-SCENARIUSZ wiosenne kwiaty(1).pdf
(
1884 KB
)
Pobierz
25682775 UNPDF
Hanna Milczewska
Nauczyciel Przedszkola nr 6 we Wrze
ni
Naturalna Nauka J
zyka –
scenariusz zaj
cia „Wiosenne kwiaty”
Na stronach Portalu chciałabym podzieli
si
swoim do
wiadczeniem
pedagogicznym oraz przykładem rozwi
za
wychowawczo-dydaktycznych,
opracowanym zgodnie z zało
eniami Naturalnej Nauki J
zyka.
Jestem nauczycielem z ponad dwudziestoletnia praktyk
zawodow
w przedszkolu. Od roku 1988 pracuj
w Przedszkolu nr 6 we Wrze
ni.
W roku 1994, dzi
ki po
rednictwu Kuratorium O
wiaty w Poznaniu, zespół
nauczycieli Przedszkola nr 6 we Wrze
ni nawi
zał współprac
z nowozelandzkim
wydawnictwem APPLECROSS oraz twórc
Naturalnej Nauki J
zyka – Brianem
Cuttingiem.
Podj
to, trudn
wówczas decyzj
wprowadzenia nowej metody do polskiego
przedszkola. Stworzono zespół autorski, którego byłam członkiem. Zadaniem zespołu
była adaptacja metody naturalnej do warunków i specyfiki przeci
tnej placówki
przedszkolnej.
Twórca metody – Brian Cutting odwiedził przedszkole jako jedyne w Polsce
w kwietniu 1994 roku. Przyjechał wraz z
on
Gillian, autork
wi
kszej liczby
ksi
eczek wchodz
cych w skład wielotysi
cznego zestawu, stanowi
cego
podstaw
pracy wg metody naturalnej.
Czym jest Naturalna Nauka J
zyka?
Jest to nowe rozwi
zanie organizacyjno-metodyczne, które odnosi si
do
edukacji j
zykowej, sprzyjaj
cej procesowi nabywania umiej
tno
ci samodzielnego
czytania ze zrozumieniem, pisania i mówienia w sposób naturalny.
Podstawy metody zostały opracowane w Nowej Zelandii. Jest tam
z powodzeniem realizowana od kilkudziesi
ciu lat. Metoda ta jest uniwersalna
i plastyczna, mo
na j
w du
ym zakresie modyfikowa
i przystosowywa
. Sprawdziła
si
np. w Stanach Zjednoczonych, Francji, Finlandii, Hiszpanii, krajach Azji i Oceanii,
oraz w tak egzotycznych miejscach jak Chiny czy Singapur.
Twórc
metody jest Brian Cutting. Zało
ył on,
e najwa
niejszymi procesami w
nauce czytania jest
spostrzeganie i pami
. W wieku przedszkolnym dzieci cechuje
synkretyzm: to co spostrzegaj
, ujmuj
globalnie.
W Naturalnej Nauce J
zyka dziecko poznaje pełny alfabet wł
cznie ze
zmi
kczeniami i dwuznakami, poprzez kontakt z celowo dobranym materiałem do
czytania.
W Polsce WSiP opracowało pod k
tem Naturalnej Nauki J
zyka ksi
eczki
w serii „Słoneczna Biblioteka”. Seria liczy obecnie 40 ksi
eczek. Ka
da ksi
eczka to
zestaw trzech krótkich historyjek, których tre
jest prosta i bliska dziecku.
W ksi
kach druk jest du
y, czytelny, wyrazy wyra
nie od siebie oddzielone,
a ka
de zdanie zaczyna si
od nowego wiersza. Teksty s
atrakcyjne i przemawiaj
do wyobra
ni i emocji dziecka.
W omawianej metodzie wa
n
rol
odgrywa organizacja sali zaj
, podział
na ró
norodne k
ciki zainteresowa
, w których dzieci mog
pracowa
:
indywidualnie, w zespołach czy te
cał
grup
.
W nauce czytania i pisania wyst
puj
równolegle takie formy organizacyjne
jak:
1. czytanie wspólne – dzi
ki któremu dziecko zdobywa istotne informacje na temat
aspektów czytania, poznaje kierunek czytania, zwraca uwag
na znaki
interpunkcyjne, rozpoznaje i zapami
tuje proste wyrazy, struktury w tek
cie, analizuje
ilustracje i jej powi
zania z tekstem, przewiduje zako
czenie utworu, zapoznaje si
z budow
ksi
ki (okładka, strona tytułowa, autor, ilustrator itp.);
materiały
:
np. ksi
ki z serii „Słoneczna Biblioteka” (WSiP) o formacie A-3; karty
poetyckie (teksty wierszyków, rymowanek, zagadek, piosenek) format A-3 i wi
kszy;
ksi
ki (format A-3) tworzone przez dzieci z pomoc
nauczyciela na podstawie
ksi
ek ze „Słonecznej Biblioteki”; podpisy pod wytworami dzieci (rysunkami,
malowankami, wydzierankami itp.); tablica wiadomo
ci.
2. czytanie zespołowe (kierowane) - praca w zespole 3-5 osobowym z udziałem
(z pomoc
) nauczyciela. Dzi
ki tym działaniom mo
na wspó lnie rozwi
sobie samodzielnie
za
problemy
poradzi
.
materiały: 3-5 jednakowych egzemplarzy ksi
ek (dla ka
dego dziecka w zespole);
3. czytanie samodzielne (indywidualne) - sprawdzanie si
w roli samodzielnego
„prawdziwego” czytelnika; dokonywanie niezale
nego wyboru materiałó w do
zywanie
problemó w;
materiały
: ró
norodne ksi
4. czytanie dzieciom - wykorzystanie ró
norodnych materiałó w: opowiada
, bajek,
ki, wiersze, rymowanki, teksty piosenek, komiksy itp.
legend, wierszy, dzi
ki czemu rozwijamy zainteresowanie ksi
k
jako
ró dłem wiedzy
5. czytanie w parach – w tej formie dziecko o wy
szym poziomie kompetencji
w zakresie czytania, udziela pomocy dziecku mniej kompetentnemu lub dzieci
o zbli
onym poziomie kompetencji, wspó łpracuj
w trakcie rozwi
zywania
problemó w, udzielaj
sobie wzajemnej pomocy;
6. pisanie wspólne – ma na celu motywowanie dzieci do podejmowania pró b
pisania indywidualnego, zach
canie do samodzielnego kre
lenia liter, udzielanie
7. pisanie samodzielne - motywowanie dzieci do samodzielnego tworzenia tekstó w;
8. pisanie dla dzieci – ma za zadanie pobudzanie i wspieranie aktywno
ci dzieci
w zakresie pisania; tworzenie – pisanie tekstó w w obecno
ci dzieci; dostarczanie
W swojej pracy wychowawczo-dydaktycznej opieram si
na ksi
kach z serii
„Słoneczna Biblioteka” oraz tworz
i wykonuj
własne ksi
ki, stanowi
ce
uzupełnianie omawianej tematyki, szczegó lnie zwi
zanej za
wi
tami
Wielkanocnymi, Bo
ego Narodzenia itp. Posiadam du
y zasó b materiałó w i
propozycji doboru wierszy, piosenek oraz rozwi
za
dotycz
cych działa
edukacyjnych zwi
zanych z omawian
ksi
k
. Ka
da ksi
ka omawiana jest i
czytana przez tydzie
. Na ka
dy dzie
tygodnia wybieram tematyk
zaj
oraz
formy działa
z dzie
mi. Poni
ej przedstawiam jeden dzie
– jedno zaj
cie
opracowane wg zało
e
Naturalnej Nauki J
zyka.
napotkane w trakcie czytania, z któ rymi dzieci nie potrafi
czytania zgodnie z własnymi zainteresowaniami; samodzielne rozwi
i przyjemno
ci.
dzieciom pomocy w przypadku trudno
ci;
poprawnych wzoró w pisma (kształt liter, kierunki kre
lenia).
Grupa wiekowa:
5,6 latki
Temat kluczowy:
Wiosna
Temat przedstawionej sytuacji edukacyjnej:
Wiosenne kwiaty
Podczas zabaw i zaj
-
DZIECKO:
·
jest samodzielnym czytelnikiem: rozumie tekst, kojarzy rozpoznawane znaki z
ich znaczeniem, rozpoznaje i nazywa litery pisane i drukowane, małe i wielkie,
ustosunkowuje si
do tekstu w kontek
cie własnego do
wiadczenia, dokonuje
analizy i syntezy wyrazó w, rozpoznaje i zna znaczenie znakó w
interpunkcyjnych: kropka, przecinek, wykrzyknik, znak zapytania;
·
jest samodzielnym pisarzem: pisze samodzielnie (lub ze wsparciem ) proste
znaki graficzne, litery;
·
potrafi wyra
a
swoje my
li, swobodnie si
wypowiada – przekazuje i odbiera
informacje za pomoc
słó w;
·
rozpoznaje cyfry od 0 do 9, rozumie ich znaczenie jako odpowiednikó w liczb;
·
potrafi dodawa
i odejmowa
w zakresie 10, rozpoznaje i nazywa znak
„+” , „-” i „ = ” ;
·
czynnie uczestniczy w ró
nych formach pracy wspó lnej i indywidualnej;
·
potrafi stawia
sobie cele i d
y do ich osi
gni
cia;
·
poznaje swoje uzdolnienia;
·
doskonali swoje zmysły;
·
wi
e typowe zjawiska atmosferyczne oraz zmiany w
wiecie ro
lin z aktualna
por
roku;
·
nazywa cz
ci ro
lin i okre
la jej potrzeby zwi
zane ze wzrostem;
·
rozpoznaje i nazywa pierwsze kwiaty wiosenne, okre
la ich wielko
oraz kolor;
·
rozumie konieczno
ochrony niektó rych kwiató w przed całkowitym
wygini
ciem;
Wykorzystane metody i formy pracy z dzieckiem:
·
metoda naturalnej nauki j
zyka, metoda aktywizuj
co –zadaniowa;
·
praca wspó lna, praca indywidualna, praca w parach;
·
czytanie wspó lne, samodzielne;
·
pisanie z dzie
mi, pisanie indywidualne;
Zastosowane
rodki dydaktyczne:
WYKONANE PRZEZ NAUCZYCIELA
·
du
a ksi
ka
„Wiosenne kwiaty”
aut: H. Milczewskiej, karty pracy – do pracy
cik czytania, pisania, matematyczny), karta poetycka, karta
litery, plansza krzy
ó wki, karty do pracy w parach z zadaniem
matematycznym;
INNE
·
pisaki, mazaki, kredki, farby plakatowe;
indywidualnej (k
Przebieg sytuacji edukacyjnej:
1. Rozwi
zanie krzy
ówki – praca w parach - rozwi
zaniem jest hasło - „Kwiaty
wiosenne”;
·
w parach za pomoc
tabeli szyfrowej (ka
dej cyfrze odpowiada litera),
zanie
zadania matematycznego, któ rego wynik wskazuje miejsce wpisania
wyrazu do głó wnej krzy
ó wki;
za
do przygotowanych diagramó w, rozwi
·
wpisanie wyrazó w do głó wnej krzy
ó wki, odczytanie hasła;
2.
Jakie znacie kwiaty wiosenne?, Jakiego s
koloru?, Które s
najwi
ksze, a
które najmniejsze?, Co potrzebuj
kwiaty, aby mogły rosn
?
– rozmowa w
kr
gu - odwołanie si
do wiadomo
ci i do
wiadcze
dzieci;
- odczytanie tabliczki z napisem:
PAMI
TAJCIE!
Przebi
nieg, sasanka, krokus s
pod ochron
!
Nie wolno ich zrywa
ani kupowa
!
3. „
Wiosenne kwiaty”
– praca z du
ksi
k
(opracowanie i wykonanie
H. Milczewska);
·
omawianie ilustracji, nazywanie kwiató w,
·
czytanie tekstu wspó lnie z dzie
mi;
·
czytanie samodzielne – jedno dziecko czyta jedn
stron
, jedno z
dzieci czyta tekst dla całej grupy;
4. „Taniec kwiató w” – zabawa z apaszkami
·
ka
de dziecko otrzymuje apaszk
. Zadaniem dzieci jest wyobra
enie
sobie,
e s
kwiatami i ta
cz
na ł
ce. N-l wł
cza wybran
muzyk
, a
by dzieci:
- unosiły i opuszczały apaszk
,
- unosiły apaszki i na nie dmuchały,
- zakre
lały apaszkami w powietrzu ó semki,
- podrzucały apaszki,
- zgniotły apaszki i zamkn
ły w dłoniach, a potem wolno otwierały dłonie
5. Wprowadzenie litery – T,t jak
tulipan
·
(rozkwitaj
ce kwiaty);
zapoznanie z kart
litery;
·
omó wienie elementó w litery i zapisu w liniaturze;
·
pró by samodzielnego pisania litery na tablicy, w powietrzu, na dywanie;
elementy metody I. Majchrzak („
Wprowadzenie dziecka w
wiat pisma
” )
– praca z własnym imieniem – odszukiwanie w swoim imieniu napisanym
na kartce, liter z wyrazu
tulipan
;
6.
„Kwiatki”
– karta poetycka (wykorzystano zagadk
z ksi
ki F.,J.,P.,
Fr
tczakowie
„ Przyrodnicze zagadki Agatki”
)
S
doniczkowe, s
ci
te
w p
kach lub rozwini
te.
Kolorowe głó wki maj
ka
demu si
podobaj
.
·
czytanie wiersza wspó lne;
·
czytanie wiersza indywidualne;
wpisanie rozwi
dzieci ta
cz
według własnej inwencji. Mo
na ró wnie
zaproponowa
,
·
kwiató w, udzielenie odpowiedzi na pytania –
Dlaczego kwiaty s
kolorowe i
pachn
ce?, Co widzi pszczoła?, Do czego słu
y tr
bk
motyla?, Czy ro
liny
maj
zegar?, Czy ro
liny oszukuj
?, Dlaczego hoduje si
kwiaty?
Dlaczego kwitn
kwiaty?
opr. H. Milczewska
na podstawie ksi
ki J. Kura
skiego
„ Dlaczego sól jest słona, czyli odpowiedzi na głupie
pytania”
Mniej wi
cej 130 milionów lat temu w
ród gigantycznych paproci, wielkich
skrzypów i widłaków pojawiła si
pierwsza ro
lina inna ni
te, które dookoła rosły.
Ro
lina ta dostarczała owadom po
ywienia (pyłek lub nektar), natomiast przylatuj
ce
owady zapylały j
, co powodowało,
e bardzo szybko si
rozmna
ała. Było coraz
wi
cej na ł
kach takich samych ro
lin.
W d
ungli tropikalnej na Madagaskarze ro
nie przepi
kny kwiat o nazwie
orchidea. Ma ona niedu
e, biało
ółte kwiaty, które na dnie schowka o dł. 20 - 30 cm
ukrywaj
nektar. Naukowcy bardzo długo zastanawiali si
, jakie zwierz
tko mogłoby
wykorzysta
nektar tego kwiatka ukryty bardzo gł
boko. Znale
li jednak
m
, która
ma 25 cm tr
bk
i wła
nie dzi
ki niej mo
e wydoby
nektar i jednocze
nie ten kwiatek
zapyli
, dzi
ki czemu ju
niedługo wyrosn
nowe ro
liny.
Same kwiatki staraj
si
wabi
okre
lone owady do siebie. Robi
to np. dzi
ki
swoim pi
knym kolorom. Wiele owadów wykształciło sobie oczy, nie
le rozró
niaj
ce
barwy. Na przykład pszczoły, doskonale widz
kolory, cho
nieco inaczej ni
ludzie.
Pszczoła nie widzi
wiatła o barwie czerwonej, a za to widzi ultrafiolet, którego my ju
nie dostrzegamy. W rezultacie
wiat kolorów pszczoły jest du
o barwniejszy ni
nasz.
Człowiek mniej wi
cej jednakowo postrzega białe kwiatki stokrotek, jabłoni, a dla
pszczoły ka
dy z nich ma inn
barw
.
Inny rodzaj „ współpracy” jest mi
dzy ro
linami i motylami. Motyle nie
ywi
si
pyłkiem, jak pszczoły, lecz nektarem, do którego wydobywania wykształciły sobie
specjalne ssawki, zwijane podczas lotu w spiralk
, dług
nieraz na kilka centymetrów.
Tak
tr
bk
motyl si
ga do słupka kwiatowego, gdzie ro
lina wydziela kropelk
słodkiego nektaru.
Kwiatki te
pi
knie pachn
. Wiele kwiatów wydziela zapachy, czasami nawet
dla naszego nosa nieprzyjemne, ale wiele owadów reaguje na te zapachy doskonale
rozró
niaj
c poszczególne ro
liny. Na Sumatrze s
kwiatki, których zapach dla
naszego nosa jest bardzo nieprzyjemny. Podró
nicy przywozili z ró
nych krajów kwiaty
mało znane i rzadko spotykane. Jeden z nich, który przywieziono wła
nie z Sumatry
nazwano „ proboszcz na kazalnicy”, gdy
swoi wygl
dem przypominał człowieka na
ambonie. Zapach tego kwiatka był bardzo odra
aj
cy, jej aromat oceniono jako
„ odór wyziewów ze
cieków i zgnilizny”. Jednak nale
y przypuszcza
,
e skoro taki
kwiat jest, to jest równie
owad, który lubi taki zapach i wła
nie tym zapachem ro
lina
go wabi i przyci
ga.
Wszystkie ro
linki maj
okre
lony czas kwitnienia. Wiemy,
e istniej
kwiaty
wiosenne i kwiaty letnie, a równie
inne charakterystyczne dla pory jesiennej. Ro
liny
kwitn
nie tylko o ró
nych porach roku, ale tak
e w ci
gu dnia. Wiele kwiatów otwiera
swe kielichy o okre
lonych porach dnia, inne o okre
lonej porze zaczynaj
wydziela
szczególnie du
o słodkiego nektaru i intensywniej pachn
. Najbardziej znanym
przykładem jest maciejka, która rozwija swe mizerne, ale za to bardzo pachn
ce
kwiatuszki dopiero po zmierzchu, wtedy, gdy wiele kwiatów, jak cho
by tulipan,
zamyka karmnik z nektarem na noc, bo w nocy owady nie lataj
. Czy
by ro
liny znały
si
na zegarku?
W
wiecie ro
lin s
równie
gro
ne ro
liny – owado
erne. Łapi
one owady w
wymy
lone przez siebie zasadzki, by je nast
pnie po
re
. Raz s
to błyskawicznie
zamykaj
ce si
kwiaty-pułapki, innym razem kleista substancja parali
uj
ca ruchy
owada.
Ale czy tylko kwiatki kwitn
dla owadów? Niektóre gatunki kwiatów nie
przetrwały by do dzi
, gdyby nie pomoc człowieka. To człowiek zacz
ł hodowa
7.
Dlaczego kwitn
kwiaty?
– zapoznanie dzieci z wiadomo
ciami dotycz
cymi
Plik z chomika:
m.g87
Inne pliki z tego folderu:
230a185824.jpeg
(44 KB)
wazon.gif
(27 KB)
tv1.jpg
(45 KB)
jpg347.jpg
(36 KB)
borboleta 5.jpg
(25 KB)
Inne foldery tego chomika:
BABCIA I DZIADEK
BAJKI TERAPEUTYCZNE I RELAKSACYJNE
CIENIE
ĆWICZENIA ODDECHOWE
Ćwiczenia usprawniające
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin