Temat: Badania naukowe w pedagogice
1. Cele i funkcje badań pedagogicznych
2. Przedmiot badań pedagogicznych
3. Typy badań naukowych w pedagogice
4. Wybrane procedury badawcze w pedagogice
Odn. 1. Cele i funkcje badań pedagogicznych
Wielostronność uwarunkowań badań w pedagogice [W. Goriszowski]
· Cel, jakim służą
· Funkcje jakie mają do spełnienia
· Możliwości organizacyjne, kadrowe i materialne jednostek naukowo-badawczych prowadzących badania
· Merytoryczno-metodologiczne przygotowanie osób prowadzących badania
· Materialne zaplecze naukowe (w tym zaplecze techniczne).
Cele badań pedagogicznych
OPIS STANU
D e s k r y p c j a
WYJAŚNIENIE
E k s p l i k a c j a
OCENA
E w a l u a c j a
OPTYMALIZACJA
Funkcje badań
FUNKCJA TEORETYCZNA – polega na konfrontowaniu aktualnie funkcjonujących teorii, ich korygowaniu oraz próbie konstruowania na ich podstawie praw rozwoju intelektualnego, moralnego i społecznego współczesnej młodzieży.
FUNKCJA METODOLOGICZNA - polega na rozwijaniu instrumentarium badawczego przez tworzenie śmiałych hipotez, ich empiryczną weryfikację, doszukiwanie się istotnych zmiennych zależnych, niezależnych i pośredniczących, a także na analizie regresyjnej tych zmiennych oraz ustalaniu siły związku i zależności w badanych zjawiskach i procesach przez zastosowanie polimetodyczności w badaniach (ograniczenie sondaży na rzecz badań projekcyjnych, eksperymentalnych i porównawczych);
FUNKCJA PRAKTYCZNA - polega na budowie teoretycznych modeli weryfikowanych empirycznie i w konsekwencji wdrażanych do praktyki pedagogicznej bezpośrednio, a społecznej pośrednio [Goriszowski W.].
Odn. 2. Przedmiot badań pedagogicznych
OBIEKT ZAINTERESOWANIA BADAŃ PEDAGOGICZNYCH
I.GRUPA II. GRUPA
STOSUNKI MIĘDZYLUDZKIE FUNKCJONOWANIE
INSTYTUCJONALNYCH
FORM WYCHOWANIA
I GRUPA
Obejmuje wszelkie zjawiska zachodzące w:
· Zbiorowościach ludzkich
· Grupach formalnych i nieformalnych
· Oddziaływaniach indywidualnych i zespołowych
Badacza interesują tu:
II GRUPA
Obejmuje placówki i instytucje społeczne zajmujące się profesjonalnie procesem wychowania:
Badania pierwszej grupy zjawisk można określić mianem badań:
· starają się dać pogłębiony, szczegółowy oraz stosunkowo wąski obraz wycinka rzeczywistości
· dają całościową i pewną wiedzę o instytucji, grupie lub zjawisku, która nie stanowi jednak podstaw do formułowania uogólnień
· dają podstawę uogólnieniom o charakterze bezwzględnym, w ściśle ograniczonym zakresie
· zmierzają do poznania analitycznego określonego układu społecznego
Badania drugiej grupy zjawisk można określić mianem badań:
· zmierzają do poznania szerszych procesów społecznych
· ich przebiegu
· genezy i skutków wychowawczych
· obejmują pewną, złożoną grupę zagadnień lub reprezentację badanej zbiorowości
· dążą do systematycznego ujęcia szerszych zagadnień
Odn. 3. Typy badań naukowych w pedagogice
S. Ziemski, S. Nowak
Badania
GENERALIZUJĄCE DIAGNOSTYCZNE
Celem badań jest: odkrywanie i uzasadnianie prawidłowości ogólnych, które mają na celu ustalenie ogólnych prawidłowości zbirów, ich uwarunkowań przyczynowych, istniejących korelacji cech, oraz ich powiązań zależnościowych.
Celem badań jest: ustalanie cech i zasad funkcjonowania pewnego wycinka rzeczywistości, a głównym elementem zainteresowań diagnostycznych jest przedmiot jednostkowy [chociaż w trakcie jego poznawania trzeba operować całą wiedzą ogólną o klasie, do której ów przedmiot należy]
Badania Badania Badania Badania
heurystyczne weryfikacyjne heurystyczne weryfikacyjne
Celem tych badań jest sprawdzenie jednego twierdzenia lub zespołu twierdzeń ogólnych o związku między pewnymi klasami zjawisk.
Odkrywają typ badanego przedmiotu lub jego genezę i inne zależności.
Umożliwiają:
a) sprawdzenie postawionej diagnozy;
b) starają się uchwycić różnego rodzaju zależności pomiędzy zmiennymi niezależnymi (przyczynami) i zmiennymi zależnymi (skutkami)
Współcześnie
PODSTAWOWE STOSOWANE
Badania typu podstawowego:
Ustalają ważne ogólne zależności między zmiennymi niezależnymi od warunków czasowych i przestrzennych.
Badania stosowane:
… są podejmowane z intencją uzyskania odpowiedzi na określone pytania typu praktycznego. Badania te dostarczają informacji użytecznych w konkretnej działalności, np.
BADANIA NAUKOWE W PEDAGOGICE
Badania Badania Badania
teoretyczne praktyczno- podstawowe
wdrożeniowe
Ustalają zależności między odnoszą się do problemów Ustalają ogólne zależno-
zmiennymi przeważnie w związanych z doskonaleniem ści między zmiennymi
warunkach laboratoryjnych metod dydaktyczno-wycho- niezależnie od warunków
wawczych, organizują nau- czasowych i przestrzen-
czania i wychowania ...
pedagogika.koszalin