CZERWIEC 6l.doc

(101 KB) Pobierz
CZERWIEC -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

 

CZERWIEC -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                              Cykl tematyczny: „Zbliża się lato -odpoczywamy na łonie przyrody”

1.„W poszukiwaniu lata”

-obserwowanie zmian w przyrodzie – wycieczka do parku;

-rozwijanie umiejętności dzielenia się swoimi spostrzeżeniami;

-kształcenie umiejętności włączania się do rozmowy i uważnego słuchania wypowiedzi innych na temat zmian w przyrodzie latem;

-rozwijanie spostrzegawczości i pamięci;

-kształcenie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych;

-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej w aspekcie głównym i porządkowym;;

-rozwijanie umiejętności plastycznych;

I. „Złączone słoneczka” – zabawa ruchowa wprowadzająca w tematykę dnia;

II. „Kwiaty i motyle” – liczenie elementów, określanie miejsca wskazanego obiektu za pomocą liczb porządkowych;

-wysłuchanie wiersza H. Ożogowskiej „Wyprawa” – ilustrowanie ruchem treści wiersza;

-„Pani Lato” – uzupełnianie rysunku, co pasuje, a co nie pasuje do lata;

-próby układania i rozwiązywania zadań tekstowych – ilustrowanie treści zadań za pomocą liczmanów, układanie działań do każdego zadania, samodzielne układanie zadań przez dzieci i ich rozwiązywanie;

-słuchanie wiersza J. Brzechwy „Przyjście lata” – odpowiadanie na pytania związane z treścią wiersza;

-spacer do pobliskiego parku – obserwacja przyrody;

-„Lato na obrazku” – wykonanie pracy plastycznej – inspiracją do malowania są wiersze, ilustracje, własne spostrzeżenia ze spaceru;

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

ruchowa

 

 

matematyczna

 

 

plastyczna

-potrafi dostrzec w świecie przyrody istotne zmiany świadczące o tym, że nadchodzi lato;

-potrafi opowiedzieć o zaobserwowanych zmianach innym;

-uczestniczy w rozmowie respektując jej zasady: uważnego słuchania, kulturalnego zabierania głosu;

-z uwagą i zrozumieniem słucha utworów literackich;

-wskazuje przedmioty pasujące i niepasujące do lata;

-wskazuje obiekty we właściwej kolejności;

-potrafi ułożyć i rozwiązać proste zadania tekstowe;

-estetycznie i starannie wykonuje pracę plastyczną;

2.„Wycieczka do lasu”

-kształtowanie postawy poszanowania środowiska – rozmowa na temat ochrony lasów;

-kształcenie umiejętności włączania się do rozmowy na temat bogactwa leśnego ekosystemu i korzyści, jakie człowiek czerpie z lasu;

-wzbogacanie wiadomości o świecie zwierząt –zwierzęta prowadzące nocny i dzienny tryb życia;

-poznawanie rodzajów zegarów;

-rozpoznawanie pór dnia;

-doskonalenie umiejętności czytania;

-rozwijanie prawidłowej wymowy;

-kształcenie umiejętności uogólniania i definiowania – tworzenie „Kodeksu lasu”;

I. Prezentacja wierszy nawiązujących do tematu dnia: W. Szumachówny „Drzewa”, H. Bechlerowej „Może zobaczymy” – rozmowa na temat właściwego zachowania się w lesie na podstawie wierszy i własnych doświadczeń dzieci;

II. „Letni spacer po lesie” zabawa ruchowa przy muzyce CD. 60;

-prezentacja i nauka piosenki „Rozśpiewany las”;

-słuchanie i naśladowanie odgłosów lasu CD. 2-9;

-taniec na polance” – zabawa ruchowa przy muzyce CD. 51;

-zabawa „Noc i dzień” na podstawie wiersza N. Usenko „Za górą, za lasem” – wyróżnianie zwierząt żerujących nocą i w dzień;

-„Kiedy to się dzieje?”- wykonanie zadań w książce „ABC” s.69-70

nazywanie pór dnia i godzin, rysowanie i pisanie po śladzie;

-zabawa dydaktyczna - rozpoznawanie odgłosów różnych zegarów;

-„Dlaczego trzeba chronić lasy?”- kształcenie postawy poszanowania środowiska;

-„Kodeks lasu” – próba sformułowania zasad, które pomogą chronić lasy, wymyślanie i rysowanie na kartkach znaków zakazu i nakazu;

 

 

przyrodnicza

 

 

 

językowa

 

 

muzyczna

 

 

ruchowa

 

 

matematyczna

-wypowiada się na podany temat, formułuje wnioski i zna zasady zachowania się w lesie;

-uczestniczy w rozmowie, respektując zasady uważnego słuchania i kulturalnego zabierania głosu;

-rozpoznaje na ilustracjach i nazywa zwierzęta, potrafi określić, które prowadzą nocny, a które dzienny tryb życia;

-z uwagą i zrozumieniem słucha utworów literackich;

-zna i śpiewa piosenkę o lesie;

-ilustruje muzykę ruchem;

-naśladuje odgłosy lasu;

-dostrzega stałe następstwo dnia i nocy;

-zna pory dnia i czynności w nich wykonywane;

-rozpoznaje zegary na ilustracjach;

3.„Letnia łąka”

-obserwacja przyrody latem – wycieczka na łąkę;

-kształtowanie umiejętności wyrażania swoich spostrzeżeń i wrażeń;

-rozróżnianie roślin i zwierząt żyjących na łące;

-rozpoznawanie głosów zwierząt, które można zobaczyć na łące;

-doskonalenie orientacji przestrzennej;

-prezentacja utworów literatury dziecięcej związanej z tematem;

-doskonalenie umiejętności czytania;

-doskonalenie umiejętności liczenia w dostępnym zakresie;

-poznawanie rozwoju wybranych roślin;

I. Zagadki – wprowadzenie w tematykę dnia;

II. Poznanie wybranych mieszkańców łąki na podstawie ilustracji i wiersza D. Kozłowskiej-Staszewskiej „Co w trawie piszczy?”;

-słuchanie, rozpoznawanie i naśladowanie głosów mieszkańców łąki CD. 32-35;

-przygotowanie do wycieczki – słuchanie wierszy: M. Buczkówny „Łąka”, M. Kownackiej „Nasze wędrówki”;

-wycieczka na łąkę – obserwacja przyrody latem, zabawy ruchowe;

-podsumowanie obserwacji dokonanych na łące – rozmowa na temat wrażeń i spostrzeżeń dzieci;

-wysłuchanie wiersza A. Warzechy „Zioła” – rozmowa na temat ziół wymienionych w utworze;

-zabawa kreatywna „Jajko, gąsienica, motyl”;

-„Rozwój roślin- wykonanie zadań w książce „ABC” s.22-23;

-słuchanie bajki L. Krzemienieckiej „Zrobił kozła ogrodnikiem” – rozmowa na temat treści bajki – jak przebiegły kozioł oszukał dziadka Macieja?;

-zabawa ruchowa przy piosence „Różyczka”;

-praca plastyczna „Motyle na  łące”;

 

przyrodnicza

 

 

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

 

 

plastyczna

-z uwagą i zrozumieniem słucha utworów literackich;

-obserwuje rośliny i zwierzęta na łące;

-rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny i zwierzęta żyjące na łące;

-opowiada o swoich spostrzeżeniach i wrażeniach;

-wyraża w wypowiedziach i podczas wycieczki postawę poszanowania przyrody;

-poprawnie liczy wskazane elementy;

-odczytuje nazwy zwierząt;

-orientuje się w przestrzeni podczas zabawy tropiącej;

-wie, jak powstaje owoc;

-wypowiada się na temat treści bajki, wyciąga właściwe wnioski z zachowania bohaterów bajki;

-wykonuje estetycznie pracę plastyczno-techniczną na zadany temat;

                                              Cykl tematyczny: „W letni czas – wakacyjne wyprawy

1.„Lato w pełni”

-planowanie letnich wycieczek w różne miejsca;

-doskonalenie umiejętności czytania;

-kształcenie umiejętności konstruowania opowiadań na podstawie historyjek obrazkowych;

-kształtowanie rozumienia stałości objętości płynu;

-eksperymentowanie ze stałością ilości płynu;

-rozwijanie sprawności psychoruchowej;

-rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych;

I. Zabawy integracyjne metodą pedagogiki zabawy;

II. „Wyprawa Agaty i Emila” – doskonalenie umiejętności czytania K.s.137;

-przygotowanie scenek dramowych tematycznie związanych z letnimi wycieczkami – praca w grupach, zwrócenie uwagi na bezpieczne zachowanie podczas letnich wypraw;

-mierzenie ilości płynów – ustalanie stałości ilości płynów przy zaobserwowanych zmianach w wyglądzie – eksperymentowanie z wodą, porównywanie ilości wody w różnych pojemnikach – określanie „na oko”, sprawdzanie;

-„Piaskowy obrazek” – wprowadzenie nowej techniki plastycznej, malowanie klejem, posypywanie obrazka piaskiem, zsypanie pozostałego piasku, wyłonienie właściwego obrazka;

-zestaw ćwiczeń w terenie – tor przeszkód;

językowa

 

 

społeczna

 

 

przyrodnicza

 

 

plastyczna

 

 

ruchowa

-czyta w zakresie poznanych liter;

-słucha uważnie tekstu czytanego przez nauczyciela;

-konstruuje krótkie opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej;

-wyciąga wnioski z eksperymentu;

-obserwuje i zastanawia się czy wody w butelce jest tyle samo;

-wie, że płynu w naczyniach jest tyle samo, chociaż po przelaniu wydaje się, że jest go więcej lub mniej;

-posługuje się sprawnie nowo poznaną techniką plastyczną;

-planuje wycieczkę;

2.„Bezpieczne i udane wakacje”

-wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych;

-wzbogacanie wiadomości na temat różnych środków lokomocji i ich prezentacja;

-wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach;

-rozwijanie wrażliwości muzycznej;

-doskonalenie pojęcia liczby naturalnej w aspekcie kardynalnym i porządkowym;

I. „Kostka” – zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność liczenia;

II. „Bezpieczne i udane wakacje”- rozmowa na podstawie ilustracji w książce K.s.138;

-„Bezpieczeństwo na drogach” – formułowanie zasad bezpiecznego poruszania się na drogach;

-prezentacja i omówienie różnych środków lokomocji, ustalenie przeznaczenia poszczególnych środków lokomocji;

-zabawa dydaktyczno-ruchowa „Uwaga zebra”;

-nauka piosenki „Złap lato” CD.61,62;

-„Jak bezpiecznie spędzać wakacje?” – formułowanie rad dla rówieśników;

-gra „Mistrz rachunków”;

 

matematyczna

 

 

językowa

 

 

ruchowa

 

 

muzyczna

-potrafi wymienić nazwy różnych środków lokomocji;

-wie, do czego służą poszczególne środki lokomocji;

-zna zasady bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych;

-wypowiada się na podany temat;

-zna zasady bezpiecznego poruszania się na drogach;

-śpiewa piosenkę o lecie;

-liczy sprawnie w zakresie 10;

-porównuje liczebności zbiorów;

-sprawnie wyszukuje pary obrazków;

3.„Bałtyk – nasze morze”

-przestrzeganie reguł gier;

-rozwijanie umiejętności cieszenia się z wygranej i pogodzenia się z przegraną;

-poznawanie mapy Polski i świata, wyszukiwanie mórz i oceanów;

-doskonalenie umiejętności czytania;

-poznawanie krajobrazu morskiego;

-poznawanie wybranych przedstawicieli fauny i flory morskiej;

-poznawanie miejsc wypoczynku w naszym kraju;

-ćwiczenia grafomotoryczne;

-wnioskowanie po stałości ilości wody;

I. Zabawy i gry dydaktyczne, układanie puzzli, budowanie z klocków;

II. „Morze, nasze morze”- wyszukiwanie na mapie Bałtyku, odczytywanie nazwy, wyszukiwanie innych mórz i oceanów,

wyszukiwanie większych miast na wybrzeżu – czytanie nazw;

-rozmowa na temat morza – fauna i flora morska na podstawie ilustracji, widokówek i wspomnień dzieci;

-„Miejsca wakacyjnego wypoczynku” – praca w książce „ABC” s.73- ćwiczenia w czytaniu i rozpoznawaniu fotografii;

-ćw.s.75 „Kutry i ryby” –ćw. grafomotoryczne;

-odmierzanie wody – seria ćwiczeń na ustalanie stałości objętości płynu;

-wprowadzenie jednostek pomiaru cieczy – 1 litr, 2 litry, pół litra;

-obserwowanie zmian towarzyszących przelewaniu wody – po dolaniu jest więcej, o odlaniu jest mniej;

-wlewanie sody kubkiem do butelki i zaznaczanie poziomu wody, rysowanie podziałki i wnioskowanie, ile wody jest w butelce;

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin