-SCENARIUSZ wiosenne kwiaty(1).pdf

(1884 KB) Pobierz
25682775 UNPDF
Hanna Milczewska
Nauczyciel Przedszkola nr 6 we Wrze ni
Naturalna Nauka J zyka –
scenariusz zaj cia „Wiosenne kwiaty”
Na stronach Portalu chciałabym podzieli si swoim do wiadczeniem
pedagogicznym oraz przykładem rozwi za wychowawczo-dydaktycznych,
opracowanym zgodnie z zało eniami Naturalnej Nauki J zyka.
Jestem nauczycielem z ponad dwudziestoletnia praktyk zawodow
w przedszkolu. Od roku 1988 pracuj w Przedszkolu nr 6 we Wrze ni.
W roku 1994, dzi ki po rednictwu Kuratorium O wiaty w Poznaniu, zespół
nauczycieli Przedszkola nr 6 we Wrze ni nawi zał współprac z nowozelandzkim
wydawnictwem APPLECROSS oraz twórc Naturalnej Nauki J zyka – Brianem
Cuttingiem.
Podj to, trudn wówczas decyzj wprowadzenia nowej metody do polskiego
przedszkola. Stworzono zespół autorski, którego byłam członkiem. Zadaniem zespołu
była adaptacja metody naturalnej do warunków i specyfiki przeci tnej placówki
przedszkolnej.
Twórca metody – Brian Cutting odwiedził przedszkole jako jedyne w Polsce
w kwietniu 1994 roku. Przyjechał wraz z on Gillian, autork wi kszej liczby
ksi eczek wchodz cych w skład wielotysi cznego zestawu, stanowi cego
podstaw pracy wg metody naturalnej.
Czym jest Naturalna Nauka J zyka?
Jest to nowe rozwi zanie organizacyjno-metodyczne, które odnosi si do
edukacji j zykowej, sprzyjaj cej procesowi nabywania umiej tno ci samodzielnego
czytania ze zrozumieniem, pisania i mówienia w sposób naturalny.
Podstawy metody zostały opracowane w Nowej Zelandii. Jest tam
z powodzeniem realizowana od kilkudziesi ciu lat. Metoda ta jest uniwersalna
i plastyczna, mo na j w du ym zakresie modyfikowa i przystosowywa . Sprawdziła
si np. w Stanach Zjednoczonych, Francji, Finlandii, Hiszpanii, krajach Azji i Oceanii,
oraz w tak egzotycznych miejscach jak Chiny czy Singapur.
Twórc metody jest Brian Cutting. Zało ył on, e najwa niejszymi procesami w
nauce czytania jest spostrzeganie i pami . W wieku przedszkolnym dzieci cechuje
synkretyzm: to co spostrzegaj , ujmuj globalnie.
W Naturalnej Nauce J zyka dziecko poznaje pełny alfabet wł cznie ze
zmi kczeniami i dwuznakami, poprzez kontakt z celowo dobranym materiałem do
czytania.
W Polsce WSiP opracowało pod k tem Naturalnej Nauki J zyka ksi
eczki
w serii „Słoneczna Biblioteka”. Seria liczy obecnie 40 ksi
eczek. Ka da ksi
eczka to
zestaw trzech krótkich historyjek, których tre jest prosta i bliska dziecku.
W ksi kach druk jest du y, czytelny, wyrazy wyra nie od siebie oddzielone,
a ka de zdanie zaczyna si od nowego wiersza. Teksty s atrakcyjne i przemawiaj
do wyobra ni i emocji dziecka.
W omawianej metodzie wa n rol odgrywa organizacja sali zaj , podział
na ró norodne k ciki zainteresowa , w których dzieci mog pracowa :
indywidualnie, w zespołach czy te cał grup .
W nauce czytania i pisania wyst puj równolegle takie formy organizacyjne
jak:
1. czytanie wspólne – dzi ki któremu dziecko zdobywa istotne informacje na temat
aspektów czytania, poznaje kierunek czytania, zwraca uwag na znaki
interpunkcyjne, rozpoznaje i zapami tuje proste wyrazy, struktury w tek cie, analizuje
ilustracje i jej powi zania z tekstem, przewiduje zako czenie utworu, zapoznaje si
z budow ksi ki (okładka, strona tytułowa, autor, ilustrator itp.);
materiały : np. ksi ki z serii „Słoneczna Biblioteka” (WSiP) o formacie A-3; karty
poetyckie (teksty wierszyków, rymowanek, zagadek, piosenek) format A-3 i wi kszy;
ksi ki (format A-3) tworzone przez dzieci z pomoc nauczyciela na podstawie
ksi ek ze „Słonecznej Biblioteki”; podpisy pod wytworami dzieci (rysunkami,
malowankami, wydzierankami itp.); tablica wiadomo ci.
2. czytanie zespołowe (kierowane) - praca w zespole 3-5 osobowym z udziałem
(z pomoc
) nauczyciela. Dzi ki tym działaniom mo na wspó lnie rozwi
sobie samodzielnie
za problemy
poradzi .
materiały: 3-5 jednakowych egzemplarzy ksi
ek (dla ka dego dziecka w zespole);
3. czytanie samodzielne (indywidualne) - sprawdzanie si w roli samodzielnego
„prawdziwego” czytelnika; dokonywanie niezale nego wyboru materiałó w do
zywanie
problemó w;
materiały : ró norodne ksi
4. czytanie dzieciom - wykorzystanie ró norodnych materiałó w: opowiada , bajek,
ki, wiersze, rymowanki, teksty piosenek, komiksy itp.
legend, wierszy, dzi ki czemu rozwijamy zainteresowanie ksi
k
jako ró dłem wiedzy
5. czytanie w parach – w tej formie dziecko o wy szym poziomie kompetencji
w zakresie czytania, udziela pomocy dziecku mniej kompetentnemu lub dzieci
o zbli onym poziomie kompetencji, wspó łpracuj
w trakcie rozwi
zywania
problemó w, udzielaj
sobie wzajemnej pomocy;
6. pisanie wspólne – ma na celu motywowanie dzieci do podejmowania pró b
pisania indywidualnego, zach canie do samodzielnego kre lenia liter, udzielanie
7. pisanie samodzielne - motywowanie dzieci do samodzielnego tworzenia tekstó w;
8. pisanie dla dzieci – ma za zadanie pobudzanie i wspieranie aktywno ci dzieci
w zakresie pisania; tworzenie – pisanie tekstó w w obecno ci dzieci; dostarczanie
W swojej pracy wychowawczo-dydaktycznej opieram si na ksi
kach z serii
„Słoneczna Biblioteka” oraz tworz i wykonuj własne ksi
ki, stanowi
ce
uzupełnianie omawianej tematyki, szczegó lnie zwi
zanej za wi tami
Wielkanocnymi, Bo ego Narodzenia itp. Posiadam du y zasó b materiałó w i
propozycji doboru wierszy, piosenek oraz rozwi
za dotycz
cych działa
edukacyjnych zwi
zanych z omawian
ksi
k
. Ka da ksi
ka omawiana jest i
czytana przez tydzie . Na ka dy dzie tygodnia wybieram tematyk zaj oraz
formy działa z dzie mi. Poni ej przedstawiam jeden dzie – jedno zaj cie
opracowane wg zało e Naturalnej Nauki J zyka.
napotkane w trakcie czytania, z któ rymi dzieci nie potrafi
czytania zgodnie z własnymi zainteresowaniami; samodzielne rozwi
i przyjemno ci.
dzieciom pomocy w przypadku trudno ci;
poprawnych wzoró w pisma (kształt liter, kierunki kre lenia).
 
Grupa wiekowa: 5,6 latki
Temat kluczowy: Wiosna
Temat przedstawionej sytuacji edukacyjnej: Wiosenne kwiaty
Podczas zabaw i zaj -
DZIECKO:
·
jest samodzielnym czytelnikiem: rozumie tekst, kojarzy rozpoznawane znaki z
ich znaczeniem, rozpoznaje i nazywa litery pisane i drukowane, małe i wielkie,
ustosunkowuje si do tekstu w kontek cie własnego do wiadczenia, dokonuje
analizy i syntezy wyrazó w, rozpoznaje i zna znaczenie znakó w
interpunkcyjnych: kropka, przecinek, wykrzyknik, znak zapytania;
·
jest samodzielnym pisarzem: pisze samodzielnie (lub ze wsparciem ) proste
znaki graficzne, litery;
·
potrafi wyra a swoje my li, swobodnie si wypowiada – przekazuje i odbiera
informacje za pomoc
słó w;
·
rozpoznaje cyfry od 0 do 9, rozumie ich znaczenie jako odpowiednikó w liczb;
·
potrafi dodawa i odejmowa w zakresie 10, rozpoznaje i nazywa znak
„+” , „-” i „ = ” ;
·
czynnie uczestniczy w ró nych formach pracy wspó lnej i indywidualnej;
·
potrafi stawia sobie cele i d
y do ich osi
gni cia;
·
poznaje swoje uzdolnienia;
·
doskonali swoje zmysły;
·
wi
e typowe zjawiska atmosferyczne oraz zmiany w wiecie ro lin z aktualna
por
roku;
·
nazywa cz ci ro lin i okre la jej potrzeby zwi
zane ze wzrostem;
·
rozpoznaje i nazywa pierwsze kwiaty wiosenne, okre la ich wielko oraz kolor;
·
rozumie konieczno ochrony niektó rych kwiató w przed całkowitym
wygini ciem;
Wykorzystane metody i formy pracy z dzieckiem:
·
metoda naturalnej nauki j zyka, metoda aktywizuj
co –zadaniowa;
·
praca wspó lna, praca indywidualna, praca w parach;
·
czytanie wspó lne, samodzielne;
·
pisanie z dzie mi, pisanie indywidualne;
Zastosowane rodki dydaktyczne:
WYKONANE PRZEZ NAUCZYCIELA
·
du a ksi
ka „Wiosenne kwiaty” aut: H. Milczewskiej, karty pracy – do pracy
cik czytania, pisania, matematyczny), karta poetycka, karta
litery, plansza krzy ó wki, karty do pracy w parach z zadaniem
matematycznym;
INNE
·
pisaki, mazaki, kredki, farby plakatowe;
indywidualnej (k
Przebieg sytuacji edukacyjnej:
1. Rozwi zanie krzy ówki – praca w parach - rozwi
zaniem jest hasło - „Kwiaty
wiosenne”;
·
w parach za pomoc
tabeli szyfrowej (ka dej cyfrze odpowiada litera),
zanie
zadania matematycznego, któ rego wynik wskazuje miejsce wpisania
wyrazu do głó wnej krzy ó wki;
za do przygotowanych diagramó w, rozwi
·
wpisanie wyrazó w do głó wnej krzy ó wki, odczytanie hasła;
2. Jakie znacie kwiaty wiosenne?, Jakiego s koloru?, Które s najwi ksze, a
które najmniejsze?, Co potrzebuj kwiaty, aby mogły rosn ? – rozmowa w
kr gu - odwołanie si do wiadomo ci i do wiadcze dzieci;
- odczytanie tabliczki z napisem:
PAMI TAJCIE!
Przebi nieg, sasanka, krokus s pod ochron !
Nie wolno ich zrywa ani kupowa !
3. „ Wiosenne kwiaty” – praca z du ksi k (opracowanie i wykonanie
H. Milczewska);
·
omawianie ilustracji, nazywanie kwiató w,
·
czytanie tekstu wspó lnie z dzie mi;
·
czytanie samodzielne – jedno dziecko czyta jedn stron , jedno z
dzieci czyta tekst dla całej grupy;
4. „Taniec kwiató w” – zabawa z apaszkami
·
ka de dziecko otrzymuje apaszk . Zadaniem dzieci jest wyobra enie
sobie, e s kwiatami i ta cz na ł ce. N-l wł cza wybran muzyk , a
by dzieci:
- unosiły i opuszczały apaszk ,
- unosiły apaszki i na nie dmuchały,
- zakre lały apaszkami w powietrzu ó semki,
- podrzucały apaszki,
- zgniotły apaszki i zamkn ły w dłoniach, a potem wolno otwierały dłonie
5. Wprowadzenie litery – T,t jak tulipan
·
(rozkwitaj ce kwiaty);
zapoznanie z kart litery;
·
omó wienie elementó w litery i zapisu w liniaturze;
·
pró by samodzielnego pisania litery na tablicy, w powietrzu, na dywanie;
elementy metody I. Majchrzak („ Wprowadzenie dziecka w wiat pisma ” )
– praca z własnym imieniem – odszukiwanie w swoim imieniu napisanym
na kartce, liter z wyrazu tulipan ;
6. „Kwiatki” – karta poetycka (wykorzystano zagadk z ksi ki F.,J.,P.,
Fr tczakowie „ Przyrodnicze zagadki Agatki” )
S doniczkowe, s ci te
w p kach lub rozwini te.
Kolorowe głó wki maj
ka demu si podobaj .
·
czytanie wiersza wspó lne;
·
czytanie wiersza indywidualne;
wpisanie rozwi
dzieci ta cz według własnej inwencji. Mo na ró wnie zaproponowa ,
·
kwiató w, udzielenie odpowiedzi na pytania – Dlaczego kwiaty s kolorowe i
pachn ce?, Co widzi pszczoła?, Do czego słu y tr bk motyla?, Czy ro liny
maj zegar?, Czy ro liny oszukuj ?, Dlaczego hoduje si kwiaty?
Dlaczego kwitn kwiaty?
opr. H. Milczewska
na podstawie ksi ki J. Kura skiego „ Dlaczego sól jest słona, czyli odpowiedzi na głupie
pytania”
Mniej wi cej 130 milionów lat temu w ród gigantycznych paproci, wielkich
skrzypów i widłaków pojawiła si pierwsza ro lina inna ni te, które dookoła rosły.
Ro lina ta dostarczała owadom po ywienia (pyłek lub nektar), natomiast przylatuj ce
owady zapylały j , co powodowało, e bardzo szybko si rozmna ała. Było coraz
wi cej na ł kach takich samych ro lin.
W d ungli tropikalnej na Madagaskarze ro nie przepi kny kwiat o nazwie
orchidea. Ma ona niedu e, biało ółte kwiaty, które na dnie schowka o dł. 20 - 30 cm
ukrywaj nektar. Naukowcy bardzo długo zastanawiali si , jakie zwierz tko mogłoby
wykorzysta nektar tego kwiatka ukryty bardzo gł boko. Znale li jednak m , która
ma 25 cm tr bk i wła nie dzi ki niej mo e wydoby nektar i jednocze nie ten kwiatek
zapyli , dzi ki czemu ju niedługo wyrosn nowe ro liny.
Same kwiatki staraj si wabi okre lone owady do siebie. Robi to np. dzi ki
swoim pi knym kolorom. Wiele owadów wykształciło sobie oczy, nie le rozró niaj ce
barwy. Na przykład pszczoły, doskonale widz kolory, cho nieco inaczej ni ludzie.
Pszczoła nie widzi wiatła o barwie czerwonej, a za to widzi ultrafiolet, którego my ju
nie dostrzegamy. W rezultacie wiat kolorów pszczoły jest du o barwniejszy ni nasz.
Człowiek mniej wi cej jednakowo postrzega białe kwiatki stokrotek, jabłoni, a dla
pszczoły ka dy z nich ma inn barw .
Inny rodzaj „ współpracy” jest mi dzy ro linami i motylami. Motyle nie ywi si
pyłkiem, jak pszczoły, lecz nektarem, do którego wydobywania wykształciły sobie
specjalne ssawki, zwijane podczas lotu w spiralk , dług nieraz na kilka centymetrów.
Tak tr bk motyl si ga do słupka kwiatowego, gdzie ro lina wydziela kropelk
słodkiego nektaru.
Kwiatki te pi knie pachn . Wiele kwiatów wydziela zapachy, czasami nawet
dla naszego nosa nieprzyjemne, ale wiele owadów reaguje na te zapachy doskonale
rozró niaj c poszczególne ro liny. Na Sumatrze s kwiatki, których zapach dla
naszego nosa jest bardzo nieprzyjemny. Podró nicy przywozili z ró nych krajów kwiaty
mało znane i rzadko spotykane. Jeden z nich, który przywieziono wła nie z Sumatry
nazwano „ proboszcz na kazalnicy”, gdy swoi wygl dem przypominał człowieka na
ambonie. Zapach tego kwiatka był bardzo odra aj cy, jej aromat oceniono jako
„ odór wyziewów ze cieków i zgnilizny”. Jednak nale y przypuszcza , e skoro taki
kwiat jest, to jest równie owad, który lubi taki zapach i wła nie tym zapachem ro lina
go wabi i przyci ga.
Wszystkie ro linki maj okre lony czas kwitnienia. Wiemy, e istniej kwiaty
wiosenne i kwiaty letnie, a równie inne charakterystyczne dla pory jesiennej. Ro liny
kwitn nie tylko o ró nych porach roku, ale tak e w ci gu dnia. Wiele kwiatów otwiera
swe kielichy o okre lonych porach dnia, inne o okre lonej porze zaczynaj wydziela
szczególnie du o słodkiego nektaru i intensywniej pachn . Najbardziej znanym
przykładem jest maciejka, która rozwija swe mizerne, ale za to bardzo pachn ce
kwiatuszki dopiero po zmierzchu, wtedy, gdy wiele kwiatów, jak cho by tulipan,
zamyka karmnik z nektarem na noc, bo w nocy owady nie lataj . Czy by ro liny znały
si na zegarku?
W wiecie ro lin s równie gro ne ro liny – owado erne. Łapi one owady w
wymy lone przez siebie zasadzki, by je nast pnie po re . Raz s to błyskawicznie
zamykaj ce si kwiaty-pułapki, innym razem kleista substancja parali uj ca ruchy
owada.
Ale czy tylko kwiatki kwitn dla owadów? Niektóre gatunki kwiatów nie
przetrwały by do dzi , gdyby nie pomoc człowieka. To człowiek zacz ł hodowa
7. Dlaczego kwitn kwiaty? – zapoznanie dzieci z wiadomo ciami dotycz cymi
Zgłoś jeśli naruszono regulamin