Barwy świata - scenariusz zajęć dla dzieci 3-letnich
Temat: „Barwy świata-zabawa utrwalająca nazwy podstawowych kolorów oraz rozwijająca spostrzegawczość wzrokową.Cel ogólny:• Utrwalenie wyglądu i nazw podstawowych kolorówCele operacyjne:• Dziecko nazwie kolory na planszy• Dziecko wymieni kolegę, który ma na ubraniu wskazany kolor• Dziecko odszuka w sali przedmioty o danym kolorze• Dziecko wymieni co jeszcze jest w takim kolorze w otaczającym świecie• Dziecko reaguje na sygnał umownyCel wychowawczy:• Nabywanie zwyczaju reagowania na wezwanie i polecenie nauczycielaMetody:• Słowna (rozmowa kierowana, objaśnienia, burza mózgów)• Oglądowa (demonstracja, pokaz)• Czynna: zadań stawianych dziecku do wykonaniaFormy organizacyjne: zbiorowa, indywidualna Środki dydaktyczne: plansze z podstawowymi kolorami, szarfy w trzech kolorach czerwonym, zielonym i żółtym, kartki, kredkiPRZEBIEG ZAJĘCIA WSTĘP1.Rozmowa na temat barw otaczającego świata. Nauczyciel zadaje pytania:• Czy świat jest biało-czarny czy kolorowy?• Jakiego koloru jest świat, który oglądamy?• Jakie kolory ma jesienny park?ROZWINIĘCIE1.Nauczyciel zabiera dzieci przed planszami z podstawowymi kolorami. Wskazuje na kolor i nazywa go. Prosi o powtórzenie nazwy. Prosi o odszukanie w sali i wskazanie przedmiotu , który jest takiego koloru.(zadanie pojawia się po wprowadzeniu każdego koloru)2.„Kolory świata”- burza mózgów• Co na świecie ma kolor ...?(nauczycielka kolejno wymienia poznane kolory a dzieci podają propozycje i skojarzenia)3.Zabawa ruchowa „Kolory”. Dzieci dzielą się na 3 grupy i otrzymują szarfy w 3 kolorach: czerwonym, zielonym i żółtym. Biegają po sali, kiedy nauczycielka wywoła jakiś kolor dzieci z szarfami o tym kolorze tworzą kółko itd.4.„Kolorowe ubrania”- zabawa utrwalająca imiona dzieci i rozwijająca spostrzegawczość wzrokową.Nauczycielka ponownie pokazuje plansze i prosi o nazwanie wskazanego koloru. Następnie prosi o przyjrzenie się swoim kolegom.• Wskażcie po imieniu kolegę lub koleżankę, która w swoim ubraniu ma kolor...ZAKOŃCZENIEDzieci siadają przy stoliku i kredką o ulubionym kolorze rysują na temat dowolny.
Anna Kotowska - Kowalska
Ślesin
m.g87