Grudzień 6l..doc

(127 KB) Pobierz
Grudzień-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

Grudzi-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „To wszystko z węgla?

1.„Ciepłe mieszkanie”

-zapoznanie dzieci ze sposobami ogrzewania mieszkań dawniej i obecnie;

-uświadomienie znaczenia bogactw naturalnych;

-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;

-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;

-klasyfikowanie przedmiotów wg podanego kryterium;

-doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej;

-poznawanie wyglądu stroju górniczego i jego symboliki;

-dowiadywanie się o ciężkiej pracy górnika;

-poznawanie, jakie kruszce wydobywa się w naszych kopalniach;

 

I. Oglądanie filmów edukacyjnych z serii: „Bolek i Lolek w kopalni”

II. Poznawanie sposobów ogrzewania mieszkań w przeszłości i współcześnie na podstawie ilustracji -ćwiczenia w wypowiadaniu się na temat historii ogrzewania mieszkań;

-„Ogień” – zabawa ruchowa – ćwiczenie szybkości reakcji;

-historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania O. Sekory „O rozgniewanym węgielku” – wypowiedzi dzieci na temat wykorzystania węgla w życiu człowieka;

-„W kopalni” – rysowanie węglem drzewnym;

-słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Węglowa rodzina”;

-poznawanie znaczenia bogactw naturalnych – skarbów ukrytych w ziemi na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „Paprocie tutaj rosły” oraz oglądania różnych skarbów ziemi (np. brył węgla, soli);

-spotkanie z górnikami z okazji ich święta;

-oglądanie galowego i roboczego stroju górniczego, poznawanie jego symboliki;

-rozmowa z górnikami na temat ich pracy w kopalni;

-dowiadywanie się o tym, co wydobywa się w naszych kopalniach;

-nauka tańca śląskiego „Trojak”;

-praca w książce „ABC” s. 77-79-rozpoznawanie różnych pojazdów, przypomnienie i utrwalenie ważnych numerów;

 

 

przyrodnicza

 

 

 

społeczna

 

 

 

językowa

 

 

 

 

muzyczna

-zna sposoby ogrzewania mieszkań dawniej i obecnie;

-wie, jakie znaczenie mają bogactwa naturalne ukryte we wnętrzu ziemi, potrafi podać przykłady produktów wytworzonych z tych minerałów;

-potrafi uważnie wysłuchać tekstów literackich i rozumie ich sens;

-opowiada treść historyjki obrazkowej na podstawie ilustracji;

-wypowiada się na podany temat, tworząc wypowiedzi wielozdaniowe;

-rozpoznaje górniczy strój galowy i ubranie robocze;

-wie, co oznaczają symbole na stroju galowym górnika;

-potrafi opowiedzieć o pracy górnika;

-wie, jakie rudy wydobywa się w naszych kopalniach;

 

2.„ Śląskie legendy”

-poznawanie literatury regionalnej;

-kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;

-rozwijanie u dzieci gościnności – przygotowanie przyjęcia dla górnika;

-podejmowanie działań mających na celu rozumienie sensu pomiaru w zakresie zachowania stałości długości;

-wprowadzenie litery „e”;

-zapoznanie z jej graficznym obrazem;

-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu; -wyrabianie poczucia rytmu;

-wdrażanie do samokontroli i samooceny;

-rozwijanie koordynacji ruchowo - wzrokowo - słuchowej (integracji percepcyjno- motorycznej);

I. Słuchanie śląskich legend „Gustlikowy skarb”oraz „O mądrym Skarbniku i zasypanym chodniku – zwrócenie uwagi na wartości moralne tej śląskiej legendy;

Zabawa tematyczna „Przyjęcie dla górnika”;

II.Słuchanie wiersza T. Kubiaka „W kopalni” – omówienie treści;

-mierzenie długości krokami i stopa za stopą” –stosowanie tych umiejętności w sytuacjach życiowych;

-mierzenie krokami korytarza: od tego miejsca do tego, liczenie kroków;

-mierzenie długości chodnika stopa za stopą, liczenie i ustalanie wyniku;

-wprowadzenie litery „e” metodą dobrego startu;

-zabawy wprowadzające przy piosence pt. „Eski floreski”, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;

ćwiczenia językowe;

-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, i ruchowo –słuchowo-wzrokowe ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;

-praca w książce „ABC” s.54-56 –ćwiczenia utrwalające znajomość litery „e”, czytanie globalne, ćwiczenia słuchu fonematycznego (wysłuchiwanie głoski „e” w wyrazach, rozpoznawanie litery „e”, pisanie po śladzie;

-oglądanie filmu edukacyjnego –„Wprowadzenie litery „e,E”;

 

językowa

 

matematyczna

 

muzyczna

 

plastyczna

 

ruchowa

-uważnie słucha legend;

-wypowiada się na określony temat;

-umie wyciągnąć wnioski z przygody bohatera legendy;

-przygotowuje przyjęcie dla górnika;

-wypowiada się na temat treści wiersza;

-określa szacunkowo długość korytarza i chodnika;

-potrafi mierzyć długość krokami i stopa za stopą;

-wie, że wynik pomiaru zależy od zastosowanych jednostek;

-potrafi wysłuchać głoskę „e” w tekście,

-rozpoznaje literę „e” i identyfikuje ją z głoską „e”;

-intuicyjnie rozpoznaje głoskę „e” jako samogłoskę;

-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;

-rytmicznie śpiewa piosenkę ze wskazywaniem nut (sylaby);

-rytmicznie śpiewa piosenkę z jednoczesnym pisaniem litery;

-pisze literę po śladzie;

3.„Spotkanie ze świętym Mikołajem”

-wprowadzenie nastroju oczekiwania na przybycie gościa;

-wspólne recytowanie wierszy i śpiewanie piosenek o świętym Mikołaju;

-poznawanie legendy o świętym Mikołaju;

-rozwijanie sprawności grafomotoryczne;

I. Przygotowanie do wizyty św. Mikołaja – prace gospodarczo-porządkowe w sali zabaw;

-utrwalenie wierszy i piosenek o św. Mikołaju;

II. Spotkanie ze św. Mikołajem – udział dzieci w ogólnoprzedszkolnej uroczystości, powitanie gościa, rozmowy ze świętym Mikołajem, część artystyczna – wiersze i piosenki o świętym Mikołaju, rozdawanie prezentów, wspólne wykonywanie zdjęć ze świętym Mikołajem;

-słucha nie opowiadania ks. Malińskiego pt. „

Św. Mikołaj”;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Mikołaj” K.s.18,21 – kolorowanie i uzupełnianie obrazka, przeliczanie prezentów i dzieci;

 

społeczna

 

 

muzyczna

 

 

plastyczna

-oczekuje z radością na przybycie gościa;

-przygotowuje się do wizyty;

-bierze udział w spotkaniu ze św. Mikołajem;

-recytuje wiersze i wspólnie z innymi dziećmi śpiewa piosenki o świętym Mikołaju;

-potrafi wysłuchać dłuższego tekstu literackiego – wypowiada się na jego temat;

-koloruje obrazek ze św.Mikołajem, uzupełnia brakujące części, sprawnie liczy;

4.„Ela i Ewelinka

- zapoznanie dzieci z teatrem dużych lalek;

-wprowadzenie pojęć związanych z teatrem;

-wdrażanie do właściwego zachowania się w czasie oglądania przedstawienia;

-estetyczne wykonanie prac plastycznych;

-wprowadzenie litery „E”;

-zapoznanie z graficznym obrazem litery „E;

-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu; (zachowanie kierunku z lewej do prawej strony, z góry na dół);

-wyrabianie poczucia rytmu;

-wdrażanie do samokontroli i samooceny;

-rozwijanie koordynacji ruchowo - wzrokowo - słuchowej (integracji percepcyjno- motorycznej);

I. „Co by było…”- zabawa dydaktyczna;

-aktywność łączona, improwizacja słowno-ruchowa z podkładem muzycznym CD 36;

II. Teatr w przedszkolu – oglądanie przedstawienia lalkowego;

–właściwe zachowanie się w czasie spektaklu, rozmowa na temat obejrzanego przedstawienia;

-wykonanie pracy plastycznej inspirowanej obejrzaną sztuką;

-wprowadzenie litery „E” metodą dobrego startu;

-zabawy wprowadzające, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;

-poznawanie wiersza „Ela i Ewelinka”, ćwiczenia językowe

-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe (wyklaskiwanie w parach i wystukiwanie rytmu na woreczkach)i ruchowo-słuchowo-wzrokowe (prezentacja i omówienie litery „E”, uczenie się polisensoryczne, odtwarzanie litery, pisanie po śladzie z jednoczesnym śpiewaniem refrenu piosenki, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;

-praca w książce „ABC” s.57-59 – wyszukiwanie różnic w obrazkach;

 

teatralna

 

 

 

językowa

 

 

 

społeczna

 

 

 

muzyczna

 

 

 

plastyczna

-wie, jak należy zachować się w czasie przedstawienia i umie się do tego dostosować;

-zna i rozumie wybrane pojęcia związane z teatrem;

-potrafi przedstawić swoje wrażenia z przedstawienia w formie plastycznej;

-potrafi wysłuchać głoskę „E” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;

-rozpoznaje literę „E” i identyfikuje ją z głoską „e”;

-intuicyjnie rozpoznaje głoskę „e” jako samogłoskę;

-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;

-rytmicznie wypowiada wierszyk ze wskazywaniem nut (sylaby);

-rytmicznie wypowiada wierszyk z jednoczesnym pisaniem litery;

-pisze literę po śladzie i na piasku;

-pisze literę w liniaturze;

-potrafi ocenić swoją pracę według podanych kryteriów;

5.„O wilku i siedmiu koźlątkach”

-bezpośrednie zapoznanie dzieci z teatrem;

-wprowadzenie pojęć związanych z teatrem;

-wdrażanie do właściwego zachowania się podczas oglądania przedstawienia;

-estetyczne wykonanie prac plastycznych;

I. „Teatr jednego aktora, czyli zagadki pantomimiczne” –zabawa integracyjna;

-rozwiązywanie zagadek związanych z teatrem;

-słuchanie wiersza J. Kulmowej „Po co jest teatr?”

II. Wyjście do MOK – u w Bukownie na przedstawienie pt. „O wilku i siedmiu koźlątkach”;

-zapoznanie dzieci z salą widowiskową;

-wprowadzenie pojęć: kostiumy, rekwizyty, scenografia, aktorzy, lalki;

-oglądanie przedstawienia teatralnego –właściwe zachowanie się w czasie spektaklu, rozmowa na temat obejrzanego przedstawienia;

-wykonanie pracy plastycznej inspirowanej obejrzaną sztuką;

 

teatralna

 

językowa

 

społeczna

-rozpoznaje czynności pokazywane ruchem;

-wie, jak należy zachować się w sali widowiskowej i umie się do tego dostosować;

-zna i rozumie wybrane pojęcia związane z teatrem;

-podaje odpowiedzi na zagadki;

-potrafi właściwie zachować się w czasie przedstawienia;

-wypowiada się na temat obejrzanego przedstawienia;

-potrafi przedstawić swoje wrażenia z przedstawienia w formie plastycznej;

                                               Cykl tematyczny: „Świat się zmienia”

1.„Urządzenia domowe dawniej i dziś”

-zapoznanie dzieci z urządzeniami ułatwiającymi ludziom życie;

-poznanie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych;

-zwrócenie uwagi na postęp techniczny;

-kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;

-układanie i prezentowanie zagadek pantomimicznych;

-ćwiczenie wrażliwości słuchowej;

-rozbudzanie wrażliwości konstrukcyjnej;

-doskonalenie sprawności manualnej;

-wdrażanie do współpracy w małych zespołach;

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin