praca z dzieckiem dyslektycznym.doc

(25 KB) Pobierz
W pracy z dzieckiem dyslektycznym najbardziej skuteczne jest uczenie polisensoryczne: jednoczesne zaangażowanie wielu zmysłów: słuchu, wzroku i kinestezji

W pracy z dzieckiem dyslektycznym najbardziej skuteczne jest uczenie polisensoryczne: jednoczesne zaangażowanie wielu zmysłów: słuchu, wzroku i kinestezji. Maksymalnie wykorzystać należy te zmysły, które funkcjonują prawidłowo z jednoczesnym ćwiczeniem tych słabszych.

Dzieci dyslektyczne nie powinny:

o      czytać głośno w obecności całej klasy, ponieważ potęguje to napięcie emocjonalne, w wyniku czego dzieci te czytają gorzej. Mogą czytać głośno wówczas, gdy opanowały zadany tekst w domu lub w czasie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,

o      czytać zbyt długich czytanek - należy wyznaczyć pewną część do czytania głośnego w celu doskonalenia techniki czytania,

o      pisać dyktand (nauczyciel winien zastąpić je, szczególnie w początkowym okresie nauki, pisaniem z pamięci),

Z kolei nauczyciel nie powinien:

o      stosować rywalizacji i stawiać za wzór zdolniejsze dzieci, którym dziecko dyslektyczne nie jest w stanie dorównać,

o      omawiać błędów w obecności całej klasy.

W pracy z dzieckiem dyslektycznym należy:

o      stosować na przemian czytanie głośne i czytanie ciche utworów ze sprawdzaniem zrozumienia tekstu,

o      utrwalać i powtarzać wiadomości przy każdej nadarzającej się okazji w ciągu dnia,

o      polecać pisanie ołówkiem w większej liniaturze, szczególnie w początkowym okresie nauki szkolnej,

o      przy ocenie prac pisemnych z języka polskiego nie brać pod uwagę błędów dyslektycznych, które mogą znacznie ją obniżyć (oceniać treść)Na ogólną ocenę z języka polskiego powinny mieć wpływ wszystkie osiągnięcia w tym przedmiocie.

Należy usuwać wyrazy niepoprawnie napisane tak, by uczeń nie przyswajał sobie w pamięci wzrokowej ich wadliwego obrazu graficznego poprzez:

o      całkowite zamazanie wyrazów z błędem i napisanie ich u góry w sposób poprawny,

o      naklejanie pasków poprawnie napisanych wyrazów w miejsce wyrazów z błędem,

o      zaznaczanie na marginesie liczby słów błędnie napisanych; dzieci same je znajdują poprzez porównanie z tekstem poprawnie napisanym.

Pomoc dzieciom dyslektycznym to:

o      stosowanie wielu ćwiczeń grafomotorycznych doskonalących technikę pisania (przepisywanie rodzi awersję do pisania),

o      częste sprawdzanie zeszytów i poprawności zapisów prac domowych, by wyeliminować zniekształcenia informacji,

o      prowadzenie słownika wyrazów trudnych,

o      czuwanie nad uaktywnianiem dzieci w czasie lekcji i dodatkowych zajęć poprzez stosowanie atrakcyjnych pomocy dydaktycznych i przerw relaksacyjnych,

o      częste sprawdzanie wiadomości ustnych,

o      dostosowanie wymagań do praktycznych możliwości dziecka, mając na uwadze poziom trudności ucznia,

o      stosowanie słowników ortograficznych podczas klasówek i wypracowań,

o      stosowanie różnego rodzaju wzmocnień - zachęt, pochwał,

o      organizowanie sytuacji zapewniających przeżycie sukcesu w celu uzyskania wiary we własne siły,

o      otoczenie opieką i wsparciem ze strony klasy, z jednoczesnym powierzaniem ról możliwych do spełnienia,

o      uczenie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych,

o      ćwiczenie odporności psychicznej,

o      uczenie właściwych zachowań w sytuacjach napięć agresywnych jako reakcji obronnych na niepowodzenia,

o      stosowanie indywidualnych wymagań w zakresie podawania nowego materiału i odpowiednich informacji,

o      stała współpraca i wymiana informacji między szkołą a domem.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin