Grudzień-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „To wszystko z węgla?”
1.„Ciepłe mieszkanie”
-zapoznanie dzieci ze sposobami ogrzewania mieszkań dawniej i obecnie;
-uświadomienie znaczenia bogactw naturalnych;
-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;
-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
-klasyfikowanie przedmiotów wg podanego kryterium;
-doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej;
-poznawanie wyglądu stroju górniczego i jego symboliki;
-dowiadywanie się o ciężkiej pracy górnika;
-poznawanie, jakie kruszce wydobywa się w naszych kopalniach;
I. Oglądanie filmów edukacyjnych z serii: „Bolek i Lolek w kopalni”
II. Poznawanie sposobów ogrzewania mieszkań w przeszłości i współcześnie na podstawie ilustracji -ćwiczenia w wypowiadaniu się na temat historii ogrzewania mieszkań;
-„Ogień” – zabawa ruchowa – ćwiczenie szybkości reakcji;
-historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania O. Sekory „O rozgniewanym węgielku” – wypowiedzi dzieci na temat wykorzystania węgla w życiu człowieka;
-„W kopalni” – rysowanie węglem drzewnym;
-słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Węglowa rodzina”;
-poznawanie znaczenia bogactw naturalnych – skarbów ukrytych w ziemi na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „Paprocie tutaj rosły” oraz oglądania różnych skarbów ziemi (np. brył węgla, soli);
-spotkanie z górnikami z okazji ich święta;
-oglądanie galowego i roboczego stroju górniczego, poznawanie jego symboliki;
-rozmowa z górnikami na temat ich pracy w kopalni;
-dowiadywanie się o tym, co wydobywa się w naszych kopalniach;
-nauka tańca śląskiego „Trojak”;
-praca w książce „ABC” s. 77-79-rozpoznawanie różnych pojazdów, przypomnienie i utrwalenie ważnych numerów;
przyrodnicza
społeczna
językowa
muzyczna
-zna sposoby ogrzewania mieszkań dawniej i obecnie;
-wie, jakie znaczenie mają bogactwa naturalne ukryte we wnętrzu ziemi, potrafi podać przykłady produktów wytworzonych z tych minerałów;
-potrafi uważnie wysłuchać tekstów literackich i rozumie ich sens;
-opowiada treść historyjki obrazkowej na podstawie ilustracji;
-wypowiada się na podany temat, tworząc wypowiedzi wielozdaniowe;
-rozpoznaje górniczy strój galowy i ubranie robocze;
-wie, co oznaczają symbole na stroju galowym górnika;
-potrafi opowiedzieć o pracy górnika;
-wie, jakie rudy wydobywa się w naszych kopalniach;
2.„ Śląskie legendy””
-poznawanie literatury regionalnej;
-kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;
-rozwijanie u dzieci gościnności – przygotowanie przyjęcia dla górnika;
-podejmowanie działań mających na celu rozumienie sensu pomiaru w zakresie zachowania stałości długości;
-wprowadzenie litery „e”;
-zapoznanie z jej graficznym obrazem;
-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu; -wyrabianie poczucia rytmu;
-wdrażanie do samokontroli i samooceny;
-rozwijanie koordynacji ruchowo - wzrokowo - słuchowej (integracji percepcyjno- motorycznej);
I. Słuchanie śląskich legend „Gustlikowy skarb”oraz „O mądrym Skarbniku i zasypanym chodniku – zwrócenie uwagi na wartości moralne tej śląskiej legendy;
Zabawa tematyczna „Przyjęcie dla górnika”;
II.Słuchanie wiersza T. Kubiaka „W kopalni” – omówienie treści;
-mierzenie długości krokami i stopa za stopą” –stosowanie tych umiejętności w sytuacjach życiowych;
-mierzenie krokami korytarza: od tego miejsca do tego, liczenie kroków;
-mierzenie długości chodnika stopa za stopą, liczenie i ustalanie wyniku;
-wprowadzenie litery „e” metodą dobrego startu;
-zabawy wprowadzające przy piosence pt. „Eski floreski”, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;
ćwiczenia językowe;
-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, i ruchowo –słuchowo-wzrokowe ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;
-praca w książce „ABC” s.54-56 –ćwiczenia utrwalające znajomość litery „e”, czytanie globalne, ćwiczenia słuchu fonematycznego (wysłuchiwanie głoski „e” w wyrazach, rozpoznawanie litery „e”, pisanie po śladzie;
-oglądanie filmu edukacyjnego –„Wprowadzenie litery „e,E”;
matematyczna
plastyczna
ruchowa
-uważnie słucha legend;
-wypowiada się na określony temat;
-umie wyciągnąć wnioski z przygody bohatera legendy;
-przygotowuje przyjęcie dla górnika;
-wypowiada się na temat treści wiersza;
-określa szacunkowo długość korytarza i chodnika;
-potrafi mierzyć długość krokami i stopa za stopą;
-wie, że wynik pomiaru zależy od zastosowanych jednostek;
-potrafi wysłuchać głoskę „e” w tekście,
-rozpoznaje literę „e” i identyfikuje ją z głoską „e”;
-intuicyjnie rozpoznaje głoskę „e” jako samogłoskę;
-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;
-rytmicznie śpiewa piosenkę ze wskazywaniem nut (sylaby);
-rytmicznie śpiewa piosenkę z jednoczesnym pisaniem litery;
-pisze literę po śladzie;
3.„Spotkanie ze świętym Mikołajem”
-wprowadzenie nastroju oczekiwania na przybycie gościa;
-wspólne recytowanie wierszy i śpiewanie piosenek o świętym Mikołaju;
-poznawanie legendy o świętym Mikołaju;
-rozwijanie sprawności grafomotoryczne;
I. Przygotowanie do wizyty św. Mikołaja – prace gospodarczo-porządkowe w sali zabaw;
-utrwalenie wierszy i piosenek o św. Mikołaju;
II. Spotkanie ze św. Mikołajem – udział dzieci w ogólnoprzedszkolnej uroczystości, powitanie gościa, rozmowy ze świętym Mikołajem, część artystyczna – wiersze i piosenki o świętym Mikołaju, rozdawanie prezentów, wspólne wykonywanie zdjęć ze świętym Mikołajem;
-słucha nie opowiadania ks. Malińskiego pt. „
Św. Mikołaj”;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Mikołaj” K.s.18,21 – kolorowanie i uzupełnianie obrazka, przeliczanie prezentów i dzieci;
-oczekuje z radością na przybycie gościa;
-przygotowuje się do wizyty;
-bierze udział w spotkaniu ze św. Mikołajem;
-recytuje wiersze i wspólnie z innymi dziećmi śpiewa piosenki o świętym Mikołaju;
-potrafi wysłuchać dłuższego tekstu literackiego – wypowiada się na jego temat;
-koloruje obrazek ze św.Mikołajem, uzupełnia brakujące części, sprawnie liczy;
4.„Ela i Ewelinka”
- zapoznanie dzieci z teatrem dużych lalek;
-wprowadzenie pojęć związanych z teatrem;
-wdrażanie do właściwego zachowania się w czasie oglądania przedstawienia;
-estetyczne wykonanie prac plastycznych;
-wprowadzenie litery „E”;
-zapoznanie z graficznym obrazem litery „E”;
-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu; (zachowanie kierunku z lewej do prawej strony, z góry na dół);
-wyrabianie poczucia rytmu;
I. „Co by było…”- zabawa dydaktyczna;
-aktywność łączona, improwizacja słowno-ruchowa z podkładem muzycznym CD 36;
II. Teatr w przedszkolu – oglądanie przedstawienia lalkowego;
–właściwe zachowanie się w czasie spektaklu, rozmowa na temat obejrzanego przedstawienia;
-wykonanie pracy plastycznej inspirowanej obejrzaną sztuką;
-wprowadzenie litery „E” metodą dobrego startu;
-zabawy wprowadzające, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;
-poznawanie wiersza „Ela i Ewelinka”, ćwiczenia językowe
-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe (wyklaskiwanie w parach i wystukiwanie rytmu na woreczkach)i ruchowo-słuchowo-wzrokowe (prezentacja i omówienie litery „E”, uczenie się polisensoryczne, odtwarzanie litery, pisanie po śladzie z jednoczesnym śpiewaniem refrenu piosenki, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;
-praca w książce „ABC” s.57-59 – wyszukiwanie różnic w obrazkach;
teatralna
-wie, jak należy zachować się w czasie przedstawienia i umie się do tego dostosować;
-zna i rozumie wybrane pojęcia związane z teatrem;
-potrafi przedstawić swoje wrażenia z przedstawienia w formie plastycznej;
-potrafi wysłuchać głoskę „E” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;
-rozpoznaje literę „E” i identyfikuje ją z głoską „e”;
-rytmicznie wypowiada wierszyk ze wskazywaniem nut (sylaby);
-rytmicznie wypowiada wierszyk z jednoczesnym pisaniem litery;
-pisze literę po śladzie i na piasku;
-pisze literę w liniaturze;
-potrafi ocenić swoją pracę według podanych kryteriów;
5.„O wilku i siedmiu koźlątkach”
-bezpośrednie zapoznanie dzieci z teatrem;
-wdrażanie do właściwego zachowania się podczas oglądania przedstawienia;
I. „Teatr jednego aktora, czyli zagadki pantomimiczne” –zabawa integracyjna;
-rozwiązywanie zagadek związanych z teatrem;
-słuchanie wiersza J. Kulmowej „Po co jest teatr?”
II. Wyjście do MOK – u w Bukownie na przedstawienie pt. „O wilku i siedmiu koźlątkach”;
-zapoznanie dzieci z salą widowiskową;
-wprowadzenie pojęć: kostiumy, rekwizyty, scenografia, aktorzy, lalki;
-oglądanie przedstawienia teatralnego –właściwe zachowanie się w czasie spektaklu, rozmowa na temat obejrzanego przedstawienia;
-rozpoznaje czynności pokazywane ruchem;
-wie, jak należy zachować się w sali widowiskowej i umie się do tego dostosować;
-podaje odpowiedzi na zagadki;
-potrafi właściwie zachować się w czasie przedstawienia;
-wypowiada się na temat obejrzanego przedstawienia;
Cykl tematyczny: „Świat się zmienia”
1.„Urządzenia domowe dawniej i dziś”
-zapoznanie dzieci z urządzeniami ułatwiającymi ludziom życie;
-poznanie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych;
-zwrócenie uwagi na postęp techniczny;
-układanie i prezentowanie zagadek pantomimicznych;
-ćwiczenie wrażliwości słuchowej;
-rozbudzanie wrażliwości konstrukcyjnej;
-doskonalenie sprawności manualnej;
-wdrażanie do współpracy w małych zespołach;
metka611