1
NADLEŚNICTWO LASY
........................................
...........................................................................
(Nazwa zakładu pracy)
Data:
11.03.2008 rok
Kod wydziału:
Autor:
LEŚNICZY - PODLEŚNICZY
Kod stanowiska:
A. Opis stanowiska pracy: Na stanowisku pracy leśniczego i podleśniczego, wykonywane są czynności związane z szacowaniem szkód w uprawach, obserwacją występowania szkodników, prowadzenia upraw, wydawanie z magazynu drewna (sprzedaż), wyrobem drewna – nadzór, prowadzeniem dokumentacji administracyjno-biurowej, wykonywaniem czynności na monitorach ekranowych oraz urządzeniach biurowych. Praca wykonywana jest w terenie oraz w pomieszczeniu biurowym. Pracownik wykonuje czynności za pomocą obserwacji terenowej środków pracy biurowej ręcznie i za pomocą mikrokomputera. Komunikowanie się ze współpracownikami, i interesantami bezpośrednie poprzez kontakt osobisty lub za pomocą telefonu i fax. Wytworzone dokumenty papierowe i informacje przechowywane są w segregatorach lub teczkach pracy rozmieszczonych na regałach biurowych z możliwością sięgania po nie z poziomu podłogi. Stanowiska pracy zlokalizowane jest na terenie leśnictwa oraz w budynku administracyjnym leśnictwa. Pomieszczenie spełnia parametry dotyczące pomieszczeń pracy stałej. Instalacja elektryczna sprawna – wynik badań pozytywny. W obrębie stanowiska pracy nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia. Oświetlenie światłem dziennym i elektrycznym (natężenie i równomierność oświetlenia) w normie. Zabezpieczenie pożarowe zgodne z Rozporządzeniem MSWiA i Straży Pożarnej. Drogi ewakuacyjne wyznaczone i oznakowane piktogramami zgodnie z PN. Wentylacja w pomieszczeniach spełnia wymogi – sprawna. Apteczki pierwszej pomocy wyposażone w środki opatrunkowe zgodnie z Rozporządzeniem MP i PS w sprawie ogólnych przepisów bhp (Dz. U. nr 129, poz. 844 z 1997 r.).
1.
2.
Praca przy komputerze.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Komputery, drukarki, telefony, fax, ksero, niszczarki dokumentów.
Materiały biurowe.
Samochód terenowy.
G. Osoby pracujące na stanowisku:
H. Wymagany poziom wykształcenia, doświadczenia i zdolności użytkownika oraz wymagane uprawnienia:
Przygotowanie ogólne – studia, szkoły średnie, szkoły pomaturalne o profilu leśnictwa.
Szkolenia z zakresu bhp – instruktaż ogólny, stanowiskowy, szkolenia okresowe.
I. Inne wymagania dotyczące osób zatrudnionych na stanowisku – kobiety w ciąży, młodociani, osoby niepełnosprawne itp.
Można zatrudniać kobiety w ciąży, młodocianych i osoby niepełnosprawne - zgodnie z kodeksem pracy.
J. Inne osoby narażone na ryzyko:
Współpracownicy.
Interesanci.
Nadzór.
K. Niedogodności i niebezpieczne zdarzenia wykryte w czasie dotychczasowej pracy – wypadki i choroby zawodowe:
Nie było niebezpiecznych zdarzeń.
Praca w terenie.
Kontakt z substancjami biologicznymi i chemicznymi.
Pomieszczenie pracy winno odpowiadać następującym warunkom:
1. Wysokość pomieszczeń pracy, w których nie występują czynniki uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia, powinna być nie mniejsza niż:
Ø 3,0 m – jeżeli przebywają w niej więcej niż 4 osoby,
Ø 2,5 m - jeżeli przebywa w nich nie więcej niż 4 pracowników i na każdego z nich przypada, co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia,
Ø 2,2 m – w dyżurkach, portierniach, kantorach, kioskach ulicznych...
2. Wysokość pomieszczeń pracy, w których występują czynniki uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia, nie powinna być mniejsza niż 3,3 m.
3. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w danym pomieszczeniu pracy powinno przypadać, co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia.
4. Wolna powierzchnia podłogi (nie zajęta przez urządzenia techniczne, sprzęt, itp.) przypadająca na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w danym pomieszczeniu pracy nie powinna być mniejsza niż 2 m².
Uwaga.
Stanowisko komputerowe winno odpowiadać następującym warunkom:
- odległość oczu od ekranu 40 – 70 cm,
- kąt odchylenia tułowia do tyłu od poziomu powinien wynosić około 105°,
- kąt pomiędzy linią ramienia a poziomem powinien wynosić około 115°,
- kąt między ramieniem a przedramieniem około 100°,
- siedzisko powinno mieć regulację wysokości w zakresie 40 – 50cm od podłogi,
- oparcie powinno mieć możliwość regulacji w zakresie 5° do przodu i 10° do tyłu,
- ekran monitora powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposażony w filtr,
- znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne. Jaskrawość i kontrast ekranu powinny być łatwe do regulacji,
- nie zaleca się stosowania monitorów z dodatnim kontrastem luminacji (jasne znaki na ciemnym tle),
- monitor powinien mieć możliwość obrotu wokół osi pionowej, co najmniej po 60° w lewo i prawo oraz możliwość pochylania, co najmniej o 5° i odchylania, co najmniej o 20°.
- pole elektromagnetyczne jest silniejsze za monitorem, dlatego zaleca się, aby monitory ustawiać parami tyłem do siebie w odległości, co najmniej 80 cm,
- odległość pomiędzy sąsiednimi monitorami powinna wynosić, co najmniej 60 cm.
Poddawać się szczepieniom ochronnym przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 28 listopada 2005 roku w sprawie wykazu stanowisk pracy oraz szczepień ochronnych wskazanych do wykonywania pracownikom podejmującym pracę lub zatrudnionym na tych stanowiskach (Dz. U. Nr 250, poz. 2113).
marcel28ko