Kim jest Mickiewiczowska Zosia.pdf
(
42 KB
)
Pobierz
04-scena.dvi
Temat:
Kim jest Mickiewiczowska Zosia?
(czas realizacji – 2 lekcje)
Cele szczegółowe:
próba rekonstrukcji psychologicznego i fizycznego portretu postaci literackiej
przez pryzmat indywidualnego odczytania tekstu
doskonalenie umiej¦tno±ci bezpo±redniego i po±redniego charakteryzowania
postaci
doskonalenie umiej¦tno±ci krytycznego odczytywania tekstu
pogł¦bienie znajomo±ci Pana Tadeusza
rozbudzanie wyobra¹ni i fantazji
Materiał:
podr¦cznik: zbli»enie Konkretyzacja postaci, s. 236–239
Zosia-kokietka na lekcji polskiego, s. 237–238
A. Mickiewicz, Pan Tadeusz
Tok lekcji:
Zanim przyst¡pimy do pracy z lektur¡, proponujemy dwa ¢wiczenia wst¦pne.
Celem ¢wicze« jest zarówno o±mielenie uczniów do swobodnych wypowiedzi, jak
i stworzenie mniej powa»nej ni» zwykle atmosfery wokół arcydzieł literatury.
1. ‚wiczenie wst¦pne na dedukcj¦, praca w grupach.
Prosimy uczniów, aby si¦ podzielili na grup¦ Watsonów i Sherlocków Holmesów.
Jedna grupa wymy±la zagadkowe okoliczno±ci (np. scenariusz zbrodni), a druga
wyja±nia je za pomoc¡ dedukcji. Celem ¢wiczenia jest wyrabianie w uczniach
spostrzegawczo±ci – wyja±niaj¡c zagadki, musz¡ pami¦ta¢ o prawdopodobie«stwie
wydarze«.
Mo»emy sami podsun¡¢ zagadk¦ do rozwi¡zania – wtedy tworzymy grupy jedynie
Holmesów. Przykładowe warianty zagadki:
Po otwarciu pokoju pierwsz¡ rzecz¡, któr¡ zauwa»yli nowi lokatorzy, był du»y,
kryształowy wazon z ró»ami do połowy wypełniony wod¡. Stał na dywanie,
a wokół niego ciemniała wielka plama. Wazon nie miał dziur ani p¦kni¦¢. Sk¡d
si¦ wzi¦ła woda na dywanie?
Odpowied¹: Wazon postawiono na bloku lodu.
Frania i Mania miały du»o szcz¦±cia, »e pan Jacek tego dnia przyszedł do
pracy wcze±niej. Były ju» ledwo »ywe, kiedy przekr¦cał klucz w zamku. Le»ały
na podłodze w±ród potłuczonego szkła, w kału»y wody. Poza tym w biurze
panował porz¡dek. Okna były zamkni¦te. Wyj¡tek stanowił malutki lufcik,
który na noc pozostawiano zawsze otwarty. Co si¦ przydarzyło Frani i Mani?
Odpowied¹: Frania i Mania to złote rybki. Kot str¡cił akwarium ze stolika.
Prosimy uczniów o cich¡ lektur¦ fragmentu Pana Tadeusza, ksi¦ga I, w. 73–142.
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
2. Odnajdywanie w tek±cie szczegółów dotycz¡cych Zosi, konfrontowanie
własnych wniosków z opini¡ narratora (Tadeusza) – ¢wiczenie w grupach
czteroosobowych.
Uczniowie znajduj¡ w tek±cie charakterystyczne szczegóły dotycz¡ce Zosi i metod¡
dedukcji analizuj¡ je i formułuj¡ wnioski. Warto zbada¢, czy obserwacje i wnioski
uczniowskie pokrywaj¡ si¦ z sugestiami narratora. Je±li si¦ ró»ni¡, nale»y je
przedyskutowa¢, ustali¢, na ile s¡ mo»liwe, a na ile uczniów poniosła fantazja.
Warto zwróci¢ uwag¦ na to, »e zanim Tadeusz po raz pierwszy zobaczył Zosi¦,
ujrzał odcisk jej stopy na piasku. Czego si¦ dowiadujemy z badania ±ladu stopy
i czy ustalenia Tadeusza s¡ prawdopodobne?
3. Wizualizacja – ¢wiczenie w grupach.
Nadawanie znacze« i konstruowanie dzi¦ki skojarzeniom mapy rzeczywisto±ci jest
jedn¡ z najpot¦»niejszych sił naszego umysłu. ‘wiat jest taki, jakim czyni go
nasza my±l. Aby sprawdzi¢ t¦ oczywist¡ prawd¦, proponujemy jedno z ¢wicze«
wizualizuj¡cych. Mo»na w tym celu na przykład pokaza¢ uczniom abstrakcyjny
rysunek i poprosi¢ o opisanie go w paru zdaniach. Inn¡ mo»liwo±ci¡ jest
pokazanie fotografii przedstawiaj¡cej człowieka lub grup¦ osób i poproszenie
o „psychologiczny portret” bohatera fotografii lub o opis stosunków panuj¡cych
mi¦dzy sfotografowanymi osobami. Oczywi±cie nie sposób opisa¢ wszystkich
pomysłów, za pomoc¡ których mo»na u±wiadomi¢ uczniom, »e nasza wyobra¹nia
tworzy rzeczywisto±¢. Wa»ne jest, aby uczniowie wyja±nili, z czego wynikaj¡ ich
wnioski, w jaki sposób analizowali znaki, na podstawie których stworzyli swój obraz
rzeczywisto±ci, oraz by porównali swoje spostrze»enia.
4. Tworzenie portretu Zosi na podstawie ró»nych fragmentów tekstu – ¢wicze-
nie w czteroosobowych zespołach badawczych.
Tworzymy dziewi¦¢ grup, np. czteroosobowych, w zale»no±ci od liczby uczniów
w klasie, które czytaj¡ nast¦puj¡ce fragmenty tekstu:
I grupa – w. 1–79 ks. III
II grupa – w. 163–196 ks. III
III grupa – w. 111–147 ks. IV
IV grupa – w. 103–183 ks. V
V grupa – w. 314–339 ks. X
VI grupa – w. 422–472 ks. XI
VII grupa – w. 583–640 ks. XI
VIII grupa – w. 513–533 ks. XII
IX grupa – w. 827–842 ks. XII
Prosimy, aby uczniowie zwrócili uwag¦ nie tylko na wygl¡d Zosi, ale tak»e na jej
zachowanie.
Przedstawiciele grup referuj¡ wyniki swojej pracy.
Badamy, czy portret Zosi jest jednolity. Czy Zosia jest nie±miała, czy raczej sprytna?
Podsłuchuje rozmow¦ Tadeusza ze stryjem i daje odje»d»aj¡cemu pami¡tk¦, aby
o niej nie zapomniał – czy tak si¦ zachowuje nie±miała dziewczyna? A mo»e Zosia
jest poj¦tn¡ wychowank¡ Telimeny, która ±wietnie wie, kiedy znikn¡¢, a kiedy
przej¡¢ inicjatyw¦ (np. wybór stroju litewskiego wbrew radom Telimeny zapewnił
Zosi du»e powodzenie w±ród wojskowych ruszaj¡cych na bój o Polsk¦)? Telimena
poucza Zosi¦, »e dziewczyna, która nie dorasta na oczach tłumów, wydaje si¦
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
wszystkim pi¦kniejsza i jest bardziej po»¡dana przez m¦»czyzn. Ale czy Zosia o tym
nie wie? Niech uczniowie policz¡, ile razy Zosia znika, widzimy tylko jej ±lady,
potr¡cone li±cie i snujemy domysły, kim jest.
By¢ mo»e uczniowie stworz¡ jednolity portret Zosi, ale jest tak»e du»e prawdopo-
dobie«stwo, »e b¦d¡ si¦ ró»nili w swoich opiniach.
5. Praca domowa.
Przeczytaj tekst Zosia-kokietka na lekcji polskiego oraz zbli»enie Konkretyzacja
postaci (podr¦cznik, s. 236–239). Bior¡c pod uwag¦ własne wnioski z lekcji, napisz
charakterystyk¦ Zosi. W swojej pracy wykorzystaj cytaty.
Temat:
Co nam z romantyzmu dzisiaj?
(czas realizacji – 2 lekcje)
Cele szczegółowe:
powtórzenie wiadomo±ci o ró»nych wzorcach zachowa« romantycznych
dostrzeganie we współczesnych ruchach politycznych, społecznych, ekologicz-
nych, subkulturach itd. spu±cizny romantycznej
doskonalenie umiej¦tno±ci pracy w grupie
budowanie systemu aksjologicznego ucznia
Przygotowanie:
Uczniowie powtarzaj¡ w domu wiadomo±ci z lekcji na temat patriotyzmu roman-
tycznego i romantycznych wzorów zachowa«. Szukaj¡ informacji, np. w internecie,
na temat współczesnych ruchów politycznych, społecznych, ekologicznych, które
ich interesuj¡ i wydaj¡ si¦ im wa»ne. Mog¡ to by¢ równie» zjawiska dotycz¡ce
sztuki, np. prezentacja zespołów muzycznych, idoli itp. Zadaniem uczniów jest
odnalezienie pokrewie«stwa mi¦dzy tymi zjawiskami a romantycznym pojmowa-
niem wolno±ci, sposobami i metodami walki, obrz¦dami przyjmowania członków
lub sposobami zachowa« itp. Lekcja zostanie przeprowadzona metod¡ projektu.
Tok lekcji:
1. Zaprezentowanie wybranego ruchu społecznego, prezentacja, praca indywi-
dualna lub grupowa.
Ucze« lub grupa uczniów prezentuje wybrany przez siebie temat. Przedstawia
na przykład ruch Greenpeace, jego zało»enia, metody walki i cele. (Celem
tej organizacji jest ochrona ±rodowiska, jednak metody, którymi członkowie
Greenpeace d¡»¡ do jego realizacji, s¡ moralnie niejednoznaczne. Organizacja ta
dysponuje pot¦»nymi zasobami broni i stosuje terrorystyczne metody walki. Jedn¡
z zasad, którymi si¦ kieruje, jest formuła Machiavellego – „cel u±wi¦ca ±rodki”).
Ucze« powinien wskaza¢ romantyczne korzenie zarówno sposobów walki, metod,
jak równie» samej idei nakazuj¡cej zbawia¢ ±wiat. Warto równie», aby podał ( je±li
to mo»liwe) konkretny przykład z literatury, historii. Czy na przykład obro«cy
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
Plik z chomika:
polskina6
Inne pliki z tego folderu:
fruwac_czyli_latac_synonimy.doc
(153 KB)
dwie_warszawianki_i_jedna_azjatka_pisownia_nazw_wlasnych.doc
(174 KB)
intencja_wypowiedzi_czyli_po_co_mowimy.doc
(110 KB)
zwiazki_wyrazowe.doc
(88 KB)
przyimek_slowko_male_ale_bardzo_uzyteczne.doc
(138 KB)
Inne foldery tego chomika:
23 Dobór słownictwa
5 Konwencje przedstawienia świata
6 Budowa i składniki utworu
7 Środki stylistyczne
8 Wątki toposy literackie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin