LISTOPAD - miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Jesień w parku i w lesie”
1.„Lesie, lesie nasz, co tam ukrywasz?”
-poznawanie zasad gier planszowych;
-rozbudzanie wyobraźni dzieci;
-rozpoznawanie na obrazkach zwierząt leśnych;
-rozwiązywanie zagadek o zwierzętach leśnych;
-prowadzenie planowanej obserwacji podczas wycieczki;
-poznawanie różnic pomiędzy lasem a parkiem;
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
-umiejętność współdziałania w grupie;
I. Zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej;
-gry stolikowe z kostką –rozgrywanie gier w parach;
II. Wprowadzenie do tematu – zagadka;
-krótka rozmowa na temat: Co możemy znaleźć, spotkać, usłyszeć w lesie?;
-opowieść ruchowo-twórcza „Wycieczka do lasu”;
-zabawa dydaktyczna w „Echo” (co nam daje las?);
-wycieczka do parku i lasu – obserwacja charakterystycznych cech, zabawy ruchowe na świeżym powietrzu;
-praca plastyczna w zespołach „Las jesienią”;
-praca z książką „ABC”s.7-9 – czym się różni las od parku, uporządkowanie wiadomości i pojęć;
-osłuchanie z piosenką pt. „Jarzębina” –ćwiczenie ortofoniczne, zabawa ruchowa do piosenki;
ruchowa
przyrodnicza
plastyczna
muzyczna
-potrafi rozgrywać grę na planszy, umie posługiwać się kostką do gry;
-sprawnie przelicza oczka kostki i pola na planszy;
-rozpoznaje na ilustracjach zwierzęta leśne i inne, potrafi podać ich charakterystyczne cechy;
-podaje rozwiązania zagadek;
-potrafi obserwować przedmioty i zjawiska, dostrzegając charakterystyczne cechy, które wyraża w formie werbalnej;
-wie, czym się różni las od parku;
-potrafi współdziałać w grupie podczas wykonywania wspólnej pracy
plastycznej;
2.„Grzybobranie
-poznawanie grzybów jadalnych i trujących;
-segregowanie zbiorów wg podanych cech;
-porównywanie liczebności i wielkości zbiorów;
-rozumienie znaczenia homonimów:
kozak, kurka;
-poznawanie sposobów zbierania, przetwarzania i zastosowania grzybów;
-rozwijanie operacyjnego myślenia;
-ustalanie równoliczności w dwóch zbiorach przez liczenie obiektów i przez ustawianie w pary;
-wprowadzenie liczby i cyfry 5;
-rozwijanie motoryki dużej – ćwiczenia gimnastyczne;
I. „Powitanie” –zabawa integracyjna;
-segregowanie zbiorów w kąciku przyrody;
-oglądanie albumów i atlasów – rozpoznawanie grzybów jadalnych i trujących;
-ćwiczenia oddechowe wg instrukcji N.
II. Wysłuchanie wiersza pt. „Grzyby” A. Łady-Grodzickiej;
-zagadki o grzybach, porządkowanie sylwet grzybów , ustalanie jaki grzyb znajduje się pomiędzy podanymi, porządkowanie zbiorów grzybów wg liczebności wzrastającej i malejącej;
-znaczenie homonimów: kozak, kurka;
-rozmowa na temat właściwego zbierania, przetwarzania i zastosowania grzybów;
-zabawa manipulacyjna „Układamy grzyby”;
-ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia –ustalanie równoliczności zbiorów przez przeliczanie i ustawianie w pary – sprawdzanie, czy jest tyle samo, rozdzielanie po równo, przejmowanie przez dzieci roli wyjaśniającej i tłumaczącej;
-wprowadzenie cyfry 5, omówienie wyglądu, do czego jest podobna;
-praca z książką „ABC” s. 12, 17,18 – ćwiczenia w liczeniu, porównywanie liczebności zbiorów, utrwalenie pojęć „tyle samo, mniej, więcej”;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą W. Sherborne;
społeczna
językowa
matematyczna
-rozpoznaje na obrazkach wybrane grzyby jadalne i trujące;
-zna sposób prawidłowego zbierania grzybów, wypowiada się na temat zastosowania i przetwarzania grzybów;
-segreguje zbiory, porównuje wielkości i liczebności zbiorów;
-potrafi dowiedzieć się, czy tu i tu jest tyle samo;
- liczy znajdujące się tam obiekty;
-ustawia obiekty w pary: łączy elementy kreską, nakłada jeden element na drugi, zsuwa parami do siebie;
-posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 5;
-przelicza zbiory według liczebności wzrastającej i malejącej, zna miejsce danej liczby w zbiorze pięcioelementowym;
-współdziała z drugim dzieckiem, podporządkowuje się przyjętym zasadom;
3.„Korale jesieni”
-kształcenie umiejętności wyrażania uczuć w różnych formach: językowej, muzycznej, plastycznej;
-poznawanie literatury dla dzieci;
-formułowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;
-doskonalenie umiejętności przeliczania;
-numerowanie schodów, wskazywanie wybranych stopni;
-ustalanie stopni poprzednich i następnych;
-utrwalenie znajomości wybranych grzybów;
-rozpoznawanie wybranych drzew po liściach i owocach;
-ćwiczenia w globalnym czytaniu;
I. „Dłonie” –zabawa integracyjna;
-odczytywanie znaczenia barw i skojarzeń koloru z nastrojem –zabawy twórcze;
-„Grzyby”- puzzle, składanie obrazków z części;
II. „Jesienny wietrzyk” –zabawa przy muzyce CD.11, 14, 20, 39;
-prezentacja wierszy M.Głogowskiego „Pora wesoła” i W. Grodzieńskiej „Jesień” –omówienie treści, określanie jesiennego nastroju, wskazywanie rymów;
-„Każdy jest poetą” –zabawa w układanie rymowanek;
-„Jesienna kompozycja” –praca plastyczna;
-„Jesienne listki” –zabawa ruchowa CD.16,22;
-praca plastyczna „Korale jesieni”– nawlekanie owoców jarzębiny na nitkę;
-„Kaprysy pogody” –zabawa integracyjna;
-ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia: ustawianie po kolei i numerowanie, liczenie schodów i numerowanie ich, określanie liczebnikami porządkowymi, chodzenie po schodach – ustalanie, które schody są następne, a które poprzednie, wyrywkowe określanie numerów schodów – zabawa dydaktyczna „Skacząca piłeczka”;
-praca z książką „ABC” s. 14 -15 – rozpoznawanie grzybów i wybranych drzew po liściach, nalepianie z zachowaniem rytmu, odczytanie rebusu, ćwiczenia w czytaniu;
-wyraża swoje emocje, ilustrując różne nastroje ruchem, barwą;
-interpretuje ruchem muzykę skoczną i wesołą oraz wolną, spokojną;
-próbuje ułożyć własną rymowankę;
-uczestniczy w zabawach integracyjnych;
-wypowiada się na temat treści poznanych wierszy i ilustracji;
-potrafi wykonać korale nawlekając owoce jarzębiny na nitkę, bezpiecznie posługuje się igłą;
-potrafi numerować schody;
-ustala, że ten schód jest piąty, ten szósty itd.
-potrafi wskazać wybrany stopień i nazywa wszystkie poprzednie i wszystkie następne schody;
-wskazuje wybrane stopnie w ponumerowanej serii i nazywa je;
-rozpoznaje wybrane grzyby jadalne i trujące;
-rozpoznaje liście i owoce kasztanowca, klonu, dębu, jarzębiny;
-coraz sprawniej przelicza obiekty;
-czyta globalnie podpisy pod obrazkami;
4.„Jarzębinka”
-poznawanie ciekawostek przyrodniczych dotyczących przygotowań zwierząt do zimy;
-kształtowanie postaw społecznych –tworzenie w grupie pracy plastycznej
-budzenie wzajemnego zaufania i poczucia bezpieczeństwa w grupie;
-poznawanie literatury dziecięcej;
-kształcenie umiejętności twórczego opowiadania;
-inscenizowanie treści opowiadania;
-utrwalanie nazw instrumentów perkusyjnych;
-kształcenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych;
-kształcenie umiejętności ilustrowania treści opowiadania grą na instrumentach;
I. Poznawanie ciekawostek przyrodniczych z książki M. Kownackiej
„Razem ze słonkiem”;
II. Bajka pt. „Jarzębinka” wg J. Tajca –zapoznanie dzieci z treścią utworu z zastosowaniem technik żywego słowa, wyodrębnienie bohaterów, ich cech charakteru, prześledzenie toku akcji, zrozumienie myśli przewodniej;
-ilustrowanie bajki głosem i grą na instrumentach (drama);
-wykonanie prac plastycznych na temat utworu, porządkowanie ich wg chronologii wydarzeń;
- inscenizacja dziecięca uwzględniająca treść utworu, ale wypowiadana własnymi słowami;
-nauka tekstu i melodii piosenki „Jarzębina”;
-ćwiczenia rytmiczne, określenie metrum dwu- i trzymianowego w piosence – zabawa „Koraliki”;
-instrumentacja piosenki –gra na instrumentach perkusyjnych;
-praca z książką „ABC” s 13 – rysowanie wg wzoru;
-poznaje ciekawostki przyrodnicze;
-potrafi analizować treść utworu literackiego, ocenia postępowanie bohaterów, dostrzega związki przyczynowo-skutkowe;
-pamięta, kiedy ma wypowiedzieć swoją kwestię;
okazuje zadowolenie w sposób werbalny i pozawerbalny;
-współdziała w zespole, podporządkowuje się przyjętym zasadom;
-umie łączyć słowa z działaniem;
-wystukuje rytm piosenki;
-kreśli wzory graficzny według wzoru;
-zna nazwy podstawowych instrumentów perkusyjnych;-
-potrafi grać różne dźwięki na instrumentach perkusyjnych;
-potrafi zilustrować dźwiękami różne sytuacje: rozmowę, kłótnię itp.
Cykl tematyczny: „Las i jego mieszkańcy”
1.„Las i jego mieszkańcy”
-poznawanie na obrazkach wybranych zwierząt leśnych i ich charakterystycznych cech;
-kształcenie umiejętności zgodnego współdziałania podczas zabawy i różnych sytuacji zadaniowych;
-rozwiązywanie zagadek o leśnych zwierzętach;
-zapoznanie z piosenką „Bal w lesie”;
-wprowadzenie pojęć muzycznych: „legato, staccato”;
I.„Co słyszę?” –zabawa doskonaląca odbiór bodźców słuchowych;
II.Zabawa słowna w skojarzenia „Z czym kojarzy się nam las?”;
-praca z książką „ABC” s. 10 –kończenie rysowania lasu, omówienie gatunków zwierząt, położenia przedmiotów w przestrzeni, rozpoznawanie konturów zwierząt;
-zagadki o zwierzętach leśnych, wymienianie ich charakterystycznych cech, dzielenie nazw na sylaby, porównywanie długości słów itp.
-„Leśne zwierzęta” zabawa ruchowo-naśladowcza;
-praca z książką „ABC” s.6 – rozwiązanie zagadki słowno-rysunkowej, łączenie jednakowych napisów (czytanie globalne);
-osłuchanie z piosenką pt. „Bal w lesie” –zabawa rytmiczno- ruchowa, wprowadzenie pojęć „staccato, legato” – zabawy rytmiczne, ćwiczenia oddechowe;
...
metka611