LISTOPAD 6l..doc

(204 KB) Pobierz
LISTOPAD - miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

 

LISTOPAD - miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                              Cykl tematyczny: „Jesień w parku i w lesie

1.„Lesie, lesie nasz, co tam ukrywasz?”

-poznawanie zasad gier planszowych;

-rozbudzanie wyobraźni dzieci;

-rozpoznawanie na obrazkach zwierząt leśnych;

-rozwiązywanie zagadek o zwierzętach leśnych;

-prowadzenie planowanej obserwacji podczas wycieczki;

-poznawanie różnic pomiędzy lasem a parkiem;

-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;

-umiejętność współdziałania w grupie;

I. Zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej;

-gry stolikowe z kostką –rozgrywanie gier w parach;

II. Wprowadzenie do tematu – zagadka;

-krótka rozmowa na temat: Co możemy znaleźć, spotkać, usłyszeć w lesie?;

-opowieść ruchowo-twórcza „Wycieczka do lasu”;

-zabawa dydaktyczna w „Echo” (co nam daje las?);

-wycieczka do parku i lasu – obserwacja charakterystycznych cech, zabawy ruchowe na świeżym powietrzu;

-praca plastyczna w zespołach „Las jesienią”;

-praca z książką „ABC”s.7-9 czym się różni las od parku, uporządkowanie wiadomości i pojęć;

-osłuchanie z piosenką pt. „Jarzębina” –ćwiczenie ortofoniczne, zabawa ruchowa do piosenki;

 

ruchowa

 

 

przyrodnicza

 

 

 

plastyczna

 

 

muzyczna

 

 

-potrafi rozgrywać grę na planszy, umie posługiwać się kostką do gry;

-sprawnie przelicza oczka kostki i pola na planszy;

-rozpoznaje na ilustracjach zwierzęta leśne i inne, potrafi podać ich charakterystyczne cechy;

-podaje rozwiązania zagadek;

-potrafi obserwować przedmioty i zjawiska, dostrzegając charakterystyczne cechy, które wyraża w formie werbalnej;

-wie, czym się różni las od parku;

-potrafi współdziałać w grupie podczas wykonywania wspólnej pracy

plastycznej;

2.„Grzybobranie

-poznawanie grzybów jadalnych i trujących;

-segregowanie zbiorów wg podanych cech;

-porównywanie liczebności i wielkości zbiorów;

-rozumienie znaczenia homonimów:

kozak, kurka;

-poznawanie sposobów zbierania, przetwarzania i zastosowania grzybów;

-rozwijanie operacyjnego myślenia;

-ustalanie równoliczności w dwóch zbiorach przez liczenie obiektów i przez ustawianie w pary;

-wprowadzenie liczby i cyfry 5;

-rozwijanie motoryki dużej – ćwiczenia gimnastyczne;

I. „Powitanie” –zabawa integracyjna;

-segregowanie zbiorów w kąciku przyrody;

-oglądanie albumów i atlasów – rozpoznawanie grzybów jadalnych i trujących;

-ćwiczenia oddechowe wg instrukcji N.

II. Wysłuchanie wiersza pt. „Grzyby” A. Łady-Grodzickiej;

-zagadki o grzybach, porządkowanie sylwet grzybów , ustalanie jaki grzyb znajduje się pomiędzy podanymi, porządkowanie zbiorów grzybów wg liczebności wzrastającej i malejącej;

-znaczenie homonimów: kozak, kurka;

-rozmowa na temat właściwego zbierania, przetwarzania i zastosowania grzybów;

-zabawa manipulacyjna „Układamy grzyby”;

-ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia –ustalanie równoliczności zbiorów przez przeliczanie i ustawianie w pary – sprawdzanie, czy jest tyle samo, rozdzielanie po równo, przejmowanie przez dzieci roli wyjaśniającej i tłumaczącej;

-wprowadzenie cyfry 5, omówienie wyglądu, do czego jest podobna;

-praca z książką „ABC” s. 12, 17,18 – ćwiczenia w liczeniu, porównywanie liczebności zbiorów, utrwalenie pojęć „tyle samo, mniej, więcej”;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą W. Sherborne;

 

 

społeczna

 

 

 

językowa

 

 

 

matematyczna

 

 

 

muzyczna

 

 

 

plastyczna

-rozpoznaje na obrazkach wybrane grzyby jadalne i trujące;

-zna sposób prawidłowego zbierania grzybów, wypowiada się na temat zastosowania i przetwarzania grzybów;

-segreguje zbiory, porównuje wielkości i liczebności zbiorów;

-potrafi dowiedzieć się, czy tu i tu jest tyle samo;

- liczy znajdujące się tam obiekty;

-ustawia obiekty w pary: łączy elementy kreską, nakłada jeden element na drugi, zsuwa parami do siebie;

-posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 5;

-przelicza zbiory według liczebności wzrastającej i malejącej, zna miejsce danej liczby w zbiorze pięcioelementowym;

-współdziała z drugim dzieckiem, podporządkowuje się przyjętym zasadom;

3.„Korale jesieni”

-kształcenie umiejętności wyrażania uczuć w różnych formach: językowej, muzycznej, plastycznej;

-poznawanie literatury dla dzieci;

-formułowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;

-doskonalenie umiejętności przeliczania;

-numerowanie schodów, wskazywanie wybranych stopni;

-ustalanie stopni poprzednich i następnych;

-utrwalenie znajomości wybranych grzybów;

-rozpoznawanie wybranych drzew po liściach i owocach;

-ćwiczenia w globalnym czytaniu;

I. „Dłonie” –zabawa integracyjna;

-odczytywanie znaczenia barw i skojarzeń koloru z nastrojem –zabawy twórcze;

-„Grzyby”- puzzle, składanie obrazków z części;

II. „Jesienny wietrzyk” –zabawa przy muzyce CD.11, 14, 20, 39;

-prezentacja wierszy M.Głogowskiego „Pora wesoła” i W. Grodzieńskiej „Jesień” –omówienie treści, określanie jesiennego nastroju, wskazywanie rymów;

-„Każdy jest poetą” –zabawa w układanie rymowanek;

-„Jesienna kompozycja” –praca plastyczna;

-„Jesienne listki” –zabawa ruchowa CD.16,22;

-praca plastyczna „Korale jesieni”– nawlekanie owoców jarzębiny na nitkę;

-„Kaprysy pogody” –zabawa integracyjna;

wiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia: ustawianie po kolei i numerowanie, liczenie schodów i numerowanie ich, określanie liczebnikami porządkowymi, chodzenie po schodach – ustalanie, które schody są następne, a które poprzednie, wyrywkowe określanie numerów schodów – zabawa dydaktyczna „Skacząca piłeczka”;

-praca z książką „ABC” s. 14 -15 – rozpoznawanie grzybów i wybranych drzew po liściach, nalepianie z zachowaniem rytmu, odczytanie rebusu, ćwiczenia w czytaniu;

 

społeczna

 

 

muzyczna

 

 

 

językowa

 

 

 

matematyczna

 

 

 

ruchowa

 

 

 

plastyczna

 

 

-wyraża swoje emocje, ilustrując różne nastroje ruchem, barwą;

-interpretuje ruchem muzykę skoczną i wesołą oraz wolną, spokojną;

-próbuje ułożyć własną rymowankę;

-uczestniczy w zabawach integracyjnych;

-wypowiada się na temat treści poznanych wierszy i ilustracji;

-potrafi wykonać korale nawlekając owoce jarzębiny na nitkę, bezpiecznie posługuje się igłą;

-potrafi numerować schody;

-ustala, że ten schód jest piąty, ten szósty itd.

-potrafi wskazać wybrany stopień i nazywa wszystkie poprzednie i wszystkie następne schody;

-wskazuje wybrane stopnie w ponumerowanej serii i nazywa je;

-rozpoznaje wybrane grzyby jadalne i trujące;

-rozpoznaje liście i owoce kasztanowca, klonu, dębu, jarzębiny;

-coraz sprawniej przelicza obiekty;

-czyta globalnie podpisy pod obrazkami;

4.„Jarzębinka

-poznawanie ciekawostek przyrodniczych dotyczących przygotowań zwierząt do zimy;

-kształtowanie postaw społecznych –tworzenie w grupie pracy plastycznej

-budzenie wzajemnego zaufania i poczucia bezpieczeństwa w grupie;

-poznawanie literatury dziecięcej;

-kształcenie umiejętności twórczego opowiadania;

-inscenizowanie treści opowiadania;

-utrwalanie nazw instrumentów perkusyjnych;

-kształcenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych;

-kształcenie umiejętności ilustrowania treści opowiadania grą na instrumentach;

I. Poznawanie ciekawostek przyrodniczych z książki M. Kownackiej

„Razem ze słonkiem”;

II. Bajka pt. „Jarzębinka” wg J. Tajca –zapoznanie dzieci z treścią utworu z zastosowaniem technik żywego słowa, wyodrębnienie bohaterów, ich cech charakteru, prześledzenie toku akcji, zrozumienie myśli przewodniej;

-ilustrowanie bajki głosem i grą na instrumentach (drama);

-wykonanie prac plastycznych na temat utworu, porządkowanie ich wg chronologii wydarzeń;

- inscenizacja dziecięca uwzględniająca treść utworu, ale wypowiadana własnymi słowami;

-nauka tekstu i melodii piosenki „Jarzębina”;

-ćwiczenia rytmiczne, określenie metrum dwu- i trzymianowego w piosence – zabawa „Koraliki”;

-instrumentacja piosenki –gra na instrumentach perkusyjnych;

-praca z książką „ABC” s 13 – rysowanie wg wzoru;

 

przyrodnicza

 

 

 

społeczna

 

 

 

językowa

 

 

 

muzyczna

 

 

 

 

-poznaje ciekawostki przyrodnicze;

-potrafi analizować treść utworu literackiego, ocenia postępowanie bohaterów, dostrzega związki przyczynowo-skutkowe;

-pamięta, kiedy ma wypowiedzieć swoją kwestię;

okazuje zadowolenie w sposób werbalny i pozawerbalny;

-współdziała w zespole, podporządkowuje się przyjętym zasadom;

-umie łączyć słowa z działaniem;

-wystukuje rytm piosenki;

-kreśli wzory graficzny według wzoru;

-zna nazwy podstawowych instrumentów perkusyjnych;-

-potrafi grać różne dźwięki na instrumentach perkusyjnych;

-potrafi zilustrować dźwiękami różne sytuacje: rozmowę, kłótnię itp.

                                                Cykl tematyczny: Las i jego mieszkańcy

1.„Las i jego mieszkańcy”

-poznawanie na obrazkach wybranych zwierząt leśnych i ich charakterystycznych cech;

-kształcenie umiejętności zgodnego współdziałania podczas zabawy i różnych sytuacji zadaniowych;

-rozwiązywanie zagadek o leśnych zwierzętach;

-zapoznanie z piosenką „Bal w lesie”;

-wprowadzenie pojęć muzycznych: „legato, staccato”;

I.„Co słyszę?” –zabawa doskonaląca odbiór bodźców słuchowych;

II.Zabawa słowna w skojarzenia „Z czym kojarzy się nam las?”;

-praca z książką „ABC” s. 10 –kończenie rysowania lasu, omówienie gatunków zwierząt,  położenia przedmiotów w przestrzeni,  rozpoznawanie konturów zwierząt;

-zagadki o zwierzętach leśnych, wymienianie ich charakterystycznych cech, dzielenie nazw na sylaby, porównywanie długości słów itp.

-„Leśne zwierzęta” zabawa ruchowo-naśladowcza;

-praca z książką „ABC” s.6 – rozwiązanie zagadki słowno-rysunkowej, łączenie jednakowych napisów (czytanie globalne);

-osłuchanie z piosenką pt. „Bal w lesie” –zabawa rytmiczno- ruchowa, wprowadzenie pojęć „staccato, legato” – zabawy rytmiczne, ćwiczenia oddechowe;

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin