Kodeks postępowania administracyjnego.TXT

(119 KB) Pobierz
 -------------------------------------------------------------------------
       Ze zbiorow Biblioteki Sieciowej - http://www.webmedia.pl/bs/
 -------------------------------------------------------------------------

 NR.ID: 00096
 TYTUL: Kodeks Postepowania Administracyjnego
 AUTOR: Sejm RP
 -------------------------------------------------------------------------

                                    USTAWA
 
                          z dnia 14 czerwca 1960 r.
 
                   Kodeks post�powania administracyjnego


                                  Dz.U.80.9.26

(zmiany: Dz.U.80.27.111, Dz.U.82.7.55, Dz.U.82.45.289, 
Dz.U.83.41.185, Dz.U.84.34.183, Dz.U.86.47.228, Dz.U.87.33.186, 
Dz.U.87.21.123, Dz.U.89.20.107, Dz.U.90.34.201, Dz.U.91.119.513, 
Dz.U.91.100.442, Dz.U.94.122.593, Dz.U.95.1.1, Dz.U.95.74.368)
 
 
 
                                   DZIA� I
 
                               PRZEPISY OG�LNE.
 
                                  Rozdzia� 1
 
                            Zakres obowi�zywania.
 
      Art. 1. � 1. Kodeks post�powania administracyjnego normuje  
post�powanie:
   1)  przed organami administracji pa�stwowej oraz organami 
samorz�du       terytorialnego w nale��cych do w�a�ciwo�ci tych 
organ�w sprawach       indywidualnych rozstrzyganych w drodze 
decyzji administracyjnych,
   2)  w sprawach rozstrzygania spor�w o w�a�ciwo�� mi�dzy 
organami       administracji pa�stwowej i organami samorz�du 
terytorialnego oraz       mi�dzy tymi organami a s�dami,
   3) w sprawach zaskar�ania decyzji administracyjnych do 
Naczelnego S�du       Administracyjnego z powodu ich niezgodno�ci 
z prawem,
   4) w sprawach wydawania za�wiadcze�.
      � 2. Kodeks stosuje si� r�wnie� w post�powaniu przed organami:
   1)  pa�stwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych,
   2) organizacji zawodowych, samorz�dowych, sp�dzielczych i 
innych       organizacji spo�ecznych
 - gdy s� one powo�ane z mocy prawa do za�atwiania spraw 
okre�lonych w � 1  pkt. 1 i 4.
 
      Art. 2. Kodeks post�powania administracyjnego normuje ponadto  
post�powanie przed organami pa�stwowymi, organami 
samorz�dowymi, organami  pa�stwowych i komunalnych jednostek 
organizacyjnych oraz przed organami  organizacji spo�ecznych w 
sprawie skarg i wniosk�w (dzia� VIII).
 
      Art. 3. � 1.  Przepis�w Kodeksu post�powania administracyjnego 
nie  stosuje si� do post�powania w sprawach karnych skarbowych.
      � 2. Przepis�w Kodeksu post�powania administracyjnego nie 
stosuje si�  r�wnie� do post�powania w sprawach:
   1)  (skre�lony),
   2)  (skre�lony),
   3)  (skre�lony),
   4) nale��cych do w�a�ciwo�ci polskich przedstawicielstw 
dyplomatycznych i       urz�d�w konsularnych,
 o ile przepisy szczeg�lne nie stanowi� inaczej.
      � 3. Przepis�w Kodeksu post�powania administracyjnego nie 
stosuje si�  tak�e do post�powania w sprawach wynikaj�cych z:
   1) nadrz�dno�ci i podleg�o�ci organizacyjnej w stosunkach mi�dzy 
organami       administracji pa�stwowej i innymi pa�stwowymi 
jednostkami       organizacyjnymi,
   2) podleg�o�ci s�u�bowej pracownik�w organ�w i jednostek 
organizacyjnych       wymienionych w pkt. 1, 
 o ile przepisy szczeg�lne nie stanowi� inaczej.
      � 4. Do post�powania w sprawach wymienionych w � 1, 2 i 3 pkt. 
2  stosuje si� jednak przepisy dzia�u VIII.
      � 5. Rada Ministr�w w drodze rozporz�dzenia mo�e rozci�gn�� 
przepisy  Kodeksu post�powania administracyjnego w ca�o�ci lub w 
cz�ci na  post�powania w sprawach wymienionych w � 2.
 
      Art. 4. Kodeks post�powania administracyjnego nie narusza 
szczeg�lnych  uprawnie� wynikaj�cych z immunitet�w 
dyplomatycznych i konsularnych oraz  um�w i zwyczaj�w 
mi�dzynarodowych.
 
      Art. 5. � 1. Je�eli przepis prawa powo�uje si� og�lnie na przepisy 
o  post�powaniu administracyjnym, rozumie si� przez to przepisy 
Kodeksu  post�powania administracyjnego.
      � 2.  Ilekro� w przepisach Kodeksu post�powania 
administracyjnego  jest mowa o:
   1) kodeksie - rozumie si� przez to Kodeks post�powania 
administracyjnego,
   2) s�dzie administracyjnym - rozumie si� przez to Naczelny S�d       
Administracyjny,
   3)  organach administracji pa�stwowej - rozumie si� przez to       
naczelne i centralne organy administracji pa�stwowej, terenowe 
organy       administracji rz�dowej, organy samorz�du terytorialnego, 
a tak�e       organy wymienione w art. 1 � 2,
   4) ministrach i innych organach administracji pa�stwowej - rozumie 
si�       przez to r�wnie� urz�dy centralne i inne r�wnorz�dne organy, 
a tak�e       kierownik�w tych urz�d�w i organ�w,
   5) organizacjach spo�ecznych - rozumie si� przez to organizacje 
zawodowe,       samorz�dowe, sp�dzielcze i inne organizacje 
spo�eczne,
   6)  organach samorz�du terytorialnego - rozumie si� przez to organy       
gmin, ich zwi�zk�w lub samorz�dowe kolegia odwo�awcze. 
 
                                  Rozdzia� 2
 
                                Zasady og�lne.
 
      Art. 6.  Organy administracji pa�stwowej dzia�aj� na podstawie  
przepis�w prawa.
 
      Art. 7.  W toku post�powania organy administracji pa�stwowej 
stoj�  na stra�y praworz�dno�ci i podejmuj� wszelkie kroki niezb�dne 
do dok�adnego  wyja�nienia stanu faktycznego oraz do za�atwienia 
sprawy, maj�c na  wzgl�dzie interes spo�eczny i s�uszny interes 
obywateli.
 
      Art. 8. Organy administracji pa�stwowej obowi�zane s� 
prowadzi�  post�powanie w taki spos�b, aby pog��bia� zaufanie 
obywateli do organ�w  Pa�stwa oraz �wiadomo�� i kultur� prawn� 
obywateli.
 
      Art. 9. Organy administracji pa�stwowej s� obowi�zane do 
nale�ytego i  wyczerpuj�cego informowania stron o okoliczno�ciach 
faktycznych i prawnych,  kt�re mog� mie� wp�yw na ustalenie ich 
praw i obowi�zk�w b�d�cych  przedmiotem post�powania 
administracyjnego. Organy czuwaj� nad tym, aby  strony i inne osoby 
uczestnicz�ce w post�powaniu nie ponios�y szkody z  powodu 
nieznajomo�ci prawa, i w tym celu udzielaj� im niezb�dnych 
wyja�nie�  i wskaz�wek.
 
      Art. 10. � 1. Organy administracji pa�stwowej obowi�zane s� 
zapewni�  stronom czynny udzia� w ka�dym stadium post�powania, a 
przed wydaniem  decyzji umo�liwi� im wypowiedzenie si� co do 
zebranych dowod�w i materia��w  oraz zg�oszonych ��da�.
      � 2. Organy administracji pa�stwowej mog� odst�pi� od zasady  
okre�lonej w � 1 tylko w przypadkach, gdy za�atwienie sprawy nie 
cierpi  zw�oki ze wzgl�du na niebezpiecze�stwo dla �ycia lub zdrowia 
ludzkiego albo  ze wzgl�du na gro��c� niepowetowan� szkod� 
materialn�.
      � 3. Organ administracji pa�stwowej obowi�zany jest utrwali� w 
aktach  sprawy, w drodze adnotacji, przyczyny odst�pienia od zasady 
okre�lonej w �  1.
 
      Art. 11. Organy administracji pa�stwowej powinny wyja�ni� 
stronom  zasadno�� przes�anek, kt�rymi kieruj� si� przy za�atwianiu 
sprawy, aby w  ten spos�b w miar� mo�liwo�ci doprowadzi� do 
wykonania przez strony decyzji  bez potrzeby stosowania �rodk�w 
przymusu.
 
      Art. 12. � 1. Organy administracji pa�stwowej powinny dzia�a� w  
sprawie wnikliwie i szybko, pos�uguj�c si� mo�liwie najprostszymi 
�rodkami  prowadz�cymi do jej za�atwienia.
      � 2. Sprawy, kt�re nie wymagaj� zbierania dowod�w, informacji 
lub  wyja�nie�, powinny by� za�atwione niezw�ocznie.
 
      Art. 13. � 1. Sprawy, w kt�rych uczestnicz� strony o spornych  
interesach, mog� by� za�atwiane w drodze ugody sporz�dzonej przed 
organem  administracji pa�stwowej (ugoda administracyjna).
      � 2. Organ administracji pa�stwowej, przed kt�rym toczy si�  
post�powanie w sprawie, powinien w tych przypadkach podejmowa� 
czynno�ci  sk�aniaj�ce strony do zawarcia ugody.
 
      Art. 14. � 1. Sprawy nale�y za�atwia� w formie pisemnej.
      � 2. Sprawy mog� by� za�atwiane ustnie, gdy przemawia za tym 
interes  strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie. Tre�� 
oraz istotne  motywy takiego za�atwienia powinny by� utrwalone w 
aktach w formie  protoko�u lub podpisanej przez stron� adnotacji.
 
      Art. 15. Post�powanie administracyjne jest dwuinstancyjne.
 
      Art. 16. � 1. Decyzje, od kt�rych nie s�u�y odwo�anie w  
administracyjnym toku instancji, s� ostateczne. Uchylenie lub zmiana 
takich  decyzji, stwierdzenie ich niewa�no�ci oraz wznowienie 
post�powania mo�e  nast�pi� tylko w przypadkach przewidzianych w 
kodeksie.
      � 2. Decyzje mog� by� - na zasadach i w trybie okre�lonym w 
kodeksie -  zaskar�ane do s�du administracyjnego z powodu ich 
niezgodno�ci z prawem.
 
                                  Rozdzia� 3
 
                  Organy wy�szego stopnia i organy naczelne.
 
      Art. 17.   Organami wy�szego stopnia w rozumieniu kodeksu s�:
   1)  w stosunku do organ�w gmin w sprawach nale��cych do zada�       
zleconych z zakresu administracji rz�dowej -  wojewodowie, a w       
pozosta�ych sprawach - samorz�dowe kolegia odwo�awcze,
   2) w stosunku do kierownik�w rejonowych urz�d�w rz�dowej 
administracji       og�lnej - wojewodowie, a w stosunku do 
wojewod�w - w�a�ciwi w sprawie       ministrowie,
   3) w stosunku do innych organ�w administracji rz�dowej, 
pa�stwowych i       komunalnych jednostek organizacyjnych - 
odpowiednie organy nadrz�dne i       w�a�ciwi ministrowie,
   4) w stosunku do organ�w organizacji spo�ecznych - odpowiednie 
organy       wy�szego stopnia tych organizacji, a w razie ich braku - 
organ       pa�stwowy sprawuj�cy nadz�r nad ich dzia�alno�ci�.
 
      Art. 18. Organami naczelnymi w rozumieniu kodeksu s�:
   1)  w stosunku do organ�w administracji pa�stwowej, organ�w       
samorz�du terytorialnego oraz organ�w pa�stwowych i komunalnych       
jednostek organizacyjnych - Prezes Rady Ministr�w i w�a�ciwi       
ministrowie,
   2) w stosunku do organ�w organizacji spo�ecznych - naczelne 
organy tych       organizacji, a w razie...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin