Skrypt podstawy psychoterapii
Materiały do użytku wewnętrznego
Elementy psychoterapii - podstawowe wiadomości
Opracowała M.Ż.Kąkol
Rzeszów 2009
Spis treści
Wstęp 3
I. Pojęcie psychoterapii
II. Kierunki psychoterapeutyczne 4 - 13
III. Analiza transakcyjna 13-14
IV. Asertywność 14 - 15
V. Techniki psychoterapeutyczne 15
VI. Aktywne słuchanie 15 – 16
VII. Terapia zabawą 16- 17
VIII. Integracja sensoryczna 17 - 19
IX. Treningi relaksacyjne 19 -21
X. Analiza marzeń sennych 21 - 22
XI. Cele i zadania psychoterapii 23
XII. Kontakty terapeuty z pacjentem 24
XIII. Cechy terapeuty 24 - 25
XIV. Superwizja 25
XV. Czynniki leczące w psychoterapii 25 – 27
XVI. Proces psychoterapii 27
XVII. Rodzaje zmian możliwych w psychoterapii 27
XVIII. Genogram 27 – 28
Bibliografia 28 - 29
Wstęp
Psychoterapia należy do najstarszych sposobów oddziaływania leczniczego.
Już w prehistorii kapłan - czarownik potrafił z powodzeniem leczyć chorych używając magicznych zaklęć i rytuałów. Praktyki te zresztą nie straciły aktualności i efektywności do dzisiaj (por. Torrey, 1981). Psychoterapeuci – czarownicy zawdzięczali swoje sukcesy własnej osobowości i sile sugestii. Trzeba od razu dodać, że efektywność działania współczesnych wykształconych psychoterapeutów zależy od tych samych czynników, bo nadal - jak powiada Balint (1968) – jednym z zasadniczych leków w praktyce lekarskiej jest osoba lekarza, ponieważ leczy się nie chorobę, ale człowieka.
Elementy psychoterapii można spotkać w misteriach ludów pierwotnych. Rytualne tańce, śpiewy, gry i zabawy były formą wyrażania uczuć (wykorzystuje się owe elementy również we współczesnych metodach psychoterapeutycznych) i prowadziły do oczyszczenia , czyli wyzbycia się lęku, napięcia, poczucia winy, a zatem przywracały poczucie więzi z innymi i poczucia bezpieczeństwa, które jest warunkiem
sine qua non zdrowia psychicznego. Podobną funkcję pełnił teatr grecki, który łamiąc poczucie izolacji i alienacji oraz wyzwalając tłumione uczucia prowadził do katharsis.
Zbliżone funkcje można przypisać także religijnemu teatrowi średniowiecza i odrodzeniowemu teatrowi commedia dell’arte. W XVIII wieku twórca koncepcji tzw. magnetyzmu zwierzęcego Mesmer stosował w leczeniu sugestię i sen hipnotyczny, co dało początek bardzo popularnej w XIX wieku metodzie leczenia hipnozą. W końcu XIX wieku rozwinęła się psychologia głębi , będąca przełomem w leczeniu zaburzeń psychicznych . Powstały nowe koncepcje psychoterapeutyczne Freuda, Junga, Adlera. I od tej pory zaczęła się era psychoterapii stosowanej metodycznie, z opracowanymi podstawami teoretycznymi.
I . Pojęcie psychoterapii
Odpowiedź na pytanie „ czym jest psychoterapia?” nie jest prosta. Pojęcie to jest uzależnione od wielu różnych czynników : kulturowych, filozoficznych, ekonomicznych, orientacji teoretycznej stanowiącej podstawę uprawiania psychoterapii, rozumienia mechanizmów powstawania zaburzeń. „Przy obecnym stanie wiedzy - stwierdza autor podręcznika psychoterapii, Stanisław Kratochvil (1974,s.21) – psychoterapia nie istnieje jeszcze jako jednolita , nauka, mająca obowiązujące definicje pojęć, jednolity system terminologiczny i jednolitą teorię”. Psychoterapia jest metodą interdyscyplinarną , posługującą się odkryciami z różnych dziedzin nauki, stąd spotykamy się z różnymi sposobami jej rozumienia i definiowania.
Najczęściej podaje się, że psychoterapia jest metodą oddziaływania psychologicznego mająca określony cel.
Celem tym może być zarówno leczenie różnego typu zaburzeń przystosowania, jak też oddziaływanie zmierzające do korekt pewnych sądów, postaw, wartości, do resocjalizacji, do poprawy funkcjonowania osób u których nie stwierdza się zaburzeń.
W zależności od orientacji teoretycznej można wyróżnić cztery główne kierunki psychoterapeutyczne ( por. Grzesiuk,Rejkowski, 1974).
Źródłosłów pojęcia psychoterapia, to połączenie greckiego psyche - dusza z czasownikiem therapein - leczyć. Będziemy go używać w wąskim znaczeniu metody leczenia, polegającej na intencjonalnym stosowaniu oddziaływań psychologicznych: wiedzy i umiejętności terapeuty w procesie niesienia pomocy osobom z zaburzeniami nerwicowymi, rozwojowymi, osobowości osób uzależnionych, chorych na psychozy, chorych somatycznie ( por. Czabała, 2000).
II. Kierunki psychoterapeutyczne
Fundamentem współczesnej psychologii klinicznej są cztery główne modele/orientacje teoretyczne, które tworzą teoretyczne odniesienia dla metod psychoterapii - sposobów rozumienia zaburzonego zachowania i leczenia go.
Kierunki te to :
1. Podejście psychoanalityczne
2. Podejście behawioralno-poznawcze
3. Podejście humanistyczne
4. Podejście systemowe
Każde podejście związane jest z określoną koncepcją człowieka i jego zachowania, każde widzi inaczej czynniki, które zachowanie to determinują , ograniczają lub rozwijają. Ich zróżnicowanie wynika stąd, że powstawały w różnych okresach historycznych, w różnych momentach rozwoju społeczeństw, w których pewne wartości stawały się bardziej wyraziste. Na ich kształt miały też wpływ aktualne nurty filozoficzne, które różne aspekty poznania uważały za ważne.
Każde z podejść opisuje zachowanie w innych terminach psychologicznych.
Podejście psychoanalityczne
Główne założenia psychoanalizy uporządkowali w 1959 roku Rapaport i Gill. Wskazali oni na 5 aspektów teorii podstawowej : dynamiczny, ekonomiczny, topograficzny, strukturalny i rozwojowy.
1. Aspekt dynamiczny to założenie o tym, że zachowanie jest regulowane przez dwa popędy : seksualny zwany libido - rozumiany szeroko jako poszukiwanie przyjemności - i agresywny. Popęd seksualny uważany jest za element konstruktywnej motywacji działania; agresywny za składnik motywacji destrukcyjnej. Źródło popędu jest wewnętrzne, cielesne, jest to np. głód czy napięcie seksualne. Celem popędu jest rozładowanie napięcia i osiągnięcie przyjemności. Napięcie może zostać rozładowane tylko przez kontakt z obiektem - realnie istniejącą osobą/rzeczą lub jej wewnętrzną psychiczną reprezentacją.
2. Aspekt ekonomiczny wskazuje na reguły „ gospodarowania” energią psychiczną. Psychoanaliza zakłada, że takie czynności psychiczne, jak myśli, fantazje, marzenia naładowane są energią popędową, zwaną kateksją. Rozładowanie popędu za pomocą obiektu oznacza zainwestowanie energii w obiekt - w języku psychoanalizy mówi się, że obiekt „ związał” kateksję lub został nią „obsadzony”. Teoria ta zakłada , że popęd może zostać rozładowany tylko w taki sposób i za pomocą takich obiektów, które są bezpieczne, a więc możliwe do zaakceptowania. Toteż pierwotne motywy seksualne lub agresywne, spostrzegane jako zagrażające, ulegają przekształceniom w motywy „ dozwolone” lub zostają przemieszczone na „dozwolone” obiekty. Na przykład kobieta, która żywi urazę do matki, może - w procesie radzenia sobie - przemieścić tę agresję na obiekt bardziej bezpieczny. Będzie wtedy np. czuła się rozczarowana każdą kolejną przyjaciółką, mimo że początkowo do każdej z tych relacji będzie podchodzić z dużym entuzjazmem. Zwykle motywy przemieszczone rozpoznajemy po tym, że są realizowane w sposób przesadny, wyolbrzymiony, a zachowania wobec „zastępczych” obiektów niewiele mają wspólnego z nimi samymi.
3. Topograficzny aspekt psychoanalizy dotyczy szczególnej „topografii” psychiki, w której największy obszar zajmuje nieświadomość, zaś świadomość obszar najmniejszy. Świadomość obejmuje to, czego doświadczamy aktualnie i z czego możemy zdać sobie sprawę. Przedświadomość obejmuje fakty i zdarzenia leżące poza bezpośrednią świadomością , takie jednak, które - poprzez skupienie uwagi - łatwo stają się dostępne świadomości (możemy np. przypomnieć sobie czyjś numer telefonu, kolor oczu itp.). Natomiast nieświadomość zawiera głównie te treści naszego życia psychicznego , których nie akceptujemy, ponieważ są bolesne i zagrażające. Motywy zachowania człowieka najczęściej są nieświadome.
4. Do strukturalnego aspektu teorii należą założenia o budowie osobowości. Składa się ona z trzech struktur: id, ego, superego .
Id jest siedliskiem popędów - kieruje się zasadą przyjemności, czyli dążeniem, by potrzebę natychmiast zaspokoić. Ego jest strukturą bardziej złożoną : pośredniczy pomiędzy potrzebami id a rzeczywistością, kierując się zasadą realizmu, nakazującą uwzględnić wymagania otoczenia. Trzecia struktura: superego oznacza sumienie, czyli wszystkie uwewnętrznione powinności, zwykle przekazane przez rodziców. Jeśli osoba kieruje się tym , czego chce, to powiemy, ze kieruje się swoim id. Jeśli uwzględnia to, co w danej sytuacji jest możliwe, jej działania wyznaczone są przez ego. Jeśli natomiast kieruje się tym, co powinna zrobić, kieruje nią jej superego.
5. Rozwojowy aspekt psychoanalizy zakłada , że sposób realizacji popędów zmienia się w trakcie życia człowieka : w rozwoju przechodzi on przez 4 fazy :
1) oralną, w której podstawowe czynności to ssanie i gryzienie,
2) analną , związaną z wydalaniem,
3) falliczną, skupioną wokół czynności autoerotycznych,
4) genitalną.
Każda z tych faz rozwija określone cechy osobowości.
Podsumowanie
Psychoanaliza spostrzega człowieka jako stale pozostającego w konflikcie pomiędzy naturą (popędy) a kulturą ( ograniczenia narzucane przez otoczenie). Wzajemnie konfliktowe są motywy i cele trzech podstawowych instancji osobowości id, ego, superego. Konflikty te budzą lęk , który powstaje zawsze wtedy, kiedy natychmiastowe zaspokojenie potrzeby (rozładowanie impulsu) jest niemożliwe. Lęk w ujęciu psychoanalizy jest doświadczeniem każdego człowieka, towarzyszy mu zawsze, a nie tylko wtedy, kiedy jego osobowość jest zaburzona.
Freud wyróżnił trzy typy lęku w zależności od tego, które ze struktur osobowości zaangażowane są w konflikt.
1) konflikt pomiędzy id a ego powoduje lęk neurotyczny : id domaga się rozładowania popędu, ego przeciwstawia się natychmiastowej gratyfikacji, uruchamiając mechanizmy obronne. Gdyby nie mechanizmy obronne, ego zostałoby zdominowane („zalane”) przez pragnienia id. Lęk neurotyczny przejawia się jako lęk bezprzedmiotowy, fobie i reakcje paniki.
2) konflikt pomiędzy impulsami id a superego wywołuje lęk moralny, przeżywany jako wstyd, poczucie winy lub depresja,
3) zagrożenie może pochodzić z zewnątrz , lęk ma wówczas charakter obiektywny, a ego radzi sobie z nimi przez czujność i unikanie.
Lęk jest sygnałem dla ego, należy uruchomić mechanizmy obronne, czyli sposoby radzenia sobie z lękiem. Mechanizmy obronne są nieświadome i chociaż redukują lęk, to jednak zniekształcają rzeczywistość.
Mechanizmy obronne są to procesy czy funkcje EGO umożliwiające kompromisowe rozładowanie nacisków tendencji id. Mechanizmy obronne maja bronić jednostkę przed doznawaniem lęku, niekorzystnymi zmianami obrazu siebie , kiedy próbuje ona ulegać naciskom płynącym z ID
Mechanizmem obronnym jest np. zaprzeczanie (twierdzenie, że sytuacja zagrażająca nie istnieje ), projekcja (przypisanie własnego , nieakceptowanego impulsu lub zachowania innej osobie) czy reakcja upozorowana ( przesadne wyrażanie uczuć lub zachowań przeciwnych niż rzeczywiście odczuwane).
Terapia analityczna
Głównym celem terapii psychoanalitycznej jest zmiana w wewnętrznych strukturach osobowości pacjenta. Rozumie się przez to doprowadzenie treści nieświadomych do świadomości , proces zmiany nieświadomych impulsów i rozwiązywanie nieuświadamianych konfliktów emocjonalnych. Byłaby to więc taka przebudowa osobowości , która zapewnia zdrową równowagę energii.
Terapeuci analityczni uważają, że zmiana jest możliwa dzięki uwolnieniu tłumionych uczuć, zyskaniu wglądu i nabyciu zdolności do odróżniania fantazji od rzeczywistości.
Wgląd jest procesem uświadamiania sobie swoich prawdziwych potrzeb, fantazji, pragnień w taki sposób, że przestają być zagrażające- ponieważ nie budzą lęku, nie wymagają uruchomienia mechanizmów obronnych. Dzięki temu pacjent może wypracować nowe sposoby zachowania , które pozwolą mu zaspakajać swoje impulsy w sposób bardziej dojrzały, a także świadomie je kontrolować.
Terapia psychoanalityczna jest oparta na kontakcie werbalnym.
Techniki stosowane w trakcie sesji to :
- zadawanie pytań
- analiza snów
- wolne skojarzenia
- strumień świadomości
- odtwarzanie wspomnień
- analiza oporu
- przeniesienie i przeciwprzeniesienie
- dostarczanie pacjentowi interpretacji.
Praktyka psychoanalityczna wnosi do rozumienia zachowania człowieka następujące idee:
- motywy postępowania człowieka są często nieuświadamiane,
- jedną z podstawowych form obrony przed lękiem są mechanizmy obronne
- podstawowym zjawiskiem w terapii jest opór przed zmianą
- doświadczenia z wczesnego dzieciństwa mają istotne znaczenie dla późniejszego funkcjonowania,
- w każdej relacji, a szczególnie terapeutycznej, zachodzi zjawisko przeniesienia
Podejście behawioralno-poznawcze
Na podejście behawioralno-poznawcze składają się dwa nurty :
1) behawioryzm
2) psychologia poznawcza
Behawioryzm wyłonił się w latach 20. jako przeciwieństwo psychoanalizy. Powstanie terapii behawioralnej wiąże się bezpośrednio ze sformułowaniem przez Josepha Wolpego , psychiatrę z wykształcenia , hipotezy stwierdzającej , że nerwica jest wytworem uczenia się , jej eliminacja jest kwestią oduczenia. Terapia behawioralna ma swoje źródła w koncepcjach związanych z teorią warunkowania i uczenia się (Kimble 1961; Hilgard, 1974) a zwłaszcza w ideach Iwana Pawłowa, Burrhusa Frederica Skinnera.
Behawioryzm, teoria uczenia się zakłada:
1. Środowiskowy determinizm , utrzymującą , że zachowanie człowieka jest kształtowane przez jego środowisko, za pomocą nagród i kar.
2. Eksperymentalizm - przekonanie, że właściwą metodą badawczą jest eksperyment, pozwala on stwierdzić , jaki czynnik środowiskowy spowodował dane zachowanie , i w jaki sposób możemy je zmienić.
3. Antypsychologizm zakłada, że przedmiotem zainteresowania nauki powinny być tylko jawne zachowania, które można zaobserwować i poddać pomiarowi, nie zaś „ukryte” procesy psychiczne , takie jak uczucia czy myślenie.
Zachowań uczymy się w drodze warunkowania :
1) klasycznego
2) instrumentalnego
3) modelowania
Warunkowanie klasyczne zwane od nazwiska twórcy, Iwana Pawłowa, Pawłowskim. Jest to proces, w którym początkowo neutralny bodziec warunkowy, poprzez ciągłe występowanie w parze z bezwarunkowym , osiąga zdolność wywoływania reakcji , którą pierwotnie wywoływał tylko bodziec bezwarunkowy.
Uczenie się na podstawie warunkowania klasycznego, oparte jest na zjawisku generalizacji: reakcja wzmacniana w obecności określonego bodźca będzie pojawiać się także na bodźce podobne do oryginalnego, nawet jeśli podczas wzmacniania nie były obecne.
( np. eksperyment z 1920roku twórca behawioryzmu Watson , wytwarzał fobię u 11- miesięcznego chłopca o imieniu Albert . W warunkowaniu zastosował nagły hałas jako bodziec, który bezwarunkowo wywołuje u niemowląt strach. Neutralnym bodźcem warunkowym był biały szczur, który nie wywoływał u chłopca strachu . Jednak eksponowany w parze z hałasem, po odpowiedniej liczbie po...
mkryszka