TRANSPORT KOLEJOWY Prezentacja EiP ĆWICZENIA.pdf

(213 KB) Pobierz
TRANSPORT KOLEJOWY
TRANSPORT KOLEJOWY
Ta gałąź transportu czasy swojej świetności ma już za sobą. Przypadły
one na drugą potowe XIX w. i pierwszą połowę XX w. Kolej położyła
nieocenione zasługi dla rozwoju przemysłu, handlu i kształtowania się
współczesnych gospodarek Zastosowanie maszyny parowej do napędu
lokomotyw określamy dzisiaj mianem II rewolucji w transporcie.
Współcześnie jednak, czyli na początku XXI w., kolej znalazła się na
etapie, w którym musi walczyć o przetrwanie.
Przewozy wykonywane transportem kolejowym są zdominowane przez
ładunki masowe. Dominują tu tradycyjne towary, jak: węgiel, ruda żelaza,
zboża, nawozy, wyroby stalowe, materiały budowlane, przetwory ropy
naftowej. Stanowią one ponad 90% ładunków obsługiwanych przez
transport kolejowy.
W towarowym transporcie kolejowym jednostki trakcyjne, tj. lokomotywy,
są oddzielone od pojazdów, czyli wagonów. Współcześnie mamy do
czynienia z dwoma rodzajami trakcji - spalinową i elektryczną, które
zastąpiły trakcję parową.
Oddzielenie jednostek trakcyjnych od przewozowych ma tę zaletę, iż moż-
na tworzyć pociągi o zróżnicowanej liczbie wagonów i ładowności, w
zależności od natężenia ruchu i potrzeb. Rzutuje to na masowość tej gałęzi
transportu, którą możemy określić jako dużą. Wpływają na to dwa
czynniki - ładowność wagonów i ładowność pociągów. Współcześnie używa
się najczęściej wagonów czteroosiowych, które mogą jednorazowo
zabierać około 60 ton ładunku. W eksploatacji znajdują się też wagony
większe, mogące pomieścić do 90 lub nawet do 120 ton ładunku.
Z wagonów formuje się pociągi, których masa netto (masa ładunku) może
być bardzo zróżnicowana i mieścić się w granicach od 300 do 1000 ton, a
nawet więcej.
Na infrastrukturę punktową w tej gałęzi transportu składa się sieć stacji
towarowych i punktów przeładunkowych, które można klasyfikować
według ich wielkości lub specjalizacji, np. stacje węzłowe i pośrednie,
stacje kontenerowe (zwane terminalami kontenerowymi), stacje
przeznaczone do obsługi ruchu lokalnego, krajowego i międzynarodowego.
Większe stacje mają urządzenia przeładunkowe zainstalowane przy torach
ogólnego użytku, plac składowy, ewentualnie magazyn, sprzęt
manipulacyjny. Wiele załadowców, jak np. kopalnie czy huty, ma własne
punkty załadunkowo-wyładunkowe, zlokalizowane przy zakładowych
bocznicach kolejowych.
Specjalną rolę spełniają stacje rozrządowe, na których są formowane i
rozformowywane składy pociągów, a także dołączane i odłączane wagony.
Der DB-Konzern auf einen Blick –
Krótka prezentacja niemieckiej kolei
SIEĆ POŁĄCZEŃ ICE
CZERWONE-LINIE DUŻYCH PRĘDKOŚCI DO 300 KM/H
POMARAŃCZOWE-LINIE DUŻYCH PRĘDKOŚCI DO 250 KM/H LUB WIĘCEJ
NIEBIESKIE-ZMODERNIZOWANE LINIE DO 200 KM/H LUB 230 KM/H
SZARE-LINIE KONWENCJONALNE, PRZEWAŻNIE ZMODERNIZOWANE DO
160 KM/H
62447377.002.png
DANE I FAKTY DB
OBRÓT : 2007 ROK
31 309 000 000 €
ILOŚĆ PRACOWNIKÓW
237 078 OSÓB
PRZYSTANKI I DWORCE
5 718 SZT.
INFRASTRUKTURA KOLEJOWA
35 593 KM
WIADUKTY
29 180 SZT.
TUNELE
804 SZT.
PRZEJAZDY KOLEJOWE
(W TYM Z ZAPORAMI)
23 508 SZT.
(11 810 SZT.)
LOKOMOTYWY
14 383 SZT.
POCIĄGI ICE
196 SZT.
WAGONY TOWAROWE
169 331 SZT.
WAGONY PASAŻERSKIE
10 820 SZT.
TRANSPORT PASAŻERSKI
POCIAGI REGIONALNE
28 889 / DZIEŃ
POCIĄGI DALEKOBIEŻNE
1 302 / DZIEŃ
PODRÓŻNI
1 854 000 000 / ROK
TRANSPORT TOWAROWY
TOWARY
312 800 000 TON
ŚREDNI PRZEWÓZ
481 TON / 1 POCIĄG
RELACJE
4 674 SZT. / DZIEŃ
62447377.003.png 62447377.004.png 62447377.005.png 62447377.001.png
Plan generalny dla przyszłości transportu towarowego.
Najważniejszym rynkiem dla kolei towarowych są Niemcy, przypada na nie
obecnie 1/5 łącznych tkm (i pozostaną liderem do 2020 r. ze 150 mld tkm). W
2020 r. udział ten wzrośnie prawie o 1/4, średnio o blisko 2 % rocznie, tj. mniej
niż wynosi średni wskaźnik europejski. Silniejszy wzrost transportu
samochodowego spowoduje zmniejszenie udziału kolei o blisko pół punktu
procentowego.
Federalne Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Urbanizacji Niemiec
przedstawiło w lutym 2008 r., po uzgodnieniach międzyresortowych, „Plan
generalny dla transportu towarowego ilogistyki”. Stanowi on koncepcję
mobilności i rozwoju gospodarczego w dobie globalizacji; nadaje kolejowemu
transportowi towarowemu priorytet w realizacji zadań przewozowych.
Plan generalny zawiera program przebudowy i zestawienie środków, które
pozwolą na nadanie priorytetu kolej. Poprzedni rząd również stawiał sobie taki
cel. Przedsiębiorstwa transportowe i logistyczne sektora kolejowego mogły
korzystać ześrodków przyznanych wspólnie kolei iżegludze śródlądowej
w wysokości równej wsparciu dla transportu samochodowego.
Już w 2001 r. ówczesny rząd przedstawił prognozę w zakresie polityki
transportowej dla przewozów pasażerskich i towarowych.
Twórcy planu podkreślają zależność kondycji przedsiębiorstw
transportowych i sprawnie funkcjonującego transportu towarowego. Udział
eksportu w niemieckim produkcie krajowym brutto wzrósł z 16 % do 23 %
w latach 1995-2006. Sektor logistyczny, zatrudniający bezpośrednio ponad
2,6mln pracowników, należy do największych inajbardziej dynamicznie
rozwijających się rynków pracy w Niemczech. Obrót niemieckiej gospodarki
logistycznej (zajmującej trzecie miejsce wzjednoczonej Europie) wynosi
836 mld €. Bez ingerencji polityki transportowej należy się liczyć ze wzrostem
przewozów towarowych w Niemczech o ponad 70 % do 2025 r. (w transporcie
samochodowym przekraczają nawet 80 %). Tak silny wzrost przewozów
prowadziłby do zaostrzenia problemów klimatycznych i ochrony środowiska
naturalnego. Obok wzrostu poziomu hałasu i zajęcia znacznej przestrzeni
doszłoby do zwiększenia emisji szkodliwych związków. Według Unii Europejskiej
transport jest odpowiedzialny za 20 % emisji CO 2 ; jedna trzecia emisji przypada
na przewozy towarowe. Od ropy naftowej zależnych jest 71 % wszystkich
środków transportu (w 97% transport samochodowy). Uwarunkowania
demograficzne wpływają wistotny sposób na branżę: przedsiębiorstwa
transportowe i logistyczne muszą konkurować z innymi o coraz mniejsze rezerwy
personelu. Kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa jest pozyskanie
wysokokwalifikowanych kadr.
W procesie przygotowywania planu generalnego dla przewozów
towarowych ilogistyki uczestniczyli przedstawiciele sfer gospodarczych,
naukowych, politycznych; wynik wielomiesięcznych ustaleń zawarto w liście
proponowanych środków zaradczych, która została poddana weryfikacji przez
wszystkie uczestniczące instytucje oraz skonfrontowana zwytycznymi
ministerstwa. Plan generalny stawia następujące cele:
funkcjonalne ukształtowanie szlaków komunikacyjnych i optymalne
wykorzystanie infrastruktury, co ogranicza konieczność jej rozbudowy;
ograniczenie przebiegów dzięki zastosowaniu zaawansowanych
koncepcji logistycznych i nowatorskich technik transportowych;
przeniesienie ciężaru przewozów na kolej (wykorzystanie mocnych
stron poszczególnych środków transportu ma duże znaczenie dla
przewozów kombinowanych);
intensyfikacja rozbudowy osi transportowych i węzłów, zwłaszcza
przeciążonych oraz tych, na których wbliskiej perspektywie
spodziewany jest ponadproporcjonalny wzrost natężenia ruchu;
zorientowanie rozwoju transportu na potrzeby ochrony środowiska
naturalnego iklimatu (wtransporcie kolejowym coraz większego
znaczenia nabiera walka z hałasem);
stworzenie dobrych warunków pracy i kształcenia kadr.
Plan generalny przewiduje w 37 środków zaradczych, które mają
pierwszorzędne znaczenie dla kolejowego transportu towarowego. Dla
optymalnej organizacji wydajnych szlaków przewozowych i ich wykorzystania
konieczne jest opracowanie koncepcji szybkiego wprowadzenia
międzynarodowego systemu sterowania pociągami (ETCS) w przeciążonych
korytarzach kolejowych w Niemczech. Koncepcja powinna uwzględniać potrzeby
infrastruktury i taboru: finansowanie, okres realizacji (do 2025 r.) i instytucje
odpowiedzialne. Jako priorytet ministerstwo traktuje także politykę portową. Dla
sprostania rosnącym dynamicznie zadaniom przeładunkowym niezbędne są
inwestycje w kolejowym transporcie towarowym i infrastrukturze kolejowej,
zwłaszcza na zapleczu portów i w zakresie logistyki portowej. Termin realizacji
tej koncepcji wyznaczono na 2008 rok.
Zwiększenie inwestycji i pełniejsze wykorzystanie nowatorskich,
podnoszących przepustowość technologii, jest niezbędne dla ograniczenia
nadmiernego ruchu. Nastąpi przy tym wzrost limitów obciążenia systemów
z jednoczesnym ograniczeniem wykorzystania rezerw. Promowane będą projekty
zastosowania nowatorskich technologii (m. in. urządzeń przeładunkowych) - od
fazy badawczej aż po zastosowanie komercyjne. Już w 2008 r. przewiduje się
sukcesywne wprowadzanie długich składów pociągowych, transportów piętrowych
izastosowanie europejskiego systemu satelitarnego Galileo kosztem
dodatkowych 100 mln € rocznie. Środkiem stymulującym wykorzystanie
transportu kolejowego ma być także wprowadzenie wlatach 2009-2010
progresywnych opłat drogowych uzależnionych od długości drogi przewozu.
W ramach reformy podatków - w związku z potrzebą ochrony środowiska
naturalnego - wprowadzono wNiemczech podatek od zużycia energii
elektrycznej. To postawiło kolej wniekorzystnej sytuacji wstosunku do
transportu samochodowego. Transport kolejowy jest z oczywistych względów
bardziej ekologiczny od innych środków transportu. Polityka UE postuluje
zaniechanie pobierania podatku od zużycia energii elektrycznej przez kolej,
uzasadniając to niewielkimi wpływami z tego tytułu.
Plan generalny przewiduje zwiększenie środków na transport kombinowany
do 150 mln € rocznie dla pilnej rozbudowy możliwości przeładunkowych i
dostosowania do wzrastających potrzeb. Pożądane jest opracowanie nowych
technik przeładunkowych dla podniesienia wydajności transportu
kombinowanego. Według wytycznych planu mogą być realizowane projekty
pilotowe, nie objęte aktualnymi programami wsparcia. Wymagają one
zapewnienia dodatkowych środków finansowych w wysokości 30 mln € rocznie.
Rozmaite sposoby uwzględniania kosztów rzeczywistych przy kształtowaniu cen
prowadzą do rozbieżności pomiędzy popytem a tymi kosztami. Wykorzystanie
rezerw i dalsze koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo nie są uwzględniane.
Opracowana koncepcja powinna przyczynić się do pełniejszego powiązania
Zgłoś jeśli naruszono regulamin