10 h.Temat 2. Badania w pedagogice(1).doc

(128 KB) Pobierz
Temat: Badania naukowe w pedagogice

Temat: Badania naukowe w pedagogice

1.    Cele i funkcje badań pedagogicznych

2.    Przedmiot badań pedagogicznych

3.    Typy badań naukowych w pedagogice

4.    Wybrane procedury badawcze w pedagogice

 

Odn. 1. Cele i funkcje badań pedagogicznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wielostronność uwarunkowań badań w pedagogice [W. Goriszowski]

 

·         Cel, jakim służą

·         Funkcje jakie mają do spełnienia

·         Możliwości organizacyjne, kadrowe i materialne jednostek naukowo-badawczych prowadzących badania

·         Merytoryczno-metodologiczne przygotowanie osób prowadzących badania

·         Materialne zaplecze naukowe (w tym zaplecze techniczne).

 

Cele badań pedagogicznych

 

OPIS STANU

 

D e s k r y p c j a

 

WYJAŚNIENIE

 

 

 

E k s p l i k a c j a

 

OCENA

 

 

E w a l u a c j a

 

OPTYMALIZACJA

 

 

 

 

Funkcje badań

 

      FUNKCJA TEORETYCZNA – polega na konfrontowaniu aktualnie funkcjonujących teorii, ich korygowaniu oraz próbie konstruowania na ich podstawie praw rozwoju intelektualnego, moralnego i społecznego współczesnej młodzieży.

      FUNKCJA METODOLOGICZNA - polega na rozwijaniu instrumentarium badawczego przez tworzenie śmiałych hipotez, ich empiryczną weryfikację, doszukiwanie się istotnych zmiennych zależnych, niezależnych i pośredniczących, a także na analizie regresyjnej tych zmiennych oraz ustalaniu siły związku i zależności w badanych zjawiskach i procesach przez zastosowanie polimetodyczności w badaniach (ograniczenie sondaży na rzecz badań projekcyjnych, eksperymentalnych i porównawczych);

      FUNKCJA PRAKTYCZNA - polega na budowie teoretycznych modeli weryfikowanych empirycznie i w konsekwencji wdrażanych do praktyki pedagogicznej bezpośrednio, a społecznej pośrednio [Goriszowski W.].

 

 

Odn. 2. Przedmiot badań pedagogicznych

 

OBIEKT ZAINTERESOWANIA BADAŃ PEDAGOGICZNYCH





             I.GRUPA                                                               II. GRUPA

             

STOSUNKI MIĘDZYLUDZKIE                                          FUNKCJONOWANIE

                                                                                INSTYTUCJONALNYCH

                                                                                  FORM WYCHOWANIA

I GRUPA

Obejmuje wszelkie zjawiska zachodzące w:

·         Zbiorowościach ludzkich

·         Grupach formalnych i nieformalnych

·         Oddziaływaniach indywidualnych i zespołowych

Badacza interesują tu:

 

 

 

 

 

 

 

II GRUPA

Obejmuje placówki i instytucje społeczne zajmujące się profesjonalnie procesem wychowania:

Badacza interesują tu:

 

 

 

 

 

 

Badania pierwszej grupy zjawisk można określić mianem badań:

 

 

·         starają się dać pogłębiony, szczegółowy oraz stosunkowo wąski obraz wycinka rzeczywistości

·         dają całościową i pewną wiedzę o instytucji, grupie lub zjawisku, która nie stanowi jednak podstaw do formułowania uogólnień

·         dają podstawę uogólnieniom o charakterze bezwzględnym, w ściśle ograniczonym zakresie

·         zmierzają do poznania analitycznego określonego układu społecznego

 

Badania drugiej grupy zjawisk można określić mianem badań:

 

 

·         zmierzają do poznania szerszych procesów społecznych

·         ich przebiegu

·         genezy i skutków wychowawczych

·         obejmują pewną, złożoną grupę zagadnień lub reprezentację badanej zbiorowości

·         dążą do systematycznego ujęcia szerszych zagadnień

 

 

Odn. 3. Typy badań naukowych w pedagogice

 

 

 

 

S. Ziemski, S. Nowak

 

Badania









  GENERALIZUJĄCE                                    DIAGNOSTYCZNE

Celem badań jest: odkrywanie i uzasadnianie prawidłowości ogólnych, które mają na celu ustalenie ogólnych prawidłowości zbirów, ich uwarunkowań przyczynowych, istniejących korelacji cech, oraz ich powiązań zależnościowych.

Celem badań jest: ustalanie cech i zasad funkcjonowania pewnego wycinka rzeczywistości, a głównym elementem zainteresowań diagnostycznych jest przedmiot jednostkowy [chociaż w trakcie jego poznawania trzeba operować całą wiedzą ogólną o klasie, do której ów przedmiot należy]

























     Badania                   Badania              Badania                   Badania

heurystyczne          weryfikacyjne     heurystyczne          weryfikacyjne

 

Celem tych badań jest sprawdzenie jednego twierdzenia lub zespołu twierdzeń ogólnych o związku między pewnymi klasami zjawisk.

Odkrywają typ badanego przedmiotu lub jego genezę i inne zależności.

 

Umożliwiają:

a) sprawdzenie postawionej diagnozy;

b) starają się uchwycić różnego rodzaju zależności pomiędzy zmiennymi niezależnymi (przyczynami) i zmiennymi zależnymi (skutkami)

 

 

 

 

 

 

Współcześnie

 

 

 





Badania





PODSTAWOWE              STOSOWANE

 

 

Badania typu podstawowego:

Ustalają ważne ogólne zależności między zmiennymi niezależnymi od warunków czasowych i przestrzennych.

 

 

 

Badania stosowane:

… są podejmowane z intencją uzyskania odpowiedzi na określone pytania typu praktycznego. Badania te dostarczają informacji użytecznych w konkretnej działalności, np.

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



           BADANIA NAUKOWE W PEDAGOGICE



 















             Badania                            Badania                            Badania  

         teoretyczne                       praktyczno-                      podstawowe 

                                                   wdrożeniowe

   Ustalają zależności między          odnoszą się do problemów           Ustalają ogólne zależno-

    zmiennymi  przeważnie w          związanych z doskonaleniem          ści między zmiennymi

   warunkach laboratoryjnych        metod dydaktyczno-wycho-          niezależnie od warunków

                                                    wawczych, organizują nau-           czasowych i przestrzen-

                                                         czania i wychowania                ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin