16 SESJA telefon(1).doc

(79 KB) Pobierz
Sesja 18

Klub

Pracy

K

 

Sesja 16

            Rozmowa telefoniczna
                    z pracodawcą

Wstęp

     Jedną z form kontaktu z pracodawcą jest rozmowa przez telefon. Telefon może służyć do odpowiadania na ogłoszenia prasowe, a także do pozyskania informacji na temat ewentualnych wolnych miejsc pracy. Coraz powszechniej używane dzisiaj telefony komórkowe dają możliwość przekazywania pewnych krótkich informacji również w formie pisanej (SMS). Przy poszukiwaniu pracy telefon jest po prosu niezbędny.

Cele

1.           Przygotowanie uczestników do telefonicznego kontaktowania się z pracodawcą.

2.           Poznanie zasad i ćwiczenie rozmów telefonicznych
z pracodawcą.

Czas trwania

1,5  godziny

Program sesji

1.           Rozmowa telefoniczna z pracodawcą.

- Jak uzyskać informację.

- Jak umówić się na rozmowę kwalifikacyjną.

Ćwiczenie 16.1: Moje rozmowy telefoniczne.

Ćwiczenie 16.2: Czy jest wolne miejsce pracy?

Ćwiczenie 16.3: Rozmowa telefoniczna.

2.           Zasady prowadzenia rozmowy telefonicznej.

3.           Podsumowanie sesji.

4.           Zapowiedź programu następnej sesji.

Materiały pomocnicze

 

Materiały dla lidera

 

 

 

 

Plakaty

Gdy Telefonicznie chcesz odpowiedzieć na ogłoszenie  (P 16.1)

Gdy telefonicznie chcesz sprawdzić czy jest możliwość podjęcia pracy (P 16.2)

Materiały dla uczestników

ROZMOWA TELEFONICZNA SONDUJĄCA (U 16.1)

12 RAD PRZYDATNYCH W ROZMOWIE TELEFONICZNEJ (U 16.2)

Rozmowa z automatyczną sekretarką (U 16.3)

 


11

Program Klubu Pracy


Sesja 17

Rozmowa telefoniczna z pracodawcą

 

1.   Rozmowa telefoniczna z pracodawcą

 

J              Zapytaj: W jaki sposób korzystając z telefonu można :

a)              uzyskać informację?

b)              umówić się na rozmowę kwalifikacyjną?

         Jest mało prawdopodobne, aby osoba poszukująca pracy odbyła rozmowę kwalifikacyjną przez telefon i natychmiast otrzymała propozycję zatrudnienia. Dlatego głównym celem rozmowy telefonicznej jest wywarcie korzystnego wrażenia na rozmówcy i uzyskanie zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.

         Efektywne korzystanie z telefonu umożliwia szybszy i tańszy kontakt z większą liczbą pracodawców. Jest więc skuteczniejszym sposobem dotarcia do nich, aniżeli pisanie listów czy składanie wizyt.

 

Ćwiczenie 16.1

Moje rozmowy telefoniczne

¸ 10 minut

 

1.    Poproś dwie osoby z grupy, które mają własne doświadczenie związane
z przeprowadzaniem rozmów telefonicznych z pracodawcą, aby dokładnie opowiedziały grupie przebieg dowolnie wybranej rozmowy.

 

2.    Pozostałych uczestników poproś, aby notowali wszystkie uwagi dotyczące następujących zagadnień:

-                 przygotowanie rozmówcy.

-                 autoprezentacja.

-                 kontakt z właściwą osobą.

-                 uzyskane informacje.

 

PODSUMUJ:

Zwróć uwagę na pytania, które zadawała osoba dzwoniąca: czy były właściwie sformułowane, które były dobre, a które nie powinny się pojawić. Omów również pytania stawiane przez pracodawcę zwłaszcza na te trudne, kłopotliwe, zaskakujące.

 

J              Zapytaj: Jakie są różnice pomiędzy korzystaniem z telefonu dla celów prywatnych
i towarzyskich, a dla celów służbowych.

 

Korzystanie dla celów osobistych jest bardziej swobodne i gawędziarskie, dla celów służbowych - bardziej celowe i zaplanowane.

 

J              Zapytaj: Jakich zasad powinniśmy przestrzegać używając telefonu do celów służbowych?

 

x              Przedstaw i omów plakat à Gdy Telefonicznie chcesz odpowiedzieć na ogłoszenie (P 16.1)

 

Ćwiczenie 16.2

Czy jest wolne miejsce pracy?

¸  15 minut

 

4              Rozdaj materiały à ROZMOWA TELEFONICZNA SONDUJĄCA (U 16.1)

1.    Przedyskutuj z grupą zalety sondującej rozmowy telefonicznej.

1              Zapisz odpowiedzi na tablicy.

 

2.    Podziel grupę na 3 osobowe zespoły. Poproś osoby o odegranie scenek. Każdy uczestnik zespołu ma odgrywać rolę dzwoniącego, pracodawcy i obserwatora.

 

J              Przedyskutuj z grupą wyniki rozmów:

-       Co było trudne?

-       Jak się czuli?

-       Co zmieniliby?

-       Czy zrobią jeszcze raz tak samo?

 

x              Przedstaw plakat à Gdy telefonicznie chcesz sprawdzić czy jest możliwość podjęcia pracy (P 16.2)

 

PAMIĘTAJ!





                             

Pracodawca nie spodziewa się Twojego telefonu

- daje ci to szansę przejęcia inicjatywy.

 

 

PODSUMUJ:

Rozmowa w sprawie pracy powinna być przemyślana, zaplanowana i zorganizowana. Gdy chcesz sprawdzić czy istnieje możliwość zatrudnienia w danej firmie musisz wiedzieć dokąd zatelefonować. W tym celu zbierz odpowiednie wiadomości wykorzystując sieć kontaktów oraz dowiedz się, gdzie powstają nowe lub rozwijają się już działające firmy, które mogą potrzebować pracowników.

 

J              Zapytaj: Jak przeprowadzilibyście rozmowę telefoniczną, aby odpowiedzieć na ogłoszenie dotyczące wolnych miejscach pracy?

1              Zanotuj odpowiedzi na tablicy.

 

J              Rozdaj materiały à 12 RAD PRZYDATNYCH W ROZMOWIE TELEFONICZNEJ (U 16.2) oraz à Rozmowa z automatyczną sekretarką (U 16.3)

 

podsumuj:

Porównaj 12 RAD...  z punktami zapisanymi na tablicy – omów punkty wspólne i rozbieżności.

 

Ćwiczenie 16.3

Rozmowa telefoniczna

¸   15 minut

 

W zależności od tego ile masz czasu możesz poprosić o odegranie scenki jedną, dwie lub więcej par uczestników.

Uczestnicy wykorzystują w tym ćwiczeniu materiał 12 RAD...

 

1.      Poproś o zgłoszenie się dwóch ochotników.

 

2.      Wybierzcie jakąś prawdziwą ofertę z ogłoszenia prasowego.

 

3.      Zadaniem ochotników jest przeprowadzenie próbnej rozmowy telefonicznej
z pracodawcą. Jedna osoba „wczuwa się” w rolę pracodawcy, druga - kandydata.

 

Uczestnicy mogą odegrać tę scenkę w dwóch wariantach:

  1. kandydat spełnia wymagania postawione w ofercie,
  2. kandydat nie odpowiada oczekiwaniom pracodawcy, ale mimo to próbuje go nakłonić do spotkania.

 

4. Przeanalizujcie ćwiczenie uwzględniając następujące pytania:

-   Co kandydaci robili dobrze, a co wymagało poprawienia?

-   Czy jest sposób, by nakłonić pracodawcę do spotkania mimo, że nie jesteś „idealnym kandydatem”?

 

Podsumuj:

Telefon, to bardzo wygodny, tani i szybki sposób umawiania się z pracodawcą na rozmowę. Dzięki niej możesz również szybko sprawdzić ogłoszenie o wolnym miejscu pracy - jeśli praca jest już nieaktualna możesz spytać o plany firmy na przyszłość. Pamiętać jednak należy, że rozmowa telefoniczna to tylko wstęp do dalszych kontaktów.

 

PAMIĘTAJ!





Telefon ma jedną niezaprzeczalną zaletę:

zawsze możemy odłożyć słuchawkę i...zadzwonić jeszcze raz.

 

 

 

3.   Podsumowanie   sesji

 

              Podczas tej sesji nauczyłem się...

 

              Dzięki zdobytej nowej wiedzy mam zamiar...

 

4.   Zapowiedź programu następnej sesji

 


 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin