Zabawy_matematyczne_nauczyciele.pdf
(
1907 KB
)
Pobierz
123162275 UNPDF
Zabawy matematyczne dla siedmiolatków, ośmiolatków
i dziewięciolatków
Celem edukacji matematycznej jest kształtowanie umiejętności ilościowego, relacyjnego, schematycz-
nego ujmowania, opisywania, przedstawiania i przekształcania rzeczywistości.
W toku działań matematycznych dziecko rozwija zdolność samodzielnego, logicznego myślenia, kształ-
tuje umiejętność ścisłego wyrażania myśli m.in. poprzez:
•
opanowanie podstaw techniki rachunkowej w zakresie czterech podstawowych działań matema-
•
tycznych na liczbach naturalnych,
rozwiązywanie zadań tekstowych o różnych strukturach,
•
wstępne kształtowanie pojęcia zbioru, ułamka i wybranych pojęć matematycznych.
Przydatne w rozwijaniu tych umiejętności są zabawy matematyczne zawarte w proponowanych przez
nas
Kolorowych odrabiankach dla Krzysia i Anki
, stanowiących znakomitą pomoc umożliwiającą wspólną
naukę i zabawę rodziców z dziećmi. Proponowany materiał z uwagi na szeroki zakres ćwiczeniowy może
posłużyć jako uzupełnienie, podsumowanie, utrwalenie i sprawdzenie przyswojonej wiedzy oraz nabytych
w szkole umiejętności. Ćwiczenia zarówno kształtują rozumienie dodawania i odejmowania oraz mnożenia
i dzielenia jako działań wzajemnie odwrotnych, jak i utrwalają wiadomości o igurach geometrycznych,
o stosunkach przestrzennych oraz o cechach wielkościowych. Ponadto:
•
W zeszycie dla siedmiolatków szczególny nacisk położono na kształcenie pojęcia liczby naturalnej
i jej zapisu, działania na zbiorach oraz na osi liczbowej, umiejętności klasyikowania przedmiotów
według podanej cechy.
•
W zeszycie dla ośmiolatków wiele miejsca poświęcono na kształtowanie umiejętności praktycz-
nych, związanych z mierzeniem, z ważeniem, z odczytywaniem wskazań zegara i z obliczeniami
kalendarzowymi.
•
W zeszycie dla dziewięciolatków zwrócono szczególną uwagę na różne sposoby rozwiązywania
zadań z treścią, na porównywanie różnicowe i ilorazowe, na wykonywanie obliczeń sposobem pi-
semnym oraz działania na ułamkach.
2
Stosunki przestrzenne
1.
Pomaluj piłkę z lewej strony na czerwono, a piłkę z prawej strony na żółto.
Pomiędzy piłkami narysuj balonik.
2.
Uzupełnij rysunek według opisu:
— po płocie chodzi kot,
— zza chmurki wygląda słonko,
— przed budą stoi pies.
2.
Uzupełnij rysunek według opisu:
3.
„Powieś” na sznurku:
— z prawej strony spódnicę,
— z lewej strony spodnie,
— pomiędzy spodniami a spódnicą chustkę.
3.
„Powieś” na sznurku:
— pomiędzy spodniami a spódnicą chustkę.
4.
Julka kupiła dla mamy wazonik, który:
— nie stoi na górnej półce,
— stoi obok wazonu w kwiaty.
4.
Julka kupiła dla mamy wazonik, który:
Który to wazonik?
6
ZamKor Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki
zabawy matematyczne dla siedmiolatków
1.
Pomaluj piłkę z lewej strony na czerwono, a piłkę z prawej strony na żółto.
Liczenie w zakresie 1000. Pełne setki
4
1.
Oblicz.
20 + 20 = ..........
40 + 20 = ..........
60 – 50 = ..........
80 – 50 = ..........
200 + 200 = .......... 400 + 200 = .......... 600 – 500 = .......... 800 – 500 = ..........
2.
Dodaj sąsiednie liczby i wpisz wynik w kratkę pod spodem.
