p12648.1.pdf

(983 KB) Pobierz
Microsoft Word - 01. Parcjalne zaburzenia rozwoju.doc
PARCJALNE ZABURZENIA ROZWOJU
DZIECI W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM
OPRACOWAŁA
MGR KRYSTYNA WO NIAK
ZABURZENIA INSTRUMENTALNE
A
TRUDNO CI W CZYTANIU I PISANIU
RODZAJ
ZABURZENIA
LOKALIZACJA
OBJAWY
METODY BADA
POMOC
CZYTANIU I PISANIU
wynikaj cy z obni onego
poziomu rozwoju
umysłow.
-wadliwa metoda nauki
stosowana przez osob
-rozmowa, wywiad,
obserwacja
-analiza dokumentacji
dziecka
-wywiad z rodzicami
dziecka dotycz 6 cy
(spoczynkowa) - łagodzi
skutki cierpie B
wywołanych chorob C i
emocjonalne.
ucz c (nieznajomo
historii jego rozwoju
psychofizycznego oraz
sytuacji rodzinnej
-psycholog, ewent.
pedagog
-badanie
psychologiczne maj 7 ce
prawidłowej metody,
nieprzestrzeganie zasady
aktywno ci i
terapia aktywizuj E ca
(czynno F ciowa)
uaktywniaj G ca siły
indywidualizacji)
-dziecko le na laduje
biologiczne i psychiczne
organizmu, a tak H e
-zaburzenia mowy z
powodu uszkodze
narz dów mowy lub
brzmienie poznawanych
głosek, pisze bł dnie
na celu ustalenie
poziomu ogólnego
rozwoju umysłowego
- psycholog.
-rozstrzygni 8 cie czy
przyjemne prze J ycia.
narz dów słuchu
Mo K e przybiera L form M
terapii zabawowej,
zaj N ciowej i terapii przez
-zniekształca
odczytywany tekst i z
trudem osi ga
posługiwanie si gwar
mamy do czynienia z
dzieckiem w normie
intelektualnej czy
upo 9 ledzeniem
prac O .
poprawno w pisaniu,
lub argonem
M.Tyszkowa:
-usuwanie bezpo P rednich
zwłaszcza z pami ci lub
ze słuchu
-dzieci niedowidz lub
przyczyn niepowodze Q
umysłowowym
-badanie pedagogiczne-
sprawdziany czytania i
pisania, analiza
zeszytów
przedmiotowych w celu
wyłonienia typowych
: dów oraz
-wyrównywanie braków
w wiadomo R ciach i
-wady wzroku lub
słuchu
niedosłysz wi c maj
trudno ci w rozumieniu
polece dawanych przez
umiej S tno T ciach
nauczyciela lub w
podr czniku, wolniejsze
-przywrócenie
prawidłowych postaw
uczniów wobec nauki
tempo pracy, zu ! ywaj "
wi # cej energii, szybciej
si $ m % cz &
-indywidualizacja i
modyfikacja wymaga U
np. reumatyczne,
laryngologiczne, astma,
choroby serca, nerwice,
powoduj osłabienie
cz ; stotliwo < ci ich
wyst = powania
dostosowanych do
aktualnych mo V liwo W ci
-przewlekłe schorzenia
dziecka
-okresowe zaniechanie
stawiania ocen
-eksponowanie osi X gni Y4Z
uwagi dowolnej
m ( czliwo ) * , zmniejszaj +
zainteresowanie sztuk , ,
dziecka w innych
dziedzinach działalno [ ci
lenistwo
-powoduje niemo / no 0 1
podołania wymaganiom
szkoły, niech 243 do
-zła sytuacja rodzinna
(rozbicie rodziny,
alkoholizm)
wszelkich wysiłków
-czynniki natury
psychicznej
-brak zainteresowania
czytaniem, brak
adekwatnej motywacji
do czyt. brak gotowo 5 ci
CHARAKTERZE
DYSLEKTYCZNYM
wadliwe spostrzeganie
prawa-lewa, góra-dół, w
zwi ^ zku z tym myl _
badanie opanowania
umiej a tno b ci czytania:
rozpoznawaniu obrazów
wzrokowych
-umiej e tno f g
litery i cyfry o
podobnych kształtach d-
b, p-g
rozpoznawanie
wzrokowo-słuchowe i
odtwarzanie słuchowo-
wzrokowe)
-techniki czytania
analizator wzrokowy
h nicowania bardzo
podobnych obrazów
wzrokowych: dobieranki,
wyszukiwanie ró i nic
inwersja statyczna
-w ró nym stosunku do
TRUDNO CI W
-ogólny brak zdolno ci
terapia odci >@? aj A ca
eliminuje napi D cie
daj I ce dziecku
- rodowiskowe
cz - sto pos . dzane o
do nauki czytania, nie
dokonuje analizy i
syntezy
TRUDNO \ CI O
-myl ] kierunki: strona
- d wiczenia w
-znajomo c ci liter
444718667.011.png 444718667.012.png 444718667.013.png 444718667.014.png 444718667.001.png 444718667.002.png 444718667.003.png
pionowych osi liter oraz
w stosunku do osi
poziomej: a-o, n-u,
-przestawianie liter w
wyrazie i cyfr w
