazku” - ćwiczenia w wypowiadaniu się w oparciu o karty dydaktyczne G. Demel.
-W kąciku przyrody- segregowanie „Darów przyrody”- jarzębina, żołędzie ,kasztany. Zorganizowanie straganu z owocami.
-Zabawa relaksująca „Taniec liści”.
-Zabawa dyd. „Warzywa do garnka” wg Z. Bogdanowicz – rozpoznawanie dotykiem kształtu kilku warzyw
-„Jesienne przysmaki” – rozmowa z dziećmi na temat korzyści wynikających z jedzenia owoców (jabłka, śliwki, gruszki), zachęcanie dzieci do ich spożywania.
Dary jesieni
Typowe zjawiska charakterystyczne dla jesieni.
Sposób wykonania pracy wg. wzoru.
Instrumenty perkusyjne- bębenek, tamburyn,
Graficzny wygląd swojego imienia
Piosenki „Kasztanki”
Rozpoznawać i nazywać owoce.
Rozpoznawać dary jesieni- liście kasztanowca ,dębu, owoce jarzębiny dębu.
ADANIA I TREŚCI
Bezpiecznie spacerujemy.
Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
Przypomnienie i utrwalenie zasad bezpiecznych spacerów.
1. Rozmowa oparta na treści wiersza W. Fabera „Światła na skrzyżowaniu”.(A jak będzie słońce...str.122)
...
annetti36