100 300 200 100
400 100 600 300
400
3.
Odejmij sąsiednie liczby i wpisz wynik w kratkę pod spodem.
400 300 200 100
900 700 600 300
100
Ile brakuje do tysiąca? Wpisz właściwe liczby.
300 +
=
1000
400 +
=
1000
100 +
=
1000
400 + 100 +
=
1000
300 +
+ 200 =
1000
+ 900 =
1000
4.
Tata miał
1000 zł
. Kupił monitor komputerowy i zostało mu 300 zł. Ile kosztował monitor?
Podkreśl prawidłową odpowiedź.
A.
nie wiadomo
B.
300 zł
C.
700 zł
5.
Oblicz.
200
+ 80
0
– 10
0
– 30
0
300
800
– 40
0
– 20
0
– 20
0
– 10
0
+ 20
0
+ 30
0
400
...................
zabawy matematyczne dla dziewięciolatków
Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
9
1.
Oblicz.
2.
Dodaj sąsiednie liczby i wpisz wynik w kratkę pod spodem.
3.
Odejmij sąsiednie liczby i wpisz wynik w kratkę pod spodem.
4.
Tata miał
5.
Cechy wielkościowe
1
Dodawanie i odejmowanie więcej niż 2 liczb w zakresie 10
12
Obliczenia pieniężne w zakresie 20
19
1.
W każdej z par pokoloruj większy owoc.
1.
—
Ukryłem znaczek w kopercie z największym wynikiem
– mówi Paweł. Która to
koperta?
1.
Monety
3 + 2 + 1 + 2 = .......
1 + 3 + 4 + 1 = .......
1 + 4 + 2 + 3 = .......
A. B. C.
2.
Który zapis pasuje do rysunku?
1.
Eryk ma 10 zł. Otocz pętlą te przedmioty, które może kupić.
2.
Który zapis pasuje do rysunku?
8 zł
2.
Ponumeruj klocki od najmniejszego do największego.
10 zł
6 zł
11 zł
15 zł
13 zł
A.
3 + 2 + 2
B.
3 + 2 + 1
C.
3 + 3 + 1
2.
Iwona chce kupić misia. Dostała od babci 2 zł, a od dziadka 5 zł.
Czy wystarczy jej pieniędzy?
Pokoloruj właściwe okienko.
3.
Otocz pętlą najwyższy dom.
3.
Które dziecko
nie popełniło
błędu?
A.
Romek
B.
Jola
C.
Edyta
10 – 3 = 7
3.
Które dziecko
9 – 3 = 6
8 – 4 = 4
T A K
8 zł
9 – 4 = 6
7 – 4 = 2
7 – 3 = 4
NIE
4.
„Powieś” worki na właściwych miejscach.
4.
„Powieś” worki na właściwych miejscach.
Nr 6
Nr 7
Nr 8
Nr 9
Nr 10
4.
Otocz pętlą najcieńszą książkę.
3.
Jakimi monetami można zapłacić za piłkę, która kosztuje 10 zł?
A.
2 zł 5 zł 3 zł
B.
5 zł 5 zł
C.
5 zł 4 zł 1 zł
10 zł
10 – 1
4 + 3 +1
10 – 4 + 4
3 + 3
zabawy matematyczne dla siedmiolatków
Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
5
zabawy matematyczne dla siedmiolatków
Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
17
zabawy matematyczne dla siedmiolatków
Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
25
2
Zbiory, podzbiory, część wspólna zbiorów
20
Zadania z niewiadomą
1.
Która odpowiedź jest prawdziwa?
1.
Która odpowiedź jest prawdziwa?
1.
Wpisz odpowiednie dzielniki.
1.
Wpisz odpowiednie dzielniki.
W zbiorze warzyw są:
A.
2 podzbiory
B.
3 podzbiory
C.
4 podzbiory
D.
nie da się wyodrębnić
żadnych podzbiorów
63
42
49
35
64
24
56
40
:
:
:
:
7
8
2.
Ola i Magda tworzyły zbiory z fi gur geometrycznych.
