1
mgr Alina Korytkowska
mgr Elżbieta Rydel
Szkoła Podstawowa w Turośli
Gry i zabawy dydaktyczne rozwijające sprawności ortograficzne uczniów w nauczaniu zintegrowanym
Nauczanie zintegrowane stanowi fundament dalszego kształcenia ucznia. Jeśli w klasach niższych dziecko ma rozszerzony zakres pojęć z różnych dziedzin, rozwinie swoje myślenie i opanuje podstawowe sprawności dotyczące mówienia, czytania i pisania, wówczas możemy mieć nadzieję, że w klasach wyższych nie napotka trudności w zdobywaniu wiedzy.
Jednym z elementów kształcenia języka pisanego uczniów jest nauka ortografii, która, mimo iż zajmuje w edukacji polonistycznej dużo czasu, nastręcza uczniom mnóstwo kłopotów.
Droga do zdobywania nawyku ortograficznego jest niezwykle długa i żmudna, a wiedzie przez długotrwałą, systematyczną, planową i świadomą pracę nauczyciela z uczniami.
W nauczaniu ortografii nie uzyskamy pozytywnych rezultatów, jeśli nie zaktywizujemy wszystkich sfer osobowości uczniów, jako że ważnymi czynnikami, poza aktywnością intelektualną, jest pełne zaangażowanie emocjonalne, zainteresowanie, pozytywna motywacja, ambicja, codzienna radość z osiąganych sukcesów. To właśnie czynniki natury emocjonalnej i motywacyjnej powodują, że uczeń w procesie nabywania nawyku ortograficznego staje się aktywnym podmiotem, świadomym swych celów i dążeń.
Powyższe sformułowanie pozwala nam uświadomić sobie, jak ważne i niezbędne jest ciągłe poszukiwanie atrakcyjnych, a przy tym coraz efektywniejszych metod nauczania ortografii. Nieocenione usługi w tym zakresie oddać mogą gry i zabawy dydaktyczne, których zalety sprawiły, że w ostatnich latach szybko wzrastała ich ranga i znaczenie w procesie kształcenia na wszystkich szczeblach edukacji.
W trudnej sztuce nauczania ortografii należy stosować takie metody, które uwzględniałyby rozwój myślenia konkretno-obrazowego i praktyczny charakter nauki ortografii. Poziom myślenia i innych procesów poznawczych uczniów okresu wczesnoszkolnego wymaga organizowania na zajęciach działalności manipulacyjno-umysłowej z aktywnością poznawczą przy wysokim poziomie motywacji i aktywności to warunek osiągnięcia pozytywnych efektów w nauczaniu ortografii. Takie możliwości stwarza stosowanie w procesie nauczania ortografii gier i zabaw dydaktycznych.
Gra ortograficzna
W grę może grać kilkoro dzieci. Zadaniem graczy jest wpisanie w tabelkę wyrazów rozpoczynających się od litery znajdującej się z boku tabeli zawierających wskazany ortogram : u, ó, ż, rz. Wartość punktowa poszczególnych ortogramów wynosi: u – 1 pkt, ó – 2 pkt, ż – 3 pkt, rz – 4 pkt. Wygrywa ten, kto uzyska największa liczbę punktów.
u
ó
ż
rz
Liczba punktów
a
arbuz
ananasów
abażur
aptekarz
10
b
d
g
k
l
m
n
o
p
r
s
dorotkar