liczbach,np.od-do, kto-
kot, 41-14
-opuszczanie liter, sylab,
całych wyrazów, a nawet
wersów tekstu
-trudne słowa dziecko
stara si zast pi
(głoskami,sylabami,
metod kombinowan ,
-umiej tno ujmowania
wyrazami, z syntez ,
zale no ci mi dzy
cz ciowo z syntez ,
cało ci obrazu i jego
czy bez syntezy)
-rodzaju popełnianych
dów (mylenie
elementami składowymi
-układanki gdzie dziecko
tworzy cało ! " z
inwersja dynamiczna
wzrokowe liter
podobnych i
asymetrycznych,
zamiany głosek,
przestawianie,
dodawanie, opuszczanie
liter, zamiana
ko cówek, urywanie
mniejszych elementów
odtwarzanie
geometrycznych wzorów
- # wiczymy orientacje w
czytanie
kierunkach
-umiej $ tno % &
łatwiejszymi, dobrze
znanymi, wchodz cymi
przenoszenia nast pstwa
w zakres jego
słownictwa
-trudno ci w rozumieniu
czasowego na kolejno ( )
wyrazów)
-tempa czytania
-rozumienia czytanego
tekstu w czytaniu
cichym i gło nym
uszeregowanych
elementów w
przestrzeni,pocz * tek
pismo
sensu przeczyt. tekstu i w
odtwarzaniu jego tre ci,
szeregu jest z lewej
strony (poziom), a
pionowych u góry,
nie pami taj obrazu
pisanych słów, nie mog
poprawia dów bo ich
wiczenie polega na
układaniu i
rozpoznawaniu szeregów
figur, tworzenie ró , nych
nie dostrzegaj , kłopoty
w rysunkach, wykresach,
geometrii,geografii
fizycznej i j z.obcych
wzorów w formie
poziomego szlaczka
NIEPRAWIDŁOWA
PERCEPCJA
SŁUCHOWA
korowa cz - . /
-obni 0 ona mo 1 łiwo 2 3
-badania lekarskie
-stan somatyczny,
neurologiczny, słuch,
wzrok, badanie
sprawno A ci receptorów
-rozpoznawanie barwy
d B wi C ków na ró D nych
analizatora słuchowego
wyodr 4 bniania cało 5 ci
wyrazowych z potoku
mowy, w ramach
wyrazów z trudem
6 nicuje poszczególne
instrumentach
-rozpoznawanie osób na
podstawie barwy ich
głosu
-rozpoznawanie
słyszalnych głosów
-wyodr E bnianie słow na
(specjalistyczne
badania)
głoski
-mylenie głosek
d 7 wi 8 cznych i
bezd 9 wi : cz. (p-b-d-t)
-badania
psychologiczne
poziomu rozwoju
funkcji percepcyjno -
motorycznych,
(psycholog, Poradnia
Psychologiczno-
Pedagogiczna)
pocz F tku, w G rodku i na
-dezorganizuj ; ich
ko H cu zdania
dodatkowe bod < ce
-podział wyrazów na
sylaby
-synteza (słuchowa)
sylabowa
-wyodr I bnianie sylab na
słuchowe (np.hałas),
maj = trudno > ci w analizie
i syntezie wyrazów,
wypowiedzi ubogie,
cz ? sto bez zgodno @ ci
pocz J tku, ko K cu i w
form gramatycznych
-badanie słuchu
fonematycznego i
wymowy - logopeda
rodku
-tworzenie wyrazów
zaczynaj M cych si N
okre O lon P sylab Q
-rozpoznawanie sylab w
usłyszanych słowach
-uzupełnianie
brakuj R cych sylab w
wyrazach
-układanie nowych
wyrazów z pierwszych
głosek wyrazów
podanych
-układanie nowych
wyrazów z liter
wybranych z podanych
wyrazów
-segregowanie obrazków
w/g pierwszej głoski
-ró S nicowanie słuchowe
głosek d T wi U cznych i
bezd V wi W cznych
-uzupełnianie liter
mi dzy obrazkami
444718667.004.png
NIEPRAWIDŁOWA
PERCEPCJA
WZROKOWA
korowy o rodek
-utrudniony proces
analizy i syntezy
wzrokowej
-trudno ci z
-analiza wytworów
dzieci
-ogl danie zeszytów
-układanie figur w/g
wzoru z pami ci i bez
nicowaniem kształtu
obrazków
-uzupełnianie braków na
obrazkach
-dopasowywanie cz !" ci
liter , myli litery
optycznie podobne np.o-
a, m-n, l-t-ł
-obraz graficzny wyrazu
niewyra ny, zamazany
obrazków do cało # ci
-wyodr $ bnianie ró % nic
-nie potrafi zapami ta
mi & dzy obrazkami
poprawnej pisowni
-przy przepisywaniu
dzieci opuszczaj litery
-składanie poci tych
figur z papieru (kwadrat,
koło, trójk ( t) w/g wzoru
nieprawidłowo
odtwarzaj kształty
-układanie figur z
patyczków i klocków
-rysowanie prostych i
krzywych linii pomi ) dzy
poszczególnych liter,
czytaj c z trudem,
coraz bardziej
zw *,+ aj - cymi si .
wyodr bniaj litery z
graficznej cało ci jak
granicami
-ró / nicowanie
jest wyraz, myl si w
ich rozró nianiu co
przecinaj 0 cych si 1 figur
utrudnia syntez i st d
-układanie poci 2 tych
długotrwałe głoskowanie
sylabizowanie,
przekr canie,
liter, odpoznawanie i
odwzorwywanie liter z
układów 2i3 literowych
-odpoznawanie liter
w 3 ród zestwu innych
zgadywanie,powtarzanie
wyrazów, maj trudno ci
ze zrozumieniem tekstu,
gdy technika czytania
liter
odpoznawanie
podobnych i odmiennych
liter w wyrazach np. las-
lis
dla tych dzieci jest
czynno ci m cz c
ZABURZENIA
MOTORYKI
(sprawno 465 manualna)
-trudno 7 ci graficzne,
rozmowa
obserwacja
ogl E danie wytworów
-malowanie farbami
du G ych kształtów,
litery nierówne,
rozchwiane, wybiegaj 8
pokrywanie du H ych
poza lini 9 nieprawidłowo
prac dzieci F cych,
płaszczyzn, kolorowanie
ksi I,J eczek obrazkowych
zeszytów
ł : czone łuki liter
przekształcone s ; w k < ty
-ulepianki, stukanie
palcami
-kre K lenie form kolistych
ostre lub rozwarte,
zeszyty pełne kre = le > ,
wra C enie zaniedbanych i
-kopiowanie rysunków
-rysowanie szlaczków i
wzorów z elementów
liter
niestarannych, tempo
pisania zwolnione, myl D
litery o podobnym
wzorcu ruchowym y-u
ROZUMIENIA
SYMBOLICZNEGO
ZNACZENIA
ZNAKÓW
GRAFICZNYCH
graficznych z
odpowiedni N tre O ci P ,
wiczenia w kojarzeniu
głoski ze znakiem
graficznym, V wiczenia
czytaj Q c powtarza
wielokrotnie wyraz,
przerabia go, brak
płynno R ci czytania
usprawniaj W ce technik X
czytania
DYSGRAFIA
-pismo zniekształcone,
lustrzane, wybieganie
poza linie
-litery nierównej
wielko Y ci i o
-badanie stopnia
umiej tno a ci
-omawiamy z dzieckiem
e nice w kształcie
pisania:trzy próby
a)przepisywanie
b)pisanie z pami b ci
mylonych liter
-dziecko modeluje litery
z drutu lub plasteliny
-piszemy liter f nieco
nieprawidłowym
poło Z eniu
c)pisanie ze słuchu
-zwróci c uwag d czy:
wi g kszych rozmiarów, a
-niejednakowe ró [ ne
w przepisywaniu
- przepisuje po literze ,
sylabami, po kilka liter
lub wyrazami, czy gubi
litery lub ich elementy,
dziecko wodzi ołówkiem
po wzorze litery i
wymawia t h głosk i
nachylenie liter w tym
samym tek \ cie
odst ^ py mi _ dzy literami
-dziecko rysuje w
powietrzu palcem dan j
analizatora wzrokowego
wzoru
-składanie poci tych
lub całe cz ci zdania,
kleksów, zagi ?A@ , robi B
OBNI L ENIE
- S wiczenia w
-dziecko nie potrafi
skojarzy M znaków
rozró T nianiu liter,
-za du ] e lub za małe
444718667.005.png 444718667.006.png 444718667.007.png 444718667.008.png 444718667.009.png 444718667.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin