Zagrodzka Bruski Podstawy zarządzania finansami.pdf

(193 KB) Pobierz
untitled
PODSTAWY
ZARZĄDZANIA
FINANSAMI
w organizacjach pozarządowych
nieprowadzących działalności gospodarczej
Autorzy: Teresa Zagrodzka, Tomasz Bruski
3w* 006, stan prawny 1.07.2009
I. WSTĘP
3
II. POLITYKA RACHUNKOWOŚCI, KOSZTY, BUDŻET, UMOWY
5
1. Plan kont
5
2. Koszty programowe i administracyjne
9
3. Dokumentacja fi nansowa
11
4. Budżet i jego realizacja
11
5. Numery identyfi kacyjne
12
6. Zawieranie umów
12
© Stowarzyszenie Klon/Jawor
Przedruki lub przenoszenie całości lub części tej publikacji na inne nośniki możliwe wyłącznie za zgodą
właścicieli praw autorskich.
III. EWIDENCJA ŚRODKÓW TRWAŁYCH I WYPOSAŻENIA, KASA,
GOSPODARKA FINANSOWA
13
1. Środki trwałe
13
2. Prowadzenie kasy
13
Autorzy:
Teresa Zagrodzka, Tomasz Bruski
3. Gospodarka fi nansowa
13
4. Zakupy
14
IV. TERMINY SKŁADANIA DEKLARACJI I ZAPŁATY ZOBOWIĄZAŃ
WOBEC BUDŻETU PAŃSTWA
Redakcja:
Renata Niecikowska
15
V. SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA
18
Niniejsza publikacja powstała z zachowaniem wszelkiej staranności o rzetelność, jednak wydawca
nie ponosi odpowiedzialności za skutki zastosowania się do porad zamieszczonych w broszurze lub
posłużenia się wzorami udostępnionych dokumentów.
1. Bilans
18
2. Rachunek wyników
20
3. Informacja dodatkowa
23
Seria powstala w ramach Programu Towarzystwa Wzajemnej Informacji Polsko-Amerykańskiej
Fundacji Wolności
ISBN 978-83-60337-93-6
Warszawa 2009
173584845.004.png 173584845.005.png
3w*: PODSTAWY ZARZĄDZANIA FINANSAMI
3w*, stan prawny 1.07.2009
PODSTAWA PRAWNA:
I. WSTĘP
• Ustawa z dn. 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r., Nr 76,
poz. 694 z późn. zm.)
Prowadzenie ksiąg rachunkowych jest dla wielu osób rzeczą trudną i niezrozu-
miałą. Z naszego dotychczasowego doświadczenia ze współpracy z organizacja-
mi pozarządowymi wynika, że zarówno dyrektorzy, pracownicy merytoryczni, jak
i członkowie zarządu czy członkowie rady danej organizacji nie zawsze wgłębiają
się w sprawy fi nansowo-księgowe, ograniczając swoją wiedzę o fi nansach orga-
nizacji do stanu konta bankowego, budżetu, czy rozliczenia z darczyńcami.
Wraz z rozwojem działań organizacji non-profi t, profesjonalizacją współczesnych
instytucji fi nansujących organizacje pozarządowe oraz dążeniem do oceny efek-
tywności działań społecznych rosną, wymagania dotyczące zarządzania fi nan-
sami w organizacjach pozarządowych. Wiele instytucji, które udzielają pomocy
fi nansowej organizacjom pozarządowym coraz częściej prosi o rzetelne spra-
wozdania fi nansowe, zawierające bilans, rachunek wyników oraz informację
dodatkową, a nierzadko także opinię audytora. Często także monitoring wyko-
rzystania przyznanej dotacji polega na dość szczegółowej analizie sposobu pro-
wadzenia księgowości. Jeśli organizacje pozarządowe chcą korzystać z usług in-
stytucji fi nansowych takich, jak bank, w szerszym zakresie (np. z kredytów), to
również muszą spełniać podstawowe wymogi formalne w zakresie przedstawia-
nej dokumentacji fi nansowej.
• Ustawa z dn. 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wo-
lontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.)
• Ustawa z dn. 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)
• Ustawa z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fi zycznych
(Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)
• Ustawa z dn. 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr
19, poz. 177 z późn. zm.)
• Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dn. 8 maja 2001 r. w sprawie ra-
mowego zakresu sprawozdania z działalności fundacji (Dz. U. Nr 50, poz. 529)
• Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 15 listopada 2001 r. w sprawie
szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spół-
kami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137,
poz. 1539)
Czym jest więc prowadzenie ksiąg rachunkowych? Nie jest to tylko wypełnia-
nie rubryk, zbieranie i przepisywanie kwot z rachunków i faktur, czyli prosta re-
jestracja wydarzeń fi nansowych. Od tego, jakie są przyjęte zasady fi nansowe
w danej organizacji, czyli np. jak jest ułożony plan kont, jak są kwalifi kowane
wydatki programowe i administracyjne, zależy ostateczny wynik fi nansowy or-
ganizacji, a więc fi nansowy wskaźnik jej działalności. Z drugiej strony, przejrzy-
sty, konsekwentny i rzetelny sposób prowadzenia ksiąg fi nansowych jest jedną
z najlepszych rekomendacji danej organizacji. Dopracowany plan kont i system
księgowy bardzo ułatwia rozliczanie się z otrzymanych dotacji, pozwala na szyb-
kie wygenerowanie potrzebnych informacji na temat np. kosztów danego pro-
gramu, kosztów administracyjnych, pomaga przy ocenie rentowności działalno-
ści całej organizacji i usprawnia jej pracę.
Właściwym celem prowadzenia ksiąg rachunkowych jest rejestracja wydarzeń
fi nansowych przy zachowaniu obowiązujących przepisów, której efektem jest
przejrzysty obraz działalności i fi nansów organizacji.
Współczesny lider organizacji pozarządowej, pełniący w niej odpowiedzialną
funkcję zarządzającego, powinien umieć przeczytać bilans oraz rachunek wyni-
ków. Powinien współpracować przy ułożeniu planu kont tak, aby jak najlepiej słu-
żył on interesom organizacji, przy zachowaniu wymogów formalnych. Może się
zdarzyć, że ta wiedza pomoże mu w dyskusji z jego księgowym i wspólnie znaj-
dą nowe rozwiązania znacznie ułatwiające właściwe przedstawienie działalno-
ści organizacji w księgach rachunkowych.
• Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 23 grudnia 2004 r. w sprawie obo-
wiązku badania sprawozdań fi nansowych organizacji pożytku publicznego
(Dz. U. Nr 285, poz. 2852)
3
173584845.006.png
3w*: PODSTAWY ZARZĄDZANIA FINANSAMI
3w*, stan prawny 1.07.2009
Zachęcamy więc do współpracy z księgowymi, do współtworzenia planu kont
– co może być pasjonującą próbą uchwycenia charakterystyki własnej organi-
zacji, wreszcie do czytania i rozumienia bilansu, rachunku wyników i informa-
cji dodatkowej.
II. POLITYKA RACHUNKOWOŚCI, KOSZTY,
BUDŻET, UMOWY
Jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, że zgodnie z obowiązującymi przepi-
sami, to zarząd organizacji personalnie i solidarnie ponosi odpowiedzialność za
prawidłowość i rzetelność sporządzonego sprawozdania fi nansowego.
Każda organizacja pozarządowa, jako osoba prawna, zgodnie z ustawą o rachun-
kowości powinna opracować politykę rachunkowości (zasady fi nansowe), według
której prowadzone są księgi rachunkowe. Zasady te przyjmuje się uchwałą za-
rządu, która musi być podpisana przez upoważnione osoby. W dokumencie tym
oprócz przyjętego planu kont, powinny znaleźć się informacje o sposobie kwali-
fi kowania kosztów z podziałem na koszty programowe i administracyjne. Zasady
fi nansowe określają też sposób obiegu, zatwierdzania, przechowywania i archi-
wizacji dokumentacji fi nansowej oraz osobę odpowiedzialną za przestrzeganie
wszystkich procedur określonych w polityce rachunkowej organizacji i odpowied-
nich przepisach. Zasady fi nansowe powinny określać również sposób amortyzo-
wania środków trwałych, informacje o sposobie księgowania kosztów przyna-
leżących do roku poprzedniego, a realizowanych w roku następnym, itd. Każda
zmiana zasad powinna znaleźć się w aneksie, podpisanym przez osoby do tego
upoważnione. Politykę rachunkowości opracowuje księgowy wspólnie z zarzą-
dem lub osobą odpowiedzialną za zarządzanie fi nansami w organizacji.
W niniejszym opracowaniu postaramy się przybliżyć podstawowe zasady i na-
rzędzia niezbędne do zarządzania fi nansowego w organizacji pozarządowej. Nie
może ono jednak być jedynym źródłem wiedzy fi nansowej, a jedynie formą zwró-
cenia uwagi na najistotniejsze zagadnienia.
Księgowość powinna być prowadzona przez osobę, która dobrze orientuje się
w przepisach fi nansowych i posiada odpowiednią praktykę. Przy zatrudnieniu
osoby do prowadzenia księgowości, należy określić w umowie jej zakres obo-
wiązków i odpowiedzialności. W przypadku, gdy księgowość prowadzi biuro ra-
chunkowe, właściciel tego biura musi posiadać certyfi kat Ministerstwa Finansów
upoważniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
1. Plan kont
* Księgowość w organizacji pozarządowej, to księgowość
Główną częścią polityki rachunkowości jest plan kont. Powinien być on założo-
ny zgodnie z obowiązującą ustawą o rachunkowości, ale również powinien od-
zwierciedlać działalność danej instytucji. Wszelkie istotne zmiany (poza rozbu-
dowywaniem analityki) dotyczące sposobu księgowania powinny być dokonane
na piśmie jako aneks do zatwierdzonego planu kont i podpisane przez osoby do
tego uprawnione.
według ustalonego planu kont.
Najkorzystniejszą formą prowadzenia księgowości jest posługiwanie się odpo-
wiednim programem fi nansowo-księgowym (księgowość można prowadzić rów-
nież „ręcznie”, czyli za pomocą odpowiednich dzienników i kartotek, ale jest to
bardzo pracochłonne). Obecnie na rynku istnieje bardzo wiele takich programów,
które w zupełności odpowiadają potrzebom prowadzenia podstawowej rachun-
kowości organizacji pozarządowej. Ceny tych programów wahają się od kilkuset
złotych do kilku tysięcy (w wersji podstawowej). Oczywiście, żeby takie oprogra-
mowanie spełniało swoją funkcję, niezbędne jest opracowanie odpowiedniego
planu kont i założenie zgodnych z nim zbiorów w programie komputerowym. In-
formacje o oprogramowaniu fi nansowo-księgowym dla organizacji pozarządo-
wych można znaleźć m.in. na stronie http://www.bdr.org.pl.
* Plan kont jest numerycznym wykazem kont księgowych,
Zbiory te pozwalają na ewidencjonowanie i uszeregowanie wszystkich operacji
fi nansowych w organizacji. Plan kont składa się z kont podstawowych – synte-
tycznych, które określają główne grupy operacji fi nansowych oraz kont analitycz-
nych, które pozwalają uszczegółowić zapisy na koncie syntetycznym.
Plan kont jest instrumentem ułatwiającym zarówno syntetyczne, jak i anali-
tyczne ujęcie wszystkich operacji fi nansowych zachodzących w danym okre-
sie w organizacji. Plan kont powinien służyć poprawnemu sporządzeniu bilansu
4
5
pełna, czyli prowadzona za pomocą dziennika,
księgi głównej i zestawienia obrotów i sald,
czyli zbiorów, w których rejestrowane są dane
nansowe.
173584845.007.png 173584845.001.png
3w*: PODSTAWY ZARZĄDZANIA FINANSAMI
3w*, stan prawny 1.07.2009
II. POLITYKA RACHUNKOWOŚCI, KOSZTY, BUDŻET, UMOWY
i rachunku wyników: układ wybranych kont powinien odpowiadać konkretnym
pozycjom z rachunku wyników np. koszty fi nansowe, pozostałe przychody ope-
racyjne, itd. Układ planu kont powinien umożliwiać sprawne przygotowanie ra-
portów dla darczyńców, z wykonania danego programu, jak też z ogólnej dzia-
łalności organizacji. Niezwykle istotne w konstrukcji planu kont jest rozwinięcie
analityki, czyli kont pomocniczych, na których zapisy księgowe będą dostarczały
nam szczegółowych informacji. Dla celów sprawozdawczych (określonych przez
Ministra Finansów w odpowiednim Rozporządzeniu) np. w rachunku wyników
musimy podać poniesione koszty programowe (nazywane w dokumencie „statu-
towe”) w jednej kwocie oraz koszty administracyjne w rozbiciu na sześć podsta-
wowych kategorii. Dla naszych potrzeb jako grantobiorcy, który przed darczyńcą
musi szczegółowo zdać sprawozdanie z wykorzystania jego środków, jedna kwo-
ta kosztów programowych nie wystarcza, musi być rozbita na poszczególne pro-
gramy i kategorie budżetowe. Przemyślana struktura kont kosztowych pozwoli
nam na śledzenie kosztów z podziałem np. na źródła fi nansowania czy prowa-
dzone programy. Odpowiednio opracowana struktura kont przychodów da nam
obraz tego, w jakiej wysokości i od kogo uzyskaliśmy przychody. Analityka do
konta wyniku fi nansowego pokaże nam, które z programów czy przedsięwzięć
przyniosło stratę lub zakończyło się zyskiem, inaczej mówiąc, na które z progra-
mów wystarczyło nam środków, lub nawet zostało ich część do dalszej realiza-
cji, a które były defi cytowe.
ZESPÓŁ 1 – ŚRODKI PIENIĘŻNE
100 – konto kasy
(ewidencja gotówki w kasie)
130 – konto bieżącego rachunku bankowego
(ewidencja operacji na rachunku bankowym)
131 – konto pomocniczego rachunku bankowego
(ewidencja operacji na rachunku bankowym, wydzielonym do obsłu-
gi konkretnego programu)
135 – konto walutowe
(ewidencja operacji na koncie walutowym)
137 – konto lokat bankowych
(ewidencja lokat na rachunkach bankowych)
145 – konto środki pieniężne w drodze
(ewidencja przepływu środków np. z kasy do banku, jeśli przepływ ten
trwa dłużej niż jeden dzień)
ZESPÓŁ 2 – ROZRACHUNKI I ROSZCZENIA
201 – konto rozrachunków z odbiorcami
(należności z tytułu np. udzielonych i nierozliczonych dotacji)
202 – konto rozrachunków z dostawcami
(zobowiązania z tytułu usług, dostaw itp.)
220 – konto rozrachunków z budżetem państwa
(zobowiązania z tyt. składek ZUS, zaliczek na PDOF, itp.,)
230 – konto rozrachunków z pracownikami z tytułu wynagrodzeń
(ewidencja rozrachunków z pracownikami otrzymującymi wyna-
grodzenie. Zalecane jest utworzenie kont analitycznych dla każde-
go z pracowników oraz odrębnie dla osób zatrudnianych na umowę
zlecenia i o dzieło)
232 – konto pozostałych rozrachunków z pracownikami
(ewidencja pozostałych rozrachunków np. zaliczek pobranych przez
pracowników na zakup materiałów)
235 – konto rozrachunków z wolontariuszami
(ewidencja i rozliczenie zaliczek pobranych przez wolontariuszy)
240 – pozostałe rozrachunki
(ewidencja rozrachunków, niewymienionych wyżej)
Poniżej podajemy propozycje układu planu kont z pominięciem niektórych kont
i zespołów, które są rzadko wykorzystywane w przypadku organizacji nieprowa-
dzącej działalności gospodarczej. Należy pamiętać, że w przypadku prowadzenia
odpłatnej działalności statutowej konieczne jest wyróżnienie ewidencji opera-
cji fi nansowych (kosztów i przychodów) dotyczących obu rodzajów działalności
statutowej: odpłatnej i nieodpłatnej. Konkretne numery kont mogą odbiegać od
tutaj zaproponowanych, jednak grupy kont powinny zawierać się w tych prze-
działach. Do każdego konta przypisany jest krótki komentarz dotyczący rodzaju
operacji księgowanych na danym koncie.
ZESPÓŁ 0 – MAJĄTEK TRWAŁY
010 – 015 – konta środków trwałych
(ewidencja nieruchomości, maszyny, środki transportu)
020 – 025 – konta wartości niematerialnych i prawnych
(ewidencja praw autorskich, praw do patentów, projektów, specjali-
stycznych programów komputerowych)
070 – 075 – konta umorzeń środków trwałych i wartości niemate-
rialnych i prawnych
(odpisy umorzeniowe)
080 – 085 – konta inwestycji
(inwestycje związane z budową, montażem lub zakupem środków
trwałych)
ZESPÓŁ 5 – KOSZTY
500 – konto kosztów programowych
(ewidencja kosztów dotyczących statutowej działalności programowej
organizacji z podziałem na działalność odpłatną i nieodpłatną)
Bardzo ważne jest, by w ramach tego konta utworzyć takie konta
analityczne, bądź kolejne konta syntetyczne, które pozwolą na wy-
odrębnienie kosztów programowych zgodnie z naszymi potrzebami
np. podział kosztów według źródeł fi nansowania lub realizowanych
6
7
173584845.002.png
3w*: PODSTAWY ZARZĄDZANIA FINANSAMI
3w*, stan prawny 1.07.2009
II. POLITYKA RACHUNKOWOŚCI, KOSZTY, BUDŻET, UMOWY
programów oraz pozycji budżetowych zawartych w formularzach roz-
liczeniowych dla darczyńców.
550 – konto kosztów administracyjnych
(służy do ewidencji kosztów zakwalifi kowanych jako administracyj-
ne z podziałem na kategorie określone przez Ministra Finansów wg
pozycji z rachunku wyników)
550 – 1 – zużycie materiałów i energii
(koszty materiałów biurowych i zużycia energii)
550 – 2 – usługi obce
(koszty usług obcych, takich jak usługi pocztowe, bankowe, teleko-
munikacyjne, najmu i inne)
550 – 3 – podatki i opłaty
(koszty opłat skarbowych, podatku od nieruchomości i innych)
550 – 4 – wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników
(koszty wynagrodzeń, w tym etaty, zlecenia, umowy o dzieło oraz
składki ZUS, odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych i po-
zostałe świadczenia)
550 – 5 – amortyzacja
(ewidencja kosztów amortyzacji rzeczowego majątku trwałego i war-
tości niematerialnych i prawnych)
550 – 6 – pozostałe koszty administracyjne
(koszty, które nie kwalifi kują się do powyższych kategorii)
751 – konto przychodów fi nansowych
(na koncie tym ujmowane są uzyskane odsetki bankowe, dodatnie
różnice kursowe i inne przychody fi nansowe)
752 – konto kosztów fi nansowych
(służy do ewidencji odsetek od pożyczek i kredytów oraz ujemnych
różnic kursowych i pozostałych kosztów fi nansowych)
761 – konto pozostałych przychodów operacyjnych
(pozostałe przychody niezwiązane bezpośrednio z działalnością orga-
nizacji, np. z likwidacji i sprzedaży środków trwałych)
762 – konto pozostałych kosztów operacyjnych
(pozostałe koszty niezwiązane bezpośrednio z działalnością organizacji)
771 – konto zysków nadzwyczajnych
(na koncie ujmowane są zyski związane z losowymi zdarzeniami, nie
zakwalifi kowane do pozostałych przychodów)
772 – konto strat nadzwyczajnych
(na koncie ujmowane są straty dotyczące niepowtarzalnych zdarzeń,
nie zakwalifi kowane do pozostałych przychodów)
ZESPÓŁ 8 – FUNDUSZE, REZERWY I WYNIK FINANSOWY
800 – konto funduszu statutowego (stan tego konta przedstawia wy-
sokość funduszu statutowego organizacji)
820 – konto rozliczenia wyniku fi nansowego
(na koncie tym rozlicza się wynik fi nansowy organizacji za rok po-
przedni, zgodnie z przyjętą uchwałą zarządu)
840 – konto rezerw
(służy do ewidencji tworzonych rezerw, np. na należności)
845 – konto przychodów przyszłych okresów
(ewidencjonuje przychody otrzymane w bieżącym okresie sprawoz-
dawczym, a dotyczące realizacji kosztów w terminie późniejszym)
850 – konto Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
(na tym koncie księgowane są zwiększenia (odpisy) i operacje doty-
czące wykorzystania ZFŚS)
860 – konto wyniku fi nansowego
(na konto wyniku przeksięgowuje się na koniec okresu sprawozdaw-
czego wszystkie przychody i koszty; różnica pomiędzy przychodami
i kosztami stanowi wynik fi nansowy organizacji za dany okres).
870 – konto podatku dochodowego od osób prawnych
(ewidencja rozliczenia ewentualnego PDOP)
ZESPÓŁ 6 – ROZLICZENIA MIĘDZYOKRESOWE KOSZTÓW
640 – konto rozliczeń międzyokresowych czynnych
(ewidencja kosztów poniesionych w okresie sprawozdawczym, doty-
czących późniejszego okresu)
641 – konto rozliczeń międzyokresowych biernych
(ewidencja kosztów dotyczących bieżącego okresu, ale jeszcze nie
poniesionych)
ZESPÓŁ 7 – PRZYCHODY I KOSZTY ICH OSIĄGNIĘCIA
700 – konto przychodów statutowych
(służy do ewidencji przychodów statutowych, takich jak np. dotacje,
darowizny i przychody z odpłatnej działalności statutowej)
Do konta przychodów statutowych dobrze jest utworzyć konta ana-
lityczne z podziałem na poszczególne źródła fi nansowania, np. 740-1
osoby prywatne, 740-2 organizacje pozarządowe, 740-3 fi rmy prywat-
ne, 740-4 źródła publiczne, itd. z możliwością rozwijania analityki tak,
aby można było śledzić wysokość wpłat poszczególnych darczyńców.
W przypadku stowarzyszeń należy utworzyć też konto analityczne, na
którym księgowane będą składki członkowskie – kwotę składek trze-
ba wykazać w rachunku wyników.
2. Koszty programowe i administracyjne
Każda organizacja spotyka się z problemem podziału kosztów na programo-
we i administracyjne. Niestety nie ma jednej, obowiązującej wszystkie organi-
zacje defi nicji.
8
9
173584845.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin