KONSPEKT
Prowadząca:
Data: 15.02. 2006.
Dzieci : cała grupa dzieci w wieku 3-6 lat
Temat kompleksowy: Zima mroźna, biała i wspaniała.
Temat dnia: Zima w wierszu i piosence.
Temat zajęcia: Zimowe zabawy muzyczne.
poznawczy:
a) rozwijanie odczuć zmysłowych,
b) poznanie różnych sposobów inscenizacji ruchowej i instrumentalnej do muzyki,
psychomotoryczny:
a) kształtowanie umiejętności plastycznych
b) doskonalenie samodzielności podczas wykonywania zadań
c) kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
d) rozwijanie aktywności i współpracy w grupie
e) rozwijanie sprawności i ekspresji ruchowej, koordynacji ruchu, równowagi, poczucia rytmu
f) działalność muzyczna- grupowe śpiewanie i muzykowanie, wyrażanie muzyki słowem i ruchem
g) kształtowanie umiejętności plastycznych
h) pobudzanie i rozwijanie myślenia, wyobraźni poprzez tworzenie obrazów w umyśle inspirowanych przez muzykę
wychowawczy:
c) cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej wypowiedzi, działania
d) utrwalenie uprzejmości wobec siebie,
umiejętności dzielenia się z innymi
1) metody czynne: zadań stawianych dziecku, kierowania własną działalnością dziecka
2) metody słowne: objaśnienia i instrukcje, pogadanka,
3) metody oglądowe: pokaz, uprzystępnianie sztuki
Część zajęcia
Sytuacja edukacyjna
Cele
Uwagi
1.Śpiewanie piosenki.
1.Dzieci siedząc w kole śpiewają piosenkę „Gwiazdeczki” jednocześnie pokazując ruchem rąk jej treść.
2.Zabawa ilustracyjna do piosenki.
1.Nauczyciel dzieli dzieci na 2 grupy-śnieżynki i gwiazdeczki, jedno dziecko jest księżycem.
2.Na słowa pierwszej zwrotki piosenki „Gwiazdeczki” tańczą gwiazdeczki, a potem kucają, na 2 zwrotce tańczą śnieżynki, a na trzeciej księżyc. Na ostatniej zwrotce wszyscy łapią się za ręce i tańczą w kole korkiem poleczki
każde z dzieci otrzymuje na szyję symbol grupy do której należy
na słowa refrenu: la, la ,... wstają wszystkie dzieci i obracają się i znowu kucają
3.Ćwiczenia rytmiczne.
1.Nauczyciel recytuje rytmiczne rymowanki, dzieci powtarzają razem z nim, a potem wyklaskują i wytupują ich rytm.
2.Na koniec każde z dzieci wybiera sobie dowolny instrument, na którym wygrywa ponownie rytm rymowanek.
Rymowanki:
Z górki na pazurki.
Anka gna jak strzała
narta poleciała
ale noga cała.
(4 ćwierćnuty i 2 półnuty)
Gdy na sankach jechał z rana
wjechał prosto na bałwana.(4 ćwierćnuty)
4.Wspólne muzykowanie do utworu „Sanna”.
1Dzieci słuchają utworu Mozarta „Sanna”.
2.Pogadanka na temat instrumentów jakie występowały w utworze i tego, co one przedstawiały.
3.Nauczyciel dzieli dzieci na 3 grupy, każda dostaję inne instrumenty: dzwoneczki i marakasy, trójkąty, pudełka akustyczne i bembenki. Każda grupa kolejno przez chwilę demonstruje dźwięk swoich instrumentów, a pozostałe się przysłuchują.
4.Nauczyciel puszcza ponownie utwór i prosi każdą grupę dzieci, aby wstała wtedy, kiedy usłyszy swoje instrumenty.
5.Przy ponownym puszczeniu utworu dzieci na sygnał nauczyciela wygrywają na instrumentach swoje akcenty
5.Zabawa odprężająca „Płatki śniegu”Vopla.
1.Dzieci (śnieżynki)poruszają się do muzyki Vivaldiego „Zima”zgodnie z poleceniem nauczyciela.
6.Praca plastyczna w zespołach.
Dzieci podzielone na zespoły na dużym arkuszu papieru przykleją białe confetti, watę wykonują pracę pt. „Zimowy krajobraz”
Na arkuszu można wcześniej namalować „gołe”drzewa.
Literatura:
Vopel.W.K: Witajcie uszy
Łukasik S.:Wesoła szkoła, kl.1 cz.3
m.g87