Starożytna Grecja2.doc.doc

(297 KB) Pobierz

GRECJA (płd. płw. bałkański)

*Gdzie Bogów od ludzi różni jedynie nieśmiertelność.”

 

OKRESY W DZIEJACH GRECJI:

        kreteńsko-mykenski (minojsko-mykeński) ...-XIII w. p.n.e.

        epoka homerycka XII - VIII w. p.n.e.

        okres archaiczny VIII - VI w. p.n.e. [do wojen perskich]

        okres klasyczny (cywilizacja helleńska) VI/V - IV w. p.n.e. [do narodzin demokracji]

        okres hellenistyczny IV - II w. p.n.e.

        okres cesarstwa I w. p.n.e. - IV w. n.e.

 

okres hellenistyczny + okres cesarstwa = cywilizacja hellenistyczna

 

cywilizacja helleńska -> związany z czystą kulturą grecką

cywilizacja hellenistyczna -> okres po najazdach Aleksandra Macedońskiego (kultura grecka + barbarzyńska/macedońska)

 

LUDNOŚĆ STAROŻYTNEJ GRECJI:

              → Jonowie (ok 2000r. p.n.e.)

              → Achajowie – rdzenni Grecy (ok. 1700r. p.n.e.)

              → Dorowie – agresywni, plemię wojownicze, niszczą kulturę kret-myk (ok. 1300 – 1200r. p.n.e.)

              → Eolowie

 

KOLONIZACJA:

              → na zachód dotarli do Hiszpanii, płw. włoski

              → na wschód po Gruzję

              → na północ po Macedonię, Bizancjum

              → na południe po Egipt

 

OSIĄGNIĘCIA:

              → rozwój żeglugi, handel morski

              → ceramika

              → plantacje oliwek (*nacieranie ciała oliwą → higiena, zdrowie, nawilżanie)

              → zaopatrywanie wojsk

              → żelazo/srebro

              → kamieniarstwo

              → wodociągi i kanalizacja

              → alfabet (pismo hieroglificzne → pismo linearne A → pismo linearne B)

 

SPOŁECZEŃSTWO:

              → Obywatele: wojna, polityka, życie publiczne i umysłowe, wychowanie dzieci

                            *VIII – VI w. p.n.e. - chłop zapożyczał się by przetrwać, jeżeli pożyczki nie spłacił stawał się

                                                                      własnością sąsiada = niewolnikiem

              → Niewolnicy: praca fizyczna, rola, rzemieślnictwo, służba domowa

 

~20% wszystkich ludzi to obywatele wolni, cała reszta to niewolnicy

 

ARISTOI - „najlepszy”, status powyżej zwykłych ludzi; członkowie arystokracji; posiadający cnotę/dobro

 

PAŃSTWO to co buduje/zajmuje dany ród; więzi krwi/rodowe

 

USTROJE:

MONARCHIA → jedynowładztwo; jeden król, który sprawuje władze dożywotnio; dziedziczne; w niektórych państwach starożytnej Grecji uważany był za Boga/Półboga

OLIGARCHIA → panowanie nielicznych”; władza sprawowana przez niewielką grupę ludzi wywodzących się z arystokracji; rada starszych = GERUZJA (30osób) + 2 królowie + zgromadzenie ludowe

TYRANIA → rządy jednostki pochodzenia arystokratycznego; władza zdobyta niezgodnie z prawem; państwa greckie pod rządami tyranów przeżywały swój rozkwit gospodarczy i kulturowy

DEMOKRACJA → rządy ludu; rządy większości; na zgromadzeniach WSZYSCY obywatele płci męskiej brali udział w głosowaniu (w miejscu publicznym poprzez podniesienie ręki, przez fizyczny podział np. kto jest za idzie na lewo, na piśmie, poprzez rzucanie kamienia)

 

ŚWIAT HOMERYCKI: świat wojny, stworzony przez Bogów

wychowanie tylko dla elit (wolni, szlachetni)

HEROS → ideał!; wojownik i mówca; walczy i służy królowi/bogom; uprawia sporty; bierze udział w igrzyskach; męstwo + odwaga + szlachetność obyczajów; arete – cnota, której można się nauczyć; pęd do bycia pierwszym; umiłowanie do bycia pięknym

PAIDEIA → edukacja, nauka; wychowanie ludzi w ich prawdziwej postaci, zgodnie z naturą człowieka

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE:

CEL → rozwój fizyczny młodzieży, wzmacnianie ciała, hartowanie, ćwiczenie (w formie gier i zabaw), ćwiczenie zwinności i odporności na zmęczenie

PENTATLON program wychowania fizycznego

              → skakanie

              → bieganie → najbardziej cenione

              → rzut dyskiem

              → rzut oszczepem

              → zapasy

 

* IGRZYSKA

Co 4 lata wielkie igrzyska narodowe. Pierwsze igrzyska w 776r. p.n.e. organizowane były we wszystkich państwach greckich. Uczestnikami igrzysk mogli być tylko wolni obywatele greccy. Na czas trwania igrzysk ustanawiano powszechny pokój.

 

KULT CIAŁA → wyrabianie muskułów, piękno, doskonałość

 

KALOGATHIA → „piękny i dobry”, połączenie dobra z pięknem, związek wychowania fizycznego z wychowaniem umysłowym, moralnym

 

WYCHOWANIE MORALNE: (kształcenie charakteru)

CEL → rozwój piękna moralnego i szlachetności ducha, wpajanie zasad moralnych, szacunek do osób starszych i rodziców, skromne postępowanie, umiarkowanie, skromny ubiór, unikanie rubasznych gestów i ruchów, chodzenie w milczeniu, stanie i siedzenie w przyzwoitej postawie, miłość do ojczyzny

 

WYCHOWANIE MUZYCZNE: (łączy się z wychowaniem literackim) [powiązanie z czcią Bogów i Muz)

CEL → kształcenie charakteru i umysłu młodzieży

!!! WYCHOWANIE MUZYCZNE TO DRUGI, OBOK SŁUŻBY WOJSKOWEJ, PUBLICZNY OBOWIĄZEK PAŃSTWOWY.

PROGRAM NAUCZANIA:

              → śpiew

              → muzyka (rytm, melodia, gra na instrumencie)

              → poezja (recytacja)

              → taniec

Narodowym instrumentem była lutnia, gdzieniegdzie także klarnet lub flet.

 

WYCHOWANIE LITERACKIE: (poetyckie)

              → ćwiczenie pamięci

              → nauka pisania

              → nauka czytania

              → poznawanie historii własnego szczepu (bohaterów, królów, wodzów, poetów, filozofów)

 

GRECJA – SPARTA (Lakonia)

polis wojskowe/militarne

 

od 650r. → koniec II wojny meseńskiej, Mesenia przegrywa i zostaje wcielona w Spartę, Sparta staje się największym polis

 

SPARTANIE (państwo doryckie): szorstkość, zamiłowanie do życia wojowniczego, pragnienie władzy, siła, wychowanie młodzieży wyłącznie dla celów państwa i wojny, organizowali się głównie w celach militarnych, surowa dyscyplina, nie dbali o wartości umysłowe i estetyczne, nie biorą pod uwagę potrzeb indywidualnych, wychowanie militarne

 

SPORT i MUZYKA pod nadzorem państwa

 

PODZIAŁ SPOŁECZEŃSTWA:

              → SPARTIACI – wolni obywatele, arystokracja ziemiańska, właściciele niewolników

              → PERIOJKOWIE – rolnicy, rzemieślnicy, kupcy

              → HELOCI – niewolnicy, ludność podbita (wyzysk niewolników przyczyną wielu powstań),

                                          własność państwa

 

ideał herosa → HOPLITA (ciężkozbrojna piechota)

 

LIKURG → twórca ustroju Sparty; ustanowił prawodawstwo zakładające, że dzieci są własnością państwa; zakładał, że wychowanie dzieci należy wyłącznie do państwa

 

Do obrony państwa przydatne jednostki tylko zdrowe i silne → dzieci po urodzeniu musiały przejść oględziny urzędników → dzieci chore lub ułomne były zabijane lub wyrzucane w rozpadliny góry Tajgetos (tam umierało z głodu/chłodu/rozszarpane lub jeśli znalazł je pasterz – wychowywał je, stawało się niewolnikiem).

GERONCI – decydowali o tym czy dziecko będzie żyło z rodziną czy zostanie wyrzucone z góry

 

Bezżenność pociągała za sobą utratę czci i różne formy upokorzenia. Ci, którzy nie założyli rodzin, nie mogli liczyć na prawny szacunek przysługujący ludziom starszym.

 

WYCHOWANIE:

CEL → potęga/dobro państwa

AGOGE → wychowanie spartańskie, przygotowanie do wojen zewnętrznych i wewnętrznych (np. bunty helotów), całe w rękach państwa

 

do 7 lat pod opieką domową

              → kąpano w wodzie i winie

              → nie pozwalano na krępowanie dzieci

              → piastunkom pozwalano na dręczenie i szczypanie dzieci aby uczyły się znoszenia bólu

 

Od 7 r.ż. chłopcy i dziewczynki były poddawane jednolitemu systemowi wychowania

        chłopcy → wychowywani na dzielnych żołnierzy

        dziewczynki → musiały być dobrze rozwinięte fizycznie, aby mogły rodzić zdrowych synów lub w razie potrzeby mogły stanąć do obrony państwa; do 18 r.ż. (do wyjścia za mąż) uprawiały te same ćwiczenia co chłopcy

 

Na czele całej edukacji stał PAJDONOMOS.

 

Wychowywanie nie zajmowało się jednostką, było wychowaniem grupowym. Życie osobiste nie istnieje.

 

W wychowaniu chłopców można wyróżnić 3 okresy:

              → I OKRES → 8-11 r.ż.

        ćwiczenia, gry i zabawy ruchowe

        chłopcy byli umieszczani w koszarach i przydzielani do oddziałów tworzących grupy rówieśnicze

        w koszarach spędzali razem następne 23 lata swojego życia

              → II OKRES → 12-15 r.ż.

        duża ilość zajęć dających wstępne przygotowanie do służby wojskowej

        żelazna dyscyplina pomagała wyrobić w młodzieńcach karność i poczucie wspólnoty

        chłopcy spali na posłaniach z trzciny, wykonywali ciężkie prace fizyczne mające na celu wyrobienie wytrzymałości

        uczono ich milczenia

        pożywienie było skromne

        MOWA LAKONICZNA → mówili krótko, zwięźle i na temat

        przez cały rok chodzili boso, nosili prostą i szorstką odzież

        nauka czytania i pisania obejmowała minimalny zakres

        największą uwagę przywiązywano do nauki muzyki i śpiewu

        podstawą wychowania fizycznego i szkolenia militarnego była gimnastyka oraz nauka władania bronią

        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin