Typologia orientacji przedsiębiorstw R.Niestrój.pdf

(62 KB) Pobierz
art-1_Niestroj.p65
677
Akademii Ekonomicznej w Krakowie
2005
Roman Niestrój
Katedra Marketingu a
Typologia orientacji przedsiębiorstw
1. Wprowadzenie
Niemal każdy podręcznik marketingu zawiera w początkowych rozdziałach
omówienie tzw. orientacji marketingowej, kwestia ta stanowi bowiem ważny ele-
ment wiedzy objaśniającej genezę i istotę marketingu. W minionych latach, w Pol-
sce, poświęcano tej tematyce stosunkowo dużo uwagi, czego śladem są liczne arty-
kuły i referaty naukowe. Jednak w ogromnej większości przypadków celem tych
publikacji była popularyzacja koncepcji marketingowej, której znaczenie gwałtow-
nie wzrosło wraz z nastaniem w Polsce gospodarki rynkowej. W dążeniu do popu-
laryzacji marketingu nie przywiązywano należytej wagi do precyzji, a niekiedy na-
wet do elementarnej logiki wypowiedzi na temat wspomnianych orientacji. Sporo
zamieszania wprowadziły tu również nieprecyzyjne tłumaczenia tez i pojęć zaczerp-
niętych z literatury obcojęzycznej, często bezkrytycznie powielanych przez polskich
autorów. Istotne rozbieżności interpretacyjne pojawiają się już przy określaniu
przedmiotu orientacji (orientacja czego lub kogo?), jak również w odniesieniu do
podstawowych dla omawianego problemu pojęć, takich jak „orientacja rynkowa”
i „orientacja marketingowa”. Pojawiały się wprawdzie głosy protestu przeciwko
nieuzasadnionemu mnożeniu i zacieraniu utrwalonego już znaczenia niektórych
pojęć 1 , jednakże nie miało to większego wpływu na późniejsze publikacje, poru-
szające omawianą tematykę.
Dyskusje terminologiczne często uchodzą za jałowe, niepraktyczne. Mimo to,
kierując się przede wszystkim względami dydaktycznymi, zamierzam w niniejszym
artykule podjąć próbę pewnego uporządkowania, a przynajmniej ukazania złożo-
ności omawianego problemu.
1 Por. W. Wrzosek, Drogi i bezdroża marketingu , „Marketing i Rynek” 1998, nr 11.
441435821.004.png
 
8
Roman Niestrój
2. Przedmiot orientacji
Możliwości funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa są określone przez sze-
reg czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które bezpośrednio lub pośrednio
wpływają na jego pozycję rynkową i wyniki finansowe. Znaczenie poszczególnych
czynników, zarówno ze względu na siłę, jak i długotrwałość ich oddziaływania, może
być różne. Zarządy skupiają więc uwagę przede wszystkim na tych czynnikach,
które w największym stopniu oddziałują na egzystencję i rozwój danej jednostki
gospodarczej. Uznanie określonego czynnika za wiodący pociąga za sobą odpo-
wiednie ogólne ukierunkowanie przedsiębiorstwa. Każdorazowa ocena (progno-
za) stanu tego czynnika stanowi punkt wyjścia do określenia celów, strategii dzia-
łania i wszelkich dalszych decyzji gospodarczych.
W źródłach literaturowych, opisujących proces ewolucji orientacji przedsię-
biorstw, najczęściej wymienia się cztery fazy tego procesu, określane jako: orienta-
cja produkcyjna, orientacja sprzedażowa (dystrybucyjna), orientacja na klienta
(marketingowa) oraz orientacja społeczna lub strategiczna. W określeniach tych
słowo „orientacja” oznacza to samo co „ukierunkowanie” lub „ogólne nastawie-
nie”. Natychmiast jednak pojawia się pytanie, czego lub kogo owo ukierunkowa-
nie dotyczy. Według F. Misiąga określenie „orientacja marketingowa” odnosi się
do wewnętrznych warunków firmy i obejmuje głównie postawy, predyspozycje
i umiejętności personelu. „Kluczowym składnikiem tej orientacji są postawy pra-
cowników, które można określić jako trwały, a zarazem pozytywny stosunek do
marketingu jako koncepcji działań rynkowych” 2 . Najczęściej jednak autorzy nie
wyjaśniają tej kwestii. Z kontekstu wypowiedzi można wnioskować, że zdecydowa-
na większość autorów odnosi omawiane określenia do przedsiębiorstwa (firmy)
lub zarządzania rozumianego zarówno jako proces, jak i system organizacyjny 3 .
Zdarzają się jednak również inne odniesienia, np. w podręczniku europejskim
Ph. Kotlera wskazuje się, że poszczególne typy orientacji stanowią „pogląd”, „filo-
zofię”, „koncepcję” odnoszące się do zarządzania 4 . Z kolei w innym popularnym
podręczniku mówi się nie o zmieniających się orientacjach przedsiębiorstw, lecz
o „erach” wyróżnionych w procesie ewolucji orientacji rynkowej. Prowadzi to do
zaskakującej konkluzji wskazującej na orientację rynkową jako najwyższy etap
ewolucji … orientacji rynkowej 5 .
2 F. Misiąg, Bariery procesu kształtowania orientacji marketingowej , „Handel Wewnętrzny” 2003, nr
2.
3 Por. m.in.: L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej
firmy , PWE, Warszawa 2000; J. Lambin, Strategiczne zarządzanie marketingowe , Wydawnictwo Na-
ukowe PWN, Warszawa 2001; F. Misiąg, Metodyczne problemy badania orientacji marketingowej ,
„Marketing i Rynek” 2001, nr 10; K. Przybyłowski, S. Hartley, R. Kerin, W. Rudelius, Marketing ,
Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
4 Ph. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wong, Marketing. Podręcznik europejski , PWE,
Warszawa 2002, s. 49.
441435821.005.png
 
Typologia orientacji przedsiębiorstw
9
Podobne do wyżej wskazanego nieporozumienia, spotykane również w innych
źródłach, wynikają najczęściej z podwójnego znaczenia terminu „marketing”, któ-
ry oznacza zarówno określoną sferę działań przedsiębiorczych (funkcję), odno-
szącą się do rynku zbytu każdego przedsiębiorstwa, jak i tzw. koncepcję marke-
tingową ( marketing concept ), stanowiącą ukształtowany w latach sześćdziesią-
tych minionego stulecia zbiór zasad i reguł określających sposób działania
i miejsce marketingu w przedsiębiorstwie. Mając więc na myśli marketing w ro-
zumieniu funkcjonalnym, można oczywiście mówić o jego ewolucji, zarówno jak
idzie o zakres czynnościowy, jak i znaczenie decyzji i działań marketingowych
w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W tym rozumieniu marketing podlegał ewolu-
cji również w czasach poprzedzających pojawienie się koncepcji marketingowej,
a więc w okresie, gdy dominowała orientacja produkcyjna, a następnie sprzeda-
żowa, i – co więcej – marketing nadal się zmienia, stosownie do pojawiających się
nowych wyzwań i możliwości działania. Ewolucji marketingu nie należy jednak
mylić z ewolucją orientacji przedsiębiorstw. Ich ukierunkowanie zmienia się
w zależności od oceny znaczenia poszczególnych czynników sukcesu przez zarząd
przedsiębiorstwa i od jego skuteczności w kształtowaniu odpowiednich postaw
personelu i struktury pozostałych zasobów przedsiębiorstwa. Fakt, że przedsię-
biorstwo w swoich działaniach jest nastawione głównie na racjonalizację procesów
wytwórczych lub na dystrybucję (jest zorientowane produkcyjnie lub sprzedażo-
wo) wcale nie musi więc oznaczać, że nie prowadzi ono działań marketingowych.
Oznacza jedynie, że zakres tych działań nie jest tak szeroki, jak w przedsiębior-
stwie ukierunkowanym na konsumenta, a ich rola skupia się na wspieraniu sprze-
daży tego, co firma wytwarza.
3. Historyczne i prakseologiczne znaczenie orientacji
przedsiębiorstw
Zmiany zachodzące w makrootoczeniu przedsiębiorstw oraz pojawianie się
nowych, alternatywnych koncepcji marketingowych powodują, że odpowiednio
zmienia się również treść i sposób rozumienia rynkowej (marketingowej) orienta-
cji przedsiębiorstwa. I tak np. firma ukierunkowana według koncepcji marketingu
partnerskiego nadal pozostaje w obrębie orientacji marketingowej, chociaż jest to
już inny marketing, różniący się od tego, którego istotę określa klasyczna koncep-
cja marketingowa.
Z mnogością i trybem wykształcania się poszczególnych typów orientacji wiąże
się kolejne pytanie: czy poszczególne typy orientacji przedsiębiorstw można i nale-
ży traktować wyłącznie jako powiązane sekwencyjnie kategorie historyczno-sytu-
acyjne; czy raczej jako kategorie prakseologiczne, wskazujące różne koncepcje (wa-
rianty) szeroko rozumianej filozofii przedsiębiorstwa 6 . W pierwszym wypadku
6 Por. m.in.: P. Kotler, Marketing – analiza, planowanie, wdrożenie i kontrola , Gebethner i Ska,
Warszawa 1994, s. 13–26; oraz K. Przybyłowski, S. Hartley, R. Kerin, W. Rudelius, op. cit ., s. 20–23.
441435821.001.png
 
10
Roman Niestrój
należy założyć, że każda kolejna orientacja reprezentuje wyższy poziom zarządza-
nia od poprzedzającej ją. Wynika z tego krytyczny lub wręcz negatywny stosunek
do orientacji wcześniejszych, jako przestarzałych, nie nowoczesnych, a zarazem
afirmacja orientacji nowych do niedawna – marketingowej, a następnie społecznej
lub strategicznej. Dla takiego sposobu traktowania orientacji przedsiębiorstwa cha-
rakterystyczne jest także stałe kontestowanie popularnych w danej chwili orientacji
i poszukiwanie oraz lansowanie nowych koncepcji. Powoduje to niejednoznacz-
ność wiedzy traktującej o orientacjach przedsiębiorstw. Z wiedzy pozytywnej, opi-
sującej i objaśniającej praktykę gospodarczą, przekształca się ona w wiedzę nor-
matywną, gdzie trudno czasem oddzielić opis rzeczywistości od twórczości autora,
odzwierciedlającej jego własne wyobrażenia na temat efektywnej filozofii zarzą-
dzania biznesem.
Zakładając z kolei czasową niezależność poszczególnych orientacji, od teorii
należałoby oczekiwać metodycznie poprawnej klasyfikacji, zmierzającej do zde-
finiowania określonych typów ukierunkowania przedsiębiorstw. Z tego punktu
widzenia należy krytycznie ocenić poprawność wyszczególnionych dotychczas
orientacji. Przede wszystkim zwraca uwagę niejednorodność zastosowanych kry-
teriów podziału: w wypadku orientacji produkcyjnej i orientacji sprzedażowej
podstawą ich wyróżnienia są odpowiednie funkcje gospodarcze, w wypadku orien-
tacji na klienta, utożsamianej z orientacją marketingową, jest nią podmiot – kon-
sument (nabywca) lub idea (koncepcja marketingowa), w końcu w wypadku mar-
ketingu społecznego jest to rozmaicie definiowane społeczeństwo, najczęściej
postrzegane jako składowa makrootoczenia i przedmiot analizy strategicznej sy-
tuacji firmy.
Wracając więc do wcześniej postawionego pytania należy stwierdzić, że z punktu
widzenia potrzeb doskonalenia zarządzania bardziej uzasadnione wydaje się trak-
towanie poszczególnych orientacji jako kategorii prakseologicznych, wskazujących
różne możliwości ukierunkowania potencjału przedsiębiorstwa odpowiednio do
jego charakteru i warunków działania. Podejście takie można także uznać za od-
powiednie z punktu widzenia kształtowania prawidłowych relacji między teorią
i praktyką zarządzania. Obiektywny opis poszczególnych typów orientacji ukazuje
bowiem nie tylko historyczne tło i przesłanki ich wykształcania się, ale także warunki
i okoliczności uzasadniające efektywne ich naśladowanie. Ukazuje więc pole wyboru
możliwych rozwiązań praktycznych i w tym sensie stanowi pomoc, a nie jednoznacz-
ne zalecenie dla menedżera poszukującego własnej koncepcji działania.
4. Typy orientacji
W świetle powyższych rozważań, celowe wydaje się zwrócenie uwagi na pro-
blem właściwej typologii orientacji przedsiębiorstw. Winna ona nawiązywać do kla-
syfikacji wspomnianych na wstępie czynników, warunkujących funkcjonowanie
i rozwój przedsiębiorstwa. Konsekwencją tego będzie hierarchiczność podziału.
 
Typologia orientacji przedsiębiorstw
11
Oznacza to, że w ramach określonych orientacji ogólnych zostaną wyróżnione sub-
orientacje 7 (rys. 1).
Orientacja
przedsiębiorstwa
wewnętrzna
(na własne zasoby)
zewnętrzna
(na otoczenie)
rynkowa
strategiczna
produkcyjna
na konsumenta
(nabywcę końcowego,
indywidualnego lub
instytucjonalnego)
społeczna
sprzedażowa
ekologiczna
marketingowa
(na marketing jako
funkcję)
na pośrednika
handlowego
(jako klienta)
na inne elementy
makrootoczenia
na inne funkcje
wewnętrzne
na konkurenta
na dostawcę
Rys. 1. Typy orientacji jednostek gospodarczych
Źródło: opracowanie własne.
Wychodząc z podziału czynników sukcesu na wewnętrzne i zewnętrzne, nale-
żałoby odpowiednio rozróżnić orientację wewnętrzną i orientację zewnętrzną.
Aczkolwiek jest to bardzo ogólne zarysowanie różnych koncepcji działania, roz-
strzyga jednak bardzo ważną kwestię, a mianowicie to, w czym firma postrzega
główne źródła swojego sukcesu: we własnych zasobach i procesach, czy w otocze-
niu.
7 Potrzebę wyróżnienia suborientacji dostrzegają L. Garbarski, I. Rutkowski i W. Wrzosek,
autorzy cytowanej pracy: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy (s. 38) wskazując, że w „obrę-
bie orientacji rynkowej mogą być wyróżnione dwie suborientacje, a mianowicie: popytowa i konku-
441435821.002.png 441435821.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin