SPIS TREŚCI
WSTĘP. 3
1. THE METHODS OF THE DEVIL. Heinrich Krämer and Jacob Sprenger. 4
2. ON WITCHKRAFT. Reginald Scot. 5
3. THE DISCOVERY OF WITCHES: IN ANSWER TO SEVERAL QUERIES. Matthew Hopkins. 16
4. ON WITCHES AND WITCHCRAFT. Cotton Mather. 21
5. THE NON-EXISTENT SOCIETY OF WITCHES. Norman Cohn. 28
6. THE RELEVANCE OF SOCIAL ANTHROPOLOGY TO THE HISTORICAL STUDY OF ENGLISH WITCHCRAFT. Keith Thomas. 42
7. SCOTTISH WITCHCRAFT IN ITS COMPARATIVE SETTING. Christina Larner. 56
8. WITCHCRAFT AND PURITAN BELIEFS. Richard Weisman. 62
9. A WORLD OF WONDERS. David Hall. 76
10. THE NIGHT BATTLES. Carlo Ginzburg. 85
11. THE NIGHT-WITCH IN POPULAR IMAGINATION. Norman Cohn. 98
12. IMAGE MAGIC AND THE LIKE. George Lyman Kittredge. 108
13. DIVINING, HEALING, AND DESTROYING. Richard Godbeer. 115
14. ACTIVITIES OF AFRICAN WITCHES. Geoffrey Parrinder. 129
15. WITCHES AMONG THE AZANDE. E. E. Evans-Pritchard. 139
16. MAGICAL PRACTICIES AND BELIEFS. Philip D. Morgan. 157
17. ARCHAEOLOGICAL EVIDENCE FOR A POSSIBLE WITCH IN BARBADOS, WEST INDIES. Jerome Handler. 166
18. AN AFRO-AMERICAN FOLK RELIGION. William D. Piersen. 167
19. THE INDIAN RESPONSE. Fernando Cervantes. 168
20. INDIAN SHAMANS AND ENGLISH WITCHES. Alfred Cave. 178
21. PUEBLO WITCHCRAFT. Marc Simmons. 189
22. THE MEDICINE MAN AND THE KANAIMA. Walter E. Roth. 201
23. FACTIONS AND EXCLUSIONS IN TWO SOUTH AMERICAN VILLAGE SYSTEMS. Peter Rivière. 210
24. THE POSSESION OF ELIZABETH KNAPP OF GROTON. Samuel Willard. 211
25. BEWITCHMENT OF THE GOODWIN CHILDREN. Cotton Mather. 212
26. CLASSIC ACCUSERS: THE POSSESED. Joseph Klaits. 224
27. POSSESION AND DISPOSSESION. Keith Thomas. 235
28. WITCHCRAFT IN NEW ENGLAND. Chadwick Hansen. 236
29. WITCHCRAFT: THE “CAPTIVITY TO SPECTRES”. Richard Slotkin. 237
30. WHY WOMEN ARE CHIEFLY ADDICTED TO EVIL SUPERSTITIONS. Heinrich Krämer and Jacob Sprenger. 238
31. THE CHARACTER OF A VIRTOUS WOMAN. Cotton Mather. 239
32. TWO SERMONS ON WOMEN AND THE DEVIL. Samuel Willard. 240
33. THE MAKING OF THE GREAT WITCH-HUNT. Norman Cohn. 241
34. THE MYTH OF THE IMPROVED STATUS OF PROTESTANT WOMEN: THE CASE OF THE WITCHCRAZE. Allison P. Coudert. 247
35. THE DEVIL, THE BODY, AND THE FEMININE SOUL IN PURITAN NEW ENGLAND. Elizabeth Reis. 248
36. WORDS, WITCHES, AND WOMAN TROUBLE. Jane Kamensky. 249
37. THE ECONOMIC BASIS OF WITCHCRAFT. Carol F. Karlsen. 250
38. WHO WERE THE WITCHES. Christina Larner. 264
39. CONJURATION AND WITCHES. Michael Dalton. 274
40. ON THE IDENTIFICATION OF A WITCH. William Perkins. 275
41. EXAMINATION OF TITUBA. 276
42. EXAMINATION OF REBECCA NURSE. 277
43. EXAMINATION OF BRIDGET BISHOP. 278
44. NARRATIVE OF THE SALEM EVENTS. 284
45. ELIZABETH HUBBARD AGAINST TITUBA. 285
46. ABIGAIL WILLIAMS AGAINST TITUBA AND REBECCA NURSE. 286
47. ANN PUTNAM, JR., AGAINST REBECCA NURSE. 288
48. DELIVERANCE HOBBS AGAINST BRIDGET BISHOP. 289
49. JOHN HALE AGAINST BRIDGET BISHOP. 292
50. ADVICE OF THE CLERGY. 294
51. A MULTITUDE OF ERRORS. Thomas Brattle. 295
52. THE APOLOGY OF THE JURY. 305
53. THAT SAD CATASTROPHE. John Hale. 307
54. WITCHRAFT AT SALEM VILLAGE. Charles Upham. 313
55. WITCHCRAFT, THE COURTS, AND COUNTERMAGIC. Richard Godbeer. 314
56. TITUBA’S CONFESION: THE MULTICULTURAL DIMENSIONS OF THE 1692 SALEM WITCH-HUNT. Elaine G. Breslaw. 315
57. THROUGH THE CLOUDS. Larry Gragg. 316
58. ERGOT AND THE SALEM WITCHCRAFT AFFAIR. Mary K. Matossian. 317
59. ERGOT, DEMONIC POSSESION, AND HALLUCINOGENIC DRUGS. H. Sidky. 323
60. UNDERLYING THEMES IN THE WITCHCRAFT OF SEVENTEETH-CENTURY NEW ENGLAND. John Demos. 324
61. AN ACT AGAINST CONJURATION, WITCHCRAFT AND DEALING WITH EVIL AND WICKED SPIRITS. 325
62. ALTERED LIVES. Elaine G. Breslaw. 326
63. 1692: SOME NEW PERSPECTIVES. Paul Boyer and Stephen Nissenbaum. 336
64. THE INVISSIBLE WORLD AT THE VANISHING POINT. Richard Weisman. 343
65. MAGIC, ASTROLOGY, AND THE EARLY AMERICAN RELIGIOUS HERITAGE, 1600 – 1760. Jon Butler. 347
(tłumaczyła też Karolina Suchenek, ale lepiej to zrobił B. Karwowski)
Wersja druga: [2]
O czarnej magii
Reginald Scot
Tłumaczył Błażej Karwowski
W roku 1584 Reginald Scot (1538-1599), anglikański prawnik, wydał przejrzystą krytykę wiedzy czarnoksięskiej. Chociaż król Jerzy I wzywał do spalenia książki w 1603 roku, była ona przedrukowywana kilkukrotnie w tym stuleciu i ukazała się w przekładzie holenderskim (1609). Drugie wydanie po angielsku pochodzi z 1637 roku. Kolejne, nowe wydania były dostępne w 1651 i w 1665 r. W tym fragmencie Odkryć czarnej magii Scot zapewnia, że przypisywanie nadnaturalnych zdolności czarownicom oznacza ignorowanie woli Bożej i zasad działania świata naturalnego, który Bóg stworzył. Nawet dobrowolne przyznanie się do czarnej magii, jak utrzymuje, jest rezultatem omamów; Scot oświadcza kategorycznie, że nigdy nie było wiarygodnych dowodów na domniemany pakt czarownic z szatanem. Scot obala także zmyślone dowody na diaboliczne obrzędy przedstawiane przez Francuza Jeana Bodin w jego traktacie o czarnej magii De la Démonomanie des Sorciers (1580).
Księga 1, Rozdział 1. Zakwestionowanie władzy czarownic nad meteorami i pierwiastkami {Tending to the Rebuke of Such as Attribute Too Much unto Them}
Legendy o czarnej magii zagościły tak szybko i zakorzeniły się tak głęboko w sercu człowieka, że niewielu ludzi lub żaden w dzisiejszych czasach nie jest w stanie cierpliwie doczekać naprawczej dłoni Boga. Bo, gdy tylko przydarzy się mu jakaś odmiana, boleść, choroba, strata dzieci, zboża, bydła lub swobód, raz po raz wzywa czarownic. [To tak] jakby nie było Boga w Izraelu, który rozporządzałby wszelkimi rzeczami zgodnie z Jego wolą, karząc zarówno sprawiedliwych jak i niesprawiedliwych cierpieniem, plagą i nieszczęściem w sposobie i formie którą On uważa za właściwą. Ale od pewnych starych kobiet tu, na ziemi, zwanych czarownicami, wymaga się, by były ukojeniem dla wszystkich człowieczych nieszczęść…
Wmawia się także takim niewiernym ludziom (mówię), że ani grad ni śnieg, grzmot ni błyskawica, deszcz ni burzliwe wichury nie pochodzą z nieba, z Boskiego zrządzenia, lecz są wywołane przebiegłością i mocą czarownic i magów. Tak dalece, iż, jak tylko słychać huk grzmotu czy podmuch wiatru, pędzą bić w dzwony lub wołają by palić czarownice lub też spalić konsekrowane rzeczy w nadziei, że ichni dym wyprowadzi diabła z powietrza, jakby duchy mogły być odstraszone [bać się takich] takimi powierzchownymi zabawkami….
Ależ zapewne, nie jest to ani czarownica, ni diabeł, lecz chwalebny Bóg, co stworzył grzmot…. Lecz nie sądzą nasi wielbiciele czarnej magii, że to Pan rozkazał chmurom na niebie lub otworzył wrota nieba… ale raczej, że wtedy to sprawienia czarownic i magów….
Lecz, gdyby wszystkie diabły w piekle pomarły i wszystkie czarownice w Anglii spalono lub powieszono, zaręczam wam, nie przestałby padać deszcz, grad, nawałnica, jak i teraz mamy ze zrządzenia i woli Bożej i z istoty rzeczy i układu planet, gdzie Bóg wyznaczył doskonały i wieczysty porządek.
Jestem także przekonany, że gdyby wszystkie stare kobiety w świecie były czarownicami, i wszyscy księża i magowie, nie mielibyśmy kropli deszczu czy podmuchu wiatru więcej lub mniej z ich powodu, bo Pan związał wody w chmurach i wyznaczył granice dla wód aż po czas, gd...
emily7