CZERWIEC -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Zbliża się lato -odpoczywamy na łonie przyrody”
1.„W poszukiwaniu lata”
-obserwowanie zmian w przyrodzie – wycieczka do parku;
-rozwijanie umiejętności dzielenia się swoimi spostrzeżeniami;
-kształcenie umiejętności włączania się do rozmowy i uważnego słuchania wypowiedzi innych na temat zmian w przyrodzie latem;
-rozwijanie spostrzegawczości i pamięci;
-kształcenie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych;
-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej w aspekcie głównym i porządkowym;;
-rozwijanie umiejętności plastycznych;
I. „Złączone słoneczka” – zabawa ruchowa wprowadzająca w tematykę dnia;
II. „Kwiaty i motyle” – liczenie elementów, określanie miejsca wskazanego obiektu za pomocą liczb porządkowych;
-wysłuchanie wiersza H. Ożogowskiej „Wyprawa” – ilustrowanie ruchem treści wiersza;
-„Pani Lato” – uzupełnianie rysunku, co pasuje, a co nie pasuje do lata;
-próby układania i rozwiązywania zadań tekstowych – ilustrowanie treści zadań za pomocą liczmanów, układanie działań do każdego zadania, samodzielne układanie zadań przez dzieci i ich rozwiązywanie;
-słuchanie wiersza J. Brzechwy „Przyjście lata” – odpowiadanie na pytania związane z treścią wiersza;
-spacer do pobliskiego parku – obserwacja przyrody;
-„Lato na obrazku” – wykonanie pracy plastycznej – inspiracją do malowania są wiersze, ilustracje, własne spostrzeżenia ze spaceru;
przyrodnicza
językowa
ruchowa
matematyczna
plastyczna
-potrafi dostrzec w świecie przyrody istotne zmiany świadczące o tym, że nadchodzi lato;
-potrafi opowiedzieć o zaobserwowanych zmianach innym;
-uczestniczy w rozmowie respektując jej zasady: uważnego słuchania, kulturalnego zabierania głosu;
-z uwagą i zrozumieniem słucha utworów literackich;
-wskazuje przedmioty pasujące i niepasujące do lata;
-wskazuje obiekty we właściwej kolejności;
-potrafi ułożyć i rozwiązać proste zadania tekstowe;
-estetycznie i starannie wykonuje pracę plastyczną;
2.„Wycieczka do lasu”
-kształtowanie postawy poszanowania środowiska – rozmowa na temat ochrony lasów;
-kształcenie umiejętności włączania się do rozmowy na temat bogactwa leśnego ekosystemu i korzyści, jakie człowiek czerpie z lasu;
-wzbogacanie wiadomości o świecie zwierząt –zwierzęta prowadzące nocny i dzienny tryb życia;
-poznawanie rodzajów zegarów;
-rozpoznawanie pór dnia;
-doskonalenie umiejętności czytania;
-rozwijanie prawidłowej wymowy;
-kształcenie umiejętności uogólniania i definiowania – tworzenie „Kodeksu lasu”;
I. Prezentacja wierszy nawiązujących do tematu dnia: W. Szumachówny „Drzewa”, H. Bechlerowej „Może zobaczymy” – rozmowa na temat właściwego zachowania się w lesie na podstawie wierszy i własnych doświadczeń dzieci;
II. „Letni spacer po lesie” zabawa ruchowa przy muzyce CD. 60;
-prezentacja i nauka piosenki „Rozśpiewany las”;
-słuchanie i naśladowanie odgłosów lasu CD. 2-9;
-taniec na polance” – zabawa ruchowa przy muzyce CD. 51;
-zabawa „Noc i dzień” na podstawie wiersza N. Usenko „Za górą, za lasem” – wyróżnianie zwierząt żerujących nocą i w dzień;
-„Kiedy to się dzieje?”- wykonanie zadań w książce „ABC” s.69-70
nazywanie pór dnia i godzin, rysowanie i pisanie po śladzie;
-zabawa dydaktyczna - rozpoznawanie odgłosów różnych zegarów;
-„Dlaczego trzeba chronić lasy?”- kształcenie postawy poszanowania środowiska;
-„Kodeks lasu” – próba sformułowania zasad, które pomogą chronić lasy, wymyślanie i rysowanie na kartkach znaków zakazu i nakazu;
muzyczna
-wypowiada się na podany temat, formułuje wnioski i zna zasady zachowania się w lesie;
-uczestniczy w rozmowie, respektując zasady uważnego słuchania i kulturalnego zabierania głosu;
-rozpoznaje na ilustracjach i nazywa zwierzęta, potrafi określić, które prowadzą nocny, a które dzienny tryb życia;
-zna i śpiewa piosenkę o lesie;
-ilustruje muzykę ruchem;
-naśladuje odgłosy lasu;
-dostrzega stałe następstwo dnia i nocy;
-zna pory dnia i czynności w nich wykonywane;
-rozpoznaje zegary na ilustracjach;
3.„Letnia łąka”
-obserwacja przyrody latem – wycieczka na łąkę;
-kształtowanie umiejętności wyrażania swoich spostrzeżeń i wrażeń;
-rozróżnianie roślin i zwierząt żyjących na łące;
-rozpoznawanie głosów zwierząt, które można zobaczyć na łące;
-doskonalenie orientacji przestrzennej;
-prezentacja utworów literatury dziecięcej związanej z tematem;
-doskonalenie umiejętności liczenia w dostępnym zakresie;
-poznawanie rozwoju wybranych roślin;
I. Zagadki – wprowadzenie w tematykę dnia;
II. Poznanie wybranych mieszkańców łąki na podstawie ilustracji i wiersza D. Kozłowskiej-Staszewskiej „Co w trawie piszczy?”;
-słuchanie, rozpoznawanie i naśladowanie głosów mieszkańców łąki CD. 32-35;
-przygotowanie do wycieczki – słuchanie wierszy: M. Buczkówny „Łąka”, M. Kownackiej „Nasze wędrówki”;
-wycieczka na łąkę – obserwacja przyrody latem, zabawy ruchowe;
-podsumowanie obserwacji dokonanych na łące – rozmowa na temat wrażeń i spostrzeżeń dzieci;
-wysłuchanie wiersza A. Warzechy „Zioła” – rozmowa na temat ziół wymienionych w utworze;
-zabawa kreatywna „Jajko, gąsienica, motyl”;
-„Rozwój roślin”- wykonanie zadań w książce „ABC” s.22-23;
-słuchanie bajki L. Krzemienieckiej „Zrobił kozła ogrodnikiem” – rozmowa na temat treści bajki – jak przebiegły kozioł oszukał dziadka Macieja?;
-zabawa ruchowa przy piosence „Różyczka”;
-praca plastyczna „Motyle na łące”;
-obserwuje rośliny i zwierzęta na łące;
-rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny i zwierzęta żyjące na łące;
-opowiada o swoich spostrzeżeniach i wrażeniach;
-wyraża w wypowiedziach i podczas wycieczki postawę poszanowania przyrody;
-poprawnie liczy wskazane elementy;
-odczytuje nazwy zwierząt;
-orientuje się w przestrzeni podczas zabawy tropiącej;
-wie, jak powstaje owoc;
-wypowiada się na temat treści bajki, wyciąga właściwe wnioski z zachowania bohaterów bajki;
-wykonuje estetycznie pracę plastyczno-techniczną na zadany temat;
Cykl tematyczny: „W letni czas – wakacyjne wyprawy”
1.„Lato w pełni”
-planowanie letnich wycieczek w różne miejsca;
-kształcenie umiejętności konstruowania opowiadań na podstawie historyjek obrazkowych;
-kształtowanie rozumienia stałości objętości płynu;
-eksperymentowanie ze stałością ilości płynu;
-rozwijanie sprawności psychoruchowej;
-rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych;
I. Zabawy integracyjne metodą pedagogiki zabawy;
II. „Wyprawa Agaty i Emila” – doskonalenie umiejętności czytania K.s.137;
-przygotowanie scenek dramowych tematycznie związanych z letnimi wycieczkami – praca w grupach, zwrócenie uwagi na bezpieczne zachowanie podczas letnich wypraw;
-mierzenie ilości płynów – ustalanie stałości ilości płynów przy zaobserwowanych zmianach w wyglądzie – eksperymentowanie z wodą, porównywanie ilości wody w różnych pojemnikach – określanie „na oko”, sprawdzanie;
-„Piaskowy obrazek” – wprowadzenie nowej techniki plastycznej, malowanie klejem, posypywanie obrazka piaskiem, zsypanie pozostałego piasku, wyłonienie właściwego obrazka;
-zestaw ćwiczeń w terenie – tor przeszkód;
społeczna
-czyta w zakresie poznanych liter;
-słucha uważnie tekstu czytanego przez nauczyciela;
-konstruuje krótkie opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej;
-wyciąga wnioski z eksperymentu;
-obserwuje i zastanawia się czy wody w butelce jest tyle samo;
-wie, że płynu w naczyniach jest tyle samo, chociaż po przelaniu wydaje się, że jest go więcej lub mniej;
-posługuje się sprawnie nowo poznaną techniką plastyczną;
-planuje wycieczkę;
2.„Bezpieczne i udane wakacje”
-wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych;
-wzbogacanie wiadomości na temat różnych środków lokomocji i ich prezentacja;
-wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach;
-rozwijanie wrażliwości muzycznej;
-doskonalenie pojęcia liczby naturalnej w aspekcie kardynalnym i porządkowym;
I. „Kostka” – zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność liczenia;
II. „Bezpieczne i udane wakacje”- rozmowa na podstawie ilustracji w książce K.s.138;
-„Bezpieczeństwo na drogach” – formułowanie zasad bezpiecznego poruszania się na drogach;
-prezentacja i omówienie różnych środków lokomocji, ustalenie przeznaczenia poszczególnych środków lokomocji;
-zabawa dydaktyczno-ruchowa „Uwaga zebra”;
-nauka piosenki „Złap lato” CD.61,62;
-„Jak bezpiecznie spędzać wakacje?” – formułowanie rad dla rówieśników;
-gra „Mistrz rachunków”;
-potrafi wymienić nazwy różnych środków lokomocji;
-wie, do czego służą poszczególne środki lokomocji;
-zna zasady bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych;
-wypowiada się na podany temat;
-zna zasady bezpiecznego poruszania się na drogach;
-śpiewa piosenkę o lecie;
-liczy sprawnie w zakresie 10;
-porównuje liczebności zbiorów;
-sprawnie wyszukuje pary obrazków;
3.„Bałtyk – nasze morze”
-przestrzeganie reguł gier;
-rozwijanie umiejętności cieszenia się z wygranej i pogodzenia się z przegraną;
-poznawanie mapy Polski i świata, wyszukiwanie mórz i oceanów;
-poznawanie krajobrazu morskiego;
-poznawanie wybranych przedstawicieli fauny i flory morskiej;
-poznawanie miejsc wypoczynku w naszym kraju;
-ćwiczenia grafomotoryczne;
-wnioskowanie po stałości ilości wody;
I. Zabawy i gry dydaktyczne, układanie puzzli, budowanie z klocków;
II. „Morze, nasze morze”- wyszukiwanie na mapie Bałtyku, odczytywanie nazwy, wyszukiwanie innych mórz i oceanów,
wyszukiwanie większych miast na wybrzeżu – czytanie nazw;
-rozmowa na temat morza – fauna i flora morska na podstawie ilustracji, widokówek i wspomnień dzieci;
-„Miejsca wakacyjnego wypoczynku” – praca w książce „ABC” s.73- ćwiczenia w czytaniu i rozpoznawaniu fotografii;
-ćw.s.75 „Kutry i ryby” –ćw. grafomotoryczne;
-odmierzanie wody – seria ćwiczeń na ustalanie stałości objętości płynu;
-wprowadzenie jednostek pomiaru cieczy – 1 litr, 2 litry, pół litra;
-obserwowanie zmian towarzyszących przelewaniu wody – po dolaniu jest więcej, o odlaniu jest mniej;
-wlewanie sody kubkiem do butelki i zaznaczanie poziomu wody, rysowanie podziałki i wnioskowanie, ile wody jest w butelce;
...
metka611