2.
Ola i Magda tworzyły zbiory z fi gur geometrycznych.
2.
Na lekcji gimnastyki uczniowie klasy 3 b podzielili się na czteroosobowe grupy. Ile ta-
kich grup powstało, jeżeli ta klasa liczy 28 uczniów?
Podkreśl równanie, za pomocą którego można rozwiązać to zadanie?
A.
x • 4 = 28
B.
x : 4 = 28
C.
x : 28 = 4
3.
Krawcowa przyszyła po tyle samo guzików do każdej bluzki. Ile guzików przyszyła do
jednej bluzki, jeżeli wszystkich guzików przyszyła 30?
2.
Na lekcji gimnastyki uczniowie klasy 3 b podzielili się na czteroosobowe grupy. Ile ta-
3.
Krawcowa przyszyła po tyle samo guzików do każdej bluzki. Ile guzików przyszyła do
zbiór Oli
zbiór Magdy
• W zbiorze Oli zamaluj na
czerwono
te fi gury, których nie ma w zbiorze Magdy.
• W zbiorze Magdy zamaluj na
niebiesko
te fi gury, których nie ma w zbiorze Oli.
• Zamaluj na
zielono
te fi gury, które są w zbiorze Oli i w zbiorze Magdy.
30 guzików
Część wspólna obu zbiorów ma
elementy, są to .......................................
3.
Wykreśl te przedmioty, których Iza
nie zapakuje do piórnika
.
Uzupełnij okienka.
tyle guzików przyszyła
krawcowa do jednej bluzki
3.
Wykreśl te przedmioty, których Iza
tyle było bluzek
• x =
x =
tyle guzików przyszyła krawcowa
do wszystkich bluzek razem
Odp.: Krawcowa przyszyła do jednej bluzki po ..........................................................
6
ZamKor Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki
zabawy matematyczne dla ośmiolatków
26
ZamKor Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki
zabawy matematyczne dla dziewięciolatków
1.
W każdej z par pokoloruj większy owoc.
1.
Eryk ma 10 zł. Otocz pętlą te przedmioty, które może kupić.
2.
Ponumeruj klocki od najmniejszego do największego.
6 zł
15 zł
2.
Iwona chce kupić misia. Dostała od babci 2 zł, a od dziadka 5 zł.
3.
Otocz pętlą najwyższy dom.
4.
Otocz pętlą najcieńszą książkę.
3.
Jakimi monetami można zapłacić za piłkę, która kosztuje 10 zł?
Netto, brutto, tara
52
Ważenie, kilogramy
52
Masa towaru z opakowaniem to
BRUTTO
Masa samego towaru to
NETTO
Masa samego opakowania to
TARA
1 kg – 1 kilogram
1.
Które zakupy ważą najwięcej?
1.
Pusta skrzynka waży 1 kg 45 dag. Wsypano do niej 8 kg 60 dag ziemniaków. Ile waży
skrzynka z ziemniakami?
26 kg
12 kg
14 kg
18 kg
12 kg
11 kg
17 kg
15 kg
23 kg
15 kg
15 kg
23 kg
kg dag
A.
B.
C.
D.
2.
Która informacja jest prawdziwa?
2.
Która informacja jest prawdziwa?
Odp. : …………....………..................................………………….
2.
Skrzynka z ziemniakami waży 10 kg 05 dag. Pusta skrzynka waży 1 kg 45 dag. Ile ważą
ziemniaki?
A.
Paczka waży 2 kg.
B.
Paczka waży mniej niż 2 kg.
C.
Paczka waży więcej niż 2 kg.
D.
Nie da się określić.
2 kg
ziemniaki?
kg dag
3.
Skrzynia razem z 2 kg odważnikiem waży 15 kg. Ile waży skrzynia?
3.
Skrzynia razem z 2 kg odważnikiem waży 15 kg. Ile waży skrzynia?
Odp. : …………....………..................................………………….
3.
Na podstawie działania uzupełnij treść zadania. Dopisz pytanie.
A.
nie da się tego policzyć
B.
18 kg
3.
Na podstawie działania uzupełnij treść zadania. Dopisz pytanie.
2 kg
15 kg
C.
13 kg
kg dag
10 05
– 8 60
D.
11 kg
Skrzynka z ziemniakami waży ……………………
Ziemniaki ważą ……………………
4.
Połącz rysunek z odpowiednim podpisem.
4.
Połącz rysunek z odpowiednim podpisem.
Ile ……………………….…............…………………………………...
1 kg
2 kg
2 kg
1 kg 2 kg
1 kg 1 kg
1 45
5 kg
Odp. : ……………………….…………......…………………………...
Zakupy ważą:
Uzupełnij zapisy odpowiednimi wartościami z zadania.
NETTO – ………………. BRUTTO – ………………. TARA – ……………….
mniej niż 5 kg
5 kg
więcej niż 5 kg
zabawy matematyczne dla dziewięciolatków
Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
59
zabawy matematyczne dla ośmiolatków
Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
59
5
Liczby w systemie rzymskim
ZNAKI RZYMSKIE
I V X L C D M
1 5 10 50 100 500 1000
1.
Zapisz liczby cyframi arabskimi.
XXV – .......... LX – .......... XXXII – .......... XVI – ..........
LV – ..........
XIX – .......... XIV – .......... VIII – .......... XXXIII – .......... XXIV – ..........
2.
Zapisz liczby znakami rzymskimi.
2 7 – . . . . . . . . . . . . . . . . 9 – . . . . . . . . . . . . . . . . 1 8 – . . . . . . . . . . . . . . . . 5 0 – . . . . . . . . . . . . . . . .
5 1 – . . . . . . . . . . . . . . . . 4 0 – . . . . . . . . . . . . . . . . 4 3 – . . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 0 – . . . . . . . . . . . . . . . .
3.
Oblicz. Zapisz wynik w systemie rzymskim.
o II więcej od L to – .................... o V więcej od C to – ....................
3.
Oblicz. Zapisz wynik w systemie rzymskim.
o VI mniej od X to – .................... o X więcej od V to – ....................
o I mniej od LI to – .................... o V mniej od XX to – ....................
o X więcej od XXXII – .................... o VIII więcej od XXII to – ....................
4.
Uzupełnij w systemie rzymskim.
X = II + XV = + IV XXV = XV +
5.
Wpisz w okienka (za pomocą znaków rzymskich) sąsiadki liczb w kolejności rosnącej.
V
5.
Wpisz w okienka (za pomocą znaków rzymskich) sąsiadki liczb w kolejności rosnącej.
X
XXX
6.
Uzupełnij tabelkę znakami rzymskimi.
II
V
XII
IX
XX
VIII
L
o II więcej
10
ZamKor Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki
zabawy matematyczne dla dziewięciolatków
1.
Które zakupy ważą najwięcej?
1.
Pusta skrzynka waży 1 kg 45 dag. Wsypano do niej 8 kg 60 dag ziemniaków. Ile waży
A.
B.
C.
D.
2.
Skrzynka z ziemniakami waży 10 kg 05 dag. Pusta skrzynka waży 1 kg 45 dag. Ile ważą
1.
Zapisz liczby cyframi arabskimi.
2.
Zapisz liczby znakami rzymskimi.
4.
Uzupełnij w systemie rzymskim.
6.
Uzupełnij tabelkę znakami rzymskimi.
Plik z chomika:
Filizanka_Snu
Inne pliki z tego folderu:
Zabawy_matematyczne_nauczyciele.pdf
(1907 KB)
Dni tyqodnia, pory roku i miesiace - karty cwiczen.pdf
(2526 KB)
na koncentrację3.pdf
(191 KB)
na koncentrację2.pdf
(207 KB)
cwiczenia uwagi zestaw2.pdf
(417 KB)
Inne foldery tego chomika:
dietetyczna
do czytania dzieciom
fachowa
opis zabaw
samodoskonalenie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin