Socjologia organizacji,wykłady 2008.doc.doc

(111 KB) Pobierz

 

Socjologia organizacji

 

Wiedza – wszelka forma poznania, całokształt informacji pozostających ze sobą w określonym (luźnym lub systemowym) układzie będącym efektem poznania.

 

Rodzaje wiedzy:

  1. naukowa
  2. potoczna
  3. artystyczno- literacka
  4. spekulacyjna

 

Nauka:

  1. to system należycie uzasadnionych twierdzeń i teorii zawierających możliwie adekwatną – na danym etapie rozwoju poznania – wiedzę o zjawiskach i prawidłowościach rzeczywistości lub danego aspektu rzeczywistości (sens przedmiotowy)
  2. zorganizowany proces poznawczy, ogół czynności i metod składający się na działalność badawczą, zapewniający obiektywne i uporządkowane poznanie danego aspektu rzeczywistości (sens funkcjonalny)
  3. dziedzina kultury, którą – oprócz nauki w/w znaczeniach – współtworzy także system instytucji naukowo badawczych, materialno – techniczna baza oraz zbiorowości uczonych (sens socjologiczny)

 

Cechy wiedzy naukowej:

  1. wysoki stopień prawdziwości (adekwatność do rzeczywistości)
  2. wysoki stopień pewności
  3. wysoki stopień usystematyzowania logicznego
  4. samokrytycyzm i samokontrola
  5. intersubiektywna komunikowalność i sprawdzalność
  6. duża zawartość informacyjna (ogólność ścisłość)
  7. wysoka zdolność ekspanacji (wyjaśnienia)
  8. duże możliwości prognostyczne
  9. duże możliwości hemrystyczne (zdobyta wiedza jest źródłem nowej wiedzy)

 

Cele nauki (funkcje nauki):

·         wewnętrzne (poznawcze)

·         zewnętrzne (praktyczne)

 

1. Przedmiot i zakres badań socjologii organizacji

 

Przesłanki narodzin socjologii organizacji





 

 

Kolejny etap specjalizacji w ramach                                 Współczesne przemiany    

           socjalizacji ogólnej                                            („społeczeństwo organizacyjne”)

 

 

 

Przyczyny wzrastającego stopnia zorganizowania społeczeństwa:

  1. zaawansowany podział pracy
  2. organizacje zwiększają skuteczność działania – skuteczność działań jednostki wzrasta jeśli ma wsparcie organizacji
  3. organizacje wyznaczają ludziom drogi awansu zawodowego i społecznego
  4. organizacje obejmują wszystkie najważniejsze funkcje

·         produkcję dóbr materialnych

·         utrzymanie porządku

·         kształcenie i wychowanie nowych pokoleń

·         ochrona zdrowia

·         wypoczynek

·         załatwianie wszystkich spraw osobistych, rodzinnych itp.

  1. organizacja kształtuje osobowość jednostki i są dla niej ważnym elementem środowiska społecznego
  2. rozwój wielkich organizacji rodzi także różne konsekwencje negatywne

·         depersonalizacja i fragmentaryczność stosunków międzyludzkich

 

 

Przedmiot socjologii organizacji

 

Socjologia organizacji definiowana jest jako „socjologia struktur, procesów i ról organizacyjnych” jako socjologiczna analiza organizacji i kierowania (W. Morawski)

 

Jej przedmiotem są:

a)      społeczne aspekty funkcjonowania różnego typu organizacji (przemysłowe, polityczne, samorządowe, sportowe, szpitalne, szkoły itp.)

b)     organizacja jako grupa społeczna oparta o więzi rzeczowe, wewnętrzna zróżnicowania, utworzona do realizacji określonego celu

c)      uwarunkowania i mechanizmy zachowań ludzi związane z ich miejscem w strukturze organizacyjnej, pełnionymi rolami i wspólnotą celu oraz relacje z otoczeniem

 

 

Funkcje socjologii organizacji





 

 

Teorytyczne                                                                                                                praktyczne

Pytania organizujące                                                                                - diagnostyczna (tworzy przesłanki

proces poznania:                                                                                             decyzji praktycznych)

-          jak jest                                                                                  - prognostyczna (umożliwia

-          dlaczego tak jest                                                                              przewidywanie konsekwencji

-          jak będzie                                                                                             decyzji i działań)

-          co zrobić aby zmienić                                                         - socjotechniczna (stwarza

-          stan obecny                                                                               możliwość skutecznego

działania w zakresie kształtowania postaw i zachowań ludzi

 

 

Zarządzanie – „zestaw działań (obejmujacy planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie – tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób prawny i skuteczny” R. Griffin

Zasoby organizacji





 

 

 

Zasoby miękkie                                                                                                  Zasoby twarde

- wiedza i umiejętności (kompetencje)                                          - rzeczowe

- umiejętności personalne                                                                      - techniczno - technologiczne

- postawy i wartości                                                                                    - finansowe

- normy i wzory zachowań                                                                      zasoby ludzkie

- typy relacji międzyludzkich,

style kierowania

- system komunikowania się

 

 

2. Organizacja w ujęciu socjologicznym – organizacja jako efekt rozwoju więzi społecznej

 

Więź społeczna to ogół realizacji i zależności skupiających jednostki w zbiorowości, decydujący o stopniu ich spójności oraz kształtujące się na podstawie łączności i identyfikacji.

 

Więź społeczna:

  1. jest wyznacznikiem wszelkich form życia społecznego
  2. tworzy układ funkcjonalny
  3. cechuje ją zróżnicowana intensywność i trwałość

 

dwa aspekty więzi społecznej:

 

obiektywny – zależności dające się określić rzeczowo i normatywnie ( np.:  zależności ekonomiczne wynikające z mechanizmów rynkowych, regulujące prawno – organizacyjne, wzory zachowań)

 

subiektywny – świadomość identyfikacji i poczucia więzi oraz wynikająca stąd postawa wobec zbiorowości

 

więź społeczna tworzy się i utrzymuje przez:

Þ    to co ludzi łączy i jednoczy (wspólność potrzeb, systemów wartości, wzory spełniania ról społecznych)

Þ    to co ludzi dzieli (różnice dyspozycji indywidualnych, miejsce w systemie stratyfikacji, zróżnicowanie zadań w podziale pracy)

Þ     

w konkretnych zbiorowościach równowaga między czynnikami wolności i zróżnicowania nie jest stała.

 

Etapy kształtowania się komponenty więzi społecznej:

  1. styczność przestrzenna
  2. styczność i łączność psychiczna
  3. styczność społeczna (układ osób, wartości i czynów)

 

rodzaje styczności społecznej









 

 

                            trwałe                                          prywatne                            osobowe                            bezpośrednie

                            przelotne                            publiczne                            rzeczowe                            pośrednie

 

 

Wzajemne oddziaływanie – systematyczne i trwałe wykonywanie działań ukierunkowanych na innych ludzi w celu wywołania określonych reakcji np;. modyfikacji zachowań i czynności. Wzajemne oddziaływanie przebiega według określonych wzorów.                                          

 

Wzór społeczny – to obowiązujący sposób postępowania, którego naruszenie wywołuje negatywne reakcje i sankcje społeczne.                                                                                                                                                                                                                                                                         

Instytucje społeczne – ujęcie przedmiotowe to różnego typu struktury  (administracyjne, gospodarcze, polityczne, oświatowe, religijne) które zapewniają prawidłowy przebieg czynności prowadzących do zaspokojenia potrzeb w ramach określonych stosunków społecznych             

                                                                                                                             

Instytucje społeczne – ujęte normatywnie                                                                                   

zbiór norm i wartości, które regulują ważną dziedzinę ludzkiego życia utrwalone normy i zasady kierujące zachowaniem ludzi i relacji między nimi.                                                       

instytucje to reguły gry, które strukturalizują ludzkie interakcje, bez instytucjonalizacji organizacje są słabo zintegrowane.                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Funkcje instytucji                                                                                                                             

umożliwiają zaspokajanie różnorakich potrzeb( ‘wymogi przetrwania’)                           

normują działalność jednostek i zbiorowość, dostarczają właściwych procedur postępowania

zapewniają ciągłość życia zbiorowego                                                                                   

integrują zbiorowość, kreują i podtrzymują więź społeczną                                                                                                                                                                                                                               

Kontrola społeczna – system różnorakich oddziaływań ze strony otoczenia społecznego wymuszający na jednostkach lub zbiorowościach postępowanie zgodne z obowiązującymi normami, wartościami i wzorami społecznymi.                                                                                                                                                                       

 

                            Środki kontroli społecznej





 

 

Psycho-społeczne                                                                                     materialno-społeczne

 

-internalizacja norm wartości                                                    -przymus stosowany przez instytucje

wzorów społecznych                                                                   np:. państwo

-potrzeba uznania i poczucie                                                                 -presja ekonomiczna

bezpieczeństwa                                                                                -normy moralne i obyczajow

 

Sankcje – reakcje zbiorowości i instytucji na zachowania odbiegające od przyjętych zasad. System kar i wyróżnień, którego celem jest kierowanie członków zbiorowości.

 

 

 

 

Sankcje





                                                        pozytywne               ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin