Temat: Nauka , poznanie naukowe i jego cele
1. Pojęcie nauki
2. Istota poznania naukowego
3. Istota badań naukowych i ich cele
4. Funkcje nauki
5. Zasady poznania naukowego
6. Pożądane cechy badacza
Odn. 1. Pojęcie nauki
1
2
3
4
Nauka rozpatrywana w aspekcie treściowym
Będzie to system należycie uzasadnionych twierdzeń i hipotez zawierających możliwie obiektywną i adekwatną na danym etapie rozwoju poznania naukowego i praktyki społecznej wiedzę o zjawiskach i prawidłowościach określonej dziedziny nauki.
Nauka rozpatrywana w aspekcie czynnościowym
Będzie to ogół czynności składających się na działalność naukową (badawczą), a więc badania naukowe, przekazywanie ich wyników, wdrażanie tych wyników do szeroko rozumianej praktyki, itd. prowadzoną zgodnie z metodami mającymi zapewnić prawdziwe, zasadne i uporządkowane poznanie danej dziedziny wiedzy.
Odn. 2. Istota poznania naukowego
Poznanie naukowe
FAKTY
TEORIE
PRZEWIDYWANIA
J. Brzeziński
DEDUKCJA
Świat
konstrukcji teoretycznych
Budowa
teorii
Sprawdzanie
konstrukcji
empirycznych
Istotą procesu poznania jest:
Prowadzi do określenia:
- reguł, etapów poznania,
- odpowiedniego utrwalania treści rezultatów badań,
Czy każde poznanie może być uznane za naukowe ?
realizacja
Cele zewnętrzne
Wynikają z funkcji jakie w danym społeczeństwie pełni nauka, tj. w życiu ludzi, a wiec „na zewnątrz” gdy jest stosowana do realizacji pewnych zadań teoretycznych lub praktycznych.
Cele wewnętrzne
To cele jakie zwykle stawia sobie uczony (badacz) bezpośrednio w podejmowanych przez siebie badaniach, są to cele czysto poznawcze.
Ogólność
Prostota
Informatywna zawartość
Pewność
(stopień sprawdzalności)
...
pedagogika.koszalin