Artyzm konceptu w sonecie Jana A. Morsztyna.doc

(71 KB) Pobierz
Artyzm konceptu w sonecie „Desperacja”

Katarzyna Hada, gr. A

 

Galanteria konceptystyczna wiersza  Desperacja Jana Andrzeja Morsztyna

 

 

Desperacja

 

Czemu strzałami – mówię do Miłości –

Nie rozkołaczesz serca mej dziewczyny?

Mówię do Gniewu: Czemu mi przyczyny

Nie dasz bym w takiej nie kochał hardości?

 

Miłość powiada: Strzały me twardości

Tej nie zwyciężą ,niech strzela kto iny!

Gniew mówi : Nie chcę, nie daj mi w tym winy

Żebyś  miał takiej  zapomnieć gładkości !        

 

Zdesperowany z tego uciążenia,

Fortuny chciałem o ratunek prosić                         

I Czasu, który wszystkie rzeczy tłucze

 

Odpowiedziano: Nie chciej  prośby wnosić

do nas daremnej – od twego więzienia                             

u  samej tylko Śmierci w ręku klucze.

 

   Wiersz Desperacja  pochodzi z pierwszego tomiku Jana Andrzeja Morsztyna pt. Kanikuła albo psia  gwiazda wydanego w 1647 roku i jest parafrazą utworu Giambattisty Marina. Historyk literatury Edward Porębowicz tak skomentował umiejętności Morsztyna w zakresie tłumaczenia i parafrazowania (tu: Giambattisty Marina): „nasz poeta, podskubując mistrza, i to nie bez skrupułów, nie przestaje być panem swej sztuki, pewnym siebie i w ruchach swobodnym”.1

    Miłosna tematyka  została w wierszu dość interesująco wyrażona, ale oryginalność poezji Morsztyna zasadza się przede wszystkim na sposobie wyrażania poetyckiego.  Zgadzam się z opinią Czesława Hernasa, że Istota twórczości Morsztyna leży nie w wyborze, ja - kiego dokonał  wśród wartości ziemskich, bo niewiele odbiegał tu od tradycji  własnego  nurtu poetyckiego, lecz  w dążeniu do artystycz - nego  określenia tych wartości, w  poszukiwaniu  harmonii między odczuciem i językiem.”2 W Desperacji ta harmonia jest wyraźna. Aby ją osiągnąć autor wiersza zaprojektował koncept wbudowując go w formułę sonetu.

 

 

_ _| _ _ _|| _ _| _ _ _ _   a    11(5+6)

_ _| _ _ _|| _ _| _ _ _ _   b

_ _| _ _ _|| _ _| _ _ _ _   b

_ _| _ _ _|| _ _ _ |_ _ _   a

 

 

_ _| _ _ _|| _ _ _| _ _ _ a

_ _| _ _ _|| _ _ _| _ _ _ b

_ _  _|_ _|| _ _|_  _ _ _ b

_ _| _ _ _|| _ _ _| _ _ _ b

 

 

_ _ _  _ _ || _|_ | _ _  _ _ a     11(5+6)

_ _ _ |_ _ || _ _ | _ _ | _ _ b

_ _ _ |_ _ || _ _ | _ _ | _ _ c

 

_ _ _ _  _ ||_ _ |_ _ |_ _  b

_ _ |_ _ _ ||_ _ _ |_  _ _  a

_ _ _| _ _ ||_ _ |_ _ |_ _  c

 

   Wiersz Jana  Andrzeja Morsztyna pt. Desperacja  ma kunsztowną strukturę wersyfikacyjną. Składa się  z dwóch strof czterowersowych i dwóch strof po trzy wersy, co pozwala go zaliczyć do sonetów włos –kich. Poza tym  utwór jest sylabiczny : wszystkie cztery strofy wier –sza zbudowane są z wersów jedenastozgłoskowych i występuje stały  wewnętrzny przedział międzywyrazowy, w każdym wersie po piątej sylabie.

    Sylabizm był systemem wersyfikacyjnym typowym najpierw dla poetyki renesansowej, w której wzorując się  na grecko-rzymskiej retoryce, dążono do symetrii kompozycyjnej. W sztuce renesansowej tworzone były harmonijne kompozycje malarskie i rzeźbiarskie, a ut- wory poetyckie zharmonizowane były w swojej regularnej, sylabicz- nej budowie . W Desperacji  konstrukcja wersyfikacyjna  została pod-porządkowana treści, ale już w sposób  barokowy ; struktura konceptu   dopasowana została do budowy sonetu. Morsztyn należał do baroko -wych poetów, którzy „przyjmując cycerońską zasadę docere, delecta- re, permovere, odwrócili hierarchię tworzących tę formułę członów i na czołowe miejsce wysunęli permovere.(...)  Jeśli poeci renesansowi dążyli do tego, by sztuka i literatura budziły podziw dla piękna, har -monii, doskonałego kształtu przedstawionej rzeczywistości, to ich następcy pragnęli zawładnąć odbiorcą, zwielokrotnić jego doznania.”3

   Znamienną cechą wiersza Desperacja jest sytuacja podmiotu, gdzie tak jak w lirykach Franciszka Petrarki, podmiot mówiący nie śmie skarżyć się na swoje cierpienia sercowe bezpośrednio wybrance swego serca .Poza tym, cechą wspólną  poetyk Petrarki i Morsztyna jest słownictwo poetyckie , które służy antropomorfizacji i animizacji tego co w sferze miłości jest nieobliczalne czy tajemnicze, np. anty - ezy i personifikacje mogą być środkiem wyrazu dynamiki przeżyć podmiotu lirycznego.4 ,67

jest nierozerwalne sprzężenie uczuć miłosnych z psychiką ,  umysło -wością i cielesnością człowieka,

   Oto co pisze Wiktor Weintraub o poezji  Morsztyna :

„(...) kluczowe słowo jego poetyki – meraviglia – zdumienie, opiewa miłość zmysłową,  ale ucieka się też do tradycji liryki petrarkistow –                                    skiej   – ujmuje miłość idealną.”

     Jednakże  są  tu zastosowane zabiegi stylistyczne nie pozwala za- liczyć sonetu Desperacja do stylu  Petrarki, ponieważ, jak zauważa badaczka poezji staropolskiej, Jadwiga Kotarska „(...) lirykę Petrarki znamionuje  wyciszenie ekspresji artystycznej, złagodzenie dysonan- sów , poskromienie buntu, powściągliwość uczuciowa. Ujawnia to między innymi składnia  poetycka: ład  wewnętrzny zdań, dbałość o ich powiązanie, spokojny stosunkowo, mimo pytań i eksklamacji, tok intonacyjny.”6  W Desperacji zaś  regularność  układu wersyfikacyj- nego  nie pełni funkcji harmonizującej, gdyż przerzutnie w pierwszej i drugiej strofie burzą symetrię toku intonacyjnego wypowiedzi  i dyna- mizują  rytmikę wiersza . Podkreśla to emocjonalny charakter wypo -wiedzi podmiotu narastający w paradoksach  poetyckiego dialogu. Widać wyraźnie, że  emocjonalny charakter tematyki przekłada się na język poetycki i układ składniowy.

    W sonecie Desperacja można dostrzec wyraźną, typową dla liryki petrarkizującej , konfrontację dwóch  kreacji osobowości : nieszczęśliwego w miłości podmiotu lirycznego i  dziewczyny - obiektu jego westchnień. Przewija się to przeciwstawianie wizerun- ków, przez całą poezję barokową, stanowiąc przedmiot to subtelnych dworskich refleksji i komplementów naznaczonych panegirycznie, to ironicznych sądów. W tym wierszu występuje opozycja między wize- runkiem cierpiącego zakochanego, który w desperacji szuka pomocy u Miłości ,Gniewu, Fortuny i Czasu, a  damą o twardym  sercu , tak piękną , że  zachwyca się nią nawet upersonifikowany Gniew. Drugą interesującą opozycją w wierszu jest przeciwstawienie siły miłości i władzy śmierci ,która jako jedyna jest w stanie  położyć kres cierpie - niom miłosnym podmiotu lirycznego.

   Jednak w przeciwieństwie do liryki petrarkistowskiej, sama miłość nie jest wysunięta na plan pierwszy , co sugeruje nawet tytuł utworu.

   W wierszu Desperacja rozwinięcie tematu miłosnego i jego baro -kowej koncepcji nie łączy się z zastosowaniem dekoracyjnych wy -liczeń czy pytań retorycznych. Nie występują tu anafory, wyliczenia, nie ma też liryki bezpośredniej ,a metafory i hiperbole występują w formie wypowiedzi niekonwencjonalnego dialogu. Desperacja nie  jest więc typowym  sonetem  Jana Andrzeja Morsztyna. Temat miłos- ny został ujęty dość zwięźle i konkretnie . Jak przystało na barokowe- go poetę , autor sonetu  chciał wywołać zaskoczenie odbiorcy. Przede wszystkim charakterystyczne jest tu wypełnienie funkcji impresywnej, a dopiero na drugim miejscu  ekspresywnej.

   Wypełnienie funkcji impresywnej łączy się z niezwykłością sytuacji  lirycznej w sonecie Desperacja. Stanowi ją między innymi  całkowi -cie abstrakcyjny klimat utworu. Podmiot liryczny relacjonuje w wier-szu swój dialog  z upersonifikowanymi  abstraktami, którymi są tu : Miłość, Gniew, Fortuna i Czas.  Sytuację podmiotu  mówiącego mo - żemy analizować jedynie  na podstawie jego rozmowy z uosobionymi abstraktami. Z opisanego dialogu wynika,  że podmiot liryczny cierpi z powodu nieodwzajemnionej miłości ;  jego wewnętrzne rozterki  zo- brazowane zostały  w  pytaniach. Gradacja metaforyczna rozpoczyna się już od pierwszego wersu. Poszczególne ,zadziwiające wypowiedzi w dialogu stopniują się ku jeszcze bardziej zaskakującej puencie.Za pierwszy składnik struktury konceptu  można właściwie uznać już sam tytuł wiersza – Despracja. Przecież to właśnie stan desperacji  podmiotu mówiącego jest punktem wyjściowym,  powodem jego dialogu z abstraktami.                                                                    

       Podział  stroficzny sonetu jest  uzasadniony. Pierwsza i trzecia strofa to pytania podmiotu, a druga i czwarta -  odpowiedzi, które otrzymał on od uosobionych abstraktów.  Pierwsze pytanie kieruje podmiot  do Miłości:

Czemu strzałami – mówię do Miłości -

Nie rozkołaczesz serca mej dziewczyny?

Odpowiedź Miłości jest dziwna, niemal komiczna:

(...) Strzały me twardości

Tej nie zwyciężą ,niech strzela kto iny!

Ciekawym i oryginalnym chwytem poetyckim jest  ta metaforyczna sytuacja -  upersonifikowana miłość została przedstawiona z łukiem, którego strzała  może rozkołatać serce. To uosobienie miłości nie jest jak widać typowo alegoryczne ,tak jak i wypowiedź Miłości ...  W tych samych dwóch strofach zawiera się pytanie podmiotu zadane Gniewowi i odpowiedź udzielona przez abstrakt. Podmiot  dlaczego nie wywoła złości w sercu zakochanego, by „ w takiej nie kochał hardości”. Gniew jednak ani myśli mu pomóc , gdyż kobieta (obiekt miłości) jest zbyt piękna, aby mógł on pozwolić zakochanemu o niej zapomnieć. 

    Najważniejszą  rolę wśród  środków stylistycznych pełnią  niewąt- pliwie personifikacje , ponieważ  to właśnie ich wypowiedzi wysu –nięte są na pierwszy plan i składają się na concetto. W trzeciej zwrotce  widać, że cierpienie miłosne wprawia zakochanego w stan coraz większej desperacji. Traci nadzieję ,że rozkocha w sobie kobietę , która go odrzuciła. Ta desperacja powoduje , że podmiot mówiący decyduje się  zwrócić o pomoc do Fortuny i Czasu. Czas jawi się mu jako ten  „który wszystkie rzeczy tłucze”, zatem dzięki jego działaniu miłość do dziewczyny też powinna przeminąć. Fortuna zaś, jako zmienna w swej istocie ,wzbudziła w zakochanym nadzieję na zmianę sytuacji. Odpowiedź udzielona podmiotowi przez Fortunę i Czas zaskakuje najbardziej:

(...)Nie chciej prośby wnosić

do nas daremnej – od twego więzienia

                           U samej tylko Śmierci w ręku klucze

 

      Te ostatnie trzy wersy sonetu stanowią puentę wiersza, a tym sa- mym są rozwiązaniem „akcji” tworzącej koncept. Pojawiają się w tej strofie kolejne przenośnie charakterystyczne dla baroku: „więzienie” jakim jest tu  nieodwzajemniona miłość i „klucze” – jako ratunek, ucieczka od niej. Wypowiedzi  uosobionych abstraktów nie brzmiały- by w ustach  samego podmiotu tak paradoksalnie. To właśnie perso -nifikacje są narzędziem hiperbolizacji, która pełni najważniejszą rolę  w strukturze konceptu.

     Według teoretyka literatury Macieja Kazimierza Sarbiewskiego,  koncept to concors discordia vel  discors concordia, czyli zgodna niezgodność lub niezgodna zgodność. Niezgodność występuje zawsze między oczekiwaniami odbiorcy, a zaskakującym rozwiązaniem poe- tyckim danego tematu.7 Zgodność konceptu to zgodność puenty (jako skutku wynikającego z danego metaforycznego kontekstu )z prawami panującymi w metaforycznej rzeczywistości poetyckiej danego wier -sza.

    Finał konceptu jest zawsze wypełnieniem funkcji permovere. W przypadku Desperacji niezgodność, pojawia się między coraz bar -zaskakującymi wypowiedziami „osób-abstraktów” ,a  oczekiwaniami odbiorcy.  Zaskoczeniem jest tu fakt ,że to śmierć posiada klucze od więzienia, którym jest  nieszczęśliwa  miłość . Ta puenta przeczy  wnioskowi, który wypływa również z innych utworów autora tego sonetu , że miłość jest skażona czasem. Oczekiwania odbiorcy są zupełnie inne niż przedstawione ; według konwencji przecież to czas  „leczy rany”, a miłość -  w przeciwieństwie do tej przedstawionej w sonecie – potrafi czynić cuda...

   Drugi komponent konceptu – zgodność, występuje między postawą podmiotu mówiącego zakochanego bez wzajemności, a rozwojem sytuacji w sonecie. Postawa podmiotu została nazwana w tytule desperacją. Ważnym elementem „zgodności” jest tu topos Śmierci-Wybawicielki, która  ostatecznie uwalnia od cierpień życia, a więc także od tych miłosnych. W sonecie to miłość podmiotu lirycznego i twardość serca kochanki są niepokonalne. Nie ma od nich ratunku, pozostaje zatem ucieczka w śmierć. Paradoksalnie, z pojęciem  śmierci  nie wiąże się tu atmosfera  grozy, co  również   jest ważnym elementem konceptu.

    Według badacza literatury  L. Kukulskiego w sonecie występują błędy stylistyczne w metaforach dotyczących upersonifikowanej  Miłości ,( która powinna strzelać do miłości , a nie do serca) i  występowania pojęcia Fortuny zamiast Losu.8 Nie zgadzam się z opinią tego teoretyka ,ponieważ  niespodzianki, które wprowadził autor sonetu są co najmniej dozwolone w strukturze konceptu. Moim zdaniem te wspomniane innowacje są umiejętnie wkomponowane w koncept  i są dowodem oryginalności, tym bardziej , że pomysł na ten sonet nie jest dziełem Morsztyna.

     W przypadku  wiersza Desperacja trudno jest mówić o typowym poetyckim obrazowaniu . Trafnym według mnie określeniem stylu wiersza jest poetycka, hiperboliczna gra dworska. Podmiot nie opisuje przecież dokładnie swojej sytuacji, przyczyn swego cierpienia: ukochanej kobiety , ani samej miłości , którą do niej pała. Sonet  stanowi za to zaskakującą teatralizację  refleksji i rozterek podmiotu mówiącego, który zasadnicze wnioski na temat swoich problemów związanych  z miłością  wkłada w usta uosobionych abstraktów, aby te metafory brzmiały jeszcze bardziej zadziwiająco. Sama koncepcja wprowadzenia do sonetu osób-abstraktów jest dziełem Giambattisty Marina, który z kolei wzorował się na Petrarce. Skąd zaczerpnięto inspirację do tego sonetu? Wiadomo, że w drugiej połowie XVII wieku liczne były, (między innymi w pieśniach miłosnych), scenki zastępujące refleksje na temat miłości, które  rozpisywano na role postaci mitologicznych, np. z Kupidynem i  Wenerą. Barokowość poezji w omawianym tu sonecie przejawia się w jej związkach ze specyficznymi tendencjami  barokowego teatru. Teatr barokowy był nastawiony na potęgowanie ekspresji scenicznej, również wypełniał funkcję permovere. W  tym celu w przedstawieniach pojawiały się między innymi personifikacje cnót i występków, pełno było też alegorii.9 Trudno nie zgodzić się z wypowiedzią J. Kotarskiej na temat tej cechy barokowego artyzmu w poezji: „ Jak w żadnej innej odmianie staropolskiej liryki miłosnej, pełnym głosem odezwały się tendencje epoki baroku , między innymi (...) dążność do syntezy sztuk.” 10

    Utwór można zaliczyć do poezji dworskiej, nie tylko ze względu na wysublimowaną formę poetycką, ale również z powodu specyficznego sposobu ujęcia tematyki miłości, gdzie w paradoksalnej grze  metafo -rycznej podmiot liryczny  zawarł elegancki komplement  pod adresem ukochanej. Komplement ów nie zawiera się jednak  w bezpośrednim zwrocie podmiotu do wybranki serca, ale w dialogu z upersonifikowa- nymi abstrakcyjnymi. Najsilniej jest ten komplement uwydatniony w wypowiedzi Gniewu. Na pytanie podmiotu:

 

(...)Czemu mi przyczyny

Nie dasz, bym w takiej nie kochał hardości?

 

„Gniew”  odpowiedział:

 

(...)Nie chcę, nie daj mi w tym winy ,

Żebyś miał takiej zapomnieć gładkości!

 

    Jak widać nawet w ustach „Gniewu” ta kobieta jest zbyt piękna, by mógł on nastawić przeciw niej podmiot liryczny. Już sam fakt, że o piękności kobiety wypowiada się „Gniew” , podnosi rangę komple - mentu i nadaje mu iście dworski wdzięk. W utworze przedstawiona została konfrontacja człowieka (a także autora-sceptyka) z niezrozu -miałą  logicznie i tajemniczą sferą uczuć, a w tym przypadku niesz - częśliwej miłości. Ukazana jest tu bezradność ludzkiego umysłu wo- bec miłości i śmierci. Podmiot mówiący, cierpiący z miłości nie jest w stanie rozsądnie postrzegać, a tym bardziej rozumieć swojej trudnej sytuacji. Jednakże ta bezradność, podkreślana subtelnie przez hiperbo- lizacje, wcale nie ma celu skargi i uwydatnienia cierpień miłosnych podmiotu, ale jest pretekstem do poetyckiego ujęcia dworskiego kom- plementu. Okoliczności powstania sonetów Morsztyna pozwalają od- kryć genezę dworskiego komplementowania w poezji. Z biografii Morsztyna wynika, iż na rozwój jego poetyckiego stylu miała wpływ atmosfera na dworze Marii Ludwiki Gonzagi. Z warszawskim dwo- rem królewskim  Jana Kazimierza Wazy i jego małżonki,  związał się poeta w roku 1653 jako sekretarz królewski. Otóż królowa Maria, z pochodzenia Francuzka, sprawowała protektorat w życiu naukowym i artystycznym kraju. Jej dwór  cechowała tzw. „umysłowa emancy - pacja” wywodząca się z francuskiego nurtu emancypacji w XVII wieku. Na  kobiecym dworze uczonej królowej panowała atmosfera, gdzie na pierwszym planie życia towarzyskiego znajdowała się kobieta. Na warszawskich salonach naukowych  Morsztyn stał się ulubieńcem królowej.11 Według Jana  Andrzeja Morsztyna poeci nie ukazują rzeczywistej prawdy o życiu (na co możemy znaleźć liczne dowody), ale jeżeli za przedmiot poznania rzeczywistości pozazmysłowej przyjmiemy miłość, nie będzie to już takie oczywiste. Wtedy, niewątpliwie w przypadku wiersza Desperacja, można by mówić o przedstawieniu pewnych rzeczywistych aspektów sytuacji emocjonalnej człowieka nieszczęśliwie zakochanego. W tym utworze takim aspektem mógłby być wynikający z tej sytuacji stan desperacji. W sonecie ukazany jest  także sposób odbierania świata przez zako - chanego, a jest to postrzeganie rzeczywistości  przez pryzmat nie wy- ważonych emocji podmiotu mówiącego. W efekcie uzasadnione są, z psychologicznego punktu widzenia , paradoksalne pytania stawiane przez podmiot, osobom-abstraktom. Jednak w mniemaniu autora wiersza ,psychologiczne aspekty sytuacji podmiotu w jego erotykach nie są istotne.  Z treści analizowanego wiersza wynika ,że podmiot liryczny jest nieszczęśliwy w miłości.  Szczegóły i okoliczności tej miłości nie są wiadome, ale nie są także potrzebne.

odsłania dysharmonie, sprzeczności  i dziwności świata, zwłaszcza te, panujące w sferze ludzkich uczuć. 

    Sam autor wiersza nie uważał się za poetę dworskiego. Wolał „słodkie kabinetu  wczasy”, gdzie pisał przede wszystkim sam dla się- bie, a jego wyobraźnia twórcza mogła być nieskrępowana ;wiersze nie  podlegały cenzurze ,z którą wiązałyby się ograniczenia między innymi natury religijnej.12 Jan Andrzej Morsztyn  to przede wszystkim poeta -perfekcjonista.  Przestrzegał zasad sformułowanych w poetykach normatywnych renesansu i baroku.

Według niego tworzenie poezji  to moment  wewnętrznej harmonii i kształtowanie własnej osobowości. Poeta bardzo skrupulatnie dopra- cowywał swoje pomysły poetyckie, dążąc do doskonałej ekspresji ar- tystycznej. Wzory literackie widział Morsztyn w poezji mistrzów kla- sycystycznych i barokowych.  Kiedy własne pomysły na tematykę i rozwiązania poetyckie  oceniał jako niedoskonałe, czerpał z twórczoś- ci między innymi Giambattisty Marina. W twórczości włoskiego poe- ty  dostrzegł model perfekcyjnej poezji.      

        W większości wierszy, także w Desperacji, Morsztyn nie kryje umowności danego utworu. Poecie nie zależało  na tym, aby poważnie odbierano treść jego wierszy, ponieważ wcale nie koncentruje się on na analizowaniu uczuć  ani na filozofowaniu na temat miłości.  Z tego powodu między innymi jego poezja jest przeciwstawiana liryce czarnoleskiej. Specyficzna  liryczność stylu poetyckiego Morsztyna wcale nie odbiera jego wierszom wdzięku.  Barokowy urok i kunszt zasadza się właśnie na konceptystycznym zadziwianiu.

    Fakt ,że w sonecie podmiot nie zwraca się o pomoc do Boga, a personifikacje są w sonecie niejako postawione w roli bóstw, (zwła -szcza zmienna Fortuna ,której zadaniem jest kierowanie losem czło- wieka) jest świadectwem postawy religijnej i światopoglądowej auto- ra.  Ujawnia to jego przewijający się przez poetycki dorobek, liberty- nizm i sceptycyzm Morsztyna. Według Michael’a de Montaigne’a ojca nowożytnego sceptycyzmu, sceptyk to człowiek kierujący się w życiu zdrowym rozsądkiem i świadectwem zmysłów. Rozum pozwala mu dostrzegać iluzje którym ulega. Przez  zaufanie  do rozumu  połą- czone ze sceptycznym krytycyzmem autor uświadamia sobie i ukazuje w swojej poezji bezradność umysłu wobec miłosnych namiętności. Tę bezsilność , ale i ślady sceptycyzmu (ironia)widać  w wielu wierszach  Morsztyna.      

 

Przypisy

 

Edward Porębowicz, Andrzej Morsztyn, przedstawiciel baroku w poezji polskiej, Kraków 1893, s.78.

2 Czesław Hernas, Zarys rozwoju literatury barokowej, w: Polska        XVII wieku. Państwo – społeczeństwo – kultura, red. J Tazbir, Warszawa 1969, s. 307-308.

3. Jadwiga Kotarska ,Między zgrzebnością ,a dwornością , w: Erotyk staropolski. Inspiracje i odmiany, Warszawa 1980, s. 150.

4 Jadwiga Kotarska, op. cit., s.

5Wiktor Weintraub, wstęp do: Jan Andrzej Morsztyn. Wybór  wierszy,Wrocław 1988, s. L

5.

6

7

8   

9

 

 

Bibliografia podmiotowa

 

1.Edmund Kotarski, Poezje Jana Andrzeja Morsztyna, Warszawa 1972;

2.Jan Andrzej Morsztyn. Poezje wybrane, oprac. Maria Bokszczanin, Warszawa 1963;

3.Jan Andrzej Morsztyn .Wybór wierszy, oprac. Wiktor Weintraub, Wrocław 1988;

Bibliografia przedmiotowa

 

1.Barbara Falęcka, Sztuka tworzenia. Podmiot autorski w poezji kunsztownej polskiego baroku, Wrocław 1983.

2.Jadwiga Kotarska, Concors discordia – discors Concordia, w: Erotyk staropolski. Inspiracje i odmiany, Wrocław , Warszawa, Kraków, Gdańsk 1980.

3 Edmund Kotarski, Poezje Jana Andrzeja Morsztyna, Warszawa 1972.

4.Karolina Targosz, Uczony dwór Marii Ludwiki Gonzagi, Wrocław       1975.

5. Czesław Hernas Barok, Warszawa 1973.(rozdz.

5. J. Sokołowska, Jan Andrzej Morsztyn, Warszawa 1965.

4.Alina Nowicka-Jeżowa, Jan Andrzej Morsztyn i Giambattista Marino. Dialog poetów europejskiego baroku, Warszawa 2000;

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin