p12648.1.pdf
(
983 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 01. Parcjalne zaburzenia rozwoju.doc
PARCJALNE ZABURZENIA ROZWOJU
DZIECI W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM
OPRACOWAŁA
MGR KRYSTYNA WO
NIAK
ZABURZENIA INSTRUMENTALNE
A
TRUDNO
CI W CZYTANIU I PISANIU
RODZAJ
ZABURZENIA
LOKALIZACJA
OBJAWY
METODY BADA
POMOC
CZYTANIU I PISANIU
wynikaj
cy z obni
onego
poziomu rozwoju
umysłow.
-wadliwa metoda nauki
stosowana przez osob
-rozmowa, wywiad,
obserwacja
-analiza dokumentacji
dziecka
-wywiad z rodzicami
dziecka dotycz
6
cy
(spoczynkowa) - łagodzi
skutki cierpie
B
wywołanych chorob
C
i
emocjonalne.
ucz
c
(nieznajomo
historii jego rozwoju
psychofizycznego oraz
sytuacji rodzinnej
-psycholog, ewent.
pedagog
-badanie
psychologiczne maj
7
ce
prawidłowej metody,
nieprzestrzeganie zasady
aktywno
ci i
terapia aktywizuj
E
ca
(czynno
F
ciowa)
uaktywniaj
G
ca siły
indywidualizacji)
-dziecko
le na
laduje
biologiczne i psychiczne
organizmu, a tak
H
e
-zaburzenia mowy z
powodu uszkodze
narz
dów mowy lub
brzmienie poznawanych
głosek, pisze bł
dnie
na celu ustalenie
poziomu ogólnego
rozwoju umysłowego
- psycholog.
-rozstrzygni
8
cie czy
przyjemne prze
J
ycia.
narz
dów słuchu
Mo
K
e przybiera
L
form
M
terapii zabawowej,
zaj
N
ciowej i terapii przez
-zniekształca
odczytywany tekst i z
trudem osi
ga
posługiwanie si
gwar
mamy do czynienia z
dzieckiem w normie
intelektualnej czy
upo
9
ledzeniem
prac
O
.
poprawno
w pisaniu,
lub
argonem
M.Tyszkowa:
-usuwanie bezpo
P
rednich
zwłaszcza z pami
ci lub
ze słuchu
-dzieci niedowidz
lub
przyczyn niepowodze
Q
umysłowowym
-badanie pedagogiczne-
sprawdziany czytania i
pisania, analiza
zeszytów
przedmiotowych w celu
wyłonienia typowych
bł
:
dów oraz
-wyrównywanie braków
w wiadomo
R
ciach i
-wady wzroku lub
słuchu
niedosłysz
wi
c maj
trudno
ci w rozumieniu
polece
dawanych przez
umiej
S
tno
T
ciach
nauczyciela lub w
podr
czniku, wolniejsze
-przywrócenie
prawidłowych postaw
uczniów wobec nauki
tempo pracy, zu
!
ywaj
"
wi
#
cej energii, szybciej
si
$
m
%
cz
&
-indywidualizacja i
modyfikacja wymaga
U
np. reumatyczne,
laryngologiczne, astma,
choroby serca, nerwice,
powoduj
’
osłabienie
cz
;
stotliwo
<
ci ich
wyst
=
powania
dostosowanych do
aktualnych mo
V
liwo
W
ci
-przewlekłe schorzenia
dziecka
-okresowe zaniechanie
stawiania ocen
-eksponowanie osi
X
gni
Y4Z
uwagi dowolnej
m
(
czliwo
)
*
, zmniejszaj
+
zainteresowanie sztuk
,
,
dziecka w innych
dziedzinach działalno
[
ci
lenistwo
-powoduje niemo
/
no
0
1
podołania wymaganiom
szkoły, niech
243
do
-zła sytuacja rodzinna
(rozbicie rodziny,
alkoholizm)
wszelkich wysiłków
-czynniki natury
psychicznej
-brak zainteresowania
czytaniem, brak
adekwatnej motywacji
do czyt. brak gotowo
5
ci
CHARAKTERZE
DYSLEKTYCZNYM
wadliwe spostrzeganie
prawa-lewa, góra-dół, w
zwi
^
zku z tym myl
_
badanie opanowania
umiej
a
tno
b
ci czytania:
rozpoznawaniu obrazów
wzrokowych
-umiej
e
tno
f
g
litery i cyfry o
podobnych kształtach d-
b, p-g
rozpoznawanie
wzrokowo-słuchowe i
odtwarzanie słuchowo-
wzrokowe)
-techniki czytania
analizator wzrokowy
ró
h
nicowania bardzo
podobnych obrazów
wzrokowych: dobieranki,
wyszukiwanie ró
i
nic
inwersja statyczna
-w ró
‘
nym stosunku do
TRUDNO
CI W
-ogólny brak zdolno
ci
terapia odci
>@?
aj
A
ca
eliminuje napi
D
cie
daj
I
ce dziecku
-
rodowiskowe
cz
-
sto pos
.
dzane o
do nauki czytania, nie
dokonuje analizy i
syntezy
TRUDNO
\
CI O
-myl
]
kierunki: strona
-
d
wiczenia w
-znajomo
c
ci liter
pionowych osi liter oraz
w stosunku do osi
poziomej: a-o, n-u,
-przestawianie liter w
wyrazie i cyfr w
liczbach,np.od-do, kto-
kot, 41-14
-opuszczanie liter, sylab,
całych wyrazów, a nawet
wersów tekstu
-trudne słowa dziecko
stara si
zast
pi
(głoskami,sylabami,
metod
kombinowan
,
-umiej
tno
ujmowania
wyrazami, z syntez
,
zale
no
ci mi
dzy
cz
ciowo z syntez
,
cało
ci
obrazu i jego
czy bez syntezy)
-rodzaju popełnianych
bł
dów (mylenie
elementami składowymi
-układanki gdzie dziecko
tworzy cało
!
"
z
inwersja dynamiczna
wzrokowe liter
podobnych i
asymetrycznych,
zamiany głosek,
przestawianie,
dodawanie, opuszczanie
liter, zamiana
ko
cówek, urywanie
mniejszych elementów
odtwarzanie
geometrycznych wzorów
-
#
wiczymy orientacje w
czytanie
kierunkach
-umiej
$
tno
%
&
łatwiejszymi, dobrze
znanymi, wchodz
cymi
przenoszenia nast
’
pstwa
w zakres jego
słownictwa
-trudno
ci w rozumieniu
czasowego na kolejno
(
)
wyrazów)
-tempa czytania
-rozumienia czytanego
tekstu w czytaniu
cichym i gło
nym
uszeregowanych
elementów w
przestrzeni,pocz
*
tek
pismo
sensu przeczyt. tekstu i w
odtwarzaniu jego tre
ci,
szeregu jest z lewej
strony (poziom), a
pionowych u góry,
nie pami
taj
obrazu
pisanych słów, nie mog
poprawia
bł
dów bo ich
wiczenie polega na
układaniu i
rozpoznawaniu szeregów
figur, tworzenie ró
,
nych
nie dostrzegaj
, kłopoty
w rysunkach, wykresach,
geometrii,geografii
fizycznej i j
z.obcych
wzorów w formie
poziomego szlaczka
NIEPRAWIDŁOWA
PERCEPCJA
SŁUCHOWA
korowa cz
-
.
/
-obni
0
ona mo
1
łiwo
2
3
-badania lekarskie
-stan somatyczny,
neurologiczny, słuch,
wzrok, badanie
sprawno
A
ci receptorów
-rozpoznawanie barwy
d
B
wi
C
ków na ró
D
nych
analizatora słuchowego
wyodr
4
bniania cało
5
ci
wyrazowych z potoku
mowy, w ramach
wyrazów z trudem
ró
6
nicuje poszczególne
instrumentach
-rozpoznawanie osób na
podstawie barwy ich
głosu
-rozpoznawanie
słyszalnych głosów
-wyodr
E
bnianie słow na
(specjalistyczne
badania)
głoski
-mylenie głosek
d
7
wi
8
cznych i
bezd
9
wi
:
cz. (p-b-d-t)
-badania
psychologiczne
poziomu rozwoju
funkcji percepcyjno -
motorycznych,
(psycholog, Poradnia
Psychologiczno-
Pedagogiczna)
pocz
F
tku, w
G
rodku i na
-dezorganizuj
;
ich
ko
H
cu zdania
dodatkowe bod
<
ce
-podział wyrazów na
sylaby
-synteza (słuchowa)
sylabowa
-wyodr
I
bnianie sylab na
słuchowe (np.hałas),
maj
=
trudno
>
ci w analizie
i syntezie wyrazów,
wypowiedzi ubogie,
cz
?
sto bez zgodno
@
ci
pocz
J
tku, ko
K
cu i w
form gramatycznych
-badanie słuchu
fonematycznego i
wymowy - logopeda
rodku
-tworzenie wyrazów
zaczynaj
M
cych si
N
okre
O
lon
P
sylab
Q
-rozpoznawanie sylab w
usłyszanych słowach
-uzupełnianie
brakuj
R
cych sylab w
wyrazach
-układanie nowych
wyrazów z pierwszych
głosek wyrazów
podanych
-układanie nowych
wyrazów z liter
wybranych z podanych
wyrazów
-segregowanie obrazków
w/g pierwszej głoski
-ró
S
nicowanie słuchowe
głosek d
T
wi
U
cznych i
bezd
V
wi
W
cznych
-uzupełnianie liter
mi
dzy obrazkami
NIEPRAWIDŁOWA
PERCEPCJA
WZROKOWA
korowy o
rodek
-utrudniony proces
analizy i syntezy
wzrokowej
-trudno
ci z
-analiza wytworów
dzieci
-ogl
danie zeszytów
-układanie figur w/g
wzoru z pami
ci i bez
ró
nicowaniem kształtu
obrazków
-uzupełnianie braków na
obrazkach
-dopasowywanie cz
!"
ci
liter , myli litery
optycznie podobne np.o-
a, m-n, l-t-ł
-obraz graficzny wyrazu
niewyra
ny, zamazany
obrazków do cało
#
ci
-wyodr
$
bnianie ró
%
nic
-nie potrafi zapami
ta
mi
&
dzy obrazkami
poprawnej pisowni
-przy przepisywaniu
dzieci opuszczaj
litery
-składanie poci
’
tych
figur z papieru (kwadrat,
koło, trójk
(
t) w/g wzoru
nieprawidłowo
odtwarzaj
kształty
-układanie figur z
patyczków i klocków
-rysowanie prostych i
krzywych linii pomi
)
dzy
poszczególnych liter,
czytaj
c z trudem,
coraz bardziej
zw
*,+
aj
-
cymi si
.
wyodr
bniaj
litery z
graficznej cało
ci jak
granicami
-ró
/
nicowanie
jest wyraz, myl
si
w
ich rozró
nianiu co
przecinaj
0
cych si
1
figur
utrudnia syntez
i st
d
-układanie poci
2
tych
długotrwałe głoskowanie
sylabizowanie,
przekr
canie,
liter, odpoznawanie i
odwzorwywanie liter z
układów 2i3 literowych
-odpoznawanie liter
w
3
ród zestwu innych
zgadywanie,powtarzanie
wyrazów, maj
trudno
ci
ze zrozumieniem tekstu,
gdy
technika czytania
liter
odpoznawanie
podobnych i odmiennych
liter w wyrazach np. las-
lis
dla tych dzieci jest
czynno
ci
m
cz
c
ZABURZENIA
MOTORYKI
(sprawno
465
manualna)
-trudno
7
ci graficzne,
rozmowa
obserwacja
ogl
E
danie wytworów
-malowanie farbami
du
G
ych kształtów,
litery nierówne,
rozchwiane, wybiegaj
8
pokrywanie du
H
ych
poza lini
9
nieprawidłowo
prac dzieci
F
cych,
płaszczyzn, kolorowanie
ksi
I,J
eczek obrazkowych
zeszytów
ł
:
czone łuki liter
przekształcone s
;
w k
<
ty
-ulepianki, stukanie
palcami
-kre
K
lenie form kolistych
ostre lub rozwarte,
zeszyty pełne kre
=
le
>
,
wra
C
enie zaniedbanych i
-kopiowanie rysunków
-rysowanie szlaczków i
wzorów z elementów
liter
niestarannych, tempo
pisania zwolnione, myl
D
litery o podobnym
wzorcu ruchowym y-u
ROZUMIENIA
SYMBOLICZNEGO
ZNACZENIA
ZNAKÓW
GRAFICZNYCH
graficznych z
odpowiedni
N
tre
O
ci
P
,
wiczenia w kojarzeniu
głoski ze znakiem
graficznym,
V
wiczenia
czytaj
Q
c powtarza
wielokrotnie wyraz,
przerabia go, brak
płynno
R
ci czytania
usprawniaj
W
ce technik
X
czytania
DYSGRAFIA
-pismo zniekształcone,
lustrzane, wybieganie
poza linie
-litery nierównej
wielko
Y
ci i o
-badanie stopnia
umiej
‘
tno
a
ci
-omawiamy z dzieckiem
ró
e
nice w kształcie
pisania:trzy próby
a)przepisywanie
b)pisanie z pami
b
ci
mylonych liter
-dziecko modeluje litery
z drutu lub plasteliny
-piszemy liter
f
nieco
nieprawidłowym
poło
Z
eniu
c)pisanie ze słuchu
-zwróci
c
uwag
d
czy:
wi
g
kszych rozmiarów, a
-niejednakowe ró
[
ne
w przepisywaniu
-
przepisuje po literze ,
sylabami, po kilka liter
lub wyrazami, czy gubi
litery lub ich elementy,
dziecko wodzi ołówkiem
po wzorze litery i
wymawia t
h
głosk
i
nachylenie liter w tym
samym tek
\
cie
odst
^
py mi
_
dzy literami
-dziecko rysuje w
powietrzu palcem dan
j
analizatora wzrokowego
wzoru
-składanie poci
tych
lub całe cz
ci zdania,
kleksów, zagi
?A@
, robi
B
OBNI
L
ENIE
-
S
wiczenia w
-dziecko nie potrafi
skojarzy
M
znaków
rozró
T
nianiu liter,
-za du
]
e lub za małe
Plik z chomika:
maksiulo
Inne pliki z tego folderu:
p12679.3.pdf
(734 KB)
p12648.1.pdf
(983 KB)
Upośledzenie umysłowe.doc
(84